Eerste wijziging van het Mandaatbesluit gemeente Wassenaar 2019

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wassenaar en de burgemeester van de gemeente Wassenaar, ieder voor wat betreft de eigen bevoegdheden,

 

gelet op artikel 10:3, eerste lid, artikel 10:6, eerste lid, artikel 10:9, eerste lid en artikel 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

gelet op artikel 60 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek;

 

gelet op artikel 171, tweede lid, van de Gemeentewet;

 

overwegende dat de gemeenteraad hen op 15 december 2020 toestemming heeft verleend om uit de Gemeenschappelijke Regeling Werkorganisatie Duivenvoorde te treden;

 

overwegende dat zij op 16 december 2020 hebben besloten om op 31 december 2022 uit de Gemeenschappelijke Regeling Werkorganisatie Duivenvoorde te treden;

 

overwegende dat hierop vooruitlopend de gemeente per 1 september 2021 weer over een gangbare eigen ambtelijke organisatie zal beschikken;

 

overwegende dat het gewenst is om het huidige mandaatbesluit zo aan te passen dit na 1 september 2021 bruikbaar blijft, opdat met betrokkenheid van dan bij de gemeente werkzame personen kan worden gewerkt aan een goed op een nieuwe budgethoudersregeling afgestemd nieuw mandaatbesluit;

 

besluiten de Eerste wijziging van het Mandaatbesluit gemeente Voorschoten 2019 vast te stellen

Artikel I

De tekst van artikel 1 (Begripsbepaling) komt als volgt te luiden:

 

In dit besluit wordt verstaan onder:

 

ambtelijke organisatie:

het geheel van voor de gemeente Wassenaar als ambtenaar, dan wel door externe inhuur werkzame natuurlijke personen, niet zijnde griffier of medewerker van de griffie, die het bestuur van de gemeente ondersteunen bij het ontwikkelen, vaststellen en uitvoeren van beleid;

 

ambtenaar:

ambtenaar als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid, van de Ambtenarenwet 2017, met als overheidswerkgever de gemeente Wassenaar;

 

burgemeester:

de burgemeester van de gemeente Wassenaar;

 

college:

het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wassenaar;

 

coach/coördinator:

een voor de gemeente Wassenaar als ambtenaar dan wel door externe inhuur werkzame natuurlijke persoon, zijnde manager van een eenheid belast met het coachen, ondersteunen en faciliteren van de daar werkzame medewerkers en de coördinatie van hun werkzaamheden inclusief de toedeling van capaciteit.

 

externe inhuur:

een organisatie of een natuurlijke persoon waarmee geen arbeidsrelatie bestaat, verricht bij de gemeente Wassenaar werkzaamheden, die bestaan uit het inzetten van personele capaciteit of specifieke deskundigheid;

 

gemeentesecretaris:

de gemeentesecretaris van de gemeente Wassenaar;

 

griffie:

de raadsgriffie van de gemeente Wassenaar;

 

griffier:

de raadsgriffier van de gemeente Wassenaar;

 

machtiging:

de bevoegdheid om namens de burgemeester of het college handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;

 

mandaat:

de bevoegdheid om namens de burgemeester of het college besluiten te nemen;

 

medewerker:

een voor de gemeente Wassenaar als ambtenaar dan wel door externe inhuur werkzame persoon, niet zijnde gemeentesecretaris, coach/coördinator, strategisch adviseur, projectleider, griffier of medewerker van de griffie;

 

portefeuillehouder:

het lid van het college dat in het bijzonder verantwoordelijk is voor een bepaald beleidsterrein;

 

project:

een verzameling van gebudgetteerde activiteiten met een definieerbaar begin en eind alsmede een beoogd concreet resultaat;

 

projectleider:

een voor de gemeente Wassenaar als ambtenaar dan wel door externe inhuur werkzame

natuurlijke persoon, zijnde de opdrachtnemer van een project die leiding geeft aan het tijdelijk samenwerkingsverband waarmee het project wordt gerealiseerd;

 

raad:

de gemeenteraad van de gemeente Wassenaar;

 

rekenkamercommissie:

de rekenkamercommissie als bedoeld in artikel 1 van de Verordening op de rekenkamercommissie Leidschendam-Voorburg, Oegstgeest, Voorschoten, en Wassenaar 2014;

 

strategisch adviseur:

een voor de gemeente Wassenaar als ambtenaar of door externe inhuur werkzame natuurlijke persoon, zijnde de opdrachtnemer van de bestuurlijke opdrachten voor de inhoudelijke uitvoering van gemeentelijke opgaven (beleid, programma’s, projecten, coalitieakkoord);

 

volmacht:

de bevoegdheid om privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

Artikel II

De tekst van artikel 3 (Bereik) komt als volgt te luiden:

 

  • 1.

    Dit besluit betreft de verlening van algemeen mandaat door de burgemeester en het college van aan bestuurders van de gemeente en de gemeentesecretaris. Dit besluit betreft bovendien de bevoegdheid van de om algemeen ondermandaat te verlenen aan tot de ambtelijke organisatie behorende natuurlijke personen.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid betreft dit mandaatbesluit niet de verlening van mandaat of ondermandaat voor het gebruik van de volgende bevoegdheden ingevolge de Budgethoudersregeling gemeente Voorschoten 2019:

    • a.

      het aangaan verplichtingen (artikelen 1.2 en 1.4);

    • b.

      het doen van uitgaven (artikelen 1.2 en 1.4);

    • c.

      het met toestemming van de budgethouder aangaan van verplichtingen (artikel 3.1, tweede lid);

    • d.

      het fiatteren van inkomsten of uitgaven (artikel 3.1, eerste lid);

    • e.

      het met toestemming van de budgethouder doen van uitgaven (artikel 3.1, derde lid);

    • f.

      het binnen een programma neutraal aanpassen van budgetten (artikel 3.2, eerste lid).

  • 3.

    In afwijking van het eerste lid betreft dit mandaatbesluit niet de verlening van mandaat of ondermandaat voor het gebruik van bevoegdheden ingevolge artikel 15 van het Treasurystatuut gemeente Wassenaar 2018 of artikel 15 van het Treasurystatuut gemeente Wassenaar 2021.

Artikel III

Na artikel 11 (Mandaat voor de gemeentesecretaris) wordt een nieuw artikel ingevoegd:

 

Artikel 11a De verlening van ondermandaat door de gemeentesecretaris

 

  • 1.

    Met de in artikel 1 van Bijlage 2 bij dit besluit vermelde beperkingen verleent de gemeentesecretaris zonder verdere beperkingen ondermandaat aan coach/coördinatoren.

  • 2.

    Met de in artikel 3 van Bijlage 2 bij dit besluit vermelde beperkingen kan de gemeentesecretaris ondermandaat verlenen aan medewerkers.

  • 3.

    Met dor hem gewenst geachte beperkingen verleent de gemeentesecretaris ondermandaat aan strategisch adviseurs.

  • 4.

    Met de voor een coach/coördinator geldende beperkingen kan de gemeentesecretaris mandaat verlenen aan een projectleider.

  • 5.

    Het in het eerste lid bedoelde ondermandaat wordt verleend ten behoeve van de bijdrage van de coach/coördinator aan de taken van de eenheid.

  • 6.

    Het in het tweede lid bedoelde ondermandaat wordt verleend ten behoeve van de vervulling van de functie van de medewerker.

  • 7.

    Het in het derde lid bedoelde ondermandaat wordt verleend ten behoeve van de vervulling van de functie van de strategisch adviseur

  • 8.

    Het in het vierde lid bedoelde ondermandaat wordt verleend ten behoeve van de vervulling van de functie van de projectleider.

  • 9.

    De gemeentesecretaris mag het mandaat ingevolge het eerste tot en met vierde lid gedurende vier maanden beperken.

  • 10.

    Ondermandaat houdt niet de bevoegdheid in om verder ondermandaat te verlenen.

  • 11.

    Een ondermandaat aan een domeinhoofd of teammanager wordt omschreven als een beperking ten opzichte van de bevoegdheden van de gemeentesecretaris.

  • 12.

    Een ondermandaat aan een strategisch adviseur of medewerker wordt bij voorkeur omschreven als een beperking ten opzichte van de bevoegdheden van de gemeentesecretaris.

Artikel IV

De artikelen 12 (Mandaat voor de concerndirectie) en 13 (De verlening van ondermandaat door de concerndirectie) vervallen.

Artikel V

De tekst van artikel 14 (Vervanging) komt als volgt te luiden:

 

  • 1.

    De gemeentesecretaris wordt bij afwezigheid vervangen door een plaatsvervangend gemeentesecretaris.

  • 2.

    Coach/coördinatoren worden bij afwezigheid vervangen dooreen andere coach/coördinator.

  • 3.

    Strategisch adviseurs worden bij afwezigheid vervangen door een andere strategisch adviseur.

  • 4.

    Projectleiders worden vervangen door een door de gemeentesecretaris aangewezen plaatsvervanger.

Artikel VI

Artikel 15 (Beperking gebruik) komt als volgt te luiden:

 

Van een ingevolge dit hoofdstuk verleend mandaat of ondermandaat wordt geen gebruik gemaakt als:

 

  • a.

    de gemandateerde of ondergemandateerde een particulier belang heeft bij het gebruik van het mandaat;

  • b.

    in strijd wordt gehandeld met de begroting;

  • c.

    uitgaven worden gedaan of verplichtingen worden aangegaan waarvoor geen of onvoldoende investeringsbudget beschikbaar is;

  • d.

    in strijd wordt gehandeld met de Budgethoudersregeling gemeente Wassenaar 2019, het Treasurystatuut gemeente Wassenaar 2018 of het Treasurystatuut gemeente Wassenaar 2021.

Artikel VII

Artikel 1 van Bijlage 2 (Beperking verlening ondermandaat) komt als volgt te luiden:

 

Artikel 1 Ondermandaat aan coach/coördinatoren

Aan een coach/coördinator wordt geen ondermandaat verleend voor het beslissen op het bezwaar tegen een door hem namens de burgemeester of het college genomen besluit.

Artikel VIII

Artikel 2 (Ondermandaat aan teamleiders) van Bijlage 2 (Beperking verlening ondermandaat) vervalt.

Artikel IX

Artikel 3 (Ondermandaat aan overige medewerkers) komt als volgt te luiden:

 

Artikel 3 Ondermandaat aan medewerkers

 

  • 1.

    Aan een medewerker wordt geen ondermandaat verleend voor het gebruik van de in artikelen 1 van deze bijlage genoemde bevoegdheden;

  • 2.

    Aan een medewerker wordt geen ondermandaat verleend voor het gebruik van de volgende bestuursrechtelijke bevoegdheden:

    • a)

      het nemen van een verkeersbesluit – de beperking betreft niet besluiten inzake een bijzondere gehandicaptenparkeerplaats of een parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen;

    • b)

      het vaststellen van het verschuldigd zijn en de hoogte van een wegens niet tijdig beslissen verbeurde dwangsom;

    • c)

      het beslissen op een bezwaar;

    • d)

      het verlenen, intrekken of wijzigen van uitstel van betaling van een bestuursrechtelijke geldschuld;

    • e)

      het vaststellen van de verschuldigde wettelijke rente over een bestuursrechtelijke geldschuld aan de gemeente;

    • f)

      het bij dwangbevel invorderen van een bestuursrechtelijke geldschuld;

    • g)

      het opleggen van last onder bestuursdwang;

    • h)

      het opheffen van een last onder bestuursdwang;

    • i)

      besluiten tot toepassing van bestuursdwang – de beperking betreft niet het terstond toepassen van bestuursdwang in een spoedeisend geval waarin geen voorafgaande last wordt opgelegd;

    • j)

      besluiten tot het verhalen van de kosten van bestuursdwang en het vaststellen van de hoogte daarvan;

    • k)

      het opleggen van een last onder dwangsom;

    • l)

      het opheffen van een last onder dwangsom, het opschorten van de looptijd van een dwangsom of het verminderen van de dwangsom;

    • m)

      beslissen tot invordering van een dwangsom.

  • 3.

    Aan een medewerker wordt geen ondermandaat verleend voor het gebruik van de bevoegdheden inzake bestuursrechtelijke rechtsgangen:

    • a)

      het maken van bezwaar;

    • b)

      het instellen van administratief beroep;

    • c)

      instellen van beroep of hoger beroep bij een bestuursrechter;

    • d)

      het indienen van een verzoek bij een bestuursrechter om een voorlopige voorziening te treffen.

  • 4.

    Aan een medewerker wordt geen ondermandaat verleend voor het gebruik van de volgende bevoegdheden voor strafrechtelijke procedures over andere feiten dan zaakbeschadiging (artikel 350 van het Wetboek van Strafrecht);

    • a)

      het doen van aangifte van een strafbaar feit;

    • b)

      voegen van de gemeente als benadeelde partij in het strafproces (voor schadevergoeding).

Artikel X

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 september 2021.

Aldus vastgesteld door de burgemeester op 29 juni 2021,

drs. L.A. de Lange

Aldus vastgesteld in de vergadering van 29 juni 2021,

het college van burgemeester en wethouders,

de gemeentesecretaris,

drs. H.I.P. Oppatja

de burgemeester,

drs. L.A. de Lange

Naar boven