Bevoegdheid
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is het college van burgemeester en wethouders van Koggenland bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten, voor zover zij betreffen het verkeer op wegen die niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap.
Grondslag
Op grond van artikel 15 WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Motivering
Met de komst van het kindcentrum ‘De Droomgaard’ gaan relatief veel schoolkinderen via de Rietsikkel van en naar de basisscholen. Om de verkeersveiligheid voor deze schoolkinderen te verbeteren is het zaak dat het vrijliggende verplichte fiets-/bromfietspad in de Rietsikkel gewijzigd wordt in een vrijliggend verplicht fietspad. Conform landelijke richtlijnen van de CROW moeten bromfietsers dan in het vervolg over de rijbaan van de Rietsikkel. Door de gelijkwaardige T-splitsing Rietsikkel – Dorsvlegel te wijzigen in een uitritconstructie op de Dorsvlegel, hebben fietsers voorrang op het verkeer in de Dorsvlegel. Zowel de Rietsikkel als de Dorsvlegel bevinden zich in een 30 km/u-zone, waardoor een uitritconstructie op de Dorsvlegel aangelegd kan worden, zodat het verkeer uit de Dorsvlegel voorrang moet verlenen op al het verkeer in de Rietsikkel. Door het fietspad in de Rietsikkel vanaf de Dorsvlegel in westelijke richting enkele meters te verlengen kan er een verkeersveilige overgang gecreëerd worden tussen de rijbaan en het fietspad.
In het onderstaande besluit worden de verkeerstekens benoemd conform het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV).
De bovenstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 WVW:
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
het beschermen van weggebruikers en passagiers.
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Advies
Conform artikel 24 BABW is over het nemen van het verkeersbesluit overleg gepleegd met een verkeersadviseur van de politie Eenheid Noord-Holland, daartoe gemandateerd door de Korpschef van de politie. Deze heeft een positief advies uitgebracht over dit verkeersbesluit.
Besluit
Op grond van bovenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:
1. Alle eerder genomen verkeersbesluiten op te heffen die strijdig of gelijk zijn met de hieronder beschreven verkeersmaatregelen die betrekking hebben op het instellen c.q. aanwijzen van verkeersmaatregelen aan desbetreffende wegen of weggedeelten opgenomen in dit besluit;
2. Het verplichte fiets-/bromfietspad in de Rietsikkel in De Goorn te wijzigen in een verplicht fietspad en de voorrangsregeling op de T-splitsing Rietsikkel – Dorsvlegel te wijzigen van een gelijkwaardige T-splitsing naar een uitritconstructie op de Dorsvlegel. Dit alles wordt geregeld door het verwijderen van borden conform modellen G12a en G12b van bijlage I van het RVV 1990, het plaatsen van borden conform model G11 van bijlage I van het RVV 1990, realiseren van een uitritconstructie op de aansluiting van de Dorsvlegel op de Rietsikkel en realisering van enkele meters fietspad in de Rietsikkel vanaf de Dorsvlegel in westelijke richting met haaientanden op het wegdek van het fietspad waar deze aansluit op de rijbaan van de Rietsikkel, een en ander zoals staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening (D500-100; onderdeel D-500-358).
Dit besluit wordt bekend gemaakt in de Staatscourant.