Gemeente Echt-Susteren - verkeersbesluit - aanpassen fietsstroken - Hingenderstraat, Sint Joost

VB/Z21/085342

 

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Echt-Susteren;

Gelet op:

  • -

    Artikel 18 lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994, op grond waarvan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Echt-Susteren bevoegd is dit verkeersbesluit te nemen, nu de Hingenderstraat te Sint Joost in beheer is bij de gemeente Echt-Susteren;

  • -

    Het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Echt-Susteren 2019, gepubliceerd op 14 februari 2019, op grond waarvan deze bevoegdheid is gemandateerd aan de Teamleider Kabinet;

  • -

    Artikel 15 lid 1 Wegenverkeerswet 1994 ingevolge waarvan de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    Artikel 15 lid 2 Wegenverkeerswet 1994 ingevolge waarvan maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

  • -

    Artikel 12 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer inhoudende dat de plaatsing van de verkeersborden conform bijlage 1 behorende bij het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    Artikel 12 onder b onder VI van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer inhoudende dat de plaatsing of verwijdering van het verkeersteken op de weg, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    Artikel 14 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, op grond waarvan de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8 lid 2 en 3 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking dient te worden gebracht;

  • -

    Artikel 21 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer ingevolge waarvan de motivering van het verkeersbesluit vermeldt welke doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd en dat wordt aangegeven welke van de in artikel 2 lid 1 en 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit;

  • -

    Artikel 26 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, waarin staat opgenomen dat bekendmaking van verkeersbesluiten geschiedt door plaatsing van het besluit in de Staatscourant.

Overwegende:

  • -

    Dat de Hingenderstraat te Sint Joost in eigendom, beheer en onderhoud is van de gemeente Echt-Susteren;

  • -

    Dat de Hingenderstraat de verbinding vormt tussen de Sint Joosterweg en Schrevenhofsweg/ Heerdstraat waar een snelheidsregime van 50km/h geldt;

  • -

    Dat in de Hingenderstraat het fietsverkeer geen eigen voorziening heeft ten opzichte van het gemotoriseerde verkeer;

  • -

    Dat in de aanliggende Sint Joosterweg zich fietsstroken bevinden en deze abrupt stoppen ter hoogte van de aansluiting Hingenderstraat;

  • -

    Dat in de aanliggende Schrevenhofsweg een vrijliggend fietspad ligt als verbinding van en naar de kern Montfort (gemeente Roerdalen);

  • -

    Dat in de aanliggende Heerdstraat een vrijliggend fietspad ligt als verbinding van en naar de kern Montfort (gemeente Roerdalen);

  • -

    Dat de Hingenderstraat onderdeel is van het gemeentelijke utilitaire fietsnetwerk;

  • -

    Dat de Hingenderstraat zodoende een ontbrekende schakel is in de fietsstructuur in de directe omgeving;

  • -

    Dat het wenselijk is om in de huidige situatie met een snelheidsregime van 50km/h voorzieningen voor de fietser te treffen;

  • -

    Dat in het kader van het uitvoeringsprogramma 2020-2025 van het gemeentelijke verkeer en vervoersplan op basis van prioritering en financiële middelen een verdeling is gemaakt voor de komende jaren naar aanleiding waarvan het verbeteren van de fietsvoorzieningen Hingenderstraat een onderdeel is;

  • -

    Dat op grond van artikel 24 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, over deze maatregel overleg is gevoerd met de taakaccenthouder verkeer van het basisteam Echt van de politie Limburg District Noord en Midden-Limburg en dat deze een negatief advies heeft afgegeven;

  • -

    Dat de politie basiseenheid Echt-Susteren/Roerdalen weliswaar de voordelen van de fietsvoorziening en de relatie tot overige verbindingen inziet, echter niet positief adviseert vanwege de breedte van de fietsstroken;

  • -

    Dat het gelet op de rijbaanbreedte niet wenselijk is de fietsstroken breder te maken;

  • -

    Dat over dit verkeersbesluit overleg gevoerd is met de fietsersbond, afdeling Midden-Limburg, en dat de fietsersbond de voordelen inziet van het aanbrengen van de fietsstroken, als ontbrekende schakel tussen overige voorzieningen;

  • -

    Dat burgemeester en wethouders alles overwegende van oordeel zijn dat de fietsstroken een verbetering vormen ten opzichte van de huidige verkeerssituatie;

  • -

    Dat de invoering van dit verkeersbesluit niet leidt tot rechtstreekse en ingrijpende beïnvloeding van het verkeer op andere wegen;

  • -

    Dat het uit oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, wenselijk en noodzakelijk wordt geacht de genoemde verkeersmaatregel op de Hingenderstraat te Sint Joost in te stellen;

  • -

    Dat voor zover belanghebbenden nadelige gevolgen ondervinden van het onderhavige verkeersbesluit, deze niet onevenredig zijn in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen (artikel 3:4 lid 2 Algemene wet bestuursrecht).

Besluiten:

  • 1.

    Fietsstroken met een breedte van 1,50 meter in een rode coating en voorzien van het fietssymbool aan te brengen op het huidige asfalt van de Hingenderstraat te Sint Joost.

  • 2.

    Het besluit uit te voeren zoals staat ingetekend op de situatietekeningen ‘Realisatie fietsstroken‘ welke onlosmakelijk onderdeel uitmaakt van het onderhavige verkeersbesluit.

  • 3.

    De verkeersbesluiten die strijdig zijn met het onderhavige besluit in te trekken op het moment dat het onderhavige besluit van kracht is.

 

Bijlage: Situatietekeningen ‘Realisatie fietsstroken‘.

 

Echt-Susteren, 14 juli 2021

Burgemeester en wethouders van Echt - Susteren,

krachtens mandaat,

drs. G.W.T. van Balkom

Teamleider Kabinet

Is dit besluit onduidelijk?

Neem dan eerst contact op met de behandelaar. Een toelichting kan misschien voorkomen dat u een bezwaarschrift moet schrijven.

Bent u het niet eens met dit besluit?

Dan kunt u binnen zes weken na de verzenddatum van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van B&W van de gemeente Echt-Susteren. Vermeld op de envelop en in het briefhoofd "bezwaarschrift".

In uw bezwaarschrift moet u tenminste het volgende vermelden:

  • Uw naam en adres

  • De datum van uw bezwaarschrift

  • Ons kenmerk (stuur ook een kopie van dit besluit mee)

  • De reden waarom u het niet eens bent met dit besluit

  • Uw handtekening

Het besluit geldt ook tijdens de bezwaarprocedure. Als er sprake is van een spoedeisende situatie dan kunt u, naast de bezwaarprocedure, ook een voorlopige voorziening aanvragen bij de rechtbank. Hieraan zijn kosten verbonden. Stuur uw verzoekschrift naar: Voorzieningenrechter Rechtbank Limburg, Postbus 950, 6040 AZ Roermond. U kunt het verzoekschrift ook digitaal indienen. Ga naar www.rechtspraak.nl voor meer informatie.

 

Bijlage: situatietekeningen realisatie fietsstroken

 

Naar boven