Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over de wijziging van de Beleidsregel tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten gemeente Zutphen 2021 (Beleidsregel tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten gemeente Zutphen 2021 (1e wijziging))

 

 

Ons kenmerk: 184578

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen,

 

gelezen het advies van de Brede Adviesraad Sociaal Domein van 7 juli 2021;

 

 

gelet op artikel 35 van de Participatiewet;

 

gelet op titel 4.3 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen de

 

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over de wijziging van de Beleidsregel tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten gemeente Zutphen 2021 (Beleidsregel tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten gemeente Zutphen 2021 (1e wijziging))

 

 

Artikel I Wijziging beleidsregel

De Beleidsregel tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten gemeente Zutphen 2021 wordt als volgt gewijzigd:

A. Artikel 5, derde lid wordt gewijzigd als volgt:

Oude tekst

Nieuwe tekst

Een aanvraag tegemoetkoming TONK kan worden ingediend tot 1 augustus 2021.

 

Een aanvraag tegemoetkoming TONK kan worden ingediend tot 1 november 2021.

 

 

B. Artikel 7 wordt gewijzigd als volgt:

Oude tekst

Nieuwe tekst

De tegemoetkoming TONK wordt verstrekt voor de periode van 1 januari tot 1 juli 2021.

De tegemoetkoming TONK wordt verstrekt voor de periode van 1 januari tot 1 oktober 2021.

 

C. Artikel 8 wordt gewijzigd als volgt:

Oude tekst

Nieuwe tekst

  • 1.

    De tegemoetkoming TONK bedraagt: de woonlasten verminderd met € 400,- (bij een éénpersoons-huishouden) of € 430,- (bij een meerpersoonshuishouden) en, indien van toepassing, de draagkracht, gerekend op maandbasis.

  • 2.

    De maximale tegemoetkoming TONK op basis van deze beleidsregel bedraagt € 350,- per huishouden per maand en maximaal € 2.100.- per huishouden per zes maanden.

  • 1.

    De tegemoetkoming TONK bedraagt: de woonlasten verminderd met  200,- (bij een éénpersoons-huishouden) of € 230,- (bij een meerpersoonshuishouden) en, indien van toepassing, de draagkracht, gerekend op maandbasis.

 

  • 2.

    De maximale tegemoetkoming TONK op basis van deze beleidsregel bedraagt € 550,- per huishouden per maand en maximaal € 4.950,- per huishouden per negen maanden.

 

D. Artikel 14 wordt gewijzigd als volgt:

Oude tekst

Nieuwe tekst

Deze regeling is van toepassing tot 1 augustus 2021 en werkt terug vanaf 1 januari 2021.

Deze regeling is van toepassing tot 1 november 2021 en werkt terug vanaf 1 januari 2021.

 

E. De algemene toelichting wordt gewijzigd als volgt:

Oude tekst

Nieuwe tekst

Inleiding

[….]

De Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) is een tijdelijke tegemoetkoming in noodzakelijke kosten. Deze tegemoetkoming is voor huishoudens die te maken hebben met een inkomensterugval en daardoor de noodzakelijke kosten niet meer kunnen betalen uit het inkomen. Het gaat hierbij om een vergoeding voor daadwerkelijke noodzakelijke kosten, niet om een inkomensondersteunende regeling. De tijdelijke noodmaatregel TONK geldt van 1 januari 2021 tot en met 30 juni 2021. In deze periode wordt een ruimere toegang tot het instrument van de bijzondere bijstand geboden. Ook wordt van gemeenten gevraagd aandacht te besteden aan armoede- en schuldenproblematiek, bij een aanvraag TONK. Zodat gemeenten via omscholings- en re-integratiemogelijkheden de arbeidsmarktpositie van aanvragers kunnen verbeteren.

[…]

Mede gezien het tijdelijk karakter van de TONK is de oproep aan de gemeenten om de TONK ruimhartig en toegankelijk in te richten. Dat doet de gemeente Zutphen door een laagdrempelige toegang te bieden en de aanvraag na toepassing van een eenvoudige (aanvraag)procedure te behandelen. In deze beleidsregels zijn de ruimhartigheid en toegankelijkheid als volgt vormgegeven:

  • 1.

    ingang tot de TONK vormt de verklaring van de aanvrager dat hij als gevolg van de corona-maatregelen in inkomen achteruit is gegaan. Slechts wanneer deze verklaring niet aannemelijk is, wordt om bewijsstukken gevraagd die deze verklaring kunnen onderbouwen;

  • 2.

    in afwijking van de beleidsvoorschriften bijzondere bijstand voor woonkosten is de tegemoetkoming in woonkosten verruimd door:

    • a.

      hierbij ook gas, water, servicekosten en elektriciteit te betrekken;

    • b.

      de inkomensgrens te verhogen van 100% van de bijstandsnorm naar 110%;

    • c.

      de vermogensgrens van € 30.000,- te hanteren die van toepassing is bij de huurtoeslag en die in het geval van ”ondernemerschap voor de inkomstenbelasting” (overeenkomstig de definitie van de Belastingdienst) wordt verhoogd tot een bedrag dat zo in totaal € 46.520,- bedraagt. Hieruit volgt dat de verhoogde vermogensgrens niet op een freelancer van toepassing is. Voor het laatste bedrag is aansluiting gezocht bij het bedrag dat de wetgever als vermogensgrens had willen hanteren voor Tozo. Uiteindelijk heeft de Regering besloten om voor het recht op Tozo géén vermogensgrens te hanteren. Uitkomst is dat in het geval van ondernemerschap voor de inkomstenbelasting in Zutphen bovenop de al, ten opzichte van bijstand verhoogde vermogensgrens van €30.000,- nog wat extra vermogensruimte wordt toegestaan. Dat sluit aan bij de Zutphense doelstelling voor TONK;

    • d.

      de draagkracht bij het meerdere inkomen en vermogen te verlagen van 100% naar 50%;

    • e.

      een eenvoudige berekeningswijze van de hoogte van de tegemoetkoming, die uitgaat van een vast acceptabel bedrag voor woonlasten op het sociaal minimum (€ 400,- voor een éénpersoonshuishouden; € 430,- voor een meerpersoonshuishouden) dat in mindering wordt gebracht op de feitelijke woonlasten. Er wordt dus niet aangesloten bij de gestaffelde vergoedingssystematiek van de huurtoeslag;

    • f.

      een hoge maximale vergoeding van € 350,- per maand en € 2100,- over zes maanden (een belangrijk deel van de doelgroep heeft naar verwachting hoge woonlasten);

    • g.

      de kostendelersnorm en eventuele medebewoners blijven buiten beschouwing;

    • h.

      het in aanmerking te nemen inkomen volgens artikel 8 te baseren op de normen voor 21 jarigen tot de pensioengerechtigde leeftijd;

    • i.

      er is geen verhuisplicht;

  • 3.

    er is – overigens conform het huidige bijzondere bijstand beleid - geen drempelbedrag (waaronder geen vergoeding wordt verstrekt);

  • 4.

    er is een afwijkingsbevoegdheid opgenomen voor het geval toepassing van de beleidsregel onredelijke en grote gevolgen voor de aanvrager heeft. TONK kan in een dergelijke situatie worden verstrekt, ook al komt de aanvrager er op basis van de beleidsregels niet voor in aanmerking.

[….]

Inleiding

[….]

De Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) is een tijdelijke tegemoetkoming in noodzakelijke kosten. Deze tegemoetkoming is voor huishoudens die te maken hebben met een inkomensterugval en daardoor de noodzakelijke kosten niet meer kunnen betalen uit het inkomen. Het gaat hierbij om een vergoeding voor daadwerkelijke noodzakelijke kosten, niet om een inkomensondersteunende regeling. De tijdelijke noodmaatregel TONK geldt van 1 januari 2021 tot en met 31 oktober 2021. In deze periode wordt een ruimere toegang tot het instrument van de bijzondere bijstand geboden. Ook wordt van gemeenten gevraagd aandacht te besteden aan armoede- en schuldenproblematiek, bij een aanvraag TONK. Zodat gemeenten via omscholings- en re-integratiemogelijkheden de arbeidsmarktpositie van aanvragers kunnen verbeteren.

[…]

Mede gezien het tijdelijk karakter van de TONK is de oproep aan de gemeenten om de TONK ruimhartig en toegankelijk in te richten. Dat doet de gemeente Zutphen door een laagdrempelige toegang te bieden en de aanvraag na toepassing van een eenvoudige (aanvraag)procedure te behandelen. In deze beleidsregels zijn de ruimhartigheid en toegankelijkheid als volgt vormgegeven:

  • 1.

    ingang tot de TONK vormt de verklaring van de aanvrager dat hij als gevolg van de corona-maatregelen in inkomen achteruit is gegaan. Slechts wanneer deze verklaring niet aannemelijk is, wordt om bewijsstukken gevraagd die deze verklaring kunnen onderbouwen;

  • 2.

    in afwijking van de beleidsvoorschriften bijzondere bijstand voor woonkosten is de tegemoetkoming in woonkosten verruimd door:

    • a.

      hierbij ook gas, water, servicekosten en elektriciteit te betrekken;

    • b.

      de inkomensgrens te verhogen van 100% van de bijstandsnorm naar 110%;

    • c.

      de vermogensgrens van € 30.000,- te hanteren die van toepassing is bij de huurtoeslag en die in het geval van ”ondernemerschap voor de inkomstenbelasting” (overeenkomstig de definitie van de Belastingdienst) wordt verhoogd tot een bedrag dat zo in totaal € 46.520,- bedraagt. Hieruit volgt dat de verhoogde vermogensgrens niet op een freelancer van toepassing is. Voor het laatste bedrag is aansluiting gezocht bij het bedrag dat de wetgever als vermogensgrens had willen hanteren voor Tozo. Uiteindelijk heeft de Regering besloten om voor het recht op Tozo géén vermogensgrens te hanteren. Uitkomst is dat in het geval van ondernemerschap voor de inkomstenbelasting in Zutphen bovenop de al, ten opzichte van bijstand verhoogde vermogensgrens van € 30.000,- nog wat extra vermogensruimte wordt toegestaan. Dat sluit aan bij de Zutphense doelstelling voor TONK;

    • d.

      de draagkracht bij het meerdere inkomen en vermogen te verlagen van 100% naar 50%;

    • e.

      een eenvoudige berekeningswijze van de hoogte van de tegemoetkoming, die uitgaat van een vast acceptabel bedrag voor woonlasten op het sociaal minimum (€ 200,- voor een éénpersoonshuishouden; € 230,- voor een meerpersoonshuishouden) dat in mindering wordt gebracht op de feitelijke woonlasten. Er wordt dus niet aangesloten bij de gestaffelde vergoedingssystematiek van de huurtoeslag;

    • f.

      een hoge maximale vergoeding van € 550,- per maand en € 4.950,- over negen maanden (een belangrijk deel van de doelgroep heeft naar verwachting hoge woonlasten);

    • g.

      de kostendelersnorm en eventuele medebewoners blijven buiten beschouwing;

    • h.

      het in aanmerking te nemen inkomen volgens artikel 8 te baseren op de normen voor 21 jarigen tot de pensioengerechtigde leeftijd;

    • i.

      er is geen verhuisplicht;

  • 3.

    er is – overigens conform het huidige bijzondere bijstand beleid - geen drempelbedrag (waaronder geen vergoeding wordt verstrekt);

  • 4.

    er is een afwijkingsbevoegdheid opgenomen voor het geval toepassing van de beleidsregel onredelijke en grote gevolgen voor de aanvrager heeft. TONK kan in een dergelijke situatie worden verstrekt, ook al komt de aanvrager er op basis van de beleidsregels niet voor in aanmerking.

[…]

 

Artikel II Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2021.

 

Artikel III Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten gemeente Zutphen 2021 (1e wijziging).

 

 

 

 

 

Aldus besloten op 20 juli 2021.

Het college van burgemeester en wethouders,

De burgemeester, de secretaris,

Naar boven