Gemeenteblad van Lopik
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lopik | Gemeenteblad 2021, 241252 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lopik | Gemeenteblad 2021, 241252 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening van de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Lopik houdende regels omtrent de commissie bezwaar- en beroepschriften (Verordening commissie bezwaar- en beroepschriften gemeente Lopik 2021)
De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Lopik;
ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 18 mei 2021;
gelet op artikel 84, 108, 147 en 149 van de Gemeentewet en artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht;
besluit vast te stellen de volgende verordening:
Verordening commissie bezwaar- en beroepschriften gemeente Lopik 2021
In deze verordening wordt verstaan onder:
primaire organisatieonderdeel: het organisatieonderdeel waar het primaire besluit namens het bevoegde bestuursorgaan is voorbereid en dat in de bezwaarprocedure namens het bevoegde bestuursorgaan optreedt. Dit zou ook een derde partij kunnen zijn die bevoegdheden van het bevoegde bestuursorgaan heeft gekregen om taken, die onder de verantwoordelijkheid van het bevoegde bestuursorgaan vallen, uit te voeren;
Artikel 3 Ontvangst bezwaarschrift
De secretaris draagt, na ontvangst van het bezwaarschrift, namens het bevoegde bestuursorgaan, zorg voor een bericht van ontvangst als bedoeld in artikel 6:14 van de Awb. Hierbij wordt aangegeven dat het primaire organisatieonderdeel in het kader van een onderzoek bekijkt of het bezwaarschrift geschikt is voor een informele aanpak en dat de commissie het bevoegde bestuursorgaan over het bezwaar zal adviseren als de informele aanpak niet tot de mogelijkheden behoort.
Artikel 4 Ingediend bezwaarschrift en informele aanpak
Na ontvangst van een bezwaarschrift onderzoekt het primaire organisatieonderdeel zo spoedig mogelijk of het bezwaarschrift geschikt is voor een informele aanpak, zijnde een aanpak waarbij met alle belanghebbenden gekeken wordt of er een oplossing kan worden gevonden voor de gerezen bezwaren zonder inhoudelijke behandeling bij de commissie.
Indien de belanghebbende(n) en het primaire organisatieonderdeel daarmee instemmen, wordt de bezwaarschriftprocedure door het bevoegde bestuursorgaan opgeschort/aangehouden als bedoeld in artikel 7:10, vierde en vijfde lid van de Awb, in afwachting van de behandeling van het bezwaar door middel van de informele aanpak.
Indien de informele aanpak tot een oplossing heeft geleid, stelt het primaire organisatieonderdeel de secretaris daarvan binnen vijf dagen schriftelijk of per email in kennis, met bijvoeging van de stukken waaruit de instemming van belanghebbenden met de oplossing blijkt en bezwaarde heeft aangegeven dat het bezwaarschrift wordt ingetrokken.
de informele aanpak naar het oordeel van het primaire organisatieonderdeel niet tot een oplossing heeft geleid, stelt het primaire organisatieonderdeel de secretaris daarvan direct schriftelijk of per email in kennis, waarna de secretaris alle belanghebbenden informeert dat de bezwaarprocedure zal worden vervolgd. Tevens draagt het primaire organisatieonderdeel zorg dat alle op het bezwaarschrift betrekking hebbende stukken op de juiste wijze en de juiste plaats aan de secretaris ter beschikking worden gesteld.
Artikel 6 Samenstelling van de commissie
Als de voorzitter geen plaatsvervangend voorzitter aanwijst, dan wel zelf niet aanwezig kan zijn tijdens een hoorzitting neemt het langstzittende lid van de commissie de rol van plaatsvervangend voorzitter op zich, tenzij dit lid aangeeft geen plaatsvervangend voorzitter te willen zijn en een ander lid deze rol op zich wil nemen.
Artikel 10 Hoorzitting commissie
De secretaris stelt in samenspraak met de commissie een vergaderschema op voor de momenten waarop een hoorzitting van de commissie mogelijk is. Uitgangspunt is dat dit de eerste maandagavond van iedere maand is, met uitzondering van de maand augustus waarin geen hoorzitting zal plaatsvinden in verband met de zomervakantie en/of indien de eerste maandag of dinsdag van de maand op een speciale dag o.i.d. valt.
Belanghebbenden worden in elkaars aanwezigheid gehoord, waarbij een fysieke hoorzitting op het gemeentehuis het uitgangspunt is. In specifieke en/of bijzondere omstandigheden kan de voorzitter besluiten minder personen toe te laten tot de ruimte waar de hoorzitting zal plaatsvinden, het horen buiten het gemeentehuis te laten plaatsvinden, het horen digitaal en/of op een ander(e) (moment van de) dag dan vastgelegd in het vergaderschema als bedoeld in het eerste lid van dit artikel te laten plaatsvinden.
De secretaris nodigt uit naam van de voorzitter de belanghebbende(n) en het primaire organisatieonderdeel ten minste twee weken voor een hoorzitting uit en voegt bij de uitnodiging het bezwaardossier. In omstandigheden en/of in overleg met belanghebbenden kan door de secretaris uit naam van de voorzitter van deze termijn worden afgeweken.
Het uitgangspunt is dat het primaire organisatieonderdeel ten aanzien van ieder bezwaarschrift dat bij de commissie voorligt uiterlijk een week voor de hoorzitting een verweerschrift indient. De secretaris zendt, indien van toepassing, het verweerschrift zo spoedig mogelijk door aan de belanghebbende(n) en voegt het verweerschrift bij het bezwaardossier. Indien het primaire organisatieonderdeel geen verweerschrift indient, deelt zij dit uiterlijk een week voor de hoorzitting, met redenen omkleed schriftelijk of per email, aan de secretaris mee.
Artikel 11 Niet-deelneming aan de behandeling
De leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding is.
Artikel 16 Verdaging en uitstel
Indien naar het oordeel van de voorzitter of de secretaris de termijn van 12 weken, genoemd in artikel 7:10, eerste lid van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, kan aan het bevoegde bestuursorgaan worden verzocht de beslissing op het bezwaarschrift tijdig te verdagen als bedoeld in artikel 7:10, derde lid van de Awb.
Van een genomen besluit tot verdaging als bedoeld in het eerste lid ontvangt de secretaris een afschrift van, dan wel namens het bevoegde bestuursorgaan. Hetzelfde geldt voor een eventueel genomen besluit door het primaire organisatieonderdeel op grond van artikel 7:10, vierde en/of vijfde lid van de Awb.
Artikel 18 Uitzonderingsbepaling
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet ten aanzien van de behandeling van bezwaarschriften als bedoeld in deze verordening, beslist de voorzitter.
In afwijking van het bepaalde in artikel 15, eerste en zesde lid van deze verordening, worden de adviezen ten aanzien van die bezwaarschriften waarover reeds een hoorzitting als bedoeld in artikel 10 van deze verordening is gehouden, na het aantreden van de nieuwe commissie vastgesteld door de commissie in de oude samenstelling en ondertekend door de voorzitter en secretaris van de laatstgenoemde commissie.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Lopik in zijn openbare vergadering van 13 juli 2021,
de griffier,
Mw. mr. G.M.G. Dolders
de voorzitter,
Dr. L.J. de Graaf
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lopik op 18 mei 2021,
de secretaris,
Mr. E.T. Halman, MBA
de burgemeester,
Dr. L.J. de Graaf
Aldus vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Lopik op 18 mei 2021,
de burgemeester,
Dr. L.J. de Graaf
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-241252.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.