Gemeenteblad van Maasdriel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maasdriel | Gemeenteblad 2021, 239867 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maasdriel | Gemeenteblad 2021, 239867 | ander besluit van algemene strekking |
Protocol voor (mogelijke) integriteitsschendingen door politieke ambtsdragers Maasdriel 2021
Artikel 1: Reikwijdte protocol
Dit protocol moet mede worden bezien in het kader van artikel 170, lid 2, van de Gemeentewet. Hierin ligt de zorgplicht vast van de burgemeester ten aanzien van het bevorderen van de bestuurlijke integriteit binnen de gemeente. Indien collega-bestuurders, ambtenaren, organisaties, bedrijven of burgers een redelijk vermoeden hebben van schending van bestuurlijke integriteit door een politieke ambtsdrager van de gemeente Maasdriel, kunnen zij een melding doen bij de burgemeester van de gemeente Maasdriel.
Indien er sprake is van een redelijk vermoeden van schending van bestuurlijke integriteit door de burgemeester, kunnen collega-bestuurders, ambtenaren, organisaties, bedrijven of burgers zich melden bij de plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad. De plaatsvervangend voorzitter handelt overeenkomstig dit protocol voor de rol van burgemeester. De plaatsvervangend voorzitter moet bij de behandeling van een vermoeden van schending door de burgemeester de Commissaris van de Koning betrekken.
Integriteitsschending: een gedraging van een politieke ambtsdrager die in strijd is met het handelen als ‘goed volksvertegenwoordiger’ of ‘goed bestuurder’. Het kan gaan om feiten die wettelijk strafbaar zijn, maar ook om handelingen in strijd met geschreven of ongeschreven regels, waaronder (maar niet uitsluitend) regels uit de Gedragscode integriteit volksvertegenwoordigers Maasdriel 2015 en de Gedragscode Integriteit voor burgemeester en wethouders Maasdriel 2015.
Externe integriteitsdeskundige: Deskundige die door de burgemeester kan worden ingehuurd om advies te geven over integriteitsvraagstukken en die kan dienen als klankbord voor raad, college en individuele leden van deze organen. Deze deskundige is het Steunpunt Integriteitsonderzoek Politieke Ambtsdragers, dat door de minister van Binnenlandse Zaken per 1 januari 2015 in het leven is geroepen. Dit steunpunt is onderdeel van Stichting Centrum voor Arbeidsverhoudingen Overheidspersoneel (CAOP).
Leden van raad, commissies en college zoeken, alvorens een melding over een politieke ambtsdrager in te dienen, actief een klankbord op als zij geconfronteerd worden met integriteitsvraagstukken. Dit klankbord kan men vinden bij de burgemeester, de griffier, de gemeentesecretaris, de externe integriteitsdeskundige of bij een vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen en integriteit.
Een melding hoeft niet noodzakelijkerwijs te gaan over een vaststaand feit. Er kan ook sprake zijn van een vermoeden. Indien de persoon in kwestie een melding doet, moet het echter wel om een op redelijke gronden gebaseerd vermoeden gaan, gebaseerd op eigen kennis of eigen waarneming. Alleen dan worden de meldingen door de burgemeester in behandeling genomen.
Raads- en collegeleden zijn niet wettelijk verplicht om een integriteitsschending door politieke ambtsdragers te melden. Op grond van artikel 162 van het Wetboek van Strafvordering zijn leden van de gemeenteraad, leden van het college en ambtenaren alleen verplicht om (bij de politie) aangifte te doen van (ambts)misdrijven. Bij twijfel of sprake is van een integriteitsschending of van een (ambts)misdrijf kan een raads- of collegelid in een vertrouwelijk gesprek advies inwinnen bij de burgemeester, de griffier, de gemeentesecretaris of de externe integriteitsdeskundige.
Artikel 6: Duiding en beoordeling melding
De beoordeling wordt voorzien van een deugdelijke motivering en kan leiden tot één van de volgende conclusies:
Er is een redelijk vermoeden van een strafbaar feit. Indien er (tevens) een redelijk vermoeden van een strafbaar feit bestaat, dient de burgemeester aangifte te doen bij het Openbaar Ministerie. Na overleg met de Officier van Justitie worden alle beschikbare gegevens door de burgemeester ter beschikking gesteld aan Justitie. Na aangifte bepaalt de Officier van Justitie of nader onderzoek nodig is. Overheden mogen de resultaten van het onderzoek na verkrijging van de Officier van Justitie, gebruiken om het eigen onderzoek af te ronden. Een bestuursrechtelijk en strafrechtelijk onderzoek sluiten elkaar niet uit. Wel moet zoveel mogelijk voorkomen worden dat de onderzoekers onnodig in elkaars vaarwater komen of dat betrokkenen dubbel belast worden. Aan het strafrechtelijk onderzoek wordt veelal voorrang gegeven;
Er is een feitenonderzoek naar (mogelijke) integriteitsschendingen noodzakelijk. Integriteitsonderzoek is nodig om te beoordelen of signalen en/of vermoedens over schendingen van integriteit op waarheden en derhalve op redelijke gronden berusten. In overleg met de griffier en eventueel de gemeentesecretaris geeft de burgemeester opdracht tot het uitvoeren van een integriteitsonderzoek. De opdracht wordt verleend na overleg met de externe integriteitsdeskundige;
Artikel 10: Uitvoering onderzoek
De betrokkene wordt in beginsel geïnformeerd over het onderzoek. Er zijn situaties denkbaar waarbij dit niet kan. In die situaties overlegt de burgemeester met de griffier en/of de gemeentesecretaris en de externe integriteitsdeskundige. De burgemeester besluit in zeer uitzonderlijke gevallen gemotiveerd de betrokkene nog niet te informeren over het onderzoek en op welke termijn dat alsnog zal gebeuren.
De onderzoekers onthouden zich (in het rapport en daarbuiten) van eigen opvattingen inzake (de consequenties) van de beoordeling van de al dan niet aan de orde zijnde integriteitsschending. Het is de taak van de gemeenteraad om zich op basis van de onderzoeksgegevens een politiek oordeel te vormen over de feiten.
Communicatie over de voorgang van het onderzoek geschiedt – in overleg met de griffier en/of de gemeentesecretaris en de communicatieadviseur, onder verantwoordelijkheid van de burgemeester.
Artikel 13: Afronding onderzoek
De onderzoekers bieden het eindrapport aan de burgemeester aan, waarna het wordt besproken in het Seniorenconvent. Op basis daarvan wordt door de griffier een raadsvoorstel gemaakt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-239867.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.