Gemeenteblad van Amersfoort
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amersfoort | Gemeenteblad 2021, 239185 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amersfoort | Gemeenteblad 2021, 239185 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Gemeente Amersfoort – Besluit tot wijziging van de nadere regels vergunning deelmobiliteit inzake toevoeging (E-)steps en elektrische bromfietsen
Burgemeester en wethouders van gemeente Amersfoort,
overwegende dat het gewenst is deze nadere regels te wijzigen, om deelsteps toe te voegen aan het vergunningstelsel voor deelmobiliteit;
gelet op Motie toekomstgericht samen delen (2020-159M);
en gelet op het raadsbesluit van 15 december 2020 waarbij de Wijzigingsverordening Algemene Plaatselijke Verordening inzake deelmobiliteit is vastgesteld ( nr 344134, 30 december 2020 gemeenteblad).
gelet op artikel 2:8 van de Algemene Plaatselijke Verordening Amersfoort;
BESLUIT TOT WIJZIGING VAN DE NADERE REGELS VERGUNNING DEELMOBILITEIT INZAKE TOEVOEGING (E-)STEPS EN ELEKTRISCHE BROMFIETSEN
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
Na vernoeming van onderdeel c naar onderdeel d, wordt een onderdeel c ingevoegd, luidende:
elektrische bromfiets: motorrijtuig op twee wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, uitgerust met een elektromotor met een nominaal maximumvermogen van niet meer dan 4 kW, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorrijtuig als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994;’
Na onderdeel d wordt een onderdeel e ingevoegd, luidende:
elektrische step: step die door de minister is aangewezen als bijzondere bromfiets, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 waarvoor een aanwijzing op grond van artikel 20b van de Wegenverkeerswet 1994 is ingediend bij de minister, en de minister deze step heeft toegelaten op de openbare weg.’
Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 4 wordt na het derde lid een vierde lid ingevoegd, luidende:
Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:
Bijlage 1 wordt vervangen door bijgevoegde bijlage.
De toelichting behorende bij de nadere regels wordt vervangen door:
Amersfoort groeit, en het aantal voertuigen en verkeersbewegingen daardoor ook. Dit mag niet ten koste gaan van de leefbaarheid, veiligheid en openbare ruimte in de stad. Nieuwe mobiliteitsconcepten, zoals deelmobiliteit, stimuleert de gemeente daarom. Daarentegen leggen deelvoertuigen ook een druk op de schaarse openbare ruimte. Daarom heeft de gemeente in de APV een vergunningstelsel voor deelmobiliteit ingevoerd, zodat deelvoertuigen gereguleerd worden toegelaten. Via de vergunning worden onder meer voorwaarden verbonden aan de dienstverlening en het aantal voertuigen dat een aanbieder neerzet. Doel is om een gereguleerd experiment uit te voeren met deelsnorfietsen, elektrische deel(bak-)fietsen en deel(bak-)fietsen, voor de duur van twee jaar. Halverwege 2021 zijn de deelsteps en deelbromfietsen toegevoegd aan de pilot. In de tweede helft van 2022 vindt een evaluatie plaats. Met de bevindingen uit de experimentperiode worden, indien nodig, de APV, nadere regels en vergunningvoorschriften aangepast.
De elektrische step die door het merendeel van de deelstepaanbieders wordt aangeboden, is op dit moment nog niet toegelaten op de openbare weg. De elektrische step mag in Nederland de weg op, wanneer de minister van Infrastructuur en Waterstaat de elektrische step heeft aangewezen als ‘bijzondere bromfiets’ en deze heeft toegelaten op de openbare weg.
Een bijzondere bromfiets is een (innovatief) licht en langzaam voertuig met specifieke kenmerken (bijv. het ontbreken van een zadel) waardoor het geen reguliere bromfiets is. Daarom kunnen ze niet binnen de Europese regelgeving die van toepassing is op bromfietsen worden toegelaten. Dit soort voertuigen wordt daarom in Nederland toegelaten onder de toelatingsregels voor bijzondere bromfietsen. Deze regels zijn nationaal en verschillen per land ( bron: website RWD ).
Tijdens de pilotfase kiezen we voor het zogeheten free floating systeem (met uitzondering van (elektrische) bakfietsen, en deels zijn deelsteps uitgezonderd van het free floating systeem), zie daarvoor de toelichting op artikel 5, onder c). Dat houdt in dat de voertuigen kunnen worden aangeboden binnen het hele servicegebied (gemeentegrens van Amersfoort) met uitzondering van aangewezen wegen en wegvakken. In Bijlage 1 is opgenomen welke wegen en wegvakken het college heeft aangewezen waar je wel/niet mag parkeren en wel/niet mag in- en uitchecken. Naast deze gebieden gelden uiteraard de algemene parkeerverboden.
In het servicegebied mag een gebruiker het deelvoertuig in- en uitchecken en parkeren (zie witte delen in bijlage 1). Binnen het servicegebied zijn er gebieden aangewezen waar je niet mag parkeren en waarin je niet mag in-/ en uitchecken (zie rood gearceerde delen in bijlage 1). Ook zijn er gebieden waar je volgens de geldende wet- en regelgeving het deelvoertuig mag parkeren, maar waar het voertuig niet mag worden uitgecheckt (zie gele gebieden in bijlage 1). De gebruiker betaalt dan een bedrag om de scooter gereserveerd te houden. Definitief uitchecken en de dienstverlening stopzetten kan alleen in het (witte) servicegebied.
Vergunninghouders kunnen telkens een uitbreiding op de 150 deelvoertuigen aanvragen van nog eens maximaal 150 deelvoertuigen, als ze voldoen aan de vereisten in artikel 3 derde lid. Zo mag niet meer dan 5 % van het aantal deelvoertuigen langer dan 7 dagen ongebruikt op één locatie staan. Ook mag niet meer dan 20% van de voertuigen langer dan vier dagen op een locatie staan. Uiteraard geldt dat de vergunninghouder zich blijft houden aan de vergunningvoorschriften en de vereisten aan de eerder verleende vergunning.
De vergunning die wordt afgegeven overschrijdt de termijn van de experimentfase. Na de evaluatie in het tweede halfjaar van 2022 is tijd nodig om de nadere regels op te stellen en vergunninghouders de mogelijkheid te bieden een nieuwe vergunning aan te vragen. Daarom wordt de vergunning ook verstrekt voor een overbruggingsperiode, t/m 31 mei 2023.
Een aanvrager mag maximaal 1 vergunning aanvragen per deelvoertuigcategorie. Een aanvraag moet worden gedaan met het aanvraagformulier dat te vinden is op www.amersfoort.nl/deelvervoer . De gemeente Amersfoort heeft een experimentfase voor het aanbieden van deelmobiliteit in de stad, die loopt van eind 2020 tot eind 2022. In het tweede halfjaar van 2022 wordt het experiment geëvalueerd. Op basis hiervan en van de ontwikkelingen worden er nieuwe regels opgesteld en moeten nieuwe vergunningen worden aangevraagd. Om het gebruik van het deelaanbod per vergunninghouder en de werkwijze van de nadere regels, goed te kunnen evalueren, willen we dat de vergunninghouder minimaal een half jaar ervaring heeft opgedaan met het aanbieden van deelvoertuigen in Amersfoort. Dit betekent dat tot uiterlijk eind december 2021 een vergunning kan worden aangevraagd. Het aanvragen van een vergunning voor deelsteps en bromfiets is pas later aan deze pilot toegevoegd (juli 2021). Voor het aanvragen van deelsteps hebben we de uiterlijke termijn waarop een aanvraag ingediend kan worden, opgerekt naar 31 mei 2022. Hierbij geldt overigens dat voor deelsteps pas een vergunning aangevraagd kan worden als het ministerie van IenW het voertuig goedkeurt om op de openbare weg te gaan. Op dit moment (medio 2021) is het merendeel van de deelsteps nog niet goed gekeurd.
In dit artikel zijn de eisen opgenomen om in aanmerking te komen voor een vergunning. Als niet aan deze vereisten wordt voldaan, dan wordt de vergunning geweigerd.
De aanvrager biedt de (elektrische) snor- en bromfietsen en (elektrische) fietsen niet aan vanaf een vaste locatie.
De aanvrager biedt (elektrische) bakfietsen alleen aan vanaf een vaste locatie. De locatie waar de (elektrische) bakfietsen aangeboden mogen worden gaat, in overleg en met toestemming van de gemeente met een aanwijzingsbesluit op grond van artikel 2:8, vijfde lid APV. De kosten voor het inrichten van de vaste plekken voor de elektrische bakfietsen worden doorberekend aan de vergunninghouder.
De aanvrager biedt de (elektrische) steps in drukke gebieden, zoals de binnenstad, bij stations en winkelcentra, aan vanaf een vaste locatie. De locatie waar de (elektrische) steps mogen staan, worden bepaald in overleg met en met toestemming van de gemeente met een aanwijzingsbesluit op grond van artikel 2:8, vijfde lid APV. De kosten voor het inrichten van de vaste plekken voor de elektrische bakfietsen worden doorberekend aan de vergunninghouder.
Buiten deze gebieden worden de steps bij voorkeur volgens het free floating systeem aangeboden. De steps mogen niet in de gebieden worden aangeboden die opgenomen zijn in Bijlage 1 en in gebieden waar een stallingsverbod van kracht is. Mocht de aanvrager buiten de drukke gebieden ook de voorkeur geven aan station based , dan kan dit na overleg en toestemming van de gemeente. Dan gelden dezelfde regels genoemd hierboven, bij vaste plekken in drukke gebieden.
De aanvraag wordt vergezeld van een plan van aanpak waarin de aanvrager onder andere aannemelijk maakt dat kan worden voldaan aan de verplichtingen die zijn opgenomen in artikel 7 .
Bij de beschrijving m.b.t. de toegankelijkheid gaat het met name over het voorkomen van obstakels en daarmee overlast voor mensen met een beperking (zowel gebruikers van rolstoel als slechtzienden). De aanbieder neemt in de voorwaarden op dat gebruikers de deelvoertuigen niet hinderlijk mogen parkeren en op de stoep ruimte laten zodat de gebruikers van onder meer een kinderwagen en hulpmiddelen zoals een rolstoel, taststok en rollator langs het deelvoertuig over de stoep kunnen.
Een aanvraag kan worden geweigerd in het belang van de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid, de bescherming van het milieu. Dit is opgenomen in artikel 1:8 van de APV. Daarnaast kan de vergunning worden geweigerd:
Een aanvraag wordt geweigerd als de aanvrager de voertuigen wil aanbieden op wegen of wegvakken die zijn opgenomen in Bijlage 1 als uitgesloten wegen en wegvakken. Een aanvraag wordt geweigerd als de aanvrager de voertuigen wil aanbieden vanaf een vaste locatie (station based ) in plaats van free floating met uitzondering van (elektrische) bakfietsen en steps. Ten slotte wordt de vergunning geweigerd indien de stukken van artikel 5 niet worden ingediend, nadat de aanvrager twee weken de tijd is gegund om alsnog de ontbrekende/niet complete stukken aan te leveren.
Bovendien moet er worden gehandeld conform die stukken. Gebeurt dit niet dan wordt de vergunning ingetrokken. Dit wordt ook opgenomen in de vergunningvoorschriften.
Aan de vergunning worden voorschriften verbonden. Een aantal verplichtingen die aan de vergunning worden verbonden, is in artikel 7 al benoemd. ‘
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-239185.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.