Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2021, 238072 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2021, 238072 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent toerisme (Verordening op toerisme in balans Amsterdam)
De raad van de gemeente Amsterdam,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 22 juni 2021
gelet op artikel 9 tot en met 11 van de Verordening op het burgerinitiatief, het volksinitiatief en het referendum en artikel 149 Gemeentewet
besluit de volgende verordening vast te stellen:
Verordening van de raad van de gemeente Amsterdam houdende regels over Toerisme in Balans Amsterdam
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Artikel 2 Bandbreedte toeristenovernachtingen
De bandbreedte wordt vastgesteld op 10 en 20 miljoen toeristenovernachtingen per jaar, waarbij respectievelijk 12 en 18 miljoen toeristenovernachtingen per jaar als signaalwaarden gelden.
Artikel 3 Waarborgen bandbreedte
Indien het verwachte aantal toeristenovernachtingen van het laatste geprognotiseerde kalenderjaar buiten de signaalwaarden valt, doet het college de raad binnen zes maanden een voorstel voor een beleidsnota over de wijze waarop het aantal toeristenovernachtingen binnen de bandbreedte wordt gebracht of gehouden in de geprognotiseerde periode van drie jaar.
Artikel 5 Toeristische draagkracht wijken
Ondertekening van de Verordening
Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 8 juli 2021
De plaatsvervangend voorzitter
Rik Torn
De raadsgriffier
Jolien Houtman
In de kern is toerisme positief voor Amsterdam. Het draagt bij aan gezonde financiën, werkgelegenheid, culturele verrijking, levendigheid en aanzien van de stad. Er is echter een
optimum. Vanaf een bepaald aantal bezoekers raakt de stad uit balans en worden de nadelen
van toerisme groter dan de voordelen. Het college van burgemeester en wethouders wordt
geacht actief in te grijpen wanneer de balans tussen de belangen van bewoners, ondernemers
en bezoekers verstoord raakt of dreigt te raken.
Artikel 1 (Begripsomschrijvingen)
In dit artikel worden de begrippen omschreven. Voor de begrippen toeristische druk, toerisme
gerelateerde leefbaarheid en toeristische draagkracht is zo veel mogelijk aansluiting gezocht
op de omschrijvingen van deze begrippen in het rapport Toeristische draagkracht van wijken,
meting 2019 van Onderzoek, Informatie en Statistiek. De term toerisme gerelateerde
leefbaarheid is ontleend aan de term bezoeker gerelateerde leefbaarheid vanuit dit rapport.
Deze term is in dit artikel omschreven als toerisme gerelateerde leefbaarheid, aangezien het
zwaartepunt van de verordening ligt op het reguleren van (internationaal)
toeristenovernachtingen. Niettemin heeft deze verordening eveneens betrekking op toeristen
die niet overnachten in Amsterdam (dagbezoeken).
Artikel 2 (Bandbreedte toeristenovernachtingen)
In dit artikel is de bandbreedte vastgelegd. De bandbreedte is ingesteld om het college binnen
die bandbreedte de ruimte te bieden een eigen koers te varen op de omvang van toerisme en
om te voorkomen dat onvoorziene veranderingen in conjunctuur direct leiden tot
verplichtingen voor het college. De signaalwaarden zijn vastgesteld om de kans te
minimaliseren dat het aantal overnachtingen per jaar buiten de bandbreedte van 10 tot 20
miljoen overnachtingen zal vallen. De signaalwaarden fungeren als de onder- en bovengrens
van het totaal aantal toeristenovernachtingen per jaar (resp. 12 en 18 miljoen), waarbinnen
het college aan de raad geen maatregelen behoeft voor te stellen aan de hand van een
beleidsnota. Valt het verwachte aantal toeristenovernachtingen van het laatste
geprognotiseerde kalenderjaar buiten de signaalwaarden, dan doet het college de raad
(ingevolge artikel 3 lid 2) binnen zes maanden een voorstel voor een beleidsnota over de wijze
waarop het aantal toeristenovernachtingen binnen de bandbreedte wordt gebracht of
gehouden in de geprognotiseerde periode van drie jaar.
Het is denkbaar dat onverwachte omstandigheden ertoe leiden dat het onmogelijk is het aantal
toeristenovernachtingen binnen de bandbreedte te brengen of houden. Men denke aan
bijzondere situaties zoals een ernstige crisis, of een onverwacht snelle of anderszins
onvoorspelbare groei in de vraag naar toeristenovernachtingen. In bijzondere gevallen waarin
het onmogelijk is het aantal toeristenovernachtingen binnen de bandbreedte te laten vallen,
wordt het college geacht maatregelen te treffen die het aantal toeristenovernachtingen zo dicht
mogelijk bij de bandbreedte zullen brengen. Dergelijke gevallen dienen te worden toegelicht
in een voorgestelde beleidsnota aan de raad.
Onder bepaalde omstandigheden kan het van belang zijn om de bandbreedte en/of
signaalwaarden te wijzigen. Dit is een politieke keuze die een wijziging van de verordening
vergt, en daarmee een meerderheid in de gemeenteraad vereist. Het is denkbaar dat
bewoners nauwelijks negatieve effecten van toerisme ondervinden, terwijl het aantal
toeristenovernachtingen niet binnen de bandbreedte valt. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als
de toeristische druk zich verdeelt over meerdere wijken, als er een ander type toerisme wordt
vormgegeven in de stad waar bewoners zich prettiger bij voelen, of als de meest
overlastgevende toeristen de stad niet langer massaal opzoeken. Anderzijds kan het ook meer
voor de hand liggen om de bandbreedte naar beneden toe bij te stellen als de toeristische
draagkracht in meerdere wijken consequent onder druk staat, terwijl de dan geldende
bandbreedte niet wordt overschreden. Met andere woorden is het van belang om de
bandbreedte en de signaalwaarden aan te sluiten bij de ervaring van de Amsterdammers.
Artikel 5 voorziet er dan ook in dat de toeristische draagkracht per wijk tweejaarlijks wordt
Artikel 3 (Waarborgen bandbreedte)
Het eerste lid van artikel 3 voorziet in een verplichting voor het college om de raad jaarlijks
over het aantal toeristenovernachtingen en het verwachte aantal toeristenovernachtingen te
informeren. Als het verwachte aantal toeristenovernachtingen van het laatste
geprognotiseerde kalenderjaar buiten de signaalwaarden valt, moet het college op grond van
het tweede lid een voorstel voor een beleidsnota aan de raad sturen.
Volgens lid vier behandelt een beleidsnota tevens de mogelijkheid om het aantal
toeristenovernachtingen te reguleren met behulp van de toeristenbelasting. Daarnaast wordt
in een behandelnota behandeld de mogelijke regulering van het aantal
toeristenovernachtingen in woningen die incidenteel voor korte tijd toeristisch worden
verhuurd. Verder wordt het college geacht alle andere maatregelen te onderzoeken die
kunnen worden ingezet om het aantal toeristenovernachtingen binnen de bandbreedte te
De toeristenbelasting wordt separaat benoemd, aangezien het aantal toeristenovernachtingen
in theorie, onvoorziene omstandigheden daargelaten, volledig kan worden gereguleerd door
middel van een aanpassing van de toeristenbelasting. Een hogere dan wel lagere
toeristenbelasting zal (bij een juiste verhoging dan wel verlaging) immers leiden tot een
respectievelijk hogere dan wel lagere overnachtingsprijs voor de consument en deze hogere
dan wel lagere overnachtingsprijs zal op zijn beurt leiden tot een respectievelijk lagere dan
wel hogere vraag naar overnachtingen.
Gemeenten kunnen autonoom de hoogte van de toeristenbelasting vaststellen, zoals
bevestigd in 2018 door de regering aan de hand van gestelde Tweede Kamervragen. De
regering stelt hierbij “dat het van belang is dat gemeenten maatwerk kunnen bieden in de
aanpak van specifieke uitdagingen, zoals lokale drukte. Het hiervoor benodigde maatwerk kan
onder andere middels de autonomie op het gebied van de lokale heffingen worden
bewerkstelligd.”1 De toelichting van de verordening die betrekking heeft op de
1 Beantwoording Tweede Kamervragen van de leden Lodders en Aartsen (beiden VVD) over het
bericht Nieuwe belasting op attracties voor dagjesmensen' (kenmerk 2018Z20904).
toeristenbelasting luidt als volgt over de doelstelling en de mogelijkheden tot differentiatie van
de toeristenbelasting: "De wetgever heeft ten aanzien van de toeristenbelasting expliciet
aangegeven dat differentiaties met betrekking tot de overnachtingsprijs aanvaardbaar zijn.
Voor toepassing van differentiatie geldt dat deze niet mag leiden tot strijdigheid met de
algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Van strijdigheid met het gelijkheidsbeginsel zal
niet snel sprake zijn, aangezien de toeristenbelasting meerdere doeleinden heeft, te weten:
opbrengst verwerven en regulering."
Artikel 4 (Toezicht dagbezoeken )
Op grond van artikel 4 heeft het college een verplichting om de raad jaarlijks over het aantal
dagbezoeken te informeren. In het tweede lid is opgenomen dat het college de raad een
voorstel voor een beleidsnota kan doen. Het vierde lid regelt wat er in dat kader in ieder geval
moet worden opgenomen in een beleidsnota.
Artikel 5 (Toeristische draagkracht)
In zowel artikel 1 als artikel 5 is uitgewerkt dat het begrip toeristische draagkracht de
toeristische druk per wijk en de toerisme gerelateerde leefbaarheid omvat. Het eerste lid van
artikel 5 regelt daarbij op welke wijze de toeristische druk in een wijk moet worden bepaald.
Dit gebeurt aan de hand van objectieve gegevens. In het tweede lid is invulling gegeven aan
het begrip toerisme gerelateerde leefbaarheid. Dit betreft een subjectieve maatstaf.
De begrippen zijn voor een groot deel geconstrueerd in het licht van het rapport Toeristische
draagkracht van wijken, meting 2019. Er dient zoveel mogelijk aansluiting te worden gezocht
op (eventuele updates van) dit rapport, voor zover dit rapport relevant is in het licht van het
doel en de benaderingswijze van deze verordening. Slechts niet-behandelde onderwerpen in
dit rapport of onderwerpen die afwijken van de benaderingswijze van deze verordening,
behoeft het college te (laten) onderzoeken. Zo kan dubbel werk worden voorkomen en kan de
toeristische draagkracht in verschillende jaren met elkaar worden vergeleken.
Ten minste op één punt is de benadering van de methodiek vanuit voornoemd rapport anders
dan die van deze verordening. In het rapport worden toeristische druk en toerisme
gerelateerde leefbaarheid in een wijk bepaald op basis van relativiteit, dat wil zeggen de
toeristische druk en toerisme gerelateerde leefbaarheid in een wijk worden bepaald ten
opzichte van andere wijken binnen de gemeente. De wijken worden op basis van deze
methode verdeeld in vier kwadranten. Het kwadrant toont de positie van wijken ten opzichte
van elkaar, maar geeft geen volledig beeld van de waarde van de toeristische druk of
ervaringen van bewoners. Voor toepassing van deze verordening wordt dit onwenselijk
geacht. Om deze reden is in het vierde lid geregeld dat het college de raad een beleidsnota
aanbiedt over de concrete invulling van de begrippen toeristische druk en toerisme
Bij de concrete invulling van het begrip toerisme gerelateerde leefbaarheid, zoekt het college
zoveel mogelijk aansluiting bij de resultaten van de tweejaarlijkse enquête onder de bewoners
in de betreffende wijk(en). Hierbij is het uitgangspunt dat bewoners over het geheel genomen
op het moment van de enquête niet de ervaring hebben of verwachten op te doen dat het
toerisme een onaanvaardbaar effect heeft op de leefbaarheid in hun wijk.
Artikel 6 (Waarborgen toeristische draagkracht)
Op grond van artikel 6 heeft het college een verplichting om de raad tweejaarlijks te informeren
over de toeristische draagkracht van iedere wijk. Het college heeft bovendien een
inspanningsverplichting om de toeristische draagkracht in alle wijken te waarborgen. In dat
kader is in het tweede lid opgenomen dat het college de raad een voorstel voor een
beleidsnota moet doen als de toeristische draagkracht in één of meer wijken onder druk staat.
Het vierde lid regelt wat er in ieder geval moet worden opgenomen in een beleidsnota. De
inzet is dat het college alle noodzakelijke stappen moet nemen om de toeristische draagkracht
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-238072.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.