Gemeenteblad van Deventer
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Deventer | Gemeenteblad 2021, 237914 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Deventer | Gemeenteblad 2021, 237914 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Deventer houdende regels omtrent maatschappelijke opvang, beschermd wonen, verslavingszorg en openbare geestelijke gezondheidszorg (Nadere subsidieregels Maatschappelijke opvang, beschermd wonen, verslavingszorg en openbare geestelijke gezondheidszorg gemeente Deventer 2022)
HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN
In deze regeling wordt verstaan onder:
begeleiding: activiteiten waarmee een persoon herstelgericht wordt ondersteund bij het uitvoeren van algemene dagelijkse levensverrichtingen en bij het aanbrengen en behouden van structuur in en regie over het persoonlijk leven. Er is sprake van het herhaaldelijk toepassen van aangeleerde vaardigheden in de praktijk. De zelfredzaamheid en participatie van de cliënt worden hiermee bevorderd;
De beschikking tot subsidieverlening vermeldt onder meer de wijze waarop het subsidiebedrag is bepaald en het bedrag waarop de subsidie ten hoogste kan worden vastgesteld. Alle begrippen die in deze nadere subsidieregels worden gebruikt en die hierboven en in de nadere hoofdstukken niet nader zijn omschreven hebben dezelfde betekenis als in de wet, de Algemene subsidieverordening gemeente Deventer en de Algemene wet bestuursrecht.
Het verstrekken van subsidie op basis van deze regels heeft als doel aanvragers in staat te stellen:
Subsidie kan worden aangevraagd door een aanbieder die beschermd wonen en beschut wonen, maatschappelijke opvang, Bed & Break, verslavingszorg en/of openbare geestelijke gezondheidszorg biedt of wenst te bieden in één of meerdere gemeenten.
Om voor subsidie in aanmerking te komen verklaart de aanvrager bij indiening van de subsidieaanvraag dat:
de werknemers van de aanvrager, alsmede uitzend-, inhuur- of detacheringskrachten die ingezet worden door de aanvrager, in het bezit zijn van een verklaring omtrent gedrag (VOG) als bedoeld in artikel 28 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens voor beroepskrachten en andere personen die beroepsmatig met zijn cliënten in contact kunnen komen (niet ouder dan 3 maanden voor indiensttreding). Vrijwilligers die in contact komen met cliënten dienen eveneens te beschikken over een VOG (niet ouder dan 3 maanden voor start werkzaamheden). De aanvrager verklaart tevens dat hij geen personeel in dienst heeft, alsmede uitzend-, inhuur- of detacheringskrachten inzet, dat delicten heeft gepleegd waardoor een nieuwe VOG niet zou worden afgegeven;
dat ten aanzien van de aanvrager (a) geen onderzoek loopt door of in opdracht van een gemeente, een toezichthouder Wmo, de Inspectie van de Gezondheidszorg en Jeugd, de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid, een Zorgkantoor, een zorgverzekeraar en/of de politie/Openbaar Ministerie en/of; (b) geen aanwijzing of maatregel van een gemeente of van de voornoemde instanties van kracht is dan wel in de periode van drie jaar voorafgaand aan het subsidietijdvak geen aanwijzing of maatregel is opgelegd en/of (c) de drie jaren voorafgaand aan het subsidietijdvak geen (bestuurlijke) boete is opgelegd door een gemeente of door een voorgenoemde instantie en/of (d) in een periode van drie jaar voorafgaand aan het subsidietijdvak geen onherroepelijke veroordeling door een gerechtelijke instantie heeft plaatsgevonden.
Artikel 1.5 De beslissing op de aanvraag
Indien subsidieaanvrager voor indiening van de aanvraag tot subsidieverlening, dan wel gedurende de behandeling van de aanvraag om subsidieverlening onderwerp is van een onderzoek op grond van de Wet Bibob, een onderzoek uitgevoerd door of in opdracht van een gemeente, een toezichthouder Wmo, een Inspectie-instelling, een Zorgkantoor, een zorgverzekeraar, en/of de politie/ Openbaar Ministerie, is het college bevoegd om de beslissing op de aanvraag tot subsidieverlening op te schorten tot het moment waarop het betreffende onderzoek is afgerond.
Artikel 1.6 Aan de subsidie verbonden verplichtingen
Aan de verlening van subsidie wordt door het college onder meer de verplichting verbonden dat de aanvrager zorgdraagt voor de kwaliteit, doeltreffendheid en cliëntgerichtheid van de te subsidiëren activiteiten door gedurende het subsidietijdvak onder meer te waarborgen dat de geboden ondersteuning:
De aanvrager draagt zorg voor de continuïteit van de te subsidiëren activiteiten door gedurende het subsidietijdvak onder meer te waarborgen dat er:
alleen bij zwaarwegende redenen en na maximale inspanning om deze redenen weg te nemen, de ondersteuning aan cliënten eenzijdig beëindigd wordt en niet nadat de aanvrager voorafgaand daar contact op heeft genomen met de regionale toegang beschermd wonen en maatschappelijke opvang en er maximaal voor zorggedragen heeft dat de ondersteuning zoveel mogelijk wordt voortgezet totdat de noodzakelijke ondersteuning bij een andere aanbieder wordt geboden.
De aanvrager draagt zorg voor de veiligheid van de te subsidiëren activiteiten door gedurende het subsidietijdvak onder meer te waarborgen dat:
werknemers van de aanvrager, alsmede uitzend-, inhuur- of detacheringskrachten die ingezet worden door de aanvrager, welke werkzaamheden verrichten ten behoeve van het bieden van de te subsidiëren activiteiten in het bezit zijn een verklaring omtrent gedrag (VOG) als bedoeld in artikel 28 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens voor beroepskrachten en andere personen die beroepsmatig met zijn cliënten in contact kunnen komen (niet ouder dan 3 maanden voor indiensttreding);
Indien het gewenst is om de maatwerkvoorziening beschermd wonen of maatschappelijke opvang van een bestaande cliënt ter verlengen, dan ondersteunt de aanvrager de cliënt dusdanig dat deze minimaal acht weken van tevoren contact opneemt met regionale toegangsteam. Dit zodat het onderzoek en gesprek tijdig kan plaatsvinden.
De aanvrager verstrekt aan de regionale toegang voor maatschappelijke opvang en beschermd wonen, die informatie inzake cliënten beschermd wonen en maatschappelijke opvang waar de regionale toegang om verzoekt, daaronder begrepen het per e-mail direct op de hoogte stellen indien er sprake is van in-, door- of uitstroom van cliënten dan wel andere belangrijke ontwikkelingen inzake cliënten.
De aanvrager informeert het college onverwijld, indien er gedurende het subsidietijdvak:
een onderzoek naar de aanvrager, plaatsvindt of zal plaatsvinden, dan wel daartoe besloten is, in opdracht van een gemeente, een toezichthouder Wmo, de Inspectie van de Gezondheidszorg en Jeugd, de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid, een Zorgkantoor, een zorgverzekeraar en/of de politie/Openbaar Ministerie;
HOOFDSTUK 2. MAATSCHAPPELIJKE OPVANG
In deze nadere regels wordt verstaan onder:
ambulante crisisopvang: maatschappelijke opvang waarbij de begeleiding op gezette tijden op de locatie van de aanbieder geboden wordt en voorts 24-uur per dag telefonisch oproepbaar en desgewenst binnen 30 minuten op de locatie aanwezig is, en bedoeld voor personen die de thuissituatie plotseling hebben (moeten) verlaten en niet in staat zijn zich op eigen kracht te handhaven in de samenleving.
Subsidie op grond van deze regeling kan worden aangevraagd voor de (werkelijke) kosten die worden gemaakt voor de beschikbaarheid van voorzieningen voor nachtopvang, dagopvang, crisisopvang en ambulante crisisopvang, dan wel andere vormen van maatschappelijke opvang, zoals dat inwoners daar gedurende het subsidietijdvak gebruik van kunnen maken.
HOOFDSTUK 3. BESCHERMD WONEN EN BESCHUT WONEN
In deze nadere subsidieregels wordt verstaan onder:
beschermd wonen: wonen in een accommodatie van een instelling met daarbij behorend toezicht en begeleiding (welke 24 uur per dag op de locatie aanwezig is), gericht op het bevorderen van zelfredzaamheid en participatie, het psychisch en psychosociaal functioneren, stabilisatie van een psychiatrisch ziektebeeld, het voorkomen van verwaarlozing of maatschappelijke overlast of het afwenden van gevaar voor de cliënt of anderen, bestemd voor personen met psychische of psychosociale problemen en/of licht-verstandelijke beperkingen, die niet in staat zijn zich op eigen kracht te handhaven in de samenleving;
beschut wonen: als beschermd wonen, waarbij er een clustering is van minimaal 6 wooneenheden, en waarbij in afwijking van het beschermd wonen het daarbij behorende toezicht in de nacht plaatsvindt op basis van 24-uurs telefonische bereikbaarheid van de begeleiding, waar begeleiding desgewenst binnen 30 minuten op locatie aanwezig is.
Subsidie op grond van deze regeling kan worden aangevraagd voor de kosten voor het bieden van beschermd wonen en beschut wonen aan cliënten beschermd wonen en beschut wonen, voor maximaal de door het college naar aard en omvang gedifferentieerde vastgestelde maximale subsidiabele kosten per ondersteuningsbehoefte.
De vaststelling van de subsidie vindt plaats op basis van de geboden omvang van beschermd- en beschut wonen tot ten hoogste het in de verleningsbeschikking opgenomen maximumbedrag. De omvang wordt bepaald aan de hand van het werkelijke aantal cliënten die beschermd- of beschut gewoond hebben bij de aanbieder, de maximale subsidiabele kosten behorende bij de toekenningen van die cliënten en het werkelijke aantal dagen dat zij beschermd of beschut hebben gewoond gedurende het subsidietijdvak.
In deze nadere subsidieregels wordt verstaan onder Bed & Break: het bieden van kortdurend tijdelijk verblijf in een accommodatie van een aanbieder aan volwassen inwoners die als gevolg van een toename van problemen kortdurend dit verblijf nodig hebben om tot stabiliteit en rust te komen en escalatie van problemen te voorkomen.
In deze nadere subsidieregels wordt verstaan onder verslavingszorg: de activiteiten gericht op enerzijds het voorkomen van gezondheidsschade en maatschappelijke uitval als gevolg van verslaving en anderzijds het bevorderen van maatschappelijk herstel, dusdanig dat (a) risicogroepen vroegtijdig preventief geïnformeerd zijn over de risico’s van middelengebruik (b) verslaafde inwoners toe geleid worden naar zorg, hulp en ondersteuning en passende hulp ontvangen (c) onnodige risico’s worden tegengaan door zorg te dragen voor veilige omstandigheden van middelengebruik door verslaafde inwoners in de regio, niet zijnde activiteiten die gefinancierd worden of kunnen worden vanuit andere wettelijke kaders dan de Wmo 2015.
HOOFDSTUK 6 OPENBARE GEESTELIJKE GEZONDHEIDSZORG
Artikel 6.1 Algemene omschrijving
In deze nadere subsidieregels wordt verstaan onder Openbare geestelijke gezondheidszorg: het geheel van activiteiten (waaronder contactlegging, onderzoek en toeleiding, alsmede het functioneren als meldpunt voor signalen van crisis of dreiging van crisis) gericht op het signaleren en tegengaan van mijding van zorg, hulp en/of maatschappelijke ondersteuning door inwoners, specifiek daar waar die mijding zorgwekkend wordt geacht voor de gezondheid, de zelfredzaamheid, de veiligheid, de stabiliteit en/of het welbevinden van de betreffende inwoner en/of zijn of haar sociale omgeving.
HOOFDSTUK 7. OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN
Het college kan in bijzondere gevallen het bepaalde in deze nadere subsidieregels ten gunste van belanghebbenden buiten toepassing laten of daarvan afwijken, indien strikte toepassing ervan leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-237914.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.