Gemeenteblad van Krimpen aan den IJssel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Krimpen aan den IJssel | Gemeenteblad 2021, 237816 | overige overheidsinformatie |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Krimpen aan den IJssel | Gemeenteblad 2021, 237816 | overige overheidsinformatie |
Gemeente Krimpen aan den IJssel - Regionaal convenant Aanpak van complexe woonoverlast
Hierna gezamenlijk te worden aangeduid als ‘Partijen’,
De burgemeester een Regierol en een Uitvoerende rol heeft in de Aanpak van Complexe woonoverlast waarbij de burgemeester, de politie, de woningcorporaties en de particuliere verhuurders samenwerken en daarom door de burgemeester medewerkers zijn aangewezen om daarvoor relevante Politiegegevens te ontvangen en te gebruiken;
Er Instrumenten bij Woonoverlast dienen te worden ingezet waarmee Woonoverlast stopt of verminderd en verdere escalatie voorkomen kan worden. Voor de Aanpak van overlast zijn Samenwerkingsafspraken noodzakelijk over de door Partijen individueel en/of in samenwerking te leveren inspanningen, voordat er van gebruik van Politiegegevens sprake kan zijn;
In aanvulling op de definities gegeven in de AVG, UAVG en Wpg, wordt in dit convenant en de daarbij behorende bijlage(n) verstaan onder:Aanpak problematische groepen en groepsgedrag: methodiek waarmee overlastgevend gedrag van groepen kan worden gestopt.
Ernstige en herhaaldelijke hinder: overlast in welke vorm dan ook, die naar algemene maatstaven in het maatschappelijk verkeer als ernstig en onacceptabel is te kwalificeren, veroorzaakt in of vanuit een woning of bij een woning behorend erf of in de onmiddellijke nabijheid daarvan en die herhaaldelijk worden veroorzaakt, zo mogelijk gestaafd met feitelijke gegevens op basis van waarnemingen, al dan niet in combinatie met metingen.
De aanpak van woonoverlast is erop gericht om het gedrag dat woonoverlast veroorzaakt te stoppen, met als doel het voorkomen dat de overlast de openbare orde en veiligheid schaadt.
Tevens is het aanpak erop gericht, om het vertrouwen van de burger, die overlast ervaart, in de gezamenlijke aanpak woonoverlast te vergroten.
Artikel 3 Grondslagen gegevensverwerking
De politie: De politie verwerkt Politiegegevens voor zover die verwerking noodzakelijk is voor de vervulling van de politietaak, zoals neergelegd in artikel 3 Politiewet. De grondslag voor verwerking van politiegegevens is gelegen in artikel 8 Wpg. De verstrekking door de politie gebeurt op basis van art 20 Wpg.
De burgemeester: De burgemeester verstrekt Persoonsgegevens voor zover dit noodzakelijk is op grond van artikel 6 lid 1 onder e AVG voor de taak van algemeen belang. De burgemeester verwerkt gegevens in het kader van de uitoefening van zijn taak op grond van handhaving van de openbare orde op grond van artikel 3 en 11 Politiewet jo en artikel 151d, 172, 174a. Gemeentewet. Hieronder valt ook het bestrijden van overlast in een gemeente.
Woningcorporaties: De woningcorporaties verwerken Persoonsgegevens voor zover dit noodzakelijk is op grond van:
artikel 6 lid 1 sub f AVG voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de verantwoordelijke of een derde aan wie de gegevens worden verstrekt om Woonoverlast te stoppen, tenzij de belangen of de fundamentele rechten en vrijheden van de Betrokkene, in het bijzonder het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer prevaleert. Op grond van de AVG kan de verantwoordelijke woningcorporatie de gegevens verwerken, tenzij de belangen anderszins en met minder ingrijpende middelen bereikt kunnen worden (proportionaliteit en subsidiariteit) of wanneer de belangen van Betrokkene in een gegeven geval zwaarder wegen dan de noodzakelijke inbreuk op de persoonlijke levenssfeer die noodzakelijk is.
artikel 6 lid 1 onder a AVG voor zover de melder toestemming heeft gegeven voor de verwerking van zijn NAW-gegevens, email en telefoonnummer ten behoeve van de communicatie met de melder over het verloop van de aanpak en het houden van een tevredenheidsonderzoek over de afhandeling van de melding bij de Melder na afloop van de aanpak.
Particuliere verhuurder: De particuliere verhuurders verwerken Persoonsgegevens voor zover dit noodzakelijk is op grond van:
artikel 6 lid 1 sub f AVG voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de verantwoordelijke of een derde aan wie de gegevens worden verstrekt om Woonoverlast te stoppen, tenzij de belangen of de fundamentele rechten en vrijheden van de Betrokkene, in het bijzonder het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer prevaleert. Op grond van de AVG kan de verantwoordelijke woningcorporatie de gegevens verwerken, tenzij de belangen anderszins en met minder ingrijpende middelen bereikt kunnen worden (proportionaliteit en subsidiariteit) of wanneer de belangen van Betrokkene in een gegeven geval zwaarder wegen dan de noodzakelijke inbreuk op de persoonlijke levenssfeer die noodzakelijk is;
artikel 6 lid 1 onder a AVG voor zover de melder toestemming heeft gegeven voor de verwerking van zijn NAW-gegevens, email en telefoonnummer ten behoeve van de communicatie met de melder over het verloop van de aanpak en het houden van een tevredenheidsonderzoek over de afhandeling van de melding bij de Melder na afloop van de aanpak.
Artikel 4 Verantwoordelijkheid
Partijen bepalen deels gezamenlijk het doel en de middelen van de verwerkingen van persoonsgegevens ten behoeve van het samenwerkingsverband, dan wel het Plan van aanpak, de Voortgangsrapportage en de Afsluitrapportage. Voor dat deel worden Partijen aangemerkt als gezamenlijk verwerkingsverantwoordelijken. Partijen leggen in dit convenant op transparante wijze hun respectieve verantwoordelijkheden vast, met name met betrekking tot de uitoefening van de rechten van de Betrokkene en de verplichtingen om de bepaalde informatie over de verwerkingsactiviteiten te verstrekken.
De wezenlijke inhoud van deze vastlegging wordt aan de Overlastgever beschikbaar gesteld door middel van een brief van de burgemeester die aan de Overlastgever wordt uitgereikt of verstuurd. De Overlastgever wordt geïnformeerd hoe hij zijn rechten kan uitoefenen. De wijze waarop en wanneer de convenantpartners elkaar informeren, is verder uitgewerkt in artikel 12 van dit convenant.
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande leden, zijn Partijen in het Samenwerkingsverband ieder voor zich alleen verwerkingsverantwoordelijk voor de verwerkingen van Persoonsgegevens in de eigen gegevensbestan¬den en de verstrekking vanuit de eigen gegevensbestanden en gegevensdragers aan elkaar, aan de Overlastge¬ver en derden.
Artikel 5 Categorieën Betrokkenen en categorieën Persoonsgegevens
In het kader van de samenwerking worden door Partijen over de volgende 4 categorieën Betrokkenen de volgende categorieën Persoonsgegevens verstrekt. De in de samenwerking gebruikte werkwijze onderscheidt 6 stappen. Per stap worden er andere Persoonsgegevens verwerkt. Schematisch zien de 6 stappen er als volgt uit:
Categorie Betrokkenen 1: Melder
Categorie Betrokkenen 2: Overlastgever (of wie verantwoordelijk is voor de overlastgever)
Artikel 6 Inspanningen, inrichting samenwerking
De gezamenlijke aanpak verloopt als volgt:
Een Partij meldt overlast aan bij de Medewerker van de gemeente die de regie voert op de Aanpak woonoverlast. De andere bij de overlast betrokken Partijen krijgen hiervan bericht. De Partijen afzonderlijk zoeken in de eigen systemen voor de Aanpak van de woonoverlast relevante informatie op. Deze zaak wordt besproken op het gezamenlijke overleg. Tijdens dit overleg wordt vastgesteld of er sprake is van Complexe woonoverlast en of de Partijen de Woonoverlast gezamenlijk aanpakken.
Onderzocht wordt wat het probleem is, welke eventuele achterliggende oorzaken er zijn, wat de doelen zijn en hoe deze doelen worden behaald. Onderzocht wordt of er nog meer voor de Aanpak van de woonoverlast relevante partijen zijn.
Er wordt gebruik gemaakt van instrumenten en maatregelen. Inzet van instrumenten en maatregelen moet proportioneel en evenredig zijn met de te dienen belangen. Dit wordt vastgelegd in een plan van aanpak.
Dit plan van aanpak wordt uitgevoerd en gemonitord. Wanneer de doelen zijn behaald wordt de zaak afgesloten.
Artikel 7 Wijze van verstrekking
Persoonsgegevens worden alleen verstrekt op de wijze als omschreven in het Uitvoeringsplan dat door elke gemeente is geschreven en aan die medewerkers die uit hoofde van hun functie door die Partijen zijn aangewezen en geautoriseerd voor het verwerken van deze gegevens, voor zover dit noodzakelijk is voor hun taak bij het behalen van de doelstellingen van het convenant.
Artikel 8 Geheimhoudingsplicht
Partijen nemen conform de toepasselijke wettelijke bepalingen en ongeacht de duur van dit convenant strikte geheimhouding in acht over elkaars organisatie, over informatie die ten behoeve van de uitvoering van dit convenant bij en/of tussen Partijen bekend wordt en vertrouwelijk is, dan wel waarvan mag worden aangenomen dat deze vertrouwelijk is, dan wel persoonsgegevens die worden uitgewisseld, alsmede over al hetgeen waarvan redelijkerwijs is aan te nemen dat bekendmaking daarvan de belangen van de andere Partijen, het privacybelang van de betreffende Betrokkene(n)) of het algemene maatschappelijk belang zou schaden, voor zover deze informatie niet al openbare informatie betreft als gevolg van openbaarmaking door één of meer der Partijen, dan wel anderszins bekend is geworden bij het publiek, behoudens wettelijke verplichtingen.
Partijen komen overeen dat het niet is toegestaan om de binnen het samenwerkingsverband ontvangen gegevens verder te verwerken voor doeleinden die onverenigbaar zijn met de doeleinden waarvoor de gegevens zijn ontvangen. Verdere verwerking mag alleen indien dat is toegestaan op basis van de geldende wet- en regelgeving.
Artikel 9 Bewaartermijnen en vernietiging
De burgemeester bewaart de persoonsgegevens vanaf het moment van afsluiting van de aanpak, niet langer dan vijf jaar in een niet-actieve omgeving, tenzij:
In deze periode een nieuw signaal wordt gemeld in de aanpak, kunnen de bewaarde Persoonsgegevens ten behoeve van het nieuwe signaal worden geraadpleegd dan wel verwerkt en is de Aanpak woonoverlast, de Persoonsgerichte aanpak of de Aanpak problematische groepen en groepsgedrag van toepassing op de nieuwe verwerking.
Overeenkomstig art. 5 lid 1 onder e jo. 89 lid 1 AVG kunnen de Persoonsgegevens voor langere perioden worden opgeslagen voor zover de Persoonsgegevens louter met het oog op archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch onderzoek of statistische doeleinden worden verwerkt. De opgenomen gegevens worden voor evaluatie dan wel wetenschappelijk onderzoek in niet tot individuele personen herleidbare vorm bewaard.
Persoonsgegevens worden vernietigd door de burgemeester:
Als tijdens het gezamenlijke overleg wordt besloten dat er geen sprake is van Complexe woonoverlast. Uitgezonderd in de situatie dat de medewerker van de gemeente een rol heeft in de aanpak van de enkelvoudige woonoverlast of woonfraude.
Na een periode zoals vastgesteld in de Selectielijst van de VNG na afsluiting van de Aanpak woonoverlast of een andere Persoons- of Groepsgerichte aanpak, voor zover de Persoonsgegevens niet noodzakelijk zijn om te voldoen aan art. 9 lid 7 van dit convenant.
Partijen dragen zorg voor de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van de Persoonsgegevens.
Hiertoe treffen Partijen afdoende technische en organisatorische maatregelen ten behoeve van de beveiliging van de Persoonsgegevens en de verwerkingen daarvan. Deze maatregelen garanderen, rekening houdend met de stand van de techniek en de kosten van de tenuitvoerlegging, een passend beveiligingsniveau gelet op de risico's die de verwerking en de aard van te beschermen gegevens met zich meebrengen. De maatregelen zijn er mede op gericht onnodige verzameling en verdere verwerking van Persoonsgegevens te voorkomen. Als onderdeel van de op Partijen rustende verplichtingen ter zake van de beveiliging van de persoonsgegevens zal iedere Partij procedures in stand houden die erop gericht zijn om beveiligingsincidenten en datalekken redelijkerwijs te detecteren en daarop actie te ondernemen, daaronder begrepen maatregelen tot herstel.
Partijen zijn zich bewust dat alle afspraken ten spijt incidenten kunnen optreden. Ieder incident aangaande een (mogelijk) inbreuk op de beveiliging van gegevens wordt terstond aan de andere Partijen gemeld, indien de mogelijke inbreuk voldoet aan de interne criteria van de Partij. De melding van de ene Partij aan de andere gebeurt via beveiligde e-mail en bevat een korte beschrijving – geanonimiseerd – van het soort incident en de eventueel getroffen mitigerende maatregelen.
Indien gezien de aard van het Datalek melding aan de Autoriteit Persoonsgegevens wettelijk is verplicht, stemmen Partijen de melding en woordvoering met elkaar af. Partijen zullen op dat moment een nader onderzoek (laten) uitvoeren voor zover dit hun eigen gegevensverwerking betreft waarvoor zij verwerkings-verantwoordelijke zijn. Artikel 41 lid 1 sub d UAVG en art. 23 lid 1 j 27 lid 1 onder a Wpg bieden de mogelijkheid om de Betrokkene, als er sprake is van een opsporingsbelang, niet of op een later moment te informeren.
Indien de Persoonsgegevens niet van de Overlastgever zijn verkregen, wordt de Overlastgever door de burgemeester geïnformeerd tenzij er sprake is van een uitzondering zoals genoemd in artikel 14 lid 5 AVG, danwel artikel 41 UAVG. Voor de duidelijkheid: omdat er sprake is van een gezamenlijke verwerking van de Persoonsgegevens, is alleen de AVG van toepassing.
Artikel 12 Rechten van Betrokkene
De burgemeester draagt zorg voor de afhandeling van een verzoek zoals bedoeld onder artikel 12.1 van dit convenant, voor zover het verzoek betrekking heeft op het deel waarvoor partijen gezamenlijk verwerkings-verantwoordelijk zijn. Partijen zijn elk verantwoordelijk voor de afhandeling van een verzoek dat betrekking heeft op de verwerkingen die vallen onder hun eigen verwerkingsverantwoordelijkheid.
Indien Betrokkene een verzoek richt tot een van de convenantpartijen, bericht deze hem bij de beantwoording ook over de identiteit van de andere Partijen in het samenwerkingsverband waaraan eerder voor de doeleinden van het samenwerkingsverband gegevens zijn verstrekt, informeert deze de andere Partijen binnen het samenwerkingsverband over het verzoek en informeert deze de Betrokkene welke Partij binnen de samenwerking zijn verzoek behandelt.
Artikel 16 Inwerkingtreding en looptijd
Dit convenant heeft een looptijd van 1 jaar te rekenen vanaf de datum van de laatste ondertekening en wordt telkens stilzwijgend met dezelfde periode verlengd, tenzij het tussentijds wordt beëindigd. Verplichtingen die naar hun aard zijn bestemd om ook na beëindiging van de samenwerking voort te duren, blijven na beëindigingen van dit convenant bestaan.
Dit convenant vervangt alle eerdere door Partijen gesloten convenanten met betrekking tot samenwerking bij de aanpak van woonoverlast.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-237816.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.