Gemeenteblad van Tytsjerksteradiel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tytsjerksteradiel | Gemeenteblad 2021, 237175 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tytsjerksteradiel | Gemeenteblad 2021, 237175 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Tytsjerksteradiel houdende regels omtrent een voorstel van een initiatiefgerechtigde tot het plaatsen van een onderwerp of voorstel op de agenda van de gemeenteraad (Verordening op het burgerinitiatief Tytsjerksteradiel 2021)
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Tytsjerksteradiel van
10 juni 2021.
de griffier
dhr. O.E. de Vries
de voorzitter
dhr. drs. L.J. Gebben
De doelstelling van de Verordening op het burgerinitiatief Tytsjerksteradiel is: de participatie en betrokkenheid van de mienskip van Tytsjerksteradiel vergroten en de bewoners de mogelijkheid bieden om direct invloed uit te oefenen op de politieke agenda.
Uit dit artikel volgt dat de gemeenteraad een burgerinitiatiefvoorstel op de agenda van een raadsvergadering moet plaatsen, indien er sprake is van een geldig verzoek, ingediend door een initiatiefgerechtigde. De gemeenteraad zal zich in dat geval dus tenminste moeten uitspreken over het burgerinitiatief.
Het ligt voor de hand om het initiatiefrecht toe te kennen aan de inwoners van de gemeente. Om ook jongeren bij de gemeentelijke politiek te betrekken is de leeftijdsgrens voor het initiatiefrecht gesteld op 16 jaar. Van een geldig verzoek is sprake als (a) het verzoek door tenminste 50 initiatiefgerechtigden wordt ondersteund, (b) het onderwerp van het burginitiatiefvoorstel niet in artikel 2.2 is uitgezonderd en (c) aan de in artikel 4 gestelde procedurele voorwaarden wordt voldaan. Voor de toetsing of aan de vereisten voor initiatiefgerechtigdheid is voldaan, is het moment van indiening van het verzoek het meest aangewezen. Het verzoek vindt immers formeel op dit moment plaats.
De beperkingen die dit artikel stelt aan de inhoud van een burgerinitiatiefvoorstel vloeien vooral voort uit doelmatigheidsoverwegingen. Het is bijvoorbeeld weinig efficiënt om de raad te belasten met de beraadslaging over een onderwerp waarover de raad uiteindelijk geen beslissingsbevoegdheid heeft. Ook moet worden voorkomen, dat het burgerinitiatief andere procedures zoals de bezwaar- of de klachtenprocedure doorkruist. Daarnaast is het evenmin de bedoeling dat zaken die recent nog in de raad aan de orde zijn geweest opnieuw onderwerp van bespreking worden als gevolg van een burgerinitiatief. Tot slot lenen individuele kwesties zich naar hun aard niet voor de inzet van een burgerinitiatief.
Het aantal van 50 ondersteunende handtekeningen is zodanig gekozen dat het een zekere garantie biedt dat het betreffende voorstel gedragen wordt door een gedeelte van de bevolking zonder dat deze drempel verhinderend geacht wordt.
Het burgerinitiatief wordt ingediend bij de voorzitter van de raad. Aan het verzoek moet een aantal minimumvereisten gesteld worden. Uit praktische overwegingen is ervoor gekozen een formulier voor burgerinitiatieven in te laten vullen. De formulieren voor burgerinitiatieven zijn via de website van de gemeente, de website van de gemeenteraad en via de griffie verkrijgbaar. Op dit formulier zal de verzoeker naast het voorstel plus toelichting, in ieder geval zijn personalia en die van zijn plaatsvervanger moeten aangeven. Ook de initiatiefgerechtigden die het verzoek ondersteunen moeten worden vermeld. Om fraude met namen te voorkomen wordt naar personalia gevraagd, waaronder adressen en geboortedata. Op grond van deze gegevens kan de gemeente onderzoeken of het voorstel de steun van voldoende daartoe gerechtigde personen heeft.
De griffie toetst het voorstel aan de hand van de criteria benoemd in deze verordening, om zo te bepalen of er sprake is van een geldig burgerinitiatief. De initiatiefnemer moet erop kunnen vertrouwen dat zijn voorstel spoedig wordt getoetst aan de vereisten.
Zodra gebleken is dat het voorstel voldoet aan de vereisten van een burgerinitiatief wordt het burgerinitiatief zo spoedig mogelijk geagendeerd voor de raadsvergadering.
De griffier nodigt de initiatiefnemers schriftelijk uit voor de raadsvergadering waarvoor het burgerinitiatiefvoorstel is geagendeerd. De initiatiefnemer of zijn plaatsvervanger heeft tijdens deze vergadering de gelegenheid om zijn burgerinitiatief mondeling nader toe te lichten in maximaal twee termijnen.
Op basis van het ingediende burgerinitiatief en de mondeling toelichting maakt de gemeenteraad een afweging om het burgerinitiatief wel of niet verder uit te laten werken. Als de gemeenteraad besluit het burgerinitiatief verder uit te laten werken geeft zij hiertoe opdracht aan het college. Vervolgens wordt er een afdoeningstermijn afgesproken, het uitgangspunt is dat het college en de gemeenteraad samen tot een afdoeningstermijn komen.
Binnen de afgesproken afdoeningstermijn komt het voorstel volgens de reguliere procesgang weer terug op de agenda van de gemeenteraad, de gemeenteraad behandelt het burgerinitiatief en neemt een besluit.
Zo spoedig mogelijk nadat de gemeenteraad over het burgerinitiatief een besluit heeft genomen, wordt dit besluit bekend gemaakt door kennisgeving van het besluit of van de zakelijk inhoud daarvan. Dit wordt gedaan via de gemeentewebsite, social-mediakanalen en in een overheidswege blad of een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad, dan wel op een andere geschikte wijze. Gelijktijdig met de bekendmaking wordt het besluit ook gedeeld met de initiatiefnemers. Vervolgens wordt de initiatiefnemer ingelicht over de vervolgstappen inzake de uitvoering van het burgerinitiatief.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-237175.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.