Besluit tot wijziging van Beleidsregel voldoende toezicht seksinrichtingen gemeente Utrecht

De burgemeester van de gemeente Utrecht,

 

Overwegende dat:

  • op 19 december 2019 de gemeenteraad heeft ingestemd met voorstel 11675 “Het Nieuwe Zandpad: een vernieuwde aanpak”

  • dat als onderdeel van dit raadsvoorstel de verordening tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening Utrecht 2010, gemeente Utrecht, partiële herziening hoofdstuk 3 is vastgesteld

  • dat een aantal onderdelen uit voorstel 11675 geen deel uitmaakt van de APV maar is vastgelegd in de beleidsregels die daarop van toepassing zijn

  • deze beleidsregels daarom gewijzigd moeten worden

 

Besluit de Beleidsregel “Voldoende Toezicht” als volgt te wijzigen:

 

 

 

 

Artikel I

A: De tekst onder 1. Inleiding, tweede alinea

Naar aanleiding van de recente handhavingszaken in 2013 op het Zandpad is beoordeeld wat nu precies verlangd wordt van exploitanten. Bestaat daar nu voldoende helderheid over?

Komt te vervallen.

 

B. De tekst onder 2. Doelen van voldoende toezicht komt te luiden:

Voldoende toezicht dient drie doelen, die in deze paragraaf kort toegelicht worden.

a) Het zorgdragen van een goede gang van zaken binnen het prostitutiebedrijf.

Dit houdt o.a. in:

  • Beschikbaar stellen van informatiemateriaal aan sekswerkers;

  • Beantwoorden van vragen van sekswerkers.

  • Het voeren en vastleggen van intakegesprekken, inclusief vergewissen zelfredzaamheid, leeftijd, vaststellen van (en continue controle op) het bezit van een voor het verrichten van arbeid geldige verblijfstitel en inschrijving in de Kamer van Koophandel.

  • Het bijhouden van een sluitende bedrijfsadministratie, die ter plaatse op verzoek direct inzichtelijk is voor de toezichthouders van politie en gemeente.

  • Het direct beschikbaar stellen van de geanonimiseerde verslagen van de intakegesprekken op verzoek van toezichthouders.

  • Zorgdragen voor schone ruimtes zonder mankementen (volgens de algemene eisen in de branche zoals bijvoorbeeld de richtlijnen Landelijk Centrum Hygiëne en Veiligheid).

  • Het realiseren van de arbeids- en verhuurvoorwaarden en het naleven van de overige maatregelen uit het bedrijfsplan.

  • Het zorgdragen dat de in het prostitutiebedrijf werkzame sekswerkers en (potentiële) klanten geen overlast voor de omgeving veroorzaken en de openbare orde niet verstoren. Omwonenden, passanten en toezichthouders moeten voorvallen bij de beheerders kunnen melden tijdens openingstijden.

  • Het te woord staan van toezichthouders en opsporingsambtenaren.

  • b) Het zorgdragen dat er geen personen werkzaam zijn of zullen zijn in strijd met artikel 273f WvSr (mensenhandel) (artikel 3:11)

De exploitant en beheerders dragen er zorg voor dat er in het prostitutiebedrijf geen sekswerkers of derden werkzaam zijn die slachtoffer zijn van, of zich schuldig maken aan, mensenhandel of andere vormen van uitbuiting en maken zich hier ook zelf niet schuldig aan. Hiervoor moeten (mogelijke) misstanden in en rond het bedrijf voorkomen en gesignaleerd worden en direct actief gemeld worden bij de toezichthouders van de gemeente en de politie. Naast de melding aan de bevoegde instanties dient de exploitant direct zelf passende maatregelen te treffen ten behoeve van zijn goede bedrijfsvoering.

Door zijn aanwezigheid in en rond het bedrijf kan de exploitant of beheerder zich een beeld vormen van mogelijke signalen van dwang en/of uitbuiting bij de sekswerker:

  • Wordt de sekswerker gebracht en/of opgehaald door steeds zelfde persoon en/of auto?

  • Hangen er personen rond op straat wanneer bepaalde sekswerkers werken?

  • Lopen er personen in en uit de werkkamer van sekswerkers die geen klant zijn?

  • Een begeleider regelt o.a. administratieve zaken, huisvesting, kleding, vervoer en contacten voor de sekswerker.

  • De sekswerker heeft geen beschikking over haar eigen verblijfsdocument en/of paspoort, maar is afhankelijk van een begeleider die het document of paspoort ‘bewaart’.

  • Zijn er tekenen dat een sekswerker (per telefoon) wordt gecontroleerd of begeleid door pooiers/ derden?

  • Zien de in het bedrijf werkzame sekswerkers er gezond uit?

  • Zijn er tekenen van mishandeling littekens, tatoeages of ziekte?

  • Vertonen in het bedrijf werkzame sekswerkers tekenen van vermoeidheid, spanning, zwangerschap of angst?

  • Zijn er tekenen dat een sekswerker gedwongen wordt zonder condoom te werken of klanten niet mag weigeren?

  • Zijn er signalen dat een sekswerker drugs dealt, onder invloed van drugs of alcohol werkt of onder druk wordt gezet om drugs of alcohol te nuttigen?

  • Beschikt de sekswerker over een geldende inschrijving in de Kamer van Koophandel?

  • Continue controle van beschikking over een geldige legitimatie

 

Dit soort tekenen is niet uitputtend. Er zijn veel meer tekenen en signalen van mensenhandel en andere vormen van uitbuiting. Enige scholing hierin is aanbevolen. Door middel van goed toezicht, ook op elkaar, dient te worden voorkomen dat medewerkers van het bedrijf of derden zich schuldig maken aan het faciliteren van mensenhandel en/ of een andere vorm van uitbuiting.

 

Het zorgdragen dat sekswerkers en klanten niet het slachtoffer kunnen worden van strafbare feiten en dat er ook geen strafbare feiten plaatsvinden in de seksinrichting.

Een verplichting van de exploitant en de beheerder is dat zij er zorg voor dragen dat er geen strafbare feiten plaatsvinden in de seksinrichting (artikel 3:11 lid 3). Toezicht is daarbij een instrument. Zo moet er duidelijkheid worden gegeven over de snelheid van het opvolgen van alarmsignalen bij onveilige situaties. Hiervoor moeten er dus ook voldoende veiligheidsmaatregelen worden getroffen op de werkplek.

 

C: De tekst onder b) Het zorgdragen dat er geen personen werkzaam zijn of zullen zijn in strijd met artikel 273f WvSr (mensenhandel) (artikel 3:11), tweede alinea […]Lopen er personen in en uit de werkkamer van sekswerkers die geen klant zijn?

 

Wordt aangevuld met:

 

  • Een begeleider regelt o.a. administratieve zaken, huisvesting, kleding, vervoer en contacten voor de sekswerker.

  • De sekswerker heeft geen beschikking over haar eigen verblijfsdocument en/of paspoort, maar is afhankelijk van een begeleider die het document of paspoort ‘bewaart’.

 

D: De zin Zijn er tekenen van mishandeling of ziekte?

Wordt aangevuld met:

littekens, tatoeages

 

E: De zin Beschikt de sekswerker over een registratienummer en een geldende inschrijving in de Kamer van Koophandel?

 

Komt te luiden:

 

Beschikt de sekswerker over een geldende inschrijving in de Kamer van Koophandel?

 

F: De tekst Continue controle van beschikking over een geldige legitimatie.

Is hier aan toegevoegd

 

G: Onder 3. Regels voor de invulling van voldoende toezicht wordt de tekst

Ad a) het zorgdragen voor een goede gang van zaken binnen het prostitutiebedrijf

 

Vervangen door:

 

Ad a) het zorgdragen voor een goede gang van zaken binnen de seksinrichting.

 

H: Onder Ad b) het zorgdragen dat er geen personen werkzaam zijn of zullen zijn in strijd met artikel 273f van het Wetboek van Strafrecht (mensenhandel) (artikel 3:11) Wordt onder de tekst: […] Hiervan kan gemotiveerd, via het bedrijfsplan, worden afgeweken.

Toegevoegd:

  • Exploitanten mogen (collectief) een door het Ministerie van Justitie en Veiligheid erkend beveiligingsbedrijf inzetten. Deze beveiligers worden door de gemeente beschouwd als beheerders en moeten ook op de vergunning bijgeschreven worden. Wanneer er onderscheid wordt gemaakt in de rol en taken van beheerders en beveiligers door de exploitant, moet dit in het bedrijfsplan vastgelegd worden. Als beveiligers voor meerdere exploitanten werken moeten zij op alle vergunningen staan van de exploitanten die deze beveiliger(s) inzetten.

 

I: De tekst onder de zin Veiligheidsincidenten en overtredingen zijn aanleiding om het aantal beheerders tijdens openingstijden te verhogen of te moeten verhogen.

 

Komt te luiden:

 

In het bedrijfsplan moet duidelijk vastgelegd zijn op welke wijze en wanneer (dagelijks, per incident of signaal) signalen van mensenhandel of andere misstanden bij de politie en de gemeente worden gemeld en welke maatregelen zelf worden genomen betreffende die situatie. Het niet direct melden van signalen van mensenhandel of andere misstanden kan een reden zijn voor intrekken of weigeren van de vergunning

 

Artikel II

Dit besluit treedt in werking op 19 juli 2021.

 

Aldus vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Utrecht op 8 juni 2021.

De burgemeester,

Sharon A.M. Dijksma

Naar boven