Gemeenteblad van Utrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2021, 236997 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2021, 236997 | beleidsregel |
Besluit tot wijziging van Beleidsregel voldoende toezicht seksinrichtingen gemeente Utrecht
A: De tekst onder 1. Inleiding, tweede alinea
Naar aanleiding van de recente handhavingszaken in 2013 op het Zandpad is beoordeeld wat nu precies verlangd wordt van exploitanten. Bestaat daar nu voldoende helderheid over?
B. De tekst onder 2. Doelen van voldoende toezicht komt te luiden:
Voldoende toezicht dient drie doelen, die in deze paragraaf kort toegelicht worden.
a) Het zorgdragen van een goede gang van zaken binnen het prostitutiebedrijf.
De exploitant en beheerders dragen er zorg voor dat er in het prostitutiebedrijf geen sekswerkers of derden werkzaam zijn die slachtoffer zijn van, of zich schuldig maken aan, mensenhandel of andere vormen van uitbuiting en maken zich hier ook zelf niet schuldig aan. Hiervoor moeten (mogelijke) misstanden in en rond het bedrijf voorkomen en gesignaleerd worden en direct actief gemeld worden bij de toezichthouders van de gemeente en de politie. Naast de melding aan de bevoegde instanties dient de exploitant direct zelf passende maatregelen te treffen ten behoeve van zijn goede bedrijfsvoering.
Door zijn aanwezigheid in en rond het bedrijf kan de exploitant of beheerder zich een beeld vormen van mogelijke signalen van dwang en/of uitbuiting bij de sekswerker:
Dit soort tekenen is niet uitputtend. Er zijn veel meer tekenen en signalen van mensenhandel en andere vormen van uitbuiting. Enige scholing hierin is aanbevolen. Door middel van goed toezicht, ook op elkaar, dient te worden voorkomen dat medewerkers van het bedrijf of derden zich schuldig maken aan het faciliteren van mensenhandel en/ of een andere vorm van uitbuiting.
Het zorgdragen dat sekswerkers en klanten niet het slachtoffer kunnen worden van strafbare feiten en dat er ook geen strafbare feiten plaatsvinden in de seksinrichting.
Een verplichting van de exploitant en de beheerder is dat zij er zorg voor dragen dat er geen strafbare feiten plaatsvinden in de seksinrichting (artikel 3:11 lid 3). Toezicht is daarbij een instrument. Zo moet er duidelijkheid worden gegeven over de snelheid van het opvolgen van alarmsignalen bij onveilige situaties. Hiervoor moeten er dus ook voldoende veiligheidsmaatregelen worden getroffen op de werkplek.
C: De tekst onder b) Het zorgdragen dat er geen personen werkzaam zijn of zullen zijn in strijd met artikel 273f WvSr (mensenhandel) (artikel 3:11), tweede alinea […]Lopen er personen in en uit de werkkamer van sekswerkers die geen klant zijn?
D: De zin Zijn er tekenen van mishandeling of ziekte?
E: De zin Beschikt de sekswerker over een registratienummer en een geldende inschrijving in de Kamer van Koophandel?
Beschikt de sekswerker over een geldende inschrijving in de Kamer van Koophandel?
F: De tekst Continue controle van beschikking over een geldige legitimatie.
G: Onder 3. Regels voor de invulling van voldoende toezicht wordt de tekst
Ad a) het zorgdragen voor een goede gang van zaken binnen het prostitutiebedrijf
Ad a) het zorgdragen voor een goede gang van zaken binnen de seksinrichting.
H: Onder Ad b) het zorgdragen dat er geen personen werkzaam zijn of zullen zijn in strijd met artikel 273f van het Wetboek van Strafrecht (mensenhandel) (artikel 3:11) Wordt onder de tekst: […] Hiervan kan gemotiveerd, via het bedrijfsplan, worden afgeweken.
Exploitanten mogen (collectief) een door het Ministerie van Justitie en Veiligheid erkend beveiligingsbedrijf inzetten. Deze beveiligers worden door de gemeente beschouwd als beheerders en moeten ook op de vergunning bijgeschreven worden. Wanneer er onderscheid wordt gemaakt in de rol en taken van beheerders en beveiligers door de exploitant, moet dit in het bedrijfsplan vastgelegd worden. Als beveiligers voor meerdere exploitanten werken moeten zij op alle vergunningen staan van de exploitanten die deze beveiliger(s) inzetten.
I: De tekst onder de zin Veiligheidsincidenten en overtredingen zijn aanleiding om het aantal beheerders tijdens openingstijden te verhogen of te moeten verhogen.
In het bedrijfsplan moet duidelijk vastgelegd zijn op welke wijze en wanneer (dagelijks, per incident of signaal) signalen van mensenhandel of andere misstanden bij de politie en de gemeente worden gemeld en welke maatregelen zelf worden genomen betreffende die situatie. Het niet direct melden van signalen van mensenhandel of andere misstanden kan een reden zijn voor intrekken of weigeren van de vergunning
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-236997.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.