Besluit tot wijziging van Beleidsregel Melden signalen mensenhandel gemeente Utrecht

De burgemeester van de gemeente Utrecht,

 

Overwegende dat:

  • op 19 december 2019 de gemeenteraad heeft ingestemd met voorstel 11675 “Het Nieuwe Zandpad: een vernieuwde aanpak”

  • dat als onderdeel van dit raadsvoorstel de verordening tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening Utrecht 2010, gemeente Utrecht, partiële herziening hoofdstuk 3 is vastgesteld

  • dat een aantal onderdelen uit voorstel 11675 geen deel uitmaakt van de APV maar is vastgelegd in de beleidsregels die daarop van toepassing zijn

  • deze beleidsregels daarom gewijzigd moeten worden

 

Besluit de Beleidsregel Melden signalen mensenhandel als volgt te wijzigen:

 

 

Artikel I

A. De tekst onder 2. Signalen mensenhandel komt te luiden:

In de beleidsregel 'Voldoende Toezicht' en 'Zelfredzaamheid' is ook al opgesomd en verwezen naar wat signalen van mensenhandel kunnen zijn en hoe daarop gelet kan worden. Voor de volledigheid wordt ook in deze beleidsregel nogmaals ingegaan op signalen van mensenhandel.

Door zijn continue aanwezigheid in en rond het bedrijf kan de exploitant of beheerder zich een beeld vormen van mogelijke signalen van dwang en/of uitbuiting bij de sekswerker:

  • Wordt de sekswerker gebracht en/of opgehaald door steeds zelfde persoon en/of auto?

  • Hangen er personen rond op straat wanneer bepaalde sekswerkers werken?

  • Lopen er personen in en uit de werkkamer van sekswerkers die geen klant zijn?

  • Een begeleider regelt o.a. administratieve zaken, huisvesting, kleding, vervoer en contacten voor de sekswerker.

  • De sekswerker heeft geen beschikking over haar eigen verblijfsdocument en/of paspoort, maar is afhankelijk van een begeleider die het document of paspoort ‘bewaart’.

  • Zijn er tekenen dat een sekswerker per telefoon worden gecontroleerd door pooiers?

  • Zien de in het bedrijf werkzame sekswerkers er gezond uit?

  • Zijn er tekenen van mishandeling, littekens, tatoeages of ziekte?

  • Vertonen in het bedrijf werkzame sekswerkers tekenen van vermoeidheid, spanning, zwangerschap of angst?

  • Zijn er tekenen dat een sekswerker gedwongen wordt zonder condoom te werken of klanten niet mag weigeren?

  • Zijn er signalen dat een sekswerker onder invloed van drugs of alcohol werkt of onder druk wordt gezet om drugs of alcohol te nuttigen?

Bovenstaande lijst is niet uitputtend. Er zijn meer tekenen en signalen van mensenhandel en andere vormen van uitbuiting. Het is onmogelijk om deze allemaal hier weer te geven, de signalen zijn afhankelijk van de omstandigheden van het geval en het herkennen van deze signalen is de primaire verantwoordelijkheid van de exploitant. Enige scholing hierin is aanbevolen. Ter informatie wordt ook verwezen naar de signalenlijst die is opgenomen in de Signaalkaart Mensenhandel van het Expertisecentrum Mensenhandel en Mensensmokkel . Bij vergunningverlening wordt deze lijst ook ter beschikking gesteld. In alle gevallen is deze controle de verantwoordelijkheid van de vergunninghouder en zijn medewerkers. Immers, sommige signalen worden pas na enige tijd zichtbaar of herkenbaar en het kan ook voorkomen dat een in eerste instantie vrijwillig werkende sekswerker alsnog slachtoffer wordt van een pooier of uitbuiter. De controle door de exploitant/beheerders betreft dan ook een continu proces.

 

B. De tekst onder 3. Redelijkerwijs vermoeden, tweede alinea:

Het redelijkerwijs ontstaan van een vermoeden kan dus niet door een exploitant/ beheerder worden ontkend door te stellen dat signalen niet gezien zijn.

 

Wordt vervangen door:

 

Het redelijkerwijs ontstaan van een vermoeden kan dus niet door een exploitant/ beheerder worden ontkend door te stellen dat één of meerdere signalen niet gezien zijn.

 

C. De tekst: Het betreft een optelsom van de verschillende signalen in een bepaald geval.

 

Wordt vervangen door:

 

Het kan in het ene geval een optelsom betreffen van verschillende signalen en in een ander geval kan één sterk signaal al voldoende zijn om te melden.

 

D: De tekst: Beheerders/ exploitanten hebben dagelijks contact met/ zicht op de sekswerkers en kunnen en moeten eventuele signalen van mensenhandel dus eerder oppikken dan van een gemiddelde burger mag worden verwacht.

 

Wordt vervangen door:

 

Beheerders/ exploitanten hebben dagelijks contact met/ zicht op de sekswerkers en kunnen en moeten een eventueel signaal van mensenhandel dus eerder oppikken dan van een gemiddelde burger mag worden verwacht.

 

E: In de tekst onder 4. Melden is in de tweede alinea toegevoegd:

Direct [gemeld moeten worden]

Direct [bij én politie én bij gemeentelijk toezichthouder moeten worden gemeld.]

 

F: De tekst in de derde alinea onder 4. Melden

Komt te luiden:

Aangeraden wordt om in de bedrijfsadministratie van de seksinrichting vast te leggen welke signalen zijn gemeld. Immers aan signalen van mensenhandel binnen een seksinrichting zijn zeer strenge consequenties verbonden. De vergunning kan namelijk direct worden ingetrokken. Dit gebeurt bijvoorbeeld als de exploitant een signaal niet heeft gemeld. Het feit dat een signaal wordt gemeld, ontslaat de exploitant echter niet van zijn eigen verantwoordelijkheid om met het door hem geconstateerde signaal ook iets te doen. Verwezen wordt ook naar de Handhavingsstrategie Seksinrichtingen waarin door het college van burgemeester en wethouders is opgenomen op welke wijze handhavend wordt opgetreden tegen de verschillende overtredingen. Bescherming van de sekswerkers en zeker mogelijke slachtoffers van mensenhandel staat voorop. Bijvoorbeeld het door blijven verhuren aan vermoedelijke slachtoffers met als argument dat een en ander is gemeld bij de politie en de gemeente kan een reden zijn om alsnog maatregelen tegen de exploitant te nemen.

 

Artikel II

Dit besluit treedt in werking op 19 juli 2021.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aldus vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Utrecht op 8 juni 2021.

De burgemeester,

Sharon A.M. Dijksma

Naar boven