Gemeenteblad van Meierijstad
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Meierijstad | Gemeenteblad 2021, 2367 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Meierijstad | Gemeenteblad 2021, 2367 | Overige besluiten van algemene strekking |
Subsidieregeling Leefbaarheidsbudget Meierijstad 2021
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Meierijstad;
dat hun college op grond van de artikelen 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11,12,13, 17, 18, 19, 20 21 en 22 van de Algemene Subsidieverordening Meierijstad 2018 (= ASV 2018) nadere regels kan stellen met betrekking tot:
dat Meierijstad de leefbaarheid wenst te bevorderen door versterking van sociale samenhang, verbinding, verbetering van de fysieke woon- en leefomgeving en veiligheid;
dat dat doel kan worden bereikt door beschikbaarstelling van subsidie voor initiatieven op dat gebied;
gelet op artikel 156 van de Gemeentewet en bovengenoemde artikelen van de ASV 2018.
Artikel 1 Doel van deze subsidieregeling
Het doel van deze regeling is om inwoners van Meierijstad te stimuleren zelf activiteiten uit te voeren die de leefbaarheid (sociale samenhang, verbinding, veiligheid en/of woon- en leefomgeving) in straten, buurten, wijken of dorpen verbeteren/versterken.
Een subsidie op grond van deze regeling is bestemd voor natuurlijke personen of rechtspersonen zonder winstoogmerk, die woonachtig of gevestigd zijn in de gemeente Meierijstad.
In aanvulling op het bepaalde in artikel 12 van de ASV 2018 kan subsidieverlening worden geweigerd als met de activiteiten, waarvoor subsidie wordt gevraagd, is begonnen voordat de aanvraag is ontvangen.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 17 november 2020.
Het college voornoemd,
De secretaris,
Drs.M.G.C.Wilms-Wils RA.,
De burgemeester,
Ir. C.H.C. van Rooij
Toelichting subsidieregeling Leefbaarheidsbudget Meierijstad 2021
Meierijstad, een nieuwe gemeente als opvolger van de gemeenten Schijndel, Sint-Oedenrode en Veghel, is een stad met 13 kernen. Een dorpenstad met 80.000 inwoners, met een groen buitengebied, prachtige toonaangevende (inter)nationale bedrijven, bruisende evenementen en talloze vrijwilligers. Meierijstad heeft het beste van twee werelden. Enerzijds heeft Meierijstad het dorpse karakter met haar bourgondische folklore waar mensen dicht bij elkaar zijn, elkaar kennen en voor elkaar zorgen. Anderzijds heeft Meierijstad goede recreatieve mogelijkheden, stadse voorzieningen met een sterke economische motor en veel werkgelegenheid. Het is er goed werken, wonen en leven. Samen met de inwoners willen we dat graag behouden en daar waar mogelijk versterken. Er is dus werk aan de winkel
Een van de mogelijkheden voor inwoners is het bedenken, doen en organiseren van initiatieven die bijdragen aan de leefbaarheid in alle onderscheiden dimensies: sociale cohesie, fysieke leefbaarheid en veiligheid. In sommige gevallen kunnen de inwoners daar wat ondersteuning bij gebruiken. Daarom wil Meierijstad initiatieven van inwoners, die de leefbaarheid en sfeer in een straat, buurt, wijk of dorp verbeteren, ondersteunen. De voorliggende subsidieregeling heeft hierbij een aanjaagfunctie. Graag wil de gemeente met inwoners in gesprek over activiteiten om te kijken hoe we mee kunnen denken en welke ondersteuning nodig is om het idee uit te kunnen voeren.
Artikel 1 Doel van de regeling
In dit artikel wordt het doel van de regeling uitgelegd. Het gaat om het ondersteunen van activiteiten/objecten die de leefbaarheid (sociale samenhang, verbinding, veiligheid en/of woon- en leefomgeving) in straten, buurten, wijken of dorpen vergroten of bevorderen. Hiervoor wil de gemeente graag in gesprek met inwoners over hun idee om te kijken welke ondersteuning gewenst is en welke ondersteuning de gemeente (of anderen) kan leveren. Dit hoeft niet altijd subsidie te zijn vanuit deze regeling, maar als dit nodig is en het past binnen de regeling kan het wel.
De regeling heeft hiermee een aanjaagfunctie om inwoners te stimuleren initiatieven te ondernemen om de leefbaarheid in hun straat, buurt, wijk of dorp te bevorderen.
In dit artikel wordt de doelgroep beschreven, die voor subsidie op grond van deze regeling in aanmerking komt.
Artikel 3 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
In dit artikel is aangegeven aan welke criteria een aanvraag moet voldoen om subsidie te kunnen krijgen en de activiteiten die in ieder geval geen subsidie krijgen.
Er moet draagvlak zijn en dit moet aangetoond worden door de aanvrager, b.v. deelnemerslijst, adhesiebetuigingen of dat deelnemers bereid zijn een eigen bijdrage te betalen. Dit kan aangegeven worden in het aanvraagformulier. Hierdoor wordt voorkomen dat andere inwoners de activiteit of object niet ondersteunen of waar ze zelfs tegen zijn.
Artikel 4 Bijzondere subsidievoorwaarden
In dit artikel wordt aangegeven waar de aanvrager zelf verantwoordelijk voor is, zoals:
Is de aanvrager al begonnen met de activiteit/verbetering in de openbare ruimte dan kan de subsidie worden geweigerd.
Artikel 6 Subsidieplafond en wijze van verdeling
In dit artikel is aangegeven wie de hoogte van het leefbaarheidsbudget bekend maakt en voor welke periode.
Daarnaast is bepaald dat de beschikbare subsidie wordt verdeeld op basis van volgorde van binnenkomst. Hierbij geldt de datum waarop de aanvraag helemaal volledig is.
In dit artikel staan de subsidiegrondslagen waarop aanvragers maximaal aanspraak kunnen maken.
Vastgelegd is dat bij de berekening van de subsidie alleen de kosten worden betrokken die rechtstreeks verband houden met het doel van deze regeling. Hiermee wordt geprobeerd te voorkomen dat er subsidie wordt verleend voor kosten die naar het oordeel van het college niet noodzakelijk zijn om het doel te kunnen halen of kosten waarvoor geen subsidie wordt verleend (artikel 8).
Artikel 8 Niet subsidiabele kosten
In dit artikel worden kosten opgesomd waarvoor geen subsidie wordt verleend. Dit om zo verantwoord mogelijk om te gaan met de inzet van de maatschappelijke middelen.
Dit zijn onder meer loonkosten, reguliere exploitatiekosten en vergoedingen voor vrijwilligers.
In dit artikel is aangegeven waar het aanvraagformulier aan moet voldoen.
Dit artikel heeft als doel dat de aanvrager de aan de subsidieverlening verbonden verplichtingen nakomt. Er zijn een drietal verplichtingen, te weten:
het uitvoeren van een tegenprestatie na een barbecue, maaltijd of een buurt- of straatfeest, afhankelijk van de doelgroep en situatie. De doelgroep moet fysiek in staat zijn om een tegenprestatie uit te kunnen voeren en de uit te voeren tegenprestatie wordt altijd in overleg met de aanvrager bepaald;
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-2367.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.