Gemeenteblad van Utrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2021, 23628 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2021, 23628 | Beleidsregels |
Nadere regel subsidie sloop van vervuilende dieselvoertuigen gemeente Utrecht
Burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht;
Gelet op artikel 156 lid 3 Gemeentewet en artikel 3 lid 2 van de Algemene Subsidieverordening Gemeente Utrecht;
En gelet op de door de gemeenteraad vastgestelde ‘Beleidsnota Utrecht kiest voor gezonde lucht’ en ‘Uitvoeringsprogramma Utrecht kiest voor gezonde lucht (2020-2025)’;
Overwegende dat het voor de gezondheid van onze burgers, ondernemers en bezoekers nodig is de luchtkwaliteit te verbeteren door lokaal maatregelen te nemen die zorgen voor een vermindering van het aantal dieselvoertuigen in het wagenpark;
Besluiten vast te stellen de volgende ‘Nadere regel subsidie sloop van vervuilende dieselvoertuigen gemeente Utrecht’.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Deze nadere regel verstaat onder:
een voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwd motorvoertuig met ten minste vier wielen met de voertuigclassificatie N1, zoals bedoeld in Richtlijn 2007/46/EG van het Europees Parlement en de Raad van 5 september 2007 (tot vaststelling van een kader voor de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en van systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd), met een technisch toegestane maximummassa tot 3.500 kg.
verklaring van een demontagebedrijf, dat beschikt over de RDW erkenning ‘bedrijfsvoorraad’ met het onderdeel bevoegdheid ‘Online Registratie Auto Demontage’, om binnen 48 uur na tenaamstelling van het betreffende kenteken op zijn naam, de registratie van demontage van de auto in het kentekenregister van de RDW te bewerkstelligen en deze melding nadien niet ongedaan te (laten) maken en tevens de verklaring dat het demontagebedrijf zich verplicht ook de auto in eigen beheer, conform de bij of krachtens het Besluit beheer autowrakken gestelde voorschriften, te demonteren en het niet in eigendom over te dragen of te exporteren.
Paragraaf 1.2 Doel en afbakening
Deze nadere regel heeft als doel de luchtkwaliteit te verbeteren door lokaal maatregelen te nemen. Op 10 december 2020 heeft de gemeenteraad van Utrecht de beleidsnota en het uitvoeringsprogramma ‘Utrecht kiest voor gezonde lucht’ vastgesteld. Hiermee werkt de gemeente Utrecht aan het verbeteren van de luchtkwaliteit, om zo de gezondheid van de inwoners te verbeteren. Sinds 2015 heeft de gemeente Utrecht een milieuzone om vervuilende dieselauto’s (personen- en bestelauto) van vóór 2001 te weren uit de stad.
Om verder te stimuleren dat vervuilende diesels uit het wagenpark verdwijnen en inwoners en ondernemingen overstappen op alternatieve, schonere vormen van vervoer, introduceert de gemeente Utrecht de nadere regel subsidie ‘sloop van vervuilende dieselvoertuigen’: inwoners en ondernemingen die hun vervuilende dieselpersonen- en bestelauto’s met emissieklasse 3 laten slopen, ontvangen hiervoor een subsidiebedrag van € 1.000,00 per voertuig. Voor dieselpersonen- en bestelauto’s met emissieklasse 2 en lager kan € 500,00 per voertuig worden aangevraagd. U-pashouders in de gemeente Utrecht kunnen € 200,00 extra ontvangen per voertuig.
Een van de maatregelen in het uitvoeringsprogramma is een aanscherping van de bestaande milieuzone naar het weren van dieselpersonen- en bestelauto’s met emissieklasse 3 en lager, per 1 april 2021. Inwoners en ondernemingen uit Utrecht (en ondernemingen uit aangrenzende gemeenten met een bestelauto) die niet meer in de milieuzone mogen rijden met hun huidige vervuilende bestel- en personenauto's willen we met deze subsidieregeling tegemoetkomen. Om eigenaren van voertuigen met emissieklasse 3 meer tijd te geven aan de nieuwe situatie te wennen, lassen we een gewenningsperiode in.
Als de aanvraag voldoet aan de eisen, wordt de sloopsubsidie verleend. De aanvrager ontvangt dan nog geen voorschot. De aanvrager moet binnen drie maanden na verlening van subsidie een sloopbewijs aanleveren bij het verzoek tot vaststelling (zie artikel 12) om het subsidiebedrag te ontvangen.
Inwoners of ondernemingen die een auto laten slopen en daar een schonere auto voor terug willen kopen kunnen in sommige gevallen bij de Rijksoverheid een subsidie ontvangen of gebruik maken van aantrekkelijke fiscale voordelen. Om inwoners optimaal te stimuleren om een schonere (vervangende) auto aan te schaffen is het toegestaan om, naast het gebruik maken van de Utrechtse sloopsubsidieregeling, ook een beroep te doen op deze (fiscale) regelingen. Het is dus mogelijk om subsidiebedragen te stapelen.
Hoofdstuk 2 Specifieke bepalingen
Artikel 3 Eisen aan de aanvrager van een subsidie
De subsidie kan worden aangevraagd door:
Een onderneming (of rechtspersonen met volledige rechtsbevoegdheid) in de aan Utrecht grenzende gemeenten, die op het moment van de aanvraag én op 8 juli 2020 ingeschreven stond als bedrijf met vestigingsplaats Stichtse Vecht, De Bilt, Zeist, Bunnik, Houten, Nieuwegein, IJsselstein, Montfoort of Woerden bij de Kamer van Koophandel en eigenaar was van de bestelauto waarvoor een sloopsubsidie wordt aangevraagd.
Medeoverheden en gemeentelijke diensten of afdelingen, sloopbedrijven en autohandelaren kunnen geen aanvraag indienen. Ondernemingen uit de aan Utrecht grenzende gemeenten kunnen alleen subsidie aanvragen voor de sloop van een bestelauto. Hieraan zijn voorwaarden verbonden, voor toelichting zie artikel 6.
Artikel 4 Vaststelling subsidieplafond
Het totaalbudget voor aanvragen van deze subsidie voor de sloop van vervuilende auto’s is € 1.000.000,00. Hiervan is € 700.000,00 beschikbaar voor de sloop van personenauto’s van inwoners in de gemeente Utrecht en € 300.000,00 voor ondernemingen uit de gemeente Utrecht en aangrenzende gemeenten. Dit budget geldt als subsidieplafond. Uiterlijk 1 juli 2021 wordt de subsidieregeling geëvalueerd en worden de resterende budgetten mogelijk samengevoegd.
Volledige aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Zodra het totaalbedrag van het aantal verleende aanvragen het beschikbare subsidiebudget bereikt, vervalt de mogelijkheid om subsidie aan te vragen.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
In het kader van deze nadere regel subsidie ‘sloop van vervuilende dieselvoertuigen’ subsidieert de gemeente Utrecht de volgende activiteiten:
Artikel 6 Eisen aan de subsidieaanvraag
Aan de subsidieaanvraag wordt een aantal eisen gesteld. De aanvrager moet de volgende bewijsstukken overleggen:
Indien de aanvrager in aanmerking wil komen voor het verhoogde subsidiebedrag voor U-pashouders in de gemeente Utrecht, dient aanvullend het volgende aangeleverd te worden:
Indien de aanvrager een onderneming uit de gemeente Utrecht is, dient aanvullend het volgende aangeleverd te worden:
Indien de aanvrager een onderneming uit een aangrenzende gemeente is waarvan de bestelwagen niet voldoet aan de toelatingseisen van de milieuzone, kan ook een aanvraag ingediend worden. In dat geval dient aanvullend het volgende aangeleverd te worden:
Artikel 7 Indieningstermijn subsidieaanvraag
De aanvraagperiode treedt in werking op de dag na bekendmaking van deze regeling en loopt uiterlijk tot 31 december 2021, tenzij het subsidieplafond eerder bereikt is. De verhoogde subsidie voor U-pashouders in de gemeente Utrecht wordt in het eerste halfjaar vanaf de ingangsdatum van deze nadere regel beschikbaar gesteld. Voor het aanvragen van sloopsubsidie moet gebruik gemaakt worden van het door het college vastgestelde aanvraagformulier dat te vinden is op www.utrecht.nl/subsidie.
Artikel 8 Maximaal subsidiebedrag per aanvraag/aanvrager
De aan te vragen subsidie bedraagt € 1.000,00 per aanvrager voor voertuigen met emissieklasse 3 en € 500,00 per aanvrager voor voertuigen met emissieklasse 2 en lager. U-pas houders kunnen € 200,00 extra ontvangen per voertuig.
Artikel 9 Beoordeling subsidieaanvraag
Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst, met dien verstande dat wanneer de aanvrager met toepassing van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht in gelegenheid is gesteld de aanvraag aan te vullen, de dag waarop de aanvulling is ontvangen geldt als datum van ontvangst. Aanvragen die niet voldoen aan de eisen van de aanvraag (zie artikel 6) worden niet in behandeling genomen. De subsidieaanvraag wordt beoordeeld op volledigheid van de in artikel 6 genoemde bewijsstukken en op het voldoen aan de in artikel 11 genoemde voorwaarden.
Artikel 11 Toelichting op de-minimisverklaring
De staatssteunregels in het EG-verdrag (artikelen 107 en 108 VWEU) stellen beperkingen aan overheden als zij steun willen verlenen aan ondernemers. Om toch subsidie te kunnen verlenen aan ondernemingen is een de-minimisverklaring nodig. Met dit document wordt verklaard dat het voordeel dat een ondernemer door deze de-minimissteun krijgt, past binnen de voorwaarden die de Europese staatssteunregels stellen. Er zal voor deze subsidie met name getoetst worden aan de volgende staatssteunregeling:
Steun die aan deze verordening voldoet mag door de gemeente worden verstrekt.
Artikel 12 Vaststelling subsidie
De aanvrager heeft de verplichting uiterlijk drie maanden na verlening van subsidie op grond van deze regeling een verzoek tot subsidievaststelling in te dienen. Het verzoek dient te zijn vergezeld van de volgende bewijsstukken waaruit blijkt dat aan alle voorwaarden voor de vaststelling is voldaan:
Binnen een maand na aanlevering van bovengenoemde bewijsstukken zal de vaststelling gedaan worden en de subsidie overgemaakt worden. Op het moment dat niet wordt voldaan aan deze verplichting wordt de subsidieverlening ingetrokken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-23628.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.