Besluit tot wijziging van het Reglement van Orde commissie Beeldkwaliteit

 

De raad van de gemeente Nijmegen, bijeen in zijn vergadering van 14 juli 2021;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 8 juni 2021;

 

gelet op de artikelen 1, eerste lid onder n, 8, zesde lid, 12, 12a, 12b, 12c van de Woningwet, hoofdstuk 9 van de Bouwverordening;

 

gelet op de Erfgoedverordening;

 

gelet op: artikel 84, eerste lid van de Gemeentewet;

 

Besluit

 

vast te stellen het besluit tot wijziging van het Reglement van Orde commissie Beeldkwaliteit

 

 

Artikel 1  

Het Reglement van Orde commissie Beeldkwaliteit wordt gewijzigd als volgt:

 

A. Artikel 2.2, komt te luiden als volgt:

Artikel 2.2. Samenstelling en besluitvorming

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter en vijf andere leden, die deskundig zijn op het gebied van dan wel affiniteit hebben met architectuur, ruimtelijke kwaliteit en cultuurhistorie. Daarnaast kunnen maximaal 3 plaatsvervangers worden benoemd.

  • 2.

    Als de voorzitter of een ander lid van de commissie afwezig is wordt hij vervangen door een plaatsvervanger.

  • 3.

    De leden van de commissie, alsmede de plaatsvervangers, behoudens de voorzitter, hebben stemrecht. De adviezen worden uitgebracht bij meerderheid van stemmen. Als er een plaatsvervangend voorzitter is aangewezen heeft deze geen stemrecht. Als de stemmen staken, wordt een verdeeld advies uitgebracht.

  • 4.

    De commissie kan slechts adviezen uitbrengen indien, naast de voorzitter of plaatsvervangend voorzitter, ten minste drie van de zitting hebbende stemgerechtigde leden (of diens plaatsvervanger) aanwezig zijn.

  • 5.

    De voorzitter en andere leden van de commissie alsmede de plaatsvervangers, zijn onafhankelijk van het gemeentebestuur.

  • 6.

    De commissie wordt bijgestaan door een secretaris of diens plaatsvervanger(s).

 

B. Artikel 2.3 komt te luiden als volgt:

Artikel 2.3 Benoeming en zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter en de andere leden van de commissie, alsmede de plaatsvervangers, worden op voorstel van Burgemeester en Wethouders benoemd en ontslagen door de gemeenteraad voor zover het betreft de uitoefening van de welstandsadviestaak.

  • 2.

    De voorzitter en de andere leden van de commissie, alsmede de plaatsvervangers, worden door Burgemeester en Wethouders benoemd en ontslagen voor zover het betreft de uitoefening van de andere adviestaken van de commissie.

  • 3.

    De voorzitter en de andere leden van de commissie, alsmede de plaatsvervangers, kunnen ten hoogste voor een termijn van drie jaar worden benoemd. Zij kunnen eenmaal worden herbenoemd voor een periode van ten hoogste drie jaar.

 

C. Artikel 3.4 komt te luiden als volgt:

Artikel 3.4 Afdoening onder verantwoordelijkheid

  • 1.

    De commissie kan de advisering over een aanvraag om advies, in afwijking van artikel 2.2, onder verantwoordelijkheid van de commissie overlaten aan een of meerdere daartoe aangewezen leden alsmede de plaatsvervangers. Het aangewezen lid of de aangewezen leden alsmede de plaatsvervangers, adviseren over aanvragen waarvan volgens hen het oordeel van de commissie als bekend mag worden verondersteld.

  • 2.

    In geval van twijfel wordt de aanvraag alsnog voorgelegd aan de commissie.

 

D. Artikel 3.7 komt te luiden als volgt:

Artikel 3.7 Niet betrokken zijn bij plan

De voorzitter of andere leden alsmede de plaatsvervangers, die als opdrachtgever, ontwerper of anderszins bij een door de commissie te beoordelen plan betrokken zijn, onthouden zich van medewerking aan de beoordeling daarvan en zijn niet betrokken bij de beraadslaging, beoordeling en advisering over het plan.

 

Artikel 2 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2021.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 14 juli 2021

De raadsgriffier,

Drs. S.J. Ruta

De voorzitter,

Drs. H.M.F. Bruls

Naar boven