Gemeenteblad van Lelystad
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lelystad | Gemeenteblad 2021, 233050 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lelystad | Gemeenteblad 2021, 233050 | beleidsregel |
Besluit van het burgemeester houdende regels inzake de verdeling van exploitatievergunningen voor speelautomatenhallen (BELEIDSREGEL VERDELINGSPROCEDURE EXPLOITATIEVERGUNNING SPEELAUTOMATENHALLEN LELYSTAD 2021)
Op grond van artikel 2:40B, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening Lelystad 2021 (hierna: APV) kan de burgemeester slechts twee vergunningen verlenen voor speelautomatenhallen. Aangezien het vergunningstelsel de toegang tot de markt voor potentiële aanbieders getalsmatig beperkt, is sprake van een schaarse vergunning. In deze situatie ligt het in de rede dat alle potentiële aanvragers in de gelegenheid worden gesteld om op enigerlei wijze mee te dingen naar de vergunning.
Ingevolge artikel 2:40C van de APV stelt de burgemeester een verdelingsprocedure vast voor een vrijgekomen exploitatievergunning van een speelautomatenhal. Deze verdelingsprocedure is hierin beschreven. Het doel van verdelingsprocedure is gericht op het vormgeven van zowel het procedurele als het inhoudelijke afwegingskader, zodat de aanvragen inhoudelijk op kwaliteit beoordeeld kunnen worden. In de voorliggende procedure wordt uiteengezet op welke wijze de burgemeester de bevoegdheden op basis van de APV en de Wet op de kansspelen inzet. Achtereenvolgens wordt ingegaan op de verschillende fases in de procedure van de vergelijkende toets, de beoordelingscriteria en de planologische inpassing.
Uit artikel 30b, eerste lid, aanhef en onder b, van de Wet op de kansspelen volgt dat het verboden is om zonder vergunning van de burgemeester één of meer kansspelautomaten aanwezig te hebben op voor het publiek toegankelijke plaatsen. De vergunning kan slechts worden verleend op grond van artikel 30c, eerste lid, aanhef en onder b van de Wet op de kansspelen indien zij betreft kansspelautomaten in een speelautomatenhal, voor zover het houden van een zodanige inrichting krachtens een vergunning van de burgemeester bij gemeentelijke verordening is toegestaan.
Op grond van de APV kan de burgemeester slechts twee vergunningen voor speelautomatenhallen verlenen. Bovendien is een aantal weigeringsgronden opgenomen in artikel 2:40G van de APV wat maakt dat er niet overal en altijd een vergunning kan worden verleend. Verder zijn de overige bepalingen van afdeling7A van de APV ook van toepassing op de exploitatie van speelautomatenhallen.
Bij het vrijkomen van een vergunning voor een speelautomatenhal worden verschillende fasen en stappen doorlopen. In fase 1 wordt eerst bekendgemaakt dat geïnteresseerden binnen een in de bekendmaking opgenomen tijdvak een aanvraag kunnen indienen voor een vergunning voor een speelautomatenhal. Ook wordt in de bekendmaking verwezen naar deze procedure. De aanvragen moeten volledig en binnen de gestelde termijn zijn ingediend. Bij een onvolledige aanvraag wordt aan de aanvrager een termijn gesteld waarbinnen de aanvraag kan worden aangevuld. Nadat de termijnen voor het indienen van een aanvraag of een aanvulling op een aanvraag zijn verstreken worden de tijdige en volledige aanvragen ontvankelijk verklaard en in behandeling genomen. Het Bibob vragenformulier en de daarbij horende bescheiden maken ook deel uit van de vergunningaanvraag, maar hoeft in fase 1 nog niet te worden meegezonden. De aanvragen die na het verstrijken van de gestelde termijn niet of niet volledig zijn ingediend worden buiten behandeling gesteld. De aanvrager komt dan niet in aanmerking voor de vergunning.
In fase 2 worden de aanvragen in het kader van de vergelijkende toets beoordeeld aan de hand van de weigeringsgronden en de in deze verdelingsprocedure opgenomen inhoudelijke beoordelingscriteria. Na de vergelijkende toets wordt de eerste in de rangschikking onderworpen aan een Bibob-toets. De eerst gegadigde moet binnen een termijn van 14 dagen na verzenddatum van de gunningsbrief het bibob formulier compleet ingevuld met de bijbehorende bescheiden hebben ingediend. Bij een onvolledig ingediend formulier wordt aan de gegadigde een keer een termijn gesteld waarbinnen het formulier en de bijbehorende bescheiden kan worden aangevuld. Indien de beoordeling positief is wordt de vergunning aan diegene verleend. De andere aanvragen worden dan geweigerd. Bij een negatief resultaat wordt de tweede in de rangschikking aan een Bibob-toets onderworpen. Dit proces herhaalt zich totdat een aanvrager positief wordt beoordeeld.
Een oproep tot mededinging wordt ten minste twee weken voor aanvang van de indieningstermijn geplaatst in de FlevoPost, op de gemeentelijke website (www.lelystad.nl), landelijk in het digitale gemeenteblad en op TenderNed gepubliceerd.
In de oproep tot mededinging wordt opgenomen:
De ontvangen aanvragen worden in eerste instantie beoordeeld op ontvankelijkheid. Daarbij wordt beoordeeld of de aanvraag voldoet aan de eisen zoals gesteld in artikel 2:40C van de APV en in deze beleidsregel. Indien de aanvraag, zo mogelijk na aanvulling, niet ontvankelijk blijkt wordt die aanvraag ingevolge de Algemene wet bestuursrecht buiten behandeling gelaten.
Op grond van artikel 2:40D van de APV en deze verdelingsprocedure dient de exploitant, een natuurlijke of rechtspersoon die een speelautomatenhal wenst te exploiteren, een aanvraag in onder overlegging van:
Verder wordt een vragenformulier bibob toegezonden. Dit formulier hoeft nog niet te worden meegezonden in de eerste fase. Het formulier moet wel volledig ingevuld en ondertekend worden ingediend in fase twee door de eerst gegadigde. Er wordt sterk aanbevolen om in fase 1 wel voorbereidingen te treffen door de nodige gegevens alvast te verzamelen in het kader van de Bibob toets.
Een aanvraag dient volledig en op tijd te zijn ingediend. Een aanvraag is op tijd ingediend indien de aanvraag voor het verstrijken van de termijn, zoals opgenomen in de openbare bekendmaking, is ingediend. Voorts moet de aanvraag alle gegevens en beschikkingen bevatten, zoals in de APV en deze verdelingsprocedure zijn voorgeschreven.
De termijn voor het indienen van een aanvraag bedraagt 4 weken na aanvang van de termijn die wordt vermeld in de openbare bekendmaking. De gemeente bevestigt de ontvangst van een aanvraag door middel van een ontvangstbevestiging. In het geval van een onvolledige aanvraag wordt de aanvrager gedurende 2 weken in de gelegenheid gesteld om de aanvraag aan te vullen. Onder onvolledig wordt verstaan dat er in de aanvraag bescheiden ontbreken of dat bescheiden niet volledig of niet ondertekend zijn ingediend of anderszins niet voldoen aan de formele indieningsvereisten.
Indien de aanvraag onvolledig of na het verstrijken van de termijn is ingediend zal de aanvraag buiten behandeling worden gesteld.
Indien de aanvraag ontvankelijk is, wordt beoordeeld of zich een weigeringsgrond als in artikel 2:40G van de APV voordoet. Aanvragen die voldoen aan één of meer van de genoemde weigeringsgronden worden direct afgewezen.
Op grond van artikel 2:40G, eerste lid, van de APV wordt de vergunning geweigerd indien:
Op grond van artikel 2:40G, tweede lid, van de APV kan een vergunning worden geweigerd indien:
Als na toetsing van de ontvankelijkheid en de weigeringsgronden slechts één aanvraag resteert zal deze aanvraag verder worden beoordeeld aan de hand van de in deze beleidsregel opgenomen vereisten. In het geval dat meer aanvragen overblijven, zal een inhoudelijke (vergelijkende) beoordeling met inachtneming van de onderstaande beoordelingscriteria plaatsvinden.
Ruimtelijke motivering voor planologische inpassing
Gelet op artikel 2:40G, eerste lid, sub b, van de APV wordt, indien een gerede kans bestaat dat de functiewijziging op de locatie planologisch ingepast kan worden, aan het college gevraagd een besluit te nemen waarin zij de principe-bereidheid uitspreekt om een procedure tot ontheffing van het bestemmingsplan voor de locatie van de winnende aanvrager te starten.
Voor de verdeling van de schaarse vergunning wordt een vergelijkende toets gehanteerd. Dat houdt in dat de aanvragen inhoudelijk met elkaar worden vergeleken. De aanvragen worden getoetst aan de hierna genoemde beoordelingscriteria:
In het plan van aanpak openbare orde worden de risico’s voor de openbare orde, veiligheid en leefbaarheid in de directe omgeving beschreven. Voorts wordt beschreven welke maatregelen worden getroffen om deze risico’s zoveel mogelijk te beperken.
Het plan van aanpak openbare orde wordt getoetst op de volgende onderdelen, waarbij alle onderdelen even zwaar wegen:
Hoe completer de risicoanalyse hoe hoger de beoordeling zal zijn. Een hogere mate van concreetheid van voorgestelde maatregelen en procedures zal een hogere score opleveren. Ook worden plannen waarin sprake is van aandacht voor de omgeving zonder onrust te creëren in die omgeving hoger gewaardeerd.
Bij het exploiteren van een speelautomatenhal speelt de preventie van risicovol en problematisch speelgedrag een grote rol. Daarom wordt in het plan van aanpak ter voorkoming en bestrijding van gokverslaving ingegaan op de te treffen voorzieningen om gokverslaving tegen te gaan.
Het plan van aanpak ter voorkoming en bestrijding van gokverslaving wordt getoetst op de volgende onderdelen, waarbij alle onderdelen even zwaar wegen:
In de speelautomatenhal worden verschillende typen speelautomaten geplaatst. Deze productdifferentiatie moet voldoen aan de zogenoemde ‘ideale mix’. Zo zal er een combinatie moeten worden gevonden met bijvoorbeeld meer-spelers, die het ‘sociaal spelen’ vergroten. Productdifferentiatie leidt tot een mix van lang bestaande kansspelautomaten en nieuwe kansspelvormen. Als gevolg hiervan trekt de speelautomatenhal een gemengd publiek. In de onderstaande tabel is de ‘ideale mix’ in relatie tot de oppervlakte van de speelautomatenhal opgenomen.
Het voldoen aan de “ideale mix” en een grotere productdifferentiatie leidt tot een hogere waardering.
Het is van belang dat een goede woon- en leefsituatie in de naaste omgeving wordt gewaarborgd. Daarom wordt in de aanvraag een concrete locatie vermeld en wordt in ieder geval ingegaan op de maatregelen die getroffen worden om de verstoring op de woon- en leefsituatie in de naaste omgeving te voorkomen.
De onderbouwing van de gevolgen op de woon- en leefsituatie wordt getoetst op de volgende onderdelen, waarbij alle onderdelen even zwaar wegen:
Waardering van beoordelingsaspecten
Om de aanvragen te kunnen vergelijken worden op de verschillende onderdelen punten toegekend. Op basis van de uitkomsten van de weging stelt de burgemeester een rangorde op. De rangorde wordt bepaald op basis van het aantal verkregen punten. De aanvrager met de meeste punten eindigt op de hoogste plaats. Indien de beste aanvragen in totaliteit gelijk worden beoordeeld, wint de aanvrager met de hoogste beoordeling voor het plan van aanpak ter voorkoming en bestrijding van gokverslaving. Indien dit opnieuw leidt tot een gelijke score, wint de aanvrager met de hoogste score op het plan van aanpak openbare orde. Indien dit opnieuw leidt tot een gelijke score zullen de overgebleven aanvragen worden onderworpen aan een loting om tot een winnende aanvraag te komen.
Bij de beoordeling van de aanvraag wordt voor de voorgaande beoordelingscriteria de volgende waardering gehanteerd:
Voor elk afzonderlijk onderdeel worden punten toegekend. Voor elk onderdeel kunnen naar gelang de uitwerking 0, 1, 3, 5, 7, 10 punten worden toegekend:
De burgemeester kan zich bij de beoordeling van de aanvragen laten bijstaan door één of meer (externe) deskundigen. Dit is situationeel bepaald. Tijdig en voorafgaand aan het traject wordt de samenstelling van de Selectiecommissie kenbaar gemaakt.
De door gemeente Lelystad gevraagde en door aanvrager aangeleverde informatie wordt door de leden van de Selectiecommissie individueel beoordeeld waarna er een gemiddelde wordt bepaald. Alle berekeningen en punten vinden plaats in twee decimalen.
Een ingediende aanvraag ter verkrijging van een vergunning voor een speelautomatenhal wordt getoetst aan de Wet Bibob. Ingediende aanvragen inclusief Bibob vragenformulieren worden beoordeeld op ontvankelijkheid. Alle ontvankelijke aanvragen worden beoordeeld aan de hand van de hiervoor genoemde beoordelingscriteria.
De aanvrager met de hoogste totaalscore op zijn aanvraag wordt, conform artikel 30e, derde lid, van de Wet op de kansspelen, wordt inhoudelijk getoetst aan de Wet Bibob. Dit gebeurt overeenkomstig de dan geldende beleidslijn Bibob van de gemeente. Het Formulier Wet Bibob en Vergunningen van de gemeente Lelystad, zoals ingeleverd bij de aanvraag wordt aan een Bibob-toets onderworpen.
Indien de beoordeling positief is, wordt de vergunning aan de hoogst scorende aanvrager verleend. Indien de beoordeling negatief is, wordt de aanvrager die als tweede in de toets is geëindigd onderworpen aan een Bibob-toets. Dit proces herhaalt zich totdat een positief advies wordt verkregen. Aan diegene wordt de vergunning verleend.
De vergunning die op grond van artikel 2:40B, tweede lid, van de APV wordt verleend, heeft een looptijd met een termijn van de in artikel 2:40L van de APV genoemde bepalingen.
Deze beleidsregel is op 13 juli 2021 vastgesteld en treedt in werking op de eerste dag na de datum van de bekendmaking.
Deze beleidsregel wordt aangehaald als “Verdelingsprocedure exploitatievergunning speelautomatenhallen Lelystad 2021”.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-233050.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.