ONTWERP BESLUIT INGEVOLGE ARTIKEL 110a VAN DE WET GELUIDHINDER TOT VASTSTELLING VAN HOGERE GRENSWAARDEN WEGVERKEER VOOR DE NIEUW TE REALISEREN VRIJSTAANDE WONING AAN DE GOYERGRACHT NOORD 12 TE EEMNES

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN EEMNES;

 

 

 

De aanvraag

Door de eigenaar van het perceel Goyergracht Noord 12 is een verzoek ingediend voor de vaststelling van hogere grenswaarden. Aanleiding tot de aanvraag is het voornemen om de bestaande woning door nieuwe vrijstaande woning te vervangen.

 

Toetsingskader

Het verzoek is getoetst aan de Wet geluidhinder en de Nota geluidbeleid van de gemeente Eemnes.

Volgens de Wet geluidhinder kunnen alleen hogere grenswaarden worden vastgesteld indien de toepassing van maatregelen, gericht op het terugbrengen van de geluidsbelasting tot de voorkeursgrenswaarde, onvoldoende doeltreffend zal zijn dan wel overwegende bezwaren ontmoet van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard.

 

Hoofdstuk 7 van de Nota geluidbeleid ziet toe op de vaststelling van hogere grenswaarden, waarbij de volgende voorwaarden van toepassing zijn op de voorliggende situatie:

 

  • Per (stedelijke) weg wordt een hogere grenswaarde van ten hoogste 58 dB vastgesteld

  • Waarden voor woningen hoger dan 58 dB voor wegverkeerslawaai worden alleen toegestaan bij vervangende nieuwbouw of bij een stadsvernieuwingsplan

  • De mogelijkheden voor bron- en overdrachtsmaatregelen zijn uitgeput;

  • Iedere woning moet een geluidluwe gevel hebben. Geluidluw betekent een geluidbelasting die kleiner of gelijk is aan de voorkeursgrenswaarde, ook indien er rekening wordt gehouden met cumulatie;

  • Er is ten minste één te openen deel in de geluidluwe gevel aanwezig.

 

 

De procedure

Na ontvangst van het verzoek voor vaststelling van een hogere grenswaarde heeft een ambtelijke beoordeling plaatsgevonden. Na deze beoordeling is besloten het college voor te stellen hogere grenswaarden vast te stellen vanwege het geluid afkomstig van de A27.

 

Uit het uitgevoerde akoestisch onderzoek (Nieuwbouw woning Goyergracht 12 te Eemnes: Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai en gevelgeluidwering dd 28 oktober 2019 van Cauberg Huygen) is gebleken dat ten gevolge van het verkeer op de Rijksweg A27 sprake is van overschrijding van de voorkeursgrenswaarde (48 dB). Maatregelen aan de bron en in de overdracht zijn niet doelmatig en stuiten op stedenbouwkundige en financiële bezwaren.

 

De voorkeursgrenswaarde wordt op de achter- en zijgevels overschreden. De geluidbelasting bedraagt ten hoogste 53 dB op de begane grond en ten hoogste 56 dB op de eerste verdieping. De maximaal te ontheffen waarde van 58 dB welke geldt voor vervangende nieuwbouw, wordt niet overschreden.

 

Teneinde de optredende geluidbelasting te reduceren zijn over het algemeen de volgende maatregelen mogelijk:

  • bronmaatregelen: toepassing stiller asfalt, verlagen rijsnelheid;

  • overdrachtsmaatregelen en maatregelen bij ontvanger: plaatsing geluidscherm langs de weg of bij de woning, verplaatsen woning;

 

Bronmaatregelen

Bij maatregelen aan de geluidbron wordt bekeken of het geluidniveau van de veroorzaker van het geluid gereduceerd kan worden. Mogelijke maatregelen zijn vermindering van het verkeer, stillere voertuigen, verlaging van de maximum snelheid of een geluidreducerend wegdek.

 

  • stillere voertuigen: een vermindering van mechanische geluiden kan alleen door de ontwikkeling van nieuwe technieken. De A27 moet gezien de verkeersfunctie toegankelijk blijven voor al het verkeer dat daar in de huidige situatie al mag rijden. Zodoende is het niet realistisch om middels het gebruik van stillere voortuigen of beperking van het verkeer een geluidreductie voor de A27 te behalen;

 

  • verlaging van de maximum snelheid: op een verlaging van het snelheidsregime op een weg kan de initiatiefnemer van het bouwplan geen invloed uitoefenen;

 

  • geluidreducerend wegdek: een vermindering van het geluid dat de banden op het wegdek veroorzaken is te realiseren door het toepassen van een geluidreducerend wegdek. Op de Rijksweg A27 is reeds het geluidsreducerende wegdektype ZOAB toegepast. De aanleg van het nog stillere wegdektype tweelaags ZOAB is in beginsel mogelijk, maar voor de bouw van één

  • enkele woning is dit financieel niet haalbaar.

 

De benodigde reductie om de geluidbelasting terug te brengen tot de voorkeursgrenswaarde bedraagt maximaal 8 dB, dit wordt met de genoemde maatregelen niet behaald.

 

Maatregelen aan de bron zijn daardoor niet doelmatig en stuiten op financiële bezwaren.

 

Overdrachtsmaatregelen en maatregelen bij ontvanger

Maatregelen in de overdracht betreffen het vergroten van de afstand tot aan de bron of het realiseren van een geluidscherm of –wal.

Onderzocht is wat het effect van een geluidwal met een lengte en hoogte van respectievelijk 247 m en 6 m is op de geluidbelasting. Dit blijkt circa 2 tot 3 dB te zijn. Hiermee kan nog steeds niet worden voldaan aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Bovendien is gebleken dat een dergelijke geluidswal niet binnen het huidige bestemmingsplan past. Er zijn geen ruimtelijke gronden te bedenken om deze geluidswal als passend in het gebied te beoordelen. De grondwal maakt dan ook geen deel uit van deze procedure en wordt niet bij de vaststelling hogere grenswaarde geluid betrokken.

 

Het vergroten van de afstand tussen bron en ontvanger is niet aan de rode omdat het vervangende nieuwbouw betreft.

 

Andere maatregelen om de geluidbelasting te reduceren zijn niet mogelijk of doelmatig of stuiten op overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige, landschappelijke of financiële aard.

 

Gezien bovenstaande dient met name te worden overwogen welke maatregelen aan de

woning (de ontvanger) zelf kunnen worden getroffen. Uit het gevelweringsonderzoek, dat onderdeel uitmaakt van het akoestische onderzoek, blijkt dat met de voorzieningen die in de tabel 9.1 zijn opgenomen de binnenwaarden kunnen worden gegarandeerd. Deze voorzieningen en maatregelen zullen als voorwaarden in de omgevingsvergunning worden opgenomen.

 

De woning beschikt daarnaast over geluidluwe zijde(s). De aanwezigheid van een (of meerdere) geluidsluwe gevels zorgt er voor dat er kan worden geventileerd zonder een overmatig geluidsniveau in de woning.

Hierdoor is er sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

 

Besluiten

Gelet op de Wet geluidhinder en de Nota Geluidbeleid voor de te realiseren vrijstaande woning aan de Goyergracht Noord 12 te Eemnes hogere grenswaarden geluid van maximaal 56 dB ten gevolge van Rijksweg A27 vast te stellen.

 

Zienswijzen

Gedurende een termijn van 6 weken, aanvangende op de dag na bekendmaking van het ontwerp besluit, kan door belanghebbenden hun zienswijze over het ontwerp naar voren worden gebracht.

 

De zienswijze dient te zijn ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • naam en het adres van de indiener

  • de dagtekening

  • een omschrijving van het ontwerp besluit waar de zienswijze over naar voren wordt gebracht.

 

 

Eemnes, 2 juni 2021

Burgemeester en wethouders van Eemnes,

M. van den Berg R. van Benthem

secretaris burgemeester

Bijlagen:

 

- Nieuwbouw woning Goyergracht 12 te Eemnes: Akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai en gevelgeluidwering dd. 28-10-2019 Cauberg Huygen

 

 

Naar boven