Gemeente Oost Gelre - Wijzigingen verordening Sociaal domein gemeente Oost Gelre

De raad van de gemeente Oost Gelre,

 

gezien het voorstel van het college van de gemeente Oost Gelre van 1 juni 2021,

 

BESLUIT:

 

  • 1.

    De verordening Sociaal domein gemeente Oost Gelre te wijzigen per 1 januari 2021, conform het bij dit voorstel behorende overzicht van wijzigingen.

Vastgesteld in de openbare vergadering van 6 juli 2021.

De raad van de gemeente Oost Gelre,

raadsgriffier,

J. Vinke

voorzitter,

A. Bronsvoort

Bijlage Overzicht eerste wijzigingen verordening sociaal domein Oost Gelre 2021.

 

Huidige tekst/ artikel aanduiding

Nieuwe tekst/ aanpassing

Artikel 2.3.4 lid 2

  • -

    Stap 2: De gemeente stelt hierna vast welke (on)mogelijkheden, problemen en beperkingen er precies zijn die van belang zijn voor het beoordelen van de hulpvraag.

  • -

    Stap 2: De gemeente stelt hierna vast welke problemen, beperkingen of (on)mogelijkheden, er precies zijn die belangrijk zijn voor het beoordelen van de hulpvraag.

Hoofstuk 4 gezond en veilig opgroeien

Inleidende tekst

 

Met jongeren bedoelen we in deze verordening kinderen en tieners tot 18 jaar, en eventueel tot 23 jaar. Dit zijn de jeugdigen zoals beschreven in artikel 1.1 van de Jeugdwet.

Met jongeren bedoelen we in deze verordening kinderen en tieners tot 18 jaar, en in bepaalde situaties tot 23 jaar. Dit zijn de jeugdigen zoals beschreven in artikel 1.1 van de Jeugdwet.

Artikel 4.3 lid 3

De gemeente is verantwoordelijk voor het advies- en meldpunt huiselijk geweld en

kindermishandeling ‘Veilig Thuis’. Dit advies- en meldpunt biedt 24 uur per dag 7 dagen per week advies en ondersteuning aan iedereen die direct of indirect is betrokken bij huiselijk geweld en kindermishandeling.

De inwoner kan gebruik maken van Veilig Thuis. Dit advies- en meldpunt biedt 24 uur per dag 7 dagen per week advies en ondersteuning aan iedereen die direct of indirect is betrokken bij huiselijk geweld en/of kindermishandeling. Het advies-en meldpunt is te bereiken via telefoonnummer 0800-2000 (gratis) of via www.veiligthuis.nl.

Artikel 4.4 lid 2

Jeugdhulp kan onder bepaalde voorwaarden worden verlengd. Dit kan maximaal tot de dag dat de jongere 23 jaar wordt.

Jeugdhulp kan in bepaalde gevallen worden verlengd. Dit kan maximaal tot de dag dat de jongere 23 jaar wordt. Er is een aantal voorwaarden voor verlengde jeugdhulp. Deze hulp kan alleen worden ingezet als:

  • a.

    de jongere al voor zijn 18e levensjaar jeugdhulp kreeg en de gemeente voortzetting noodzakelijk vindt;

  • b.

    na beëindiging van de jeugdhulp (die was begonnen voor het 18e levensjaar) binnen een termijn van half jaar de gemeente vaststelt dat hervatting van de jeugdhulp noodzakelijk is.

  • c.

    de jeugdhulp wordt ingezet in het kader van een strafrechtelijke beslissing of jeugdreclassering.

Artikel 6.4 lid 8

Artikel 6.4 lid 8

De vergoeding van de gemeente voor het gebruik van een eigen vervoermiddel wordt berekend op basis van een kilometervergoeding voor dat vervoermiddel, afgeleid van de Reisregeling binnenland. Als aanspraak zou bestaan op vergoeding op basis van de kosten van het openbaar vervoer dan bekostigt de gemeente een bedrag op basis van de kosten van het openbaar vervoer.

De vergoeding van de gemeente voor het gebruik van een eigen vervoermiddel wordt berekend op basis van een kilometervergoeding voor dat vervoermiddel, afgeleid van de laatst bekende Reisregeling binnenland. Als aanspraak zou bestaan op vergoeding op basis van de kosten van het openbaar vervoer dan bekostigt de gemeente een bedrag op basis van de kosten van het openbaar vervoer.

Artikel 6.4 lid 9

Als ouders meerdere kinderen tegelijk met de auto vervoeren, dan verstrekt de gemeente eenmaal de kilometervergoeding voor de auto, afgeleid van de Reisregeling binnenland.

Als ouders meerdere kinderen tegelijk met de auto vervoeren, dan verstrekt de gemeente eenmaal de kilometervergoeding voor de auto, afgeleid van de laatst bekende Reisregeling binnenland.

Artikel 7.4.1

De inkomenstoeslag is bedoeld voor een inwoner van 21 jaar of ouder, maar jonger dan de AOW-leeftijd die:

  • a.

    in een ononderbroken periode van 36 maanden een inkomen heeft gehad dat lager is dan 105% van de bijstandsnorm;

  • b.

    geen financiële buffer heeft; en

  • c.

    geen uitzicht heeft op inkomensverbetering.

De inkomenstoeslag is bedoeld voor een inwoner van 21 jaar of ouder, maar jonger dan de AOW-leeftijd die:

  • a.

    in een ononderbroken periode van 36 maanden een inkomen heeft gehad dat lager is dan 115% van de bijstandsnorm;

  • b.

    geen financiële buffer heeft; en

  • c.

    geen uitzicht heeft op inkomensverbetering.

Artikel 7.4.2

  • 1.

    De inkomenstoeslag is per jaar:

    • a.

      € 416 voor een alleenstaande;

    • b.

      € 535 voor een alleenstaande ouder;

    • c.

      594 voor gehuwden of samenwonenden.

De inkomenstoeslag wordt per jaar in 1 bedrag uitbetaald

Artikel 7.4.2

  • 1.

    De inkomenstoeslag is per jaar:

    • a.

      € 532 voor een alleenstaande;

    • b.

      € 653 voor een alleenstaande ouder;

    • c.

      € 823 voor gehuwden of samenwonenden.

De inkomenstoeslag wordt per jaar in 1 bedrag uitbetaald

Artikel 8.1 lid 2

De gemeente zet zich ervoor in dat de aanbieder van een product:

De gemeente zet zich ervoor in dat de aanbieder van een dienst of een product:

Artikel 8.3.1 lid 2 sub c

De inwoner vraagt een pgb voor kosten die zijn gemaakt, voordat de aanvraag is gedaan, en de gemeente kan niet meer nagaan of het nodig was om die kosten te maken.

De inwoner vraagt een Pgb voor kosten die zijn gemaakt, voordat de aanvraag is gedaan.

Art. 8.3.3 lid 6

Het pgb voor professionele hulp is gelijk aan het tarief dat de gemeente betaalt voor gecontracteerde hulp in natura (berekend met behulp van het tariefmodel sociaal domein Achterhoek) waarbij de overheadkosten naar beneden zijn bijgesteld naar 15%, tenzij op basis van het pgb-plan van de inwoner passende en toereikende hulp voor een lager tarief kan worden ingekocht.

De hoogte van het Pgb voor professionele hulp is gebaseerd op het tarief voor gecontracteerde ondersteuning in natura (berekend met behulp van het tariefmodel sociaal domein Achterhoek). Het tariefverschil tussen ondersteuning in natura en pgb is het overheadpercentage. Bij ondersteuning in natura is een overheadpercentage van 25% opgenomen en in het pgb tarief is een overheadpercentage van 15% opgenomen.

Artikel 9.2.11 lid 3

Vervalt

Naar boven