Evenementenbeleid 2021 gemeente Molenlanden

 

Het college en de burgemeester van Molenlanden, ieder binnen de eigen bevoegdheden, besluit:

  • 1.

    Tot harmonisering van het Evenementenbeleid waarbij:

    • Er sprake is van een technische harmonisatie;

    • Doorontwikkeling en actualisatie wordt opgepakt parallel aan de implementatie van de Omgevingswet;

  • 2.

    Hiertoe het Evenementenbeleid Molenlanden 2021 vast te stellen.

Hoofdstuk 1 Inleiding en uitgangspunten

 

Evenementen geven kleur en karakter aan de dorpen in de gemeente en hebben vaak een functie in het versterken van de saamhorigheid. Bovendien verhogen ze de aantrekkelijkheid van de dorpen en gemeente. Naast positieve kanten hebben evenementen ook andere kanten. Zo kunnen evenementen overlast veroorzaken voor mensen die dicht bij de evenementenlocaties wonen en werken. De overlast heeft niet alleen met geluid te maken. Ook de bereikbaarheid van de woning of het bedrijf, het tijdelijk verdwijnen van parkeerplaatsen, verkeersopstoppingen en vervuiling van de openbare ruimte kunnen nadelen zijn van evenementen.

Naast deze voor- en nadelen is veiligheid een centraal punt bij evenementen. Het is belangrijk dat evenementen veilig verlopen. Zowel de organisatoren als de overheid hebben hierin een belangrijke verantwoordelijkheid. Echter, volledige veiligheid zonder risico`s kan niet gegarandeerd worden. Daarbij hebben de bezoekers ook een eigen verantwoordelijkheid, ook op het gebied van veiligheid. Voorkomen dient te worden dat we in een zogenaamde risico-regelreflex terechtgekomen, hetzij na grote of kleine incidenten.

Doel van het evenementenbeleid Molenlanden is om evenementen mogelijk te maken en te faciliteren waarbij de veiligheid tot een reëel niveau wordt geborgd en eventuele negatieve bijeffecten worden geminimaliseerd.

  • De volgende uitgangspunten zijn leidend:

  • De gemeente geeft ruimte aan evenementen die vanuit de eigen dorpen worden georganiseerd en / of breed draagvlak hebben in de samenleving;

  • De organisatoren, bezoekers, omwonenden en overheid hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid, ook ten aanzien van veiligheid;

  • De veiligheid bij evenementen dient tot op een reëel niveau te worden geborgd;

  • Loslaten waar het kan, streng en aan het roer waar het moet.

Hoofdstuk 2 Wettelijk Kader en afbakening

 

Het wettelijk kader voor evenementen wordt in de eerste plaats geboden door de APV.

In Hoofdstuk 2, afdeling 7, van de APV wordt het begrip evenement omschreven.

Artikel 2:24 Begripsbepaling

  • 1.

    1.In deze afdeling wordt onder evenement verstaan elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, met uitzondering van:

    • a.

      bioscoopvoorstellingen;

    • b.

      markten als bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder h, van de Gemeentewet;

    • c.

      kansspelen als bedoeld in de Wet op de kansspelen;

    • d.

      het in een inrichting in de zin van de Drank en Horecawet gelegenheid geven tot dansen;

    • e.

      betogingen, samenkomsten en vergaderingen als bedoeld in de Wet openbare manifestaties;

    • f.

      kleinschalige herdenkingsplechtigheden;

    • g.

      trouwplechtigheden.

  • 2.

    Onder een evenement, waarop het verbod van artikel 2:25, eerste lid ziet, wordt verstaan:

    • a.

      categorie A: een regulier evenement met een laag risicogehalte en een redelijke omvang, gelet op het aantal te verwachten bezoekers en de opzet van het evenement;

    • b.

      categorie B: een middelgroot evenement met een meer dan gemiddeld risicogehalte en redelijke omvang, waarbij het risico mede bepaald wordt door het type bezoeker (doelgroep) en de te houden activiteiten;

    • c.

      categorie C: een groot evenement met een groot risicogehalte en een grote omvang, gelet op het aantal bezoekers en de opzet van het evenement.

  • 3.

    Onder evenement wordt mede verstaan:

    • a.

      een braderie;

    • b.

      een optocht op de weg enkel wanneer men zich daarbij niet aan de verkeersregels houdt, niet zijnde een betoging als bedoeld in artikel 2:3 van deze verordening;

    • c.

      een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg;

    • d.

      een straatfeest of buurtbarbecue op één dag (klein evenement).

Artikel 2:25 Evenement

  • 1.

    Het is verboden zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren.

  • 2.

    Geen vergunning is vereist voor een klein evenement, indien:

    • a.

      het aantal aanwezigen niet meer bedraagt dan 200 personen;

    • b.

      het evenement tussen 07.00 en 24.00 uur plaats vindt;

    • c.

      het geluidsniveau, gemeten op de gevel van de dichtstbijzijnde woning, niet meer bedraagt dan:

      • van 07.00 tot 18.00 uur: 50 dB(A);

      • van 18.00 tot 22.00 uur: 45 dB(A);

      • van 22.00 tot 24.00 uur: 40 dB(A).

    • d.

      het evenement niet plaatsvindt op de rijbaan, (brom)fietspad of parkeerplaats of anderszins een belemmering vormt voor het verkeer en de hulpdiensten.

  • 3.

    Het verbod in het eerste lid is niet van toepassing op een wedstrijd op of aan de weg, in situaties waarin voorzien wordt door artikel 10 juncto 148, van de Wegenverkeerswet 1994.

  • 4.

    Voor toepassing van dit artikel, inclusief weigeringsgronden, wordt verwezen naar het Evenementenbeleid Molenlanden.

  • 5.

    Op de vergunning is paragraaf 4.1.3.3 van de Algemene wet bestuursrecht (positieve fictieve beschikking bij niet tijdig beslissen) niet van toepassing.

Bij wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening wordt dit beleid geacht de tekst daarvan te volgen.

Afbakening

Het begrip ‘evenement’ is ruim omschreven in artikel 2:24 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Onder het begrip ‘evenement’ vallen zowel activiteiten die in de openlucht plaatsvinden als activiteiten die in (horeca)inrichtingen plaatsvinden.

Voor de toepasbaarheid van het evenementenbeleid alsmede de relevantie van de onderwerpen in dit beleid is een nadere afbakening gemaakt. In het evenementenbeleid zijn alleen die punten opgenomen die specifiek betrekking hebben op evenementen. De volgende regelingen/wetten zullen in het evenementenbeleid verder buiten behandeling worden gelaten, maar vanzelfsprekend dient wel aan de regelingen en wetten, indien van toepassing, voldaan te worden:

  • Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen

  • Bouwverordening ((tijdelijke) gebruiksvergunning);

  • Wet Milieubeheer, Activiteitenbesluit en Algemene Plaatselijke Verordening (ontheffing geluidsnormen en ontheffing stookverbod)

  • Wegenverkeerswet (tijdelijke verkeersmaatregel);

  • Zondagswet (ontheffing als men iets op zondag vóór 13.00 uur wil organiseren);

  • Drank- en Horecawet / Alcoholwet (o.a. ontheffing alcoholverstrekking buiten inrichtingen);

  • Wet op de kansspelen (loterijvergunning);

  • Luchtvaartwet (toestemming ballonvaarten etc.);

  • Vuurwerkbesluit (afsteken vuurwerk)

  • Omgevingswet (na inwerkingtreding).

Hoofdstuk 3 Categorisering en kader

 

Categorisering

Evenementen worden verdeeld in vier categorieën. Inschaling wordt bepaald aan de hand van de Algemene Plaatselijke Verordening waarbij de Risicoscan van de Regionale Handreiking Publieksevenementen als hulpmiddel wordt gebruikt.

  • -Categorie klein evenement

  • Een klein evenement is een evenement waarbij:

    • a.

      het aantal aanwezigen niet meer bedraagt dan 200 personen;

    • b.

      het evenement tussen 07.00 en 24.00 uur plaats vindt;

    • c.

      het geluidsniveau, gemeten op de gevel van de dichtstbijzijnde woning, niet meer bedraagt dan:

      • van 07.00 tot 18.00 uur: 50 dB(A);

      • van 18.00 tot 22.00 uur: 45 dB(A);

      • van 22.00 tot 24.00 uur: 40 dB(A)

    • d.

      het evenement niet plaatsvindt op de rijbaan, (brom)fietspad of parkeerplaats of anderszins een belemmering vormt voor het verkeer en de hulpdiensten.

  • Indien aan één van de voorwaarden niet voldaan wordt valt het evenement in categorie A regulier evenement.

  • Voorbeelden van kleine evenementen zijn een buurtbarbecue en kleine verkoping.

  • -Categorie A regulier evenement

  • Een regulier evenement kan geduid worden als een evenement met een laag risicogehalte, echter kent deze ten opzichte van een klein evenement een behoorlijke omvang voor wat betreft het aantal bezoekers.

  • Voorbeelden van reguliere evenementen in Molenlanden zijn rommelmarkten en reguliere volksfeesten.

  • -Categorie B middelgroot evenement

  • Een middelgroot evenement kan geduid worden als een evenement met een meer dan gemiddeld risicogehalte, veelal gecombineerd met een behoorlijke omvang voor wat betreft het aantal bezoekers. Het risico wordt mede bepaald door het type bezoekers / doelgroep en te houden activiteiten.

  • Voorbeelden van een middelgroot evenement zijn de Gondelvaart, een autocross en de Fokveedag.

  • -Categorie C groot evenement

  • Een groot evenement kan geduid worden als een risicovol evenement, gepaard gaande met een grote omvang.

  • Voorbeelden van een groot evenement zijn de zomerfeesten in Gorinchem en “Boulevard of Dance” in Dordrecht. De gemeente Molenlanden kent tot op heden geen categorie C: groot evenement.

Kader

  • Categorie klein evenement

    • Geen vergunning of melding is vereist.

  • Categorie A regulier evenement

    • Een evenementenvergunning is vereist;

    • Een evenementenvergunning wordt verleend (indien de organisatie dit wenst) voor 5 jaar indien er niet meer dan 500 bezoekers en/of deelnemers gelijktijdig aanwezig zijn. Wanneer echter na een gemeentelijke risicoscan blijkt dat er een zeer laag risico is maar zijn er wel meer dan 500 personen gelijktijdig aanwezig, dan kan de situatie anders beoordeeld worden en toch gekozen worden voor een vijfjarige vergunning, enkel wanneer er goede ervaringen zijn met het evenement.

    • Dit geldt ook andersom, wanneer in principe aan de voorwaarden voor een vijfjarige vergunning voldaan wordt maar de gemeente acht de risico’s toch te groot, dan kan ervoor gekozen worden toch geen vijfjarige vergunning te verlenen. Dit is maatwerk.

    • Indien meer dan 500 bezoekers en/of deelnemers gelijktijdig aanwezig zijn er wordt een vergunning voor 1 jaar verleend. Hierbij geldt de opmerking over maatwerk bij de bullit hierboven;

    • Geen limiet wordt gesteld aan het aantal evenementen die vanuit de eigen dorpen worden georganiseerd en/of breed draagvlak hebben in de samenleving. Indien hier geen sprake van is wordt terughoudendheid betracht en dient het evenement niet of nauwelijks effect te hebben op de omgeving.

  • Categorie B middelgroot evenement

    • Een evenementenvergunning is vereist;

    • Een evenementenvergunning in de B-categorie wordt als uitgangspunt verleend voor 1 jaar. Wanneer echter na een gemeentelijke risicoscan blijkt dat het evenement weliswaar een B-evenement is, maar het risico toch laag is (bijvoorbeeld doordat men enkel een B-categorie scoort doordat er meerdere dagen activiteiten plaatsvinden), kan in die specifieke gevallen ook hier een vijfjarige vergunning verleend worden, enkel wanneer er goede ervaringen zijn met het evenement.

    • In basis geldt ook daarvoor dat er dan niet meer dan 500 bezoekers en/of deelnemers gelijktijdig aanwezig mogen zijn (zoals bij de categorie A-vijfjarige vergunningen), maar ook daarop kan (net zoals bij de categorie A-vergunningen) een uitzondering gemaakt worden wanneer de risico’s laag genoeg geacht worden.

    • Geen limiet wordt gesteld aan het aantal evenementen die vanuit de eigen dorpen worden georganiseerd en of breed draagvlak hebben in de samenleving. Indien hier geen sprake van is wordt terughoudendheid betracht en dient het evenement niet of nauwelijks effect te hebben op de omgeving.

  • Categorie C groot evenement

    • Een evenementenvergunning is vereist;

    • Een evenementenvergunning wordt verleend voor 1 jaar;

    • Al dan niet verlenen van de vergunning en het toegestane aantal evenementen is afhankelijk van regionale evenementenkalender en beschikbare capaciteit van hulpdiensten. In zijn algemeenheid wordt terughoudendheid betracht gezien de effecten en impact voor de omgeving en gezien de schaal van de dorpen in de gemeente Molenlanden.

Hoofdstuk 4 Evenementenlocaties

 

Evenementen kunnen plaatsvinden op particuliere terreinen of in de openbare ruimte. Indien een evenement plaatsvindt in de openbare ruimte dient hiervoor toestemming gegeven te worden door de gemeente en/of de beheerder (vb. Waterschap of Rijkswaterstaat) van de locatie. Indien er sprake is particulier terrein dient de organisatie zorg te dragen voor toestemming van de eigenaar. In beginsel is de gemeente Molenlanden bereid om toestemming te verlenen voor het gebruik van de openbare ruimte, indien het evenement georganiseerd wordt vanuit één van de dorpen van de gemeente Molenlanden en/of breed draagvlak heeft in de samenleving. Overwegingen bij het al dan niet verlenen van toestemming door de gemeente en het verlenen van de vergunning door de burgemeester zijn:

  • Verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming;

  • Overlast voor omgeving in relatie tot omvang en impact evenement;

  • Weersomstandigheden;

  • Aanwezigheid alternatieve locaties.

De gemeente stelt afhankelijk van de locatie eisen aan het gebruik en kan kosten en/of een waarborgsom in rekening brengen voor het gebruik van faciliteiten en het eventueel herstellen van schade. In sommige gevallen is een KLIC-melding vereist. Ten alle tijden dient de locatie opgeleverd te worden in de staat zoals verkregen.

Verantwoordelijkheden organisatoren

Voor wat betreft de evenementenlocaties zijn de organisatoren in alle gevallen verantwoordelijk voor:

  • Het reserveren van het terrein bij de eigenaar;

  • Voldoende parkeergelegenheid;

  • Waarborging van de bereikbaarheid van het terrein voor hulpdiensten;

  • Waarborging van de doorgang voor de hulpdiensten op de openbare weg;

  • Het schoon en in oude staat opleveren van het terrein;

  • Het terrein milieu- en gezondheids-technisch verantwoord gebruiken.

Hoofdstuk 5 Voorwaarden

 

In het nu volgende hoofdstuk worden per thema en per evenementcategorie beschreven waaraan voldaan moet worden. Deze voorwaarden zullen ook opgenomen worden in de vergunning. De voorwaarden zoals in het hoofdstuk beschreven zijn de normen en uitgangspunten. Door de burgemeester kan hiervan worden afgeweken. Daarnaast kunnen er specifieke evenementen zijn die aanvullende voorwaarden vragen ten aanzien van veiligheid. Hierbij kan onder andere gedacht worden aan crossactiviteiten, tractorpulling-activiteiten en andere activiteiten waarbij met voertuigen wordt geacteerd. Ten aanzien van de voorwaarden hierbij zal indien mogelijk worden aangesloten bij landelijke normen en protocollen. Los van alle voorwaarden en protocollen geldt het algemene uitgangspunt dat de organisatie verantwoordelijk is voor een goed, ordelijk en veilig verloop van het evenement.

Artikel 5.1 Veiligheidsplan

Ten behoeve van borging van de veiligheid dient afhankelijk van het type evenement een veiligheidsplan opgesteld en overlegd te worden:

  • Categorie klein evenement

  • Een veiligheidsplan is niet verplicht.

  • Categorie A regulier evenement

  • Een veiligheidsplan is verplicht indien er meer dan 500 bezoekers en of deelnemers gelijktijdig aanwezig zijn en het evenement plaatsvindt in de openlucht, tent of gebouw zonder gebruiksmelding.

  • Categorie B middelgroot evenement

  • Een veiligheidsplan is verplicht indien het evenement plaatsvindt in de openlucht, tent of gebouw zonder gebruiksmelding.

  • Categorie C groot evenement

  • Een veiligheidsplan is verplicht.

  •  

Toelichting:

In een veiligheidsplan dienen minimaal de volgende zaken opgenomen te worden:

  • Contactgegevens van organisatie en hulpdiensten;

  • Programma van het evenement;

  • Te nemen veiligheidsmaatregelen;

  • Beschrijving van hoe te handelen bij een calamiteit;

  • Plattegrond evenementenlocatie conform de criteria zoals opgenomen in het aanvraagformulier evenementenvergunning.

De organisatie is verantwoordelijk voor het opstellen van een veiligheidsplan. Overleg hierover met de brandweer, Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR) en politie is aan te bevelen. Het conceptplan dient bij de vergunning aanvraag te worden gevoegd. Het definitieve veiligheidsplan dient 6 weken voor aanvang van het evenement gereed te zijn en aan de gemeente te worden overlegd.

Als handreiking is een format veiligheidsplan opgesteld. Dit kan gebruikt worden bij de opstelling.

Artikel 5.2 Brandveiligheid / gebruiksmelding / veiligheid constructies

 

Indien een evenement plaatsvindt in een gebouw waarop een gebruiksmelding van toepassing is, dienen de regels hiervan onverkort in acht genomen te worden. Indien het evenement plaatsvindt in de openlucht, tent, in een gebouw waarop geen gebruiksmelding van toepassing is of gebruik wordt gemaakt van tijdelijke bouwwerken, dienen de wettelijke eisen ten aanzien van de brandveiligheid onverkort in acht genomen te worden. Aanvullend kunnen door onder andere de brandweer eisen gesteld worden of worden de wettelijke eisen gespecificeerd. Deze eisen dienen ook onverkort in acht genomen te worden. De voorwaarden zullen met name betrekking hebben op materiaalgebruik, noodverlichting, constructieve veiligheid en nooduitgangen. Basis hiervoor vormt het Besluit Brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen.

Artikel 5.3 Beveiliging

  • Categorie klein evenement

  • Beveiliging is niet verplicht.

  • Categorie A regulier evenement

  • Indien er alcohol verstrekt wordt is beveiliging verplicht, de volgende norm wordt gesteld:

  • Gecertificeerde beveiliging (1 op de 250 bezoekers) of toezichthouders (5 op de 250 bezoekers).

  • Categorie B middelgroot evenement

  • Indien er alcohol verstrekt wordt is beveiliging verplicht, de volgende norm wordt gesteld:

  • Gecertificeerde beveiliging (1 op de 250 bezoekers) of toezichthouders (5 op de 250 bezoekers). Afhankelijk van de situatie kan het nodig zijn dat er gewerkt wordt met een minimum aantal gecertificeerde beveiligers aangevuld met toezichthouders.

  • Categorie C groot evenement

  • Beveiliging is verplicht: omvang en type is afhankelijk van het evenement en komt mede tot stand op basis van advies van de politie.

 

Toelichting:

De gecertificeerde beveiligers en toezichthouders dienen zichtbaar aanwezig te zijn en herkenbare kleding te dragen.

Artikel 5.4 Verkeersregelaars / parkeerwachters

  • Categorie klein evenement

  • Inzet van verkeersregelaars en parkeerwachters is niet verplicht.

  • Categorie A regulier evenement

  • De organisatie is verantwoordelijk voor het ordelijk parkeren van voertuigen, hiervoor kunnen parkeerwachters ingezet worden.

  •  

  • De organisatie is verantwoordelijk voor een ordelijk verloop van het verkeer, alsmede voor de bereikbaarheid van het terrein voor hulpdiensten en doorgang van de openbare weg. Bij evenementen op de openbare weg waarbij verkeersregelend opgetreden moet worden dient de organisatie verkeersregelaars in te zetten. Deze evenementen-verkeersregelaars moeten in het bezit zijn van een instructie-verklaring en aangesteld worden door de burgemeester. Om dit te realiseren moet het evenement aangemeld worden via de website www.verkeersregelaarsexamen.nl. Zodra de verkeersregelaars geslaagd zijn, zullen zij automatisch worden aangesteld door de burgemeester. De verkeersregelaars moeten duidelijk zichtbaar zijn en wettelijk goedgekeurde hesjes dragen. Het aantal verkeersregelaars wordt bepaald afhankelijk van de concrete situatie. In beginsel is er het uitgangspunt dat iedere kruising bemenst moet zijn. Dit kan indien nodig opgeschaald worden.

  • Categorie B middelgroot evenement

  • De organisatie is verantwoordelijk voor het ordelijk parkeren van voertuigen, hiervoor kunnen parkeerwachters ingezet worden.

  •  

  • De organisatie is verantwoordelijk voor een ordelijk verloop van het verkeer, alsmede voor de bereikbaarheid van het terrein voor hulpdiensten en doorgang van de openbare weg. Bij evenementen op de openbare weg waarbij verkeersregelend opgetreden moet worden dient de organisatie verkeersregelaars in te zetten. Deze evenementen-verkeersregelaars moeten in het bezit zijn van een instructie-verklaring en aangesteld worden door de burgemeester. Om dit te realiseren moet het evenement aangemeld worden via de website www.verkeersregelaarsexamen.nl. Zodra de verkeersregelaars geslaagd zijn, zullen zij automatisch worden aangesteld door de burgemeester. De verkeersregelaars moeten duidelijk zichtbaar zijn en wettelijk goedgekeurde hesjes dragen. Het aantal verkeersregelaars wordt bepaald afhankelijk van de concrete situatie. In beginsel is er het uitgangspunt dat iedere kruising bemenst moet zijn. Dit kan indien nodig opgeschaald worden.

  • Categorie C groot evenement

  • Inzet van verkeersregelaars en parkeerwachters is verplicht: omvang en type is afhankelijk van het evenement en komt mede tot stand op basis van advies van de politie.

Artikel 5.5 EHBO

  • Categorie klein evenement

  • De inzet van EHBO’ers is niet verplicht.

  • Categorie A regulier evenement

  • Indien er meer dan 500 bezoekers en/of deelnemers gelijktijdig aanwezig zijn is de inzet van EHBO’ers verplicht. In beginsel is de norm dat er minimaal twee EHBO’ers aanwezig dienen te zijn bij 500 tot 1000 bezoekers, waarbij er bij iedere 1000 bezoekers meer in principe één extra EHBO aanwezig dient te zijn.

  • Categorie B middelgroot evenement

  • De inzet van EHBO’ers is verplicht. In beginsel is de norm dat er minimaal twee EHBO’ers aanwezig dienen te zijn bij 500 tot 1000 bezoekers, waarbij er bij iedere 1000 bezoekers meer in principe één extra EHBO’er aanwezig dient te zijn.

  • Categorie C groot evenement

  • De inzet van EHBO’ers is verplicht. Omvang is afhankelijk van het evenement en komt mede tot stand op basis van advies van de GHOR.

 

Toelichting:

De EHBO’ers dienen gediplomeerd te zijn, zichtbaar aanwezig te zijn en herkenbare kleding te dragen. In plaats van EHBO’ers mogen er ook andere bevoegde en bekwame medische hulpverleners worden ingezet. Voor allen geldt dat ze gediplomeerd dienen te zijn. Bij sommige evenementen kan volstaan worden met gecertificeerde bedrijfshulpverleners. De eventuele kosten zijn voor rekening van de organisator.

Artikel 5.6 Eindtijden voor evenementen

  • Categorie klein evenement

  • De eindtijd is 00.00 uur.

  • Categorie A regulier evenement

  • De eindtijd is 01.00 uur;

  • Een halfuur voor de eindtijd mag er geen alcohol meer verstrekt worden;

  • Een kwartier voor de eindtijd moet de muziek gedempt worden en dient het licht versterkt te worden.

  • Categorie B middelgroot evenement

  • De eindtijd is 01.00 uur;

  • Een halfuur voor de eindtijd mag er geen alcohol meer verstrekt worden;

  • Een kwartier voor de eindtijd moet de muziek gedempt worden en dient het licht versterkt te worden.

  • Categorie C groot evenement

  • De eindtijd is 01.00 uur;

  • Een halfuur voor de eindtijd mag er geen alcohol meer verstrekt worden;

  • Een kwartier voor de eindtijd moet de muziek gedempt worden en dient het licht versterkt te worden.

Artikel 5.7 Geluid

  • Categorie klein evenement

  • Het maximaal toegestane geluidsniveau bedraagt voor de dag-, avond- en nachtperiode respectievelijk 50, 45 en 40 dB(A) op de gevels van dichtstbijzijnde woningen.

  • Categorie A regulier evenement

  • Het maximaal toegestaan geluidsniveau voor evenementen in de openlucht / tent bedraagt 70 dB op de gevels van de dichtstbijzijnde woning.

  • Voor inrichtingen gelden de normen die zijn opgenomen in de APV in artikel 4:5.

  • Categorie B middelgroot evenement

  • Het maximaal toegestaan geluidsniveau voor evenementen in de openlucht / tent bedraagt 70 dB op de gevels van de dichtstbijzijnde woning.

  • Voor inrichtingen gelden de normen die zijn opgenomen in de APV in artikel 4:5.

  • Categorie C groot evenement

  • Het maximaal toegestaan geluidsniveau voor evenementen in de openlucht / tent bedraagt 70 dB op de gevels van de dichtstbijzijnde woning.

  • Voor inrichtingen gelden de normen die zijn opgenomen in de APV in artikel 4:5.

 

Toelichting:

In afwijking van de ‘Handleiding meten en rekenen industrielawaai’ is voor de beoordeling van het geluidniveau, géén strafcorrectie voor muziekgeluid van toepassing.

 

Het college van burgemeester en wethouders kan, op grond van artikel 4:6 lid 2 APV, in specifieke gevallen ontheffing verlenen van het verbod tot het veroorzaken van geluidshinder.

Artikel 5.8 Alcohol en gebruik glaswerk

  • Categorie klein evenement

  • Verstrekking van alcohol is niet toegestaan. Afhankelijk van de situatie (van belang is of het verstrekken van alcohol het soort evenement niet dusdanig wijzigt dat er sprake is van een categorie A-evenement) kan echter een artikel 35 ontheffing van de Drank- en Horecawet worden verleend. Glaswerk is daarbij in beginsel niet toegestaan.

  • Categorie A regulier evenement

  • Indien er alcohol verstrekt wordt is een ontheffing (art. 35) nodig van de Drank- en Horecawet.

  • Glaswerk is in beginsel niet toegestaan.

  • Categorie B middelgroot evenement

  • Indien er alcohol verstrekt wordt is een ontheffing (art. 35) nodig van de Drank- en Horecawet;

  • Glaswerk is niet toegestaan.

  • Categorie C groot evenement

  • Indien er alcohol verstrekt wordt is een ontheffing (art. 35) nodig van de Drank- en Horecawet;

  • Glaswerk is niet toegestaan.

Artikel 5.9 Sanitaire voorzieningen

Het is de verantwoordelijkheid van de organisatie om zorg te dragen voor voldoende sanitaire voorzieningen (in ieder geval toiletten en handenwasgelegenheden). In specifieke gevallen kunnen ten aanzien hiervan eisen gesteld worden in het kader van de volksgezondheid. Er wordt gebruik gemaakt van mobiele sanitaire units. Lozing op het gemeentelijk riool is niet toegestaan. Landelijke richtlijn voor wat betreft het aantal toiletten is één toilet per 150 gelijktijdig aanwezige bezoekers.

Artikel 5.10 Aanwezigheid dieren

Bij evenementen waarbij dieren betrokken zijn, kunnen eisen worden gesteld in het kader van de volksgezondheid.

Hoofdstuk 6 Faciliteiten/ondersteuning door gemeente

Artikel 6.1 Gebruik gemeente-eigendommen

Gebruik openbare ruimte

Voor het gebruik van de openbare ruimte wordt verwezen naar hoofdstuk 4.

Materialen

Benodigde materialen, zoals hekken en borden, worden door de gemeente ter beschikking gesteld. De volgende zaken zijn hierbij van belang:

  • De organisatie moet zelf voor het ophalen, correct plaatsen en retourneren van materialen zorg dragen;

  • Officiële verkeersborden en omleidingsroutes worden in basis door de organisatie zelf geplaatst.

  • De voorraad van de materialen is niet onbeperkt, er is dan ook geen garantie op levering, afhankelijk van de vraag wordt een verdeling gemaakt;

  • Er kan een huur en of waarborgsom worden gevraagd voor het gebruik van de gemeentelijke faciliteiten.

Water en stroom

Indien er een gemeentelijke water- en of stroomvoorziening beschikbaar is, kan hiervan voor een evenement gebruik worden gemaakt. De kosten van het gebruik kunnen in rekening worden gebracht.

Artikel 6.2 Afval

De gemeentelijke afvalinzameling wordt verzorgd door de GR Reinigingsdienst Waardlanden.

Het volgende is van belang bij evenementen:

  • De organisator is verantwoordelijk voor de afvoer van het afval;

  • De kosten van de inzameling van het afval zijn voor rekening van de organisator;

  • De afvoer van afval dient te gebeuren door een erkende inzamelaar en verwerker van afval.

  • Materialen met betrekking tot de inzameling van afval (o.a. vuilcontainers) kunnen gehuurd worden bij GR Reinigingsdienst Waardlanden;

  • Organisatoren treden voor afspraken hierover rechtstreeks in contact met GR Reinigingsdienst Waardlanden.

Hoofdstuk 7 Procedure vergunningsaanvraag

 

Evenementenvergunning

Voor de categorie A, B en C evenementen is een evenementenvergunning benodigd, deze dient te worden aangevraagd bij de burgemeester. De beslistermijn voor de burgemeester bedraagt zes weken. Geadviseerd wordt om ruim van te voren de vergunning aan te vragen zodat de een ieder ruim van te voren weet of en onder welke voorwaarden het evenement plaats kan vinden.

 

Verzocht wordt om de aanvraag van de vergunning zoveel als mogelijk digitaal te doen.

 

Een evenementenvergunning dient volgens het daarvoor bestemde formulier te worden aangevraagd. De aanvraag dient volledig te worden ingediend inclusief de gevraagde bijlagen en documenten zoals aangegeven op het formulier.

 

Er wordt gewerkt met integrale vergunningen wat inhoudt dat in één vergunning alle benodigde ontheffingen, toestemmingen en voorwaarden zullen worden opgenomen.

 

De evenementenvergunningen worden door de burgemeester volgens de wettelijke voorschriften al dan niet gepubliceerd. Geadviseerd wordt aan de organisatie om de omgeving te informeren over het te houden evenement en het verloop daarvan.

 

Voor het in behandeling nemen van een vergunningsaanvraag zijn leges verschuldigd. De tariefstelling vindt plaats bij de jaarlijkse vaststelling van de legesverordening.

 

Vijfjarige vergunning

Indien een vergunning voor een periode van vijf jaar wordt verleend, dient minimaal zes weken voor aanvang van het evenement de definitieve datum gemeld te worden aan de burgemeester. Indien er significante wijzigingen in het programma, omvang of anderszins aan de orde zijn dan geldt de vijfjarige vergunning niet, er dient dan opnieuw vergunning te worden aangevraagd. Indien er sprake is van ongeregeldheden en/of niet nakoming van de voorwaarden kan de vijfjarige vergunning worden ingetrokken.

 

Voorbereiding en advisering

Alle vergunningsaanvragen worden ter kennis gebracht aan de hulpdiensten zoals politie, GHOR en brandweer. Bij een A-categorie evenement wordt in de meeste gevallen alleen advies van politie gevraagd, maar afhankelijk van het type evenement kan dit uitgebreid worden naar andere hulpdiensten. Voor de B en C categorie evenementen wordt specifiek advies gevraagd van de hulpdiensten. Bij C categorie evenementen zal er altijd een voorbereidingsoverleg plaatsvinden tussen organisatie, gemeente en hulpdiensten. Bij B categorie evenementen kan op verzoek van één van de partijen een voorbereidingsoverleg plaatsvinden, ditzelfde kan in mindere mate het geval zijn bij de A-categorie evenementen. De definitieve vergunning wordt ter kennis gebracht aan de hulpdiensten.

 

Evaluatie

Bij C categorie evenementen zal er altijd een evaluatiegesprek plaatsvinden met daarbij de organisatie. Bij B categorie evenementen kan op verzoek van één van de partijen een evaluatiegesprek plaatsvinden. Indien nodig vindt ook bij A-evenementen een evaluatiegesprek plaats.

 

Verkeersregelaars

Indien er verkeersregelaars ingezet dienen te worden door de organisatie dienen deze verkeersregelaars in het bezit te zijn van een instructie-verklaring en aangesteld worden door de burgemeester. Om dit te realiseren moet het evenement aangemeld worden via de website www.verkeersregelaarsexamen.nl. Zodra de verkeersregelaars geslaagd zijn, zullen zij automatisch worden aangesteld door de burgemeester. De verkeersregelaars moeten duidelijk zichtbaar zijn en wettelijk goedgekeurde hesjes dragen.

 

Weigering van de vergunning

Een evenementenvergunning kan (gedeeltelijk) worden geweigerd in het belang van:

  • De openbare orde

  • De openbare veiligheid

  • De volksgezondheid

  • De bescherming van het milieu

Verder kan een vergunning (gedeeltelijk) worden geweigerd indien de aanvraag niet past binnen het voorliggende evenementenbeleid Molenlanden.

 

Handhaving en sancties

De organisatie is primair verantwoordelijk voor een ordelijk en veilig verloop van het evenement. Controles en handhaving vinden plaats door de daartoe bevoegde instanties zoals:

  • Politie

  • Gemeente

  • Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid

  • Buitengewoon Opsporingsambtenaren

  • Brandweer

  • Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit

Indien er sprake is van een overtreding kunnen er sancties worden opgelegd. Het type sanctie zal afhankelijk van de overtreding verschillen. De gemeente kan indien bij een vorige editie van een evenement sprake was van ongeregeldheden en/of forse overtredingen van de voorwaarden als sanctie de vergunning weigeren. Afwegingsaspecten hierbij zijn proportionaliteit, redelijkheid en billijkheid.

 

Indien er een vijfjarige vergunning is verleend en er vinden bij één van de edities ongeregeldheden plaats en of voorwaarden worden niet nagekomen kan de vijfjarige vergunning worden ingetrokken

Hoofdstuk 8 Slotbepalingen

 

Bijzondere omstandigheden

Voor alle bovengenoemde uitgangspunten en de overige in het Evenementenbeleid opgenomen regels geldt dat hiervan op grond van bijzondere omstandigheden als bedoeld in artikel 4:84 van de Awb kan worden afgeweken.

Overgangsbepaling

Vergunningen verleend vóór inwerkingtreding van dit beleid worden geacht daarmee in overeenstemming te zijn.

Inwerkingtreding beleid

Het beleid treedt in werking op de dag na publicatie.

Mandaat

De vergunningen voor de categorie B en C evenementen worden door de burgemeester ondertekend. De categorie A evenementen worden in mandaat ondertekend door de behandeld ambtenaar. Indien bij de categorie A evenementen sprake is van een afwijking van het evenementenbeleid vindt ondertekening plaats door de burgemeester.

Hardheidsclausule/afwijkingen van het beleid

De burgemeester is bevoegd van het evenementenbeleid af te wijken, indien strikte toepassing van dat beleid voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met dit beleid te dienen doel en met de belangen ter waarborging waarvan dit beleid is opgesteld.

Eén en ander betekent ook dat de burgemeester in het belang van de openbare orde, het voorkomen of beperken van overlast, de verkeersveiligheid, de verkeersdoorstroming of de veiligheid van personen of goederen, de zedelijkheid of de gezondheid of om andere zwaarwichtige redenen gemotiveerd van dit beleid kan afwijken.

 

 

Vastgesteld door het college en de burgemeester van Molenlanden, ieder binnen de eigen bevoegdheden op 29 juni 2021.

Het college,

De secretaris,

Leon Anink

De burgemeester

Theo Seegers

De burgemeester

Theo Seegers

Naar boven