Gemeenteblad van Molenlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Molenlanden | Gemeenteblad 2021, 224505 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Molenlanden | Gemeenteblad 2021, 224505 | beleidsregel |
Evenementenbeleid 2021 gemeente Molenlanden
Hoofdstuk 1 Inleiding en uitgangspunten
Evenementen geven kleur en karakter aan de dorpen in de gemeente en hebben vaak een functie in het versterken van de saamhorigheid. Bovendien verhogen ze de aantrekkelijkheid van de dorpen en gemeente. Naast positieve kanten hebben evenementen ook andere kanten. Zo kunnen evenementen overlast veroorzaken voor mensen die dicht bij de evenementenlocaties wonen en werken. De overlast heeft niet alleen met geluid te maken. Ook de bereikbaarheid van de woning of het bedrijf, het tijdelijk verdwijnen van parkeerplaatsen, verkeersopstoppingen en vervuiling van de openbare ruimte kunnen nadelen zijn van evenementen.
Naast deze voor- en nadelen is veiligheid een centraal punt bij evenementen. Het is belangrijk dat evenementen veilig verlopen. Zowel de organisatoren als de overheid hebben hierin een belangrijke verantwoordelijkheid. Echter, volledige veiligheid zonder risico`s kan niet gegarandeerd worden. Daarbij hebben de bezoekers ook een eigen verantwoordelijkheid, ook op het gebied van veiligheid. Voorkomen dient te worden dat we in een zogenaamde risico-regelreflex terechtgekomen, hetzij na grote of kleine incidenten.
Doel van het evenementenbeleid Molenlanden is om evenementen mogelijk te maken en te faciliteren waarbij de veiligheid tot een reëel niveau wordt geborgd en eventuele negatieve bijeffecten worden geminimaliseerd.
Hoofdstuk 2 Wettelijk Kader en afbakening
Het wettelijk kader voor evenementen wordt in de eerste plaats geboden door de APV.
In Hoofdstuk 2, afdeling 7, van de APV wordt het begrip evenement omschreven.
Bij wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening wordt dit beleid geacht de tekst daarvan te volgen.
Het begrip ‘evenement’ is ruim omschreven in artikel 2:24 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Onder het begrip ‘evenement’ vallen zowel activiteiten die in de openlucht plaatsvinden als activiteiten die in (horeca)inrichtingen plaatsvinden.
Voor de toepasbaarheid van het evenementenbeleid alsmede de relevantie van de onderwerpen in dit beleid is een nadere afbakening gemaakt. In het evenementenbeleid zijn alleen die punten opgenomen die specifiek betrekking hebben op evenementen. De volgende regelingen/wetten zullen in het evenementenbeleid verder buiten behandeling worden gelaten, maar vanzelfsprekend dient wel aan de regelingen en wetten, indien van toepassing, voldaan te worden:
Hoofdstuk 3 Categorisering en kader
Evenementen worden verdeeld in vier categorieën. Inschaling wordt bepaald aan de hand van de Algemene Plaatselijke Verordening waarbij de Risicoscan van de Regionale Handreiking Publieksevenementen als hulpmiddel wordt gebruikt.
Categorie A regulier evenement
Een evenementenvergunning wordt verleend (indien de organisatie dit wenst) voor 5 jaar indien er niet meer dan 500 bezoekers en/of deelnemers gelijktijdig aanwezig zijn. Wanneer echter na een gemeentelijke risicoscan blijkt dat er een zeer laag risico is maar zijn er wel meer dan 500 personen gelijktijdig aanwezig, dan kan de situatie anders beoordeeld worden en toch gekozen worden voor een vijfjarige vergunning, enkel wanneer er goede ervaringen zijn met het evenement.
Categorie B middelgroot evenement
Een evenementenvergunning in de B-categorie wordt als uitgangspunt verleend voor 1 jaar. Wanneer echter na een gemeentelijke risicoscan blijkt dat het evenement weliswaar een B-evenement is, maar het risico toch laag is (bijvoorbeeld doordat men enkel een B-categorie scoort doordat er meerdere dagen activiteiten plaatsvinden), kan in die specifieke gevallen ook hier een vijfjarige vergunning verleend worden, enkel wanneer er goede ervaringen zijn met het evenement.
In basis geldt ook daarvoor dat er dan niet meer dan 500 bezoekers en/of deelnemers gelijktijdig aanwezig mogen zijn (zoals bij de categorie A-vijfjarige vergunningen), maar ook daarop kan (net zoals bij de categorie A-vergunningen) een uitzondering gemaakt worden wanneer de risico’s laag genoeg geacht worden.
Al dan niet verlenen van de vergunning en het toegestane aantal evenementen is afhankelijk van regionale evenementenkalender en beschikbare capaciteit van hulpdiensten. In zijn algemeenheid wordt terughoudendheid betracht gezien de effecten en impact voor de omgeving en gezien de schaal van de dorpen in de gemeente Molenlanden.
Hoofdstuk 4 Evenementenlocaties
Evenementen kunnen plaatsvinden op particuliere terreinen of in de openbare ruimte. Indien een evenement plaatsvindt in de openbare ruimte dient hiervoor toestemming gegeven te worden door de gemeente en/of de beheerder (vb. Waterschap of Rijkswaterstaat) van de locatie. Indien er sprake is particulier terrein dient de organisatie zorg te dragen voor toestemming van de eigenaar. In beginsel is de gemeente Molenlanden bereid om toestemming te verlenen voor het gebruik van de openbare ruimte, indien het evenement georganiseerd wordt vanuit één van de dorpen van de gemeente Molenlanden en/of breed draagvlak heeft in de samenleving. Overwegingen bij het al dan niet verlenen van toestemming door de gemeente en het verlenen van de vergunning door de burgemeester zijn:
De gemeente stelt afhankelijk van de locatie eisen aan het gebruik en kan kosten en/of een waarborgsom in rekening brengen voor het gebruik van faciliteiten en het eventueel herstellen van schade. In sommige gevallen is een KLIC-melding vereist. Ten alle tijden dient de locatie opgeleverd te worden in de staat zoals verkregen.
Verantwoordelijkheden organisatoren
Voor wat betreft de evenementenlocaties zijn de organisatoren in alle gevallen verantwoordelijk voor:
In het nu volgende hoofdstuk worden per thema en per evenementcategorie beschreven waaraan voldaan moet worden. Deze voorwaarden zullen ook opgenomen worden in de vergunning. De voorwaarden zoals in het hoofdstuk beschreven zijn de normen en uitgangspunten. Door de burgemeester kan hiervan worden afgeweken. Daarnaast kunnen er specifieke evenementen zijn die aanvullende voorwaarden vragen ten aanzien van veiligheid. Hierbij kan onder andere gedacht worden aan crossactiviteiten, tractorpulling-activiteiten en andere activiteiten waarbij met voertuigen wordt geacteerd. Ten aanzien van de voorwaarden hierbij zal indien mogelijk worden aangesloten bij landelijke normen en protocollen. Los van alle voorwaarden en protocollen geldt het algemene uitgangspunt dat de organisatie verantwoordelijk is voor een goed, ordelijk en veilig verloop van het evenement.
Ten behoeve van borging van de veiligheid dient afhankelijk van het type evenement een veiligheidsplan opgesteld en overlegd te worden:
In een veiligheidsplan dienen minimaal de volgende zaken opgenomen te worden:
De organisatie is verantwoordelijk voor het opstellen van een veiligheidsplan. Overleg hierover met de brandweer, Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR) en politie is aan te bevelen. Het conceptplan dient bij de vergunning aanvraag te worden gevoegd. Het definitieve veiligheidsplan dient 6 weken voor aanvang van het evenement gereed te zijn en aan de gemeente te worden overlegd.
Als handreiking is een format veiligheidsplan opgesteld. Dit kan gebruikt worden bij de opstelling.
Artikel 5.2 Brandveiligheid / gebruiksmelding / veiligheid constructies
Indien een evenement plaatsvindt in een gebouw waarop een gebruiksmelding van toepassing is, dienen de regels hiervan onverkort in acht genomen te worden. Indien het evenement plaatsvindt in de openlucht, tent, in een gebouw waarop geen gebruiksmelding van toepassing is of gebruik wordt gemaakt van tijdelijke bouwwerken, dienen de wettelijke eisen ten aanzien van de brandveiligheid onverkort in acht genomen te worden. Aanvullend kunnen door onder andere de brandweer eisen gesteld worden of worden de wettelijke eisen gespecificeerd. Deze eisen dienen ook onverkort in acht genomen te worden. De voorwaarden zullen met name betrekking hebben op materiaalgebruik, noodverlichting, constructieve veiligheid en nooduitgangen. Basis hiervoor vormt het Besluit Brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen.
De gecertificeerde beveiligers en toezichthouders dienen zichtbaar aanwezig te zijn en herkenbare kleding te dragen.
Artikel 5.4 Verkeersregelaars / parkeerwachters
De organisatie is verantwoordelijk voor een ordelijk verloop van het verkeer, alsmede voor de bereikbaarheid van het terrein voor hulpdiensten en doorgang van de openbare weg. Bij evenementen op de openbare weg waarbij verkeersregelend opgetreden moet worden dient de organisatie verkeersregelaars in te zetten. Deze evenementen-verkeersregelaars moeten in het bezit zijn van een instructie-verklaring en aangesteld worden door de burgemeester. Om dit te realiseren moet het evenement aangemeld worden via de website www.verkeersregelaarsexamen.nl. Zodra de verkeersregelaars geslaagd zijn, zullen zij automatisch worden aangesteld door de burgemeester. De verkeersregelaars moeten duidelijk zichtbaar zijn en wettelijk goedgekeurde hesjes dragen. Het aantal verkeersregelaars wordt bepaald afhankelijk van de concrete situatie. In beginsel is er het uitgangspunt dat iedere kruising bemenst moet zijn. Dit kan indien nodig opgeschaald worden.
De organisatie is verantwoordelijk voor een ordelijk verloop van het verkeer, alsmede voor de bereikbaarheid van het terrein voor hulpdiensten en doorgang van de openbare weg. Bij evenementen op de openbare weg waarbij verkeersregelend opgetreden moet worden dient de organisatie verkeersregelaars in te zetten. Deze evenementen-verkeersregelaars moeten in het bezit zijn van een instructie-verklaring en aangesteld worden door de burgemeester. Om dit te realiseren moet het evenement aangemeld worden via de website www.verkeersregelaarsexamen.nl. Zodra de verkeersregelaars geslaagd zijn, zullen zij automatisch worden aangesteld door de burgemeester. De verkeersregelaars moeten duidelijk zichtbaar zijn en wettelijk goedgekeurde hesjes dragen. Het aantal verkeersregelaars wordt bepaald afhankelijk van de concrete situatie. In beginsel is er het uitgangspunt dat iedere kruising bemenst moet zijn. Dit kan indien nodig opgeschaald worden.
Indien er meer dan 500 bezoekers en/of deelnemers gelijktijdig aanwezig zijn is de inzet van EHBO’ers verplicht. In beginsel is de norm dat er minimaal twee EHBO’ers aanwezig dienen te zijn bij 500 tot 1000 bezoekers, waarbij er bij iedere 1000 bezoekers meer in principe één extra EHBO aanwezig dient te zijn.
De EHBO’ers dienen gediplomeerd te zijn, zichtbaar aanwezig te zijn en herkenbare kleding te dragen. In plaats van EHBO’ers mogen er ook andere bevoegde en bekwame medische hulpverleners worden ingezet. Voor allen geldt dat ze gediplomeerd dienen te zijn. Bij sommige evenementen kan volstaan worden met gecertificeerde bedrijfshulpverleners. De eventuele kosten zijn voor rekening van de organisator.
In afwijking van de ‘Handleiding meten en rekenen industrielawaai’ is voor de beoordeling van het geluidniveau, géén strafcorrectie voor muziekgeluid van toepassing.
Het college van burgemeester en wethouders kan, op grond van artikel 4:6 lid 2 APV, in specifieke gevallen ontheffing verlenen van het verbod tot het veroorzaken van geluidshinder.
Artikel 5.8 Alcohol en gebruik glaswerk
Verstrekking van alcohol is niet toegestaan. Afhankelijk van de situatie (van belang is of het verstrekken van alcohol het soort evenement niet dusdanig wijzigt dat er sprake is van een categorie A-evenement) kan echter een artikel 35 ontheffing van de Drank- en Horecawet worden verleend. Glaswerk is daarbij in beginsel niet toegestaan.
Artikel 5.9 Sanitaire voorzieningen
Het is de verantwoordelijkheid van de organisatie om zorg te dragen voor voldoende sanitaire voorzieningen (in ieder geval toiletten en handenwasgelegenheden). In specifieke gevallen kunnen ten aanzien hiervan eisen gesteld worden in het kader van de volksgezondheid. Er wordt gebruik gemaakt van mobiele sanitaire units. Lozing op het gemeentelijk riool is niet toegestaan. Landelijke richtlijn voor wat betreft het aantal toiletten is één toilet per 150 gelijktijdig aanwezige bezoekers.
Hoofdstuk 6 Faciliteiten/ondersteuning door gemeente
Artikel 6.1 Gebruik gemeente-eigendommen
Voor het gebruik van de openbare ruimte wordt verwezen naar hoofdstuk 4.
Benodigde materialen, zoals hekken en borden, worden door de gemeente ter beschikking gesteld. De volgende zaken zijn hierbij van belang:
Indien er een gemeentelijke water- en of stroomvoorziening beschikbaar is, kan hiervan voor een evenement gebruik worden gemaakt. De kosten van het gebruik kunnen in rekening worden gebracht.
Hoofdstuk 7 Procedure vergunningsaanvraag
Voor de categorie A, B en C evenementen is een evenementenvergunning benodigd, deze dient te worden aangevraagd bij de burgemeester. De beslistermijn voor de burgemeester bedraagt zes weken. Geadviseerd wordt om ruim van te voren de vergunning aan te vragen zodat de een ieder ruim van te voren weet of en onder welke voorwaarden het evenement plaats kan vinden.
Verzocht wordt om de aanvraag van de vergunning zoveel als mogelijk digitaal te doen.
Een evenementenvergunning dient volgens het daarvoor bestemde formulier te worden aangevraagd. De aanvraag dient volledig te worden ingediend inclusief de gevraagde bijlagen en documenten zoals aangegeven op het formulier.
Er wordt gewerkt met integrale vergunningen wat inhoudt dat in één vergunning alle benodigde ontheffingen, toestemmingen en voorwaarden zullen worden opgenomen.
De evenementenvergunningen worden door de burgemeester volgens de wettelijke voorschriften al dan niet gepubliceerd. Geadviseerd wordt aan de organisatie om de omgeving te informeren over het te houden evenement en het verloop daarvan.
Voor het in behandeling nemen van een vergunningsaanvraag zijn leges verschuldigd. De tariefstelling vindt plaats bij de jaarlijkse vaststelling van de legesverordening.
Indien een vergunning voor een periode van vijf jaar wordt verleend, dient minimaal zes weken voor aanvang van het evenement de definitieve datum gemeld te worden aan de burgemeester. Indien er significante wijzigingen in het programma, omvang of anderszins aan de orde zijn dan geldt de vijfjarige vergunning niet, er dient dan opnieuw vergunning te worden aangevraagd. Indien er sprake is van ongeregeldheden en/of niet nakoming van de voorwaarden kan de vijfjarige vergunning worden ingetrokken.
Alle vergunningsaanvragen worden ter kennis gebracht aan de hulpdiensten zoals politie, GHOR en brandweer. Bij een A-categorie evenement wordt in de meeste gevallen alleen advies van politie gevraagd, maar afhankelijk van het type evenement kan dit uitgebreid worden naar andere hulpdiensten. Voor de B en C categorie evenementen wordt specifiek advies gevraagd van de hulpdiensten. Bij C categorie evenementen zal er altijd een voorbereidingsoverleg plaatsvinden tussen organisatie, gemeente en hulpdiensten. Bij B categorie evenementen kan op verzoek van één van de partijen een voorbereidingsoverleg plaatsvinden, ditzelfde kan in mindere mate het geval zijn bij de A-categorie evenementen. De definitieve vergunning wordt ter kennis gebracht aan de hulpdiensten.
Bij C categorie evenementen zal er altijd een evaluatiegesprek plaatsvinden met daarbij de organisatie. Bij B categorie evenementen kan op verzoek van één van de partijen een evaluatiegesprek plaatsvinden. Indien nodig vindt ook bij A-evenementen een evaluatiegesprek plaats.
Indien er verkeersregelaars ingezet dienen te worden door de organisatie dienen deze verkeersregelaars in het bezit te zijn van een instructie-verklaring en aangesteld worden door de burgemeester. Om dit te realiseren moet het evenement aangemeld worden via de website www.verkeersregelaarsexamen.nl. Zodra de verkeersregelaars geslaagd zijn, zullen zij automatisch worden aangesteld door de burgemeester. De verkeersregelaars moeten duidelijk zichtbaar zijn en wettelijk goedgekeurde hesjes dragen.
Een evenementenvergunning kan (gedeeltelijk) worden geweigerd in het belang van:
Verder kan een vergunning (gedeeltelijk) worden geweigerd indien de aanvraag niet past binnen het voorliggende evenementenbeleid Molenlanden.
De organisatie is primair verantwoordelijk voor een ordelijk en veilig verloop van het evenement. Controles en handhaving vinden plaats door de daartoe bevoegde instanties zoals:
Indien er sprake is van een overtreding kunnen er sancties worden opgelegd. Het type sanctie zal afhankelijk van de overtreding verschillen. De gemeente kan indien bij een vorige editie van een evenement sprake was van ongeregeldheden en/of forse overtredingen van de voorwaarden als sanctie de vergunning weigeren. Afwegingsaspecten hierbij zijn proportionaliteit, redelijkheid en billijkheid.
Indien er een vijfjarige vergunning is verleend en er vinden bij één van de edities ongeregeldheden plaats en of voorwaarden worden niet nagekomen kan de vijfjarige vergunning worden ingetrokken
Voor alle bovengenoemde uitgangspunten en de overige in het Evenementenbeleid opgenomen regels geldt dat hiervan op grond van bijzondere omstandigheden als bedoeld in artikel 4:84 van de Awb kan worden afgeweken.
Vergunningen verleend vóór inwerkingtreding van dit beleid worden geacht daarmee in overeenstemming te zijn.
Het beleid treedt in werking op de dag na publicatie.
De vergunningen voor de categorie B en C evenementen worden door de burgemeester ondertekend. De categorie A evenementen worden in mandaat ondertekend door de behandeld ambtenaar. Indien bij de categorie A evenementen sprake is van een afwijking van het evenementenbeleid vindt ondertekening plaats door de burgemeester.
Hardheidsclausule/afwijkingen van het beleid
De burgemeester is bevoegd van het evenementenbeleid af te wijken, indien strikte toepassing van dat beleid voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met dit beleid te dienen doel en met de belangen ter waarborging waarvan dit beleid is opgesteld.
Eén en ander betekent ook dat de burgemeester in het belang van de openbare orde, het voorkomen of beperken van overlast, de verkeersveiligheid, de verkeersdoorstroming of de veiligheid van personen of goederen, de zedelijkheid of de gezondheid of om andere zwaarwichtige redenen gemotiveerd van dit beleid kan afwijken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-224505.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.