Huwelijksbeleid Gemeente Eemsdelta

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsdelta;

besluit vast te stellen huwelijksbeleid gemeente Eemsdelta

Inleiding.

 

In Nederland is al langer een verschuiving gaande in het huwelijksbeleid, waarbij meer keuzemogelijkheden worden geboden in de wijze waarop het huwelijk wordt voltrokken. Inwoners willen in toenemende mate een persoonlijke invulling geven aan hun huwelijksdag. Daarbij worden wensen uitgesproken over de locatie, de persoon die het huwelijk voltrekt, het tijdstip etc. Aan deze speciale wensen hangt vaak een prijskaartje. Tegelijkertijd zie je mensen die bewust kiezen voor het kosteloos huwelijk met een beperkt ingevulde huwelijkssluiting (formaliteit), waarmee in één keer allerlei wettelijke zaken zijn geregeld. Bij gemeenten bestaat daarnaast de behoefte om de administratieve lasten terug te dringen door processen efficiënter in te richten, zonder dat dit ten koste gaat van de dienstverlening aan de inwoner. Een voorbeeld hiervan is de invoering van een administratief huwelijk. Speciaal voor die partners die een huwelijk willen sluiten voor meer rechtszekerheid (de koop van een woning, gezinsuitbreiding wordt verwacht). Men wil, vaak op korte termijn, een huwelijk regelen waarbij enkel de wettelijke voorschriften worden uitgevoerd. Deze groep maakt nu vaak gebruik van de gratis tijdstippen. Dit is niet altijd om reden van de draagkracht van de kosten. Administratieve huwelijken bieden de mogelijkheid voor bruidsparen eenvoudig te trouwen, tegen een laag tarief.

De huwelijksvoltrekking is, als dienst van de gemeente, bij uitstek geschikt om te modelleren naar de behoefte in de samenleving en kan op een breed terrein klantgericht en transparant zichtbaar gemaakt worden.

 

In de voorliggende beleidsnota "trouwen in de gemeente Eemsdelta" worden verschillende onderwerpen samengebracht in een integraal huwelijksbeleid. Daarbij is als uitgangspunt genomen de drie pijlers van de nieuwe gemeente, betrouwbaar, dichtbij en samen.

 

Het is zowel van toepassing op het huwelijk als ook op het geregistreerd partnerschap.

 

 

 

 

 

 

Inhoud:

1. Het huwelijk en geregistreerd partnerschap;

2. Melding voorgenomen huwelijk/partnerschapsregistratie;

3. De trouwambtenaar;

4. Kosteloos huwelijk/partnerschapsregistratie;

5. Administratief huwelijk/partnerschapsregistratie;

6. Trouwlocaties;

7. Tijden en tarieven;

8. Slotbepaling.

 

1. Het huwelijk en het geregistreerd partnerschap worden in een aantal wetten geregeld:

  • Boek 1 Burgerlijk Wetboek (BW) (titel 5 tot en met 10);

  • Wet Rechten Burgerlijke Stand;

  • Besluit burgerlijke stand 1994;

  • Gemeentewet;

  • Algemene Wet Bestuursrecht;

  • Reglement Burgerlijke Stand.

 

Hoewel de verschillen tussen een huwelijk en een geregistreerd partnerschap steeds kleiner worden, zijn deze er nog wel.

  • Een huwelijk kan alleen ontbonden worden door tussenkomst van een rechter. Een geregistreerd partnerschap kan ontbonden worden zonder tussenkomst van een rechter mits er geen minderjarige kinderen bij zijn betrokken;

  • Een geregistreerd partnerschap kan omgezet worden in een huwelijk, andersom kan dat niet;

  • Een geregistreerd partnerschap wordt niet altijd in het buitenland geaccepteerd.

 

2. Melding voorgenomen huwelijk.

De partners maken een afspraak voor het melden het voornemen of door het formulier, dat op de gemeentelijke website zal komen te staan, in te vullen en te retourneren. Het formulier moet minimaal 2 weken vóór het huwelijk compleet worden ingeleverd samen met kopieën van de legitimatiebewijzen van de partners en van de getuigen. Nadat het formulier is ingeleverd, is dat maximaal 1 jaar geldig. De melding van het voornemen kan alleen schriftelijk geschieden.

 

Indien partners in het buitenland wonen en een van beide partners de Nederlandse nationaliteit heeft, dient de melding te geschieden bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Den Haag.

 

Wanneer er sprake is van een andere nationaliteit dan de Nederlandse, kan het zijn dat er meerdere specifieke documenten nodig zijn (bijvoorbeeld een geboorteakte en een verklaring ongehuwd zijn). In dat geval zal de ambtenaar van de burgerlijke stand langer dan de wettelijke termijn van twee weken nodig hebben om de documenten te beoordelen. De ambtenaar van de burgerlijke stand beoordeelt op grond van artikel 1:58 en 1:44 BW verder of er sprake is van een dwang- of schijnhuwelijk.

 

Zodra de melding is ontvangen, kunnen de partners een afspraak maken voor een eerste (kennismakings-) gesprek met een trouwambtenaar.

 

3. De trouwambtenaar.

  • 1.

    In de gemeente Eemsdelta worden huwelijken voltrokken en geregistreerd partnerschappen gesloten door:

    • a.

      ambtenaren van de burgerlijke stand;

    • b.

      buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand;

    • c.

      buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand beëdigd en benoemd voor één dag.

  • 2.

    Een natuurlijk persoon als bedoeld in het eerste lid, sub c kan worden benoemd mits deze persoon:

    • a.

      ten tijde van de huwelijksvoltrekking is beëdigd bij de rechtbank als zijnde (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en een kopie proces-verbaal van de beëdiging kan overleggen;

    • b.

      kennis heeft van titel 4 (‘Burgerlijke Stand’) van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en meer specifiek van de procedurele aspecten en de wettelijke voorschriften van de huwelijksvoltrekking;

    • c.

      handelingsbevoegd is;

    • d.

      meerderjarig is;

    • e.

      een kopie geldig paspoort of geldige identiteitskaart kan overleggen;

    • f.

      zijn of haar verzoek minimaal 4 maanden voor de huwelijksvoltrekking heeft ingediend.

  • 3.

    Voor een natuurlijk persoon als bedoeld in het eerste lid, sub c die al is benoemd in een andere gemeente, gelden dezelfde voorwaarden als opgesomd in het tweede lid, met als aanvulling dat deze persoon een kopie van het geldige benoemingsbesluit dient te overleggen.

 

4. Kosteloze huwelijken.

  • 1.

    De gemeente Eemsdelta biedt inwoners de mogelijkheid voor een kosteloos huwelijk. Deze kosteloze huwelijksvoltrekking wordt voltrokken op dinsdagmorgen om 09.00 uur of om 09.30 uur, in een spreekkamer in de locatie Delfzijl;

  • Uitgezonderd zijn de feestdagen;

  • 2.

    De ceremonie duurt niet langer dat tien minuten en is beperkt tot enkel het ja-woord en het ondertekenen van de akte;

  • 3.

    Een kosteloos huwelijk wordt altijd voltrokken door een ambtenaar van de burgerlijke stand;

  • 4.

    Een persoonlijke invulling geven aan de kosteloze huwelijksvoltrekking is niet mogelijk;

  • 5.

    Er mogen naast de ambtenaar van de burgerlijke stand maximaal 4 personen in de spreekkamer, zijnde de partners en maximaal 4 getuigen;

  • 6.

    Bij een kosteloze huwelijksvoltrekking moet een van beide partners ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen van de gemeente Eemsdelta.

 

5. Administratieve huwelijken.

  • 1.

    Administratieve huwelijken zijn een tussenvorm tussen een kosteloos en ceremonieel huwelijk; De huwelijken vinden plaats binnen de openingstijden van de afdeling Publiekszaken in een spreekkamer en worden voltrokken binnen een tijdsbestek van 20 minuten, inclusief aankomst en vertrek van de aanwezigen;

  • Uitgezonderd zijn de feestdagen;

  • 2.

    Dit administratieve huwelijk wordt voltrokken in een spreekkamer in de locatie Delfzijl, Appingedam of Loppersum;

  • 3.

    Een administratief huwelijk wordt altijd voltrokken door een ambtenaar van de burgerlijke stand;

  • 4.

    Er mogen naast de ambtenaar van de burgerlijke stand een beperkt aantal personen in de spreekkamer, zijnde de partners, maximaal 4 getuigen en de minderjarige kinderen geboren uit de relatie van het bruidspaar.

  • 5.

    Er is geen verplichting voor partners ingeschreven te staan in de Basisregistratie Personen van de gemeente Eemsdelta.

 

6. Trouwlocaties.

  • 1.

    Vaste huwelijkslocaties.

  • De voormalige gemeentehuizen van Appingedam, Delfzijl en Loppersum en het Raadhuis van Appingedam zijn aangewezen als "Huis der gemeente".

  • 2.

    Eigen gekozen locaties.

  • Voor elke locatie binnen het grondgebied van de gemeente Eemsdelta kan een verzoek ingediend worden deze aan te wijzen als gemeentehuis voor het voltrekken van een huwelijk indien en voor zover voldaan wordt aan de volgende voorwaarden:

    • a.

      De locatie moet een overdekte en omsloten ruimte zijn;

    • b.

      Een locatie in de buitenlucht is toegestaan, mits de buitenlocatie wordt aangemerkt als zijnde een verlenging van het gebouw als benoemd onder a;

    • c.

      De locatie is tijdens de huwelijksvoltrekking openbaar en voor eenieder, ook mindervaliden, vrij toegankelijk;

    • d.

      De locatie mag niet in strijd zijn met de openbare orde of de goede zeden;

    • e.

      Als de locatie zoals vermeld onder a. en b. een bedrijfsmatige locatie betreft (bijvoorbeeld een horecagelegenheid), moet de uitbater of exploitant hiervan zorgen dat wordt voldaan aan de geldende (brand)veiligheidsvoorschriften;

    • f.

      Als de locatie zoals vermeld onder a. en b. een particuliere locatie betreft (bijvoorbeeld in huis of in de tuin of in een (afgehuurde) boerenschuur moeten bruidsparen zelf zorgen dat wordt voldaan aan de geldende (brand)veiligheidsvoorschriften;

    • g.

      De locatie zoals vermeld onder a. moet voldoen aan de (brand)veiligheidsvoorschriften uit hoofdstuk 6 en 7 van het Bouwbesluit 2012. Deze kunt u raadplegen via de website https://wetten.overheid.nl/BWBR0030461;

    • h.

      De locatie zoals vermeld onder b. moet voldoen aan de (brand)veiligheidsvoorschriften uit hoofdstuk 3 tot en met 6 uit het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen. Deze kunt u raadplegen via de website https://wetten.overheid.nl/BWBR0040068;

    • i.

      De locatie dient te zijn voorzien van sanitaire voorzieningen;

    • j.

      De partners dragen er zorg voor dat er in de omgeving voldoende aangewezen parkeergelegenheid is voor de genodigden;

    • k.

      De partners verklaren schriftelijk dat de gekozen locatie voldoet aan de eisen zoals bedoeld in het eerste lid.

  • 3.

    Trouwen op een boot.

    • a.

      De ceremonie kan alleen plaatsvinden op een boot die officieel benoemd is tot trouwlocatie;

    • b.

      De benoeming geldt per boot of schip;

    • c.

      De trouwambtenaar en eventueel de bode stappen op dezelfde locatie op en af;

    • d.

      De trouwambtenaar en de bode zijn maximaal 45 minuten beschikbaar voor de ceremonie. Zij dienen na 45 minuten weer afgezet te worden bij de opstapplek;

    • e.

      De boot of het schip moet tijdens de ceremonie binnen de wateren van de gemeente Eemsdelta blijven.

 

7. Tijden en tarieven.

  • 1.

     

    • a.

      Een huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie kan plaatsvinden in een vast aangewezen "huis der gemeente" van maandag tot en met zaterdag van 09.00 uur tot 16.30 uur, uitgezonderd feestdagen zoals opgenomen in algemene termijnenwet;

    • b.

      Een huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie kan plaatsvinden in een eenmalig aangewezen "huis der gemeente" van maandag tot en met zaterdag van 09.00 uur tot 20.30 uur, uitgezonderd feestdagen zoals opgenomen in de Algemene termijnenwet.

  • 2.

    De partners zijn de leges verschuldigd die gelden in het jaar waarin het voornemen tot het sluiten van een huwelijk is gemeld.

  • 3.

    Voor de leges wordt verwezen naar de tarieventabel behorende bij de Legesverordening.

 

8. Slotbepaling

  • 1.

    Dit beleid wordt aangehaald als: Huwelijksbeleid gemeente Eemsdelta 2021.

  • 2.

    Dit beleid treedt in werking op de dag na bekendmaking en heeft terugwerkende kracht tot 1 januari 2021.

  • 3.

    Het beleid rondom huwelijken van de gemeenten Appingedam zoals vastgesteld op 01-01-2017 wordt per gelijke datum ingetrokken.

 

 

 

Eemsdelta, 05-01-2021.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsdelta.

Burgemeester, Gerard Beukema Secretaris, Ronald Koch

Naar boven