Gemeenteblad van Eemsdelta
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eemsdelta | Gemeenteblad 2021, 21948 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eemsdelta | Gemeenteblad 2021, 21948 | Beleidsregels |
Huwelijksbeleid Gemeente Eemsdelta
In Nederland is al langer een verschuiving gaande in het huwelijksbeleid, waarbij meer keuzemogelijkheden worden geboden in de wijze waarop het huwelijk wordt voltrokken. Inwoners willen in toenemende mate een persoonlijke invulling geven aan hun huwelijksdag. Daarbij worden wensen uitgesproken over de locatie, de persoon die het huwelijk voltrekt, het tijdstip etc. Aan deze speciale wensen hangt vaak een prijskaartje. Tegelijkertijd zie je mensen die bewust kiezen voor het kosteloos huwelijk met een beperkt ingevulde huwelijkssluiting (formaliteit), waarmee in één keer allerlei wettelijke zaken zijn geregeld. Bij gemeenten bestaat daarnaast de behoefte om de administratieve lasten terug te dringen door processen efficiënter in te richten, zonder dat dit ten koste gaat van de dienstverlening aan de inwoner. Een voorbeeld hiervan is de invoering van een administratief huwelijk. Speciaal voor die partners die een huwelijk willen sluiten voor meer rechtszekerheid (de koop van een woning, gezinsuitbreiding wordt verwacht). Men wil, vaak op korte termijn, een huwelijk regelen waarbij enkel de wettelijke voorschriften worden uitgevoerd. Deze groep maakt nu vaak gebruik van de gratis tijdstippen. Dit is niet altijd om reden van de draagkracht van de kosten. Administratieve huwelijken bieden de mogelijkheid voor bruidsparen eenvoudig te trouwen, tegen een laag tarief.
De huwelijksvoltrekking is, als dienst van de gemeente, bij uitstek geschikt om te modelleren naar de behoefte in de samenleving en kan op een breed terrein klantgericht en transparant zichtbaar gemaakt worden.
In de voorliggende beleidsnota "trouwen in de gemeente Eemsdelta" worden verschillende onderwerpen samengebracht in een integraal huwelijksbeleid. Daarbij is als uitgangspunt genomen de drie pijlers van de nieuwe gemeente, betrouwbaar, dichtbij en samen.
Het is zowel van toepassing op het huwelijk als ook op het geregistreerd partnerschap.
1. Het huwelijk en geregistreerd partnerschap;
2. Melding voorgenomen huwelijk/partnerschapsregistratie;
4. Kosteloos huwelijk/partnerschapsregistratie;
1. Het huwelijk en het geregistreerd partnerschap worden in een aantal wetten geregeld:
Hoewel de verschillen tussen een huwelijk en een geregistreerd partnerschap steeds kleiner worden, zijn deze er nog wel.
2. Melding voorgenomen huwelijk.
De partners maken een afspraak voor het melden het voornemen of door het formulier, dat op de gemeentelijke website zal komen te staan, in te vullen en te retourneren. Het formulier moet minimaal 2 weken vóór het huwelijk compleet worden ingeleverd samen met kopieën van de legitimatiebewijzen van de partners en van de getuigen. Nadat het formulier is ingeleverd, is dat maximaal 1 jaar geldig. De melding van het voornemen kan alleen schriftelijk geschieden.
Indien partners in het buitenland wonen en een van beide partners de Nederlandse nationaliteit heeft, dient de melding te geschieden bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Den Haag.
Wanneer er sprake is van een andere nationaliteit dan de Nederlandse, kan het zijn dat er meerdere specifieke documenten nodig zijn (bijvoorbeeld een geboorteakte en een verklaring ongehuwd zijn). In dat geval zal de ambtenaar van de burgerlijke stand langer dan de wettelijke termijn van twee weken nodig hebben om de documenten te beoordelen. De ambtenaar van de burgerlijke stand beoordeelt op grond van artikel 1:58 en 1:44 BW verder of er sprake is van een dwang- of schijnhuwelijk.
Zodra de melding is ontvangen, kunnen de partners een afspraak maken voor een eerste (kennismakings-) gesprek met een trouwambtenaar.
5. Administratieve huwelijken.
Administratieve huwelijken zijn een tussenvorm tussen een kosteloos en ceremonieel huwelijk; De huwelijken vinden plaats binnen de openingstijden van de afdeling Publiekszaken in een spreekkamer en worden voltrokken binnen een tijdsbestek van 20 minuten, inclusief aankomst en vertrek van de aanwezigen;
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-21948.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.