Gemeenteblad van Rotterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2021, 219092 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2021, 219092 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam houdende regels omtrent het energiezuiniger maken en het verhogen van de bouw- en woonkwaliteit, alsmede het stimuleren van bedrijvigheid en werkgelegenheid (Subsidieregeling Isolatie-subsidie voor kleine VvE’s)
Artikel 2 Reikwijdte van de regeling
Deze subsidieregeling is uitsluitend van toepassing op verstrekking van een eenmalige subsidie door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een VvE bestaande uit ten hoogste zeven appartementsrechten, die blijkens een uittreksel van de Kamer van Koophandel is gevestigd in de gemeente Rotterdam.
Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de redelijk te maken kosten die verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 3 en die resteren na aftrek van bijdragen van derden.
Artikel 6 Hoogte van de subsidie
De subsidie bedraagt 50% van de subsidiabele kosten, maar ten hoogste € 1.500 per appartement en ten hoogste € 10.000 per VvE.
De subsidieaanvraag wordt via www.rotterdam.nl/subsidies ingediend onder gebruikmaking van eHerkenning voor een vereniging, met het vastgestelde digitale aanvraagformulier.
Artikel 10 Aanvullende weigeringsgronden
Subsidieverlening kan worden geweigerd indien eerder door het college een subsidie is verstrekt voor de subsidiabele activiteiten.
Artikel 11 Verantwoording en vaststelling
De aanvrager legt bij de aanvraag tot vaststelling de op naam van de VvE gestelde gespecificeerde facturen en betaalbewijzen over waaruit blijkt dat de subsidiabele activiteiten zijn uitgevoerd conform de eisen, en dat de kosten ter uitvoering van de subsidiabele activiteiten daadwerkelijk door de subsidieontvanger zijn gemaakt en betaald.
Het college kan afwijken van artikel 3 als toepassing daarvan naar het oordeel van het college, gelet op het belang van de verduurzaming van VvE-complexen, zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 29 juni 2021.
De secretaris,
V.J.M. Roozen
De burgemeester,
A. Aboutaleb
Dit gemeenteblad is uitgegeven op 2 juli 2021 en ligt op dins-, woens- en donderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halvemaanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)
(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)
Bijlage 1: Specificatie eisen bij subsidiabele activiteiten als bedoeld in artikel 3, derde lid, van de Subsidieregeling Isolatie-subsidie voor kleine VvE’s
De doelen van deze regeling zijn het energiezuiniger maken en verhogen van bouw- en woonkwaliteit van appartementen van kleine VvE’s en het bevorderen van de daarmee samenhangende bedrijvigheid in de gemeente Rotterdam, door middel van een subsidie.
De doelstellingen van de energietransitie en luchtkwaliteitsbeleid kunnen bij VvE’s alleen gecombineerd worden met respect voor de basisdoelstellingen en besluitgronden van VvE’s, die vooral gericht zijn op onderhoud en verbetering van het vastgoed, bij voorkeur planmatig, en ten gunste van de kwaliteit en waarde van het complex en van de eigenaren samen. Een verzekerde kwaliteit met lange levensduur van een voorgenomen maatregel is vaak nodig om voldoende draagvlak in de ledenvergadering te verkrijgen. En een investering in verduurzaming mag het kunnen uitvoeren van benodigd onderhoud in de nabije toekomst niet in gevaar brengen.
Energiemaatregelen door VvE’s zijn daarom in het algemeen gekoppeld aan de vervanging van verouderde bouw- en installatie-delen. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling in appartementen ongelijktijdig van elkaar isolatiemaatregelen te nemen aan de schil of collectieve installaties, of maatregelen die een lange termijnplan voor verduurzaming van het gehele complex in de weg staan.
In de specificatie subsidiabele maatregelen is beschreven welke limitatieve materiaalkeuze subsidiabel is en op basis van welke criteria, aansluitend bij beleid en collegeprogramma, waaronder het Duurzaamheidskompas. Limitatief wil zeggen, dat er moet worden gekozen voor opties die in deze lijst staan. Het zijn dus geen vrijblijvende suggesties.
De selectie van materialen en eisen per toepassing is bepaald op basis van:
een goede milieuprestatie van de materialen, binnen het brede scala aan opties, bepaald aan de hand van de Nationale Milieu Data Base (die ook de basis vormt voor landelijke bouwregelgeving en diverse prestatie-instrumenten voor duurzaam bouwen en renoveren), en het Rotterdamse beleid voor Circulair, met een voorkeur voor biobased materialen;
Uitgesloten van de subsidieregeling zijn kurk, schapenwol, cellulair glas, steenwol, XPS, PUR (platen, schuim, vlokken en parels), en alle niet genoemde (samengestelde) producten. Glaswol is slechts in een enkele toepassing toegestaan, namelijk onder de begane grondvloer.
enkele van deze materialen vereisen bijzondere begeleiding of hulpconstructies om tot de beoogde isolatiewaarde en/of een bouwfysisch correcte situatie te komen. Door uitsluiting van de betreffende materialen voorkomt de gemeente technische problemen en teleurstellingen over isolatiekwaliteit of levensduur;
Geheel bouwdeel en maatregelen op VvE-niveau
De eis gehele bouwdelen te isoleren houdt verband met het werkelijk behalen van de beoogde energie(kosten)besparing en het realiseren van een goede bouwfysische situatie. Wat betreft dit laatste zijn risico’s met name van toepassing bij isolatie van gevels. De eis is tevens bedoeld om het aanzicht van het gebouw op orde te houden en om te voorkomen dat de leden van een VvE verdeeld raken in het al dan niet collectief nemen van maatregelen aan de gevels, puien, balkons e.d.
Voorbeelden van wat in dit kader bedoeld wordt met de aanpak van een heel bouwdeel isolatie aan de hele binnenzijde van de voorgevel van het complex, isolatieglas en nieuwe kozijnen in álle puien aan balkons, of dakisolatie ook laten doorlopen over het trappenhuis, e.d.
Combinatie met groen, water en zonne-energie op daken
Isolatiewerkzaamheden aan daken, waarbij ook de dakbedekking onder handen wordt genomen, zijn een goed moment voor de introductie van dakgroen, waterbuffering of zonne-energietechnieken. Een eenvoudig vegetatiedak als onderdeel van nieuwe dakbedekking bovenop isolatie, kan worden opgevoerd voor deze subsidie. Voor een meer uitgebreide aanpak bieden de gemeente Rotterdam en andere organisaties diverse subsidies en leningen voor VvE’s. Voor informatie over technieken en financiële regelingen zie www.duurzaam010.nl en www.duurzaam010.nl/subsidies.
Kunststoffolie op de bodem van de kruipruimte bij alle toepassingen van vloerisolatie, is nodig voor het beperken van vochttransport uit de bodem naar de kruipruimte en is ook in ‘droge’ kruipruimtes zinnig. Door te starten met het opruimen van de kruipruimte en het leggen van de folie, kan bovendien schoner, sneller en veiliger gewerkt worden aan de vloerisolatie.
De toepassing van kruipruimte-isolatie in de vorm van zeeschelpen of EPS-wokkels is subsidiabel voor lage kruipruimtes, waarin het lastig is te werken aan vloerisolatie. De thermische isolatiewaarde van deze oplossing is minder gunstig dan die van vloerisolatie. Daarom moet bij redelijk toegankelijke kruipruimtes hoger dan 50 cm gekozen worden voor vloerisolatie. Bij toepassing van schelpen of wokkels, moeten deze worden ingebracht tot aan de onderzijde van de balken.
Ventilatie bij glas- en kozijnisolatie
De aanschaf van nieuw glas en eventueel nieuwe kozijnen, al dan niet met een afwijkende indeling ten opzichte van de oude situatie, is een goed moment om voldoende en prettig bruikbare en inbraakveilige voorzieningen voor toevoer van ventilatielucht aan te brengen.
Deze subsidieregeling heeft geen invloed op het totale ventilatiesysteem in de woning, maar vereist dat in elke gevel waarin wordt ingegrepen voor glas- en kozijnisolatie of ten minste een modern en regelbaar ventilatierooster wordt geplaatst, zo mogelijk hoog in of op het kozijn. Dit geldt voor gevels in woon-, werk-, speel- en slaapkamers.
In keukens, badkamers en toiletruimtes aan de gevel volstaat een te openen raam of deur.
Misschien is er voor een te treffen maatregel of bijbehorende voorzieningen een vergunning nodig. Denk aan het veranderen van het uiterlijk van gevels, het innemen van buitenruimte horizontaal of verticaal, een ingreep in een monument, het kappen van een boom of het tijdelijk plaatsen van steigers en afvalcontainers. Dit kan worden nagegaan op www.omgevingsloket.nl.
Het is ook mogelijk via dit digitale loket een vraag te stellen. Zo nodig neemt een inspecteur van de Gemeente contact op. Bij het in behandeling nemen van de subsidieaanvraag gaat de gemeente ervan uit dat de aanvrager de benodigde vergunningen verkrijgt vóór uitvoering van het werk.
In aansluiting op de materiaalkeuzes en kwaliteitsdoelstellingen van de subsidieregeling, ligt het voor de hand te kiezen voor aannemers die hiermee ervaring hebben, maar dit is niet verplicht voor het verkrijgen van subsidie:
Leveranciers stellen soms als voorwaarde voor product- of prestatie-garanties dat een door hen erkende dealer het werk uitvoert. Een VvE kan daarmee gebruikmaken van deze kwaliteitscontrole.
Deze subsidieregeling is bedoeld voor VvE’s tot en met zeven appartementsrechten. Deze keuze is gemaakt, omdat er voor VvE’s met acht of meer appartementen en voor individuele eigenaren al toegankelijke financieringsregelingen voor verduurzaming bestaan. De subsidiabele activiteiten, materiaalkeuze, de hoogte van de subsidie en de beschikking (= schriftelijk besluit over toekenning subsidie) vóór uitvoering werkzaamheden sluiten aan bij veelvoorkomende bouwtechnieken en financiële en juridische omstandigheden van kleine Rotterdamse VvE’s.
Artikel 8 Aanvraag en Artikel 12 Verantwoording en vaststelling
Het is mogelijk dat een VvE bij één bedrijf alle werkzaamheden en diensten voor isolatie kan onderbrengen. Als het nodig is voor verschillende aspecten meerdere leveranciers en aannemers in te schakelen, dan staat de subsidieregeling dit toe. Op alle offertes (voor aanvraag subsidie) en facturen (voor verantwoording en aanvraag vaststelling) moeten de materialen en de diensten, en de kosten daarvan, gespecificeerd worden.
Artikel 12 Verplichtingen subsidieontvanger
De subsidie wordt aangevraagd vóórdat de werkzaamheden plaatsvinden, zodat ook VvE’s met een bescheiden investeringsvermogen een maatregel kunnen uitvoeren. De gemeente wil wel controleren of het geld is uitgegeven aan de juiste isolatie-werkzaamheden. Daarom wordt van de VvE verwacht om achteraf alle rekeningen toe te sturen, waarop de leveranciers en aannemers helder moeten beschrijven wat geleverd en uitgevoerd is. De gemeente zal steekproefsgewijs bij de VvE’s komen controleren of het werk goed is uitgevoerd, conform de eisen. Als er zaken niet in orde zijn, krijgt de VvE de kans ze in orde te maken, of te laten maken door de aannemers die betrokken waren. De gemeente zal daar dan een praktische instructie voor geven. Als de verbetering na twee maanden niet gebeurd is, kan de gemeente het subsidiebedrag of een gedeelte daarvan terugvorderen.
De aanvrager en leveranciers moeten zich houden aan de limitatieve materiaalkeuze en aanvullende eisen zoals opgenomen in de regeling, inclusief bijlage. Als de aanvrager meent dat dit in zijn VvE niet mogelijk is, kan deze een gemotiveerd voorstel voor een alternatief toesturen voordat er een aanvraag voor subsidie wordt ingediend.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-219092.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.