Gemeenteblad van Schagen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schagen | Gemeenteblad 2021, 217417 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schagen | Gemeenteblad 2021, 217417 | beleidsregel |
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen houdende regels omtrent de urgentieverordening (Beleidsregels Urgentieverordening Schagen 2021)
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
verordening: Urgentieverordening Schagen 2020;
Urgentiecategorie: een situatie als bedoeld in artikel 2, lid 2, onder a, b, c, d, e, f, g of h van de Urgentieverordening Schagen 2020;
zelfredzaam: personen die zelfstandig zijn en in staat hun eigen problemen op te lossen;
zelfredzaamheid: Het vermogen van mensen om zichzelf te redden op alle levensterreinen met zo min mogelijk professionele ondersteuning en zorg.
Artikel 2 Uitstroom tijdelijke opvang
Voor indeling in de urgentiecategorie bedoeld in artikel 2, lid 2, onder a, van de verordening komen in ieder geval niet in aanmerking:
Artikel 3 Mantelzorgers en mantelzorgontvangers
Voor indeling in de urgentiecategorie bedoeld in artikel 2, lid 2, onder c, van de verordening komen uitsluitend in aanmerking: personen die vallen binnen de gemeentelijke taakstelling aangedragen vanuit het COA (Centraal Orgaan Asielzoekers).
Voor indeling in de urgentiecategorie bedoeld in artikel 2, lid 2, onder d, van de verordening komen uitsluitend in aanmerking personen die in een situatie zitten waarbij de ongeschiktheid van de huidige woning voor bewoning is veroorzaakt door een calamiteit en die ongeschiktheid is vastgesteld door de gemeente en waarbij het herstel van de woning langer duurt dan vier maanden.
Onder geweld of bedreiging wordt uitsluitend verstaan: een bedreigende situatie welke blijkt uit een proces-verbaal van de politie, zo mogelijk aangevuld door gegevens van justitie, en waaruit bovendien blijkt dat de aanvrager om veiligheidsredenen niet langer in de huidige woning kan blijven wonen, ook niet na een opgelegd of eventueel op te leggen straatverbod, huisverbod of contactverbod.
Onder dakloosheid met de zorg voor minderjarige kinderen wordt uitsluitend verstaan:
een situatie waarbij vanwege geweld, bedreiging of psychische problemen de ouder/verzorger met de zorg voor minderjarige kinderen, niet over woonruimte beschikt. Dit blijkt uit:
een proces verbaal van de politie, zo mogelijk aangevuld door gegevens van justitie, en waaruit bovendien blijkt dat de aanvrager om veiligheidsredenen niet langer in de huidige woning kan blijven wonen, ook niet na een opgelegd of eventueel op te leggen straatverbod, huisverbod of contactverbod; of
Een situatie van dakloosheid met de zorg voor minderjarige kinderen als gevolg van een echtscheiding of beëindiging relatie waarbij geen sprake is van het genoemde in lid 1, sub a en sub b, en waarbij één van de ouders/verzorgers die de zorg kan hebben over de minderjarige kinderen over een woonruimte beschikt, komt niet in aanmerking voor deze urgentiecategorie.
Artikel 7 Ex-gedetineerden in het kader van convenant Re-integratie van (ex-)gedetineerden
Voor indeling in de urgentiecategorie bedoeld in artikel 2, lid 2, onder g, van de verordening komen uitsluitend in aanmerking: ex-gedetineerden van wie de woonruimte vanwege en tijdens de periode dat de aanvrager in detentie was, aan diens beschikking is onttrokken.
Artikel 8 Cliënten van trainingsprojecten en jongeren van 18 en 19 jaar uit gezinshuizen en beschermd wonen projecten
Artikel 9 Gevallen waarbij de aanvrager het huisvestingsprobleem kon voorkomen of op een andere wijze kan oplossen
Van een situatie als bedoeld in artikel 2, lid 3, onder c van de verordening is in ieder geval sprake als de aanvrager:
Van verwijtbaar gedrag als bedoeld in artikel 2 lid 3 sub f van de verordening is in ieder geval sprake:
Een aanvraag om urgentieverklaring wordt uitsluitend in behandeling genomen als de aanvraag is ingediend via het daartoe op de Internetpagina van de gemeente Schagen opgenomen digitale aanvraagformulier en voorafgaande daaraan de op de Internetpagina van de gemeente Schagen opgenomen “Urgentiecheck” is doorlopen.
Artikel 13 Bijzondere omstandigheden
Het college handelt overeenkomstig deze beleidsregels, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregels te dienen doelen.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen op 8 juni 2021
Burgemeester en wethouders voornoemd,
De secretaris,
De heer A. Meijer
De burgemeester,
Mevrouw M.J.P. van Kampen-Nouwen
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 2 Uitstroom tijdelijke opvang
In dit artikel wordt nader beschreven welke personen niet in aanmerking komen voor de urgentiecategorie bedoeld in artikel 2, lid 2 onder a van de verordening.
Hierbij wordt bij de beoordeling van onvoldoende zelfredzaam op basis van de volgende schaal 1 tot 4 de persoon beoordeeld:
Onder onvoldoende zelfredzaam vallen de categorieën 1 en 2. Indien dit niet eenvoudig te bepalen is op basis van ontvangen informatie, kan hiervoor een deskundige ingeschakeld worden.
Artikel 3 Mantelzorgers en mantelzorgontvangers
In dit artikel wordt nader beschreven welke mantelzorgverleners en -ontvangers in aanmerking komen voor de urgentiecategorie bedoeld in artikel 2, lid 2 onder b van de verordening.
Zowel voor de mantelzorger als de mantelzorgontvanger geldt dat aan alle bepalingen voldaan moet worden.
In deze beleidsregels wordt de definities van mantelzorgverlener en -ontvanger van het CBS gehanteerd. Deze luiden:
Er zijn ook andere definities van mantelzorg. De definitie die het CBS gebruikt is afgestemd met de GGD’s en het RIVM. Het SCP hanteert een ruimere definitie, waarbij alle hulp aan een hulpbehoevende door iemand uit diens directe sociale omgeving wordt gezien als mantelzorg.
Onder intensieve mantelzorg worden intensieve zorgsituaties verstaan, bijvoorbeeld de zorg voor een gehandicapt kind of een partner met een psychiatrische problematiek. Situaties waarin er sprake is van een langdurige (langer dan 3 maanden) zorgvraag en complexe problematiek. In de ondersteuning vallen deze cliënten en hun naasten vaak tussen wal en schip.
In dit artikel wordt nader beschreven welke vergunninghouders zoals bedoeld in artikel 2, lid 2 onder c van de verordening in deze categorie vallen. Dit betreffen vergunningshouders die onder de taakstelling van de gemeente vallen.
Dit artikel vergt geen nadere toelichting.
In dit artikel wordt nader beschreven welke woningzoekenden die op grond van sociaal/medische redenen dringend woonruimte nodig hebben in aanmerking komen voor de urgentiecategorie zoals bedoeld in artikel 2, lid 2 onder e van de verordening.
Door onderzoek kan aangetoond worden dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen de huidige woonsituatie en de medische situatie. Dit onderzoek kan plaatsvinden door een keuringsarts. Deze beoordeelt of er sprake is van een medisch onhoudbare situatie in uw huidige woning. Daarbij kijkt de keuringsarts naar fysieke en/of psychische aspecten.
De rest van het artikel vergt geen nadere toelichting.
Artikel 7 Ex-gedetineerden in het kader van convenant Re-integratie van (ex-)gedetineerden
Het Gevangeniswezen en gemeenten geven regionaal en lokaal invulling aan de uitvoering van het Convenant. Bij de lokale invulling spannen het Gevangeniswezen en gemeenten zich ervoor in dat andere betrokken organisaties zoals de reclassering, woningcorporaties, zorginstellingen en maatschappelijke- en vrijwilligersorganisaties worden betrokken. De handreiking “Richting aan Reintegratie in de praktijk” biedt handvatten voor deze lokale invulling. Op basis van nieuwe inzichten, nieuwe verantwoordelijkheden, nieuwe wet- en regelgeving en (lokaal) ontwikkelde ‘good practices’ wordt de handreiking regelmatig aangepast.
Artikel 8 Cliënten van trainingsprojecten en jongeren van 18 en 19 jaar uit gezinshuizen en beschermd wonen projecten
Onder trainingsprojecten zelfstandig wonen wordt verstaan een situatie waarin cliënten aantonen in staat te zijn te leven in de maatschappij als inwoner van een dorp of stad, waarbij zij hun eigen leven inrichten en zij deelnemen aan de samenleving met zo min mogelijk ondersteuning.
Beschermd wonen betreft wonen in een accommodatie van een beschermd wonen instelling met daarbij behorend toezicht en specialistische ondersteuning, gericht op het bevorderen van zelfredzaamheid op alle leefgebieden. Beschermd wonen op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is voor volwassen mensen met psychische of psychosociale problemen, die tijdelijk niet zelfstandig kunnen wonen, ook niet met hulp van bijvoorbeeld een mantelzorger of met begeleiding van een hulpverlener.
Voor lid 2 van dit artikel wordt verwezen naar de toelichting onder artikel 2.
Artikel 9 Gevallen waarbij de aanvrager het huisvestingsprobleem kon voorkomen of op een andere wijze kan oplossen
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 10 Urgent huisvestingsprobleem
De meeste artikelen spreken voor zich. Aanvullend lichten we het volgende toe.
Er is sprake van slechte staat als er te veel 'gebreken' zijn die de fysieke veiligheid en gezondheid kunnen schaden. Bij een gebrek kan het bijvoorbeeld gaan om: constructiefouten, ongedierte, een lek dak, slechte staat van onderhoud, ernstige tocht, vocht- en schimmelvorming, et cetera.
Bij inwoning verhuurt een bewoner een deel van zijn of haar woning aan een ander huishouden. Die bewoner kan eigenaar van de woning zijn of huurder, dat maakt niet uit. Het is ook niet van belang of het een woning in de vrije sector betreft of een sociale huurwoning. Het inwonend huishouden woont in dit geval onzelfstandig. Er is sprake van een afhankelijke situatie ten opzichte van de hoofdhuurder of eigenaar-bewoner.
Een huishouden heeft financiële problemen als het niet alle rekeningen meer kan betalen en het huishouden dus voor langere tijd niet aan financiële verplichtingen kan voldoen.
Dit artikel behoeft geen verdere uitleg.
Artikel 12 Bijzondere omstandigheden
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 13 Bijzondere omstandigheden
Dit artikel spreekt voor zich.
Dit artikel vergt geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen verdere uitleg.
SCHAGEN - Vaststelling beleidsregels urgentieverordening Schagen 2021
Besluit genomen door: college van Burgemeester en Wethouders
Grondslag: artikel 2 (zesde lid) van de Urgentieverordening Schagen 2020
Onderwerp: Beleidsregels urgentieverordening Schagen 2021
Plangebied: De gehele gemeente Schagen
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen maakt het volgende bekend. Op 8 juni 2021 heeft het college van burgemeester en wethouders de ‘Beleidsregels Urgentieverordening Schagen 2021’ (hierna: beleidsregels) vastgesteld. In artikel 13 van de beleidsregels is bepaald dat de verordening in werking treedt met ingang van de dag na die waarop bekendmaking heeft plaatsgevonden. Voorgaande versies van deze beleidsregels worden hierbij automatisch ingetrokken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-217417.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.