Besluit nr. DIR/SO/1505106
Gelet op artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 en het besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer,
Overwegende dat:
de in dit besluit genoemde wegen liggen binnen de bebouwde kom van Amersfoort, gemeente Amersfoort;
deze wegen in beheer zijn bij de gemeente Amersfoort;
het wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;
gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Amersfoort bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor de genoemde wegen;
de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Amersfoort in het mandaat- en volmachtregister van 2014-1, ‘Sector Stedelijke Ontwikkeling en Beheer’ gemandateerd is aan het hoofd van de afdeling Stad en Ontwikkeling;
de gemeentelijke wegencategorisering van Amersfoort aansluit op de categorisering zoals bedoeld in het landelijk beleid Duurzaam Veilig;
de Ringweg Koppel en Ringweg Kruiskamp zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg;
dat op gebiedsontsluitingswegen de verkeersfunctie belangrijker wordt geacht dan de verblijfsfunctie;
in 1999 de maatregel “bromfiets op de rijbaan” in ingevoerd waarbij wordt gesteld dat, indien op veilige wijze mogelijk, bromfietser de rijbaan gebruiken in plaats van het fietspad;
de maatregel “bromfiets op de rijbaan” op veel plekken in Amersfoort is doorgevoerd maar een aantal uitzonderingen zijn aangehouden op drukke gebiedsontsluitingswegen;
de laatste jaren de diversiteit in vorm en snelheid van fiets/bromfietspad gebruikers is toegenomen met de opkomst van snorfietsen, speedpedelecs en e-bikes en is landelijk de vraag opgekomen of deze op de rijbaan of het fietspad thuishoren;
in het fietsplan ‘Amersfoort Fietst’ (2016) is opgenomen dat onderzoek uitgevoerd zou worden naar de gewenste positie van bromfietsers, snorfietsers en speedpedelecs;
uit dit onderzoek blijkt dat het vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid wenselijk is om snorfiets en speedpedelec niet naar de rijbaan te verplaatsen;
het bromfietsnetwerk in de huidige situatie is in overgrote mate nog hetzelfde als in 1999;
uit het onderzoek naar de positie van snorfiets, bromfiets en speedpedelec is tevens een herziening van het bromfietsnetwerk in Amersfoort opgenomen;
uit dit onderzoek is gebleken dat de bromfiets op meer plaatsen verwezen kan worden naar de rijbaan en dus fiets/bromfietspaden omgezet kunnen worden naar fietspaden;
bij de beoordeling is rekening gehouden met aspecten als nut en noodzaak, logica van het bromfietsnetwerk, acceptatie en kwaliteit van de alternatieve route;
uit bovengenoemde volgt dat het zuidelijke fiets/bromfietspad langs de Ringweg Koppel en Ringweg Kruiskamp tussen de Liendertseweg en de Zielhorsterweg gewijzigd kan worden in een verplicht fietspad;
op bovengenoemde wegvak bromfietsers dus naar de rijbaan worden verwezen;
deze verplaatsing kan worden gerealiseerd door middel van het instellen van een verplicht fietspad ter vervanging van een verplicht fiets/bromfietspad;
gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen of verwijderen van verkeersborden G11 en G12a een verkeersbesluit is vereist;
gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregel strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers;
gelet op artikel 2 van de WVW 1994 en de hiervoor genoemde overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer van ondergeschikt belang wordt geacht;
gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;
de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregel.