Gemeenteblad van Haarlem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlem | Gemeenteblad 2021, 213472 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlem | Gemeenteblad 2021, 213472 | beleidsregel |
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente haarlem houdende regels omtrent ontheffingverlening voor de milieuzone voor dieselvrachtauto’s
VASTSTELLEN VAN DE BELEIDSREGEL ONTHEFFINGVERLENING MILIEUZONE DIESEL VRACHTAUTO’S HAARLEM 2022
In het coalitieprogramma “Duurzaam doen” van de Gemeente Haarlem is de invoering van een milieuzone opgenomen. Daarnaast heeft Haarlem in 2015 de Green deal Zero Emissie Stadslogistiek (GDZES) ondertekend, gericht op realisatie van een emissievrije (oftewel uitstootvrije) stadslogistiek van vracht- en bestelwagens in 2025. Daarvoor is de instelling van een nul-emisssiezone (=zero-emissiezone) per 2025 nodig.
In het collegebesluit “Haalbaarheid en voorkeursscenario milieuzone en nulemissiezone” (nummer 2020/53389) heeft het college aangegeven een voorkeur te hebben voor een milieuzone voor vrachtauto’s (Euro VI) per 2022 in het centraal stedelijk gebied, en het voornemen uitgesproken die per 2025 om te zetten in een nul-emissiezone voor vracht- en bestelwagens.
Om de milieuzone in te voeren, wordt – conform landelijke regelgeving – een verkeersbesluit genomen op basis waarvan per 1 januari 2022 diesel vrachtauto’s met emissieklasse 5 of lager niet meer binnen het centraal stedelijk gebied van Haarlem mogen rijden.
Ter effectuering van dit verkeersbesluit zullen op alle toegangswegen tot de milieuzone verkeersborden (i.c. verkeersbord C22azb met onderbord C22a5) worden geplaatst. Op grond van artikel 87 juncto artikel 62 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 zijn wij bevoegd ontheffing te verlenen voor dit verkeersbesluit. De criteria die wij daarbij hanteren, worden in deze beleidsregel nader uitgewerkt.
Het concept-verkeersbesluit is gepubliceerd in de staatscourant en het concept-ontheffingenbeleid in het gemeente blad. Beide concept-besluiten hebben gedurende een periode van vier weken ter inzage gelegen teneinde belanghebbenden in de gelegenheid te stellen een zienswijze daarop kenbaar te maken. Op het concept-ontheffingenbeleid zijn twee zienswijzen ingediend, waarvan een inhoudelijk. Het rapport dat verslag doet van deze inspraakprocedure is als bijlage bij dit besluit gevoegd. Het vat de ingediende zienswijzen samen en geeft de beantwoording van de zienswijzen weer. Ten opzichte van het concept is naar aanleiding van de zienswijzen geen wijziging aangebracht.
Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem,
besluit vast te stellen de volgende Beleidsregel Ontheffingverlening milieuzone diesel vrachtauto’s Haarlem 2022:
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
Hoofdstuk 2. Langdurige ontheffingen
Artikel 4. Ontheffing in verband met de continuïteit van een onderneming
Voor een vrachtauto met emissieklasse 5 of lager kan een ontheffing worden aangevraagd door een onderneming die beschouwd kan worden als hoofdgebruiker, indien wordt aangetoond dat de continuïteit van die onderneming dit noodzakelijk maken. Bij de afweging tot het verlenen van een dergelijke langdurige ontheffing wegen wij in ieder geval de navolgende belangen:
De ontheffing op basis van dit artikel kan maximaal drie keer worden verleend voor telkens maximaal één jaar.
Artikel 5. Ontheffing voor bijzondere voertuigen
Er wordt ontheffing verleend voor de volgende categorieën bijzondere voertuigen (vrachtauto’s) met een DET van 12 jaar of jonger:
Hoofdstuk 3. Overige bepalingen
In bijzondere gevallen kan het college een of meer artikelen van deze beleidsregel buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing ervan gelet op het belang van de aanvrager van een ontheffing leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
Voor vrachtauto’s die niet aan de toegangsvoorwaarden voldoen maar slechts incidenteel in de milieuzone hoeven te zijn, kan op aanvraag aan voertuighouders maximaal twaalf keer per jaar een dagontheffing worden verleend. Dit voorkomt dat een bedrijf voor incidentele bezoeken aan de milieuzone moet investeren in een nieuw voertuig. Dagontheffingen beslaan een periode van één kalenderdag, die begint om 00.00 uur en eindigt om 06.00 uur de volgende dag (30 uur).
Aan vrachtauto’s voor exceptioneel transport en met een datum van eerste toelating van twaalf jaar of jonger zal deze dagontheffing standaard worden verleend, mits bij de aanvraag om ontheffing een bewijsstuk van de ontheffing van de RDW voor exceptioneel transport gevoegd is.
Het college wil voertuigeigenaren stimuleren om hun eigen voertuig of wagenpark te verschonen, door de vervanging van hun huidige vervuilende voertuig door een emissieklasse 6 of emissieloos voertuig. Daarom wordt aan hen de mogelijkheid geboden om een ontheffing van maximaal twaalf maanden voor het huidige voertuig aan te vragen, voor de duur van de levertijd van een schoner of emissieloos alternatief.
Indien twaalf dagontheffingen per jaar niet volstaan en aanvrager geen andere alternatieven heeft, kan in verband met de continuïteit van een onderneming een langdurige ontheffing worden aangevraagd. Beoordeling van de aanvraag geschiedt aan de hand van de situatie en omstandigheden van de ‘hoofdgebruiker’ van het voertuig. Dat is de onderneming die het betreffende voertuig daadwerkelijk gebruikt op grond van aanschaf, lease of huur.
In de milieuzone worden vanaf 1 januari 2022 geen vrachtauto’s toegelaten die niet voldoen aan de eisen, genoemd in artikel 86d van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, met uitzondering van:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-213472.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.