Gemeenteblad van Velsen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Velsen | Gemeenteblad 2021, 212819 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Velsen | Gemeenteblad 2021, 212819 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Organisatiebesluit Gemeente Velsen 2021
Hoofdstuk I: BEGRIPSBEPALINGEN
Aandachtsgebied het totaal van teams/domeinen/programma’s, door de gemeente-secretaris aangewezen, waarvoor een directeur eindverantwoor-delijk is
Ambtelijke organisatie als bedoeld in artikel 160, lid 1, onder c, van de
Werknemer hij, zij waarmee door of namens de burgemeester een arbeids-overeenkomst is gesloten overeenkomstig artikel 1:1 van de Cao Gemeenten
Bestuursopdracht een opdracht die door het college wordt gegeven tot beleidsvoor-bereiding van bepaalde in de tijd begrensde activiteiten
Bestuursorgaan het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de gemeenteraad
College het college van burgemeester en wethouders als bedoeld in arti-kel 34 van de Gemeentewet
Control het geheel van maatregelen gericht op het optimaal sturen en be-heersen van de organisatie en van de processen en taken binnen de organisatie, op basis van de aan de processen en taken te stel-len eisen om de gestelde doelen te bereiken
Doelmatigheid inrichting van de organisatie, zodanig dat de beschikbare middelen op de meest efficiënte manier worden aangewend om de gestelde doelen te bereiken
Domein aantal teams die samen een eenheid vormen als zodanig door de gemeentesecretaris aangewezen
Gemeenteraad het bestuursorgaan als bedoeld in artikel 7 van de Gemeentewet
Gemeentesecretaris de werknemer, als genoemd in artikel 102 van de Gemeentewet en is tevens de algemeen directeur
Integraal management de verantwoordelijkheid voor de te leveren output in combinatie met integraal middelenbeheer. De middelen omvatten de PICO-FAH taken
Integraal middelenbeheer de bevoegdheid en verantwoordelijk voor het rechtmatig en doelmatig gebruik van de toegekende (productie)middelen, die noodzakelijk zijn voor het realiseren van de overeengekomen out-put binnen de gegeven kaders en inclusief de verantwoording daarover
Leidinggevende gemeentesecretaris, directeur, manager, concerncontroller en teamleider
Mandaat de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan publiek- en pri-vaatrechtelijke besluiten te nemen
PICOFAH Personeel, Informatievoorziening, Communicatie, Organisatie, Financiën, Automatisering/Administratie en Huisvesting
Planning en Control de cyclische weergave van de strategische en tactische planning in samenhang met de resultaten. Onderdelen van de planning & control cyclus zijn de kadernota, de begroting, de tussenrapporta-ges, het jaarverslag en de jaarrekening
Portefeuillehouder lid van het college aan wie een nader omschreven beleidsveld is toegewezen, waarvoor hij de politiek-bestuurlijke verantwoorde-lijkheid draagt
Portefeuillehouders- periodiek overleg, niet zijnde regionaal, tussen de portefeuille-
overleg houder(s) en de directeur en/of de manager en/of de werknemer
Rechtmatigheid het handelen conform de wet- en regelgeving waarbij voldaan wordt aan gemeentelijke, nationale en Europese regelgeving
Team elke eenheid als zodanig door de gemeentesecretaris aangewezen
Volmacht de bevoegdheid om privaatrechtelijke rechtshandelingen te ver-richten
Werkeenheid elke eenheid als zodanig door de gemeentesecretaris aangewezen
Hoofdstuk V: GEMEENTESECRETARIS
Artikel 8: HOOFD AMBTELIJKE ORGANISATIE
Ten aanzien van de ambtelijke organisatie heeft de gemeentesecretaris de eindverant-woordelijkheid voor:
5. De voorzitter van het directieteam stelt de vergaderdata en de agenda voor de ver-gaderingen van het directieteam vast. Ieder lid van het directieteam kan zaken voor plaatsing op de agenda bij de voorzitter indienen en de voorzitter verzoeken in bijzon-dere omstandigheden een extra vergadering bijeen te roepen. De voorzitter zorgt er voor dat de agenda en bijbehorende stukken gereed worden gemaakt en zo mogelijk ten minste twee dagen voor de vergadering in het bezit zijn van het directieteam.
Artikel 12: VERANTWOORDELIJKHEDEN & BEVOEGDHEDEN
Het directieteam is verantwoordelijkheid voor de totstandkoming van adequate advi-sering aan de bestuursorganen en draagt zorg voor:
het vaststellen van de inhoud van domein overstijgende adviezen. Bij aangele-genheden waarbij verschillende teams betrokken zijn en binnen de ambtelijke or-ganisatie verschillende visies bestaan, worden de verschillende adviezen voorge-legd aan het directieteam. In advisering aan het bevoegde bestuursorgaan wordt melding gemaakt van de verschillende visies en alternatieven: de advisering dient echter altijd eenduidig te zijn. De gemeentesecretaris bepaalt uiteindelijk op welke wijze de advisering aan het college wordt voorgelegd.
Artikel 15: VERANTWOORDELIJKHEDEN & BEVOEGDHEDEN
Artikel 16: VERANTWOORDELIJKHEDEN & BEVOEGDHEDEN
1. De teamleider is verantwoordelijk voor de werkeenheid op operationeel niveau en binnen gestelde kaders.
2. De teamleider geeft operationeel leiding aan de aan hem toegewezen werkeenheid.
3. De teamleider legt verantwoording af aan de manager over de voortgang van de werkzaamheden en ontwikkelingen binnen de werkeenheid.
4. De teamleider zorgt voor regelmatig overleg met de werknemers van de hem toe-gewezen werkeenheid.
5. De teamleider treft maatregelen teneinde zorg te dragen voor een doelmatige en rechtmatige uitvoering van activiteiten door de werkeenheid.
Hoofdstuk X: CONCERNCONTROLLER
Artikel 17: VERANTWOORDELIJKHEDEN & BEVOEGDHEDEN
1. De concerncontroller wordt benoemd en ontslagen door het college.
2. De concerncontroller streeft naar het (laten) nemen van maatregelen, gericht op het optimaal sturen en beheersen van de organisatie en van processen en kerntaken binnen de organisatie, op basis van de aan processen en taken te stellen eisen om de gestelde doelen te bereiken.
3. De concerncontroller draagt zorg voor invulling van de control functie in brede zin, waarbij de concerncontroller opereert op het snijvlak van organisatie en bestuur en vanuit die positie bijdraagt aan optimale transparantie in de bedrijfsvoering en informatievoorziening en zich opstelt als een adviseur op strategisch niveau, zowel ten aanzien van bestuurlijke vraagstukken als binnen de ambtelijke organisatie.
4. De concerncontroller wordt hiërarchisch aangestuurd door de gemeentesecretaris.
5. De concerncontroller is agenda lid van het directieteamoverleg.
6. De concerncontroller is onafhankelijk in zijn adviserende en toetsende taak. Hij rapporteert gevraagd en ongevraagd aan de gemeentesecretaris en/of het directieteam.
7. De concerncontroller adviseert en ondersteunt het college van burgemeester en wethouders, gemeentesecretaris en directieteam ten aanzien van
a. alle vraagstukken op gebied van sturing en beheersing van de gemeentelijke organisatie;
b. bij het ontwikkelen en in stand houden van een passend systeem van planning en control en hierbij passende planning en control-instrumenten;
c. bij de totstandkoming van bestuurlijke planning en control-instrumenten zoals be-groting, jaarverslag en jaarrekening, voorjaarsnota en tussenrapportages. Toetsing vindt plaats binnen daarvoor vastgestelde kaders.
8. De concerncontroller doet, op rechtstreeks verzoek van het college van burgemees-ter en wethouders en gemeentesecretaris, interne onderzoeken en onderzoeken naar doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van activiteiten in (onderdelen van) de gemeentelijke organisatie.
9. De concerncontroller kan eigenstandig adviseren aan het college van burgemeester en wethouders.
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Velsen op …...
de gemeentesecretaris, de burgemeester,
ORGANISATIEBESLUIT GEMEENTE VELSEN 2021
Aanleiding vernieuwing Organisatiebesluit Gemeente Velsen 2010
In het voorjaar van 2020 is de organisatiestructuur van de ambtelijke organisatie gewij-zigd. Naar aanleiding van dit besluit is het organisatiebesluit aangepast en geactualiseerd.
In de oude Gemeentewet werd de gemeenteraad verplicht om een verordening vast te stellen ‘omtrent de ambtelijke organisatie in de gemeente’. Deze verplichting voor de raad is er met de dualisering uitgevallen. Er is geen nieuwe wettelijke plicht voor het college om een dergelijk besluit vast te stellen. Op grond de huidige financiële verordening dient het college echter wel zorg te dragen voor een eenduidige indeling van de gemeentelijke organisatie en een eenduidige toewijzing van de gemeentelijke taken aan teams. Tevens dient het college zorg te dragen voor een adequate scheiding van taken, functies, be-voegdheden, verantwoordelijkheden zodat aan de eisen van interne controle wordt vol-daan.
Het college van de gemeente Velsen gaat dus over het dagelijks bestuur van de gemeen-te. Onderdeel hiervan is het vaststellen van regels over de ambtelijke organisatie met uit-zondering van de griffie. Het stellen van regels voor de organisatie van de griffie behoort namelijk tot de bevoegdheid van de raad.
Een organisatiebesluit, waarin het college op hoofdlijnen de inrichting van de gemeentelij-ke organisatie en de verdeling van verantwoordelijkheden binnen de gemeentelijke orga-nisatie regelt, schept duidelijkheid naar de ambtelijke organisatie. De ambtelijke organisa-tie weet wat er wordt verwacht en hoe de onderlinge posities organisatorisch zijn ingebed. Een besluit op de organisatie heeft zo een structurerende werking, die rust in de organisa-tie brengt. In het besluit wordt gesproken over verantwoordelijk zijn binnen gestelde ka-ders. Daarbij moet gedacht worden aan de wet- en regelgeving, zoals het Personeels-handboek, het mandaatbesluit en de budgethoudersregeling.
In hoofdstuk I zijn begrippen gedefinieerd.
In hoofdstuk II, artikel 2 zijn algemene bepalingen opgenomen.
In hoofdstuk III, artikel 3 is bepaald dat de ambtelijke organisatie in Velsen is ingericht overeenkomstig een door de gemeentesecretaris vastgesteld organogram. Dit organo-gram vormt de basis voor rechtspositionele regelingen en andere juridische regelingen.
In hoofdstuk IV, artikel 4 is geregeld dat in een apart te nemen besluit (mandaatbesluit en -register) is vastgelegd welke bevoegdheden het college of burgemeester in man-daat/volmacht overdraagt en onder welke voorwaarden dit plaatsvindt. Dit mandaatbe-sluit is net geactualiseerd en gaat er vanuit dat verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie worden belegd.
In hoofdstuk V zijn de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de gemeentesecre-taris omschreven. Op grond van het tweede lid van artikel 103 van de Gemeentewet moet het college een instructie voor de secretaris opstellen. In dit besluit is de instructie voor de secretaris opgenomen in de artikelen 5 tot en met 8.
In artikel 8 is omschreven dat de gemeentesecretaris de bestuurder is in de zin van de Wet op de Ondernemingsraden. Daarmee wordt aangegeven dat het de gemeentesecre-taris is, die namens de ondernemer overlegt met de OR. Ook vertegenwoordigt de ge-meentesecretaris de werkgever in het lokaal overleg met de vakbonden zoals dat gere-geld is in hoofdstuk 12 van de CAO gemeenten.
Artikel 9 gaat over de vervanging van de gemeentesecretaris door loco secretarissen.
In Hoofdstuk VI, artikel 10 zijn de inrichting, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van het directieteam opgenomen. Het directieteam neemt geen besluiten in de zin van de Algemene wet bestuursrecht.
In de hoofdstukken VII, VIII en IX zijn de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de directeur, managers en teamleiders uitgewerkt.
Belangrijk daarbij is dat de leidinggevenden altijd opereren binnen de kaders die door het college en de gemeentesecretaris of door hun leidinggevenden zijn aangegeven. Hierbij kan gedacht worden aan het collegeprogramma, het vigerende personeelsbeleid, organi-satieplannen, afdelingsplannen, functieprofielen, werkafspraken, managementcontrac-ten, bestuursopdrachten, projectopdrachten e.d. Daarnaast worden die kaders ingevuld door de wet, verordeningen en andere lokale regelgeving.
In artikel 15 lid 6 is geregeld dat de manager (namens de burgemeester) een arbeids-overeenkomst kan sluiten met een teamleider en werknemer. De benoeming van de gemeentesecretaris en concerncontroller is een bevoegdheid van het college.
Voor wat betreft de vervanging geldt dat directeuren elkaar horizontaal vervangen. Bij managers wordt ook horizontale vervanging toegepast.
Binnen een team, kan nog een eenheid bestaan, namelijk de werkeenheid. Een teamlei-der geeft leiding aan de werkeenheid. De gemeentesecretaris wijst de werkeenheden aan.
In artikel 16 is aangegeven dat de teamleider verantwoordelijk is voor een werkeenheid.
In hoofdstuk X zijn de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de concerncontrol-ler omschreven. Op grond van 212, 213 en 213a van de Gemeentewet. In dit besluit is de instructie voor de concerncontroller opgenomen in artikel 17. Naast de gemeentese-cretaris is deze functionaris de enige die benoemd wordt door het college omdat de con-cerncontroller rechtstreeks, buiten de gemeentesecretaris om, aan het college van B&W mag adviseren. Om de onafhankelijk te bevorderen is deze bevoegdheid bij het college belegd.
In hoofdstuk XI is het overleg met de portefeuillehouders uitgewerkt.
In hoofdstuk XII, artikel 20 is de bestuursopdracht verder uitgewerkt. In dit artikel wordt het college de mogelijkheid gegeven om bestuursopdrachten te geven aan de gemeente-secretaris als het college dat noodzakelijk vindt. De gemeentesecretaris bepaalt wie bin-nen de ambtelijke organisatie uitvoering geeft aan de bestuursopdracht. Een ambtelijke opdracht wordt niet door een bestuursorgaan, maar door een ambtenaar verstrekt. Het initiatief tot het verstrekken van de opdracht is dan niet afkomstig van het college.
In hoofdstuk XIII wordt het begrip programma en project verder uitgewerkt.
Hoofdstuk XIV wordt het financiële aspect nader beschreven.
Artikel 22 lid 1 verwijst naar de financiële verordening ex artikel 212 van de Gemeente-wet. Deze verordening betreft een interne regeling en is een belangrijk instrument van de raad om invloed uit te oefenen op het financiële proces. Met de verordening regelt de raad op hoofdlijnen de spelregels voor het financieel beleid, de financiële organisatie en het financieel beheer.
Artikel 23 en 24 verwijst naar de controleverordening en de verordening onderzoek doelmatigheid en doeltreffendheid. De controleverordening regelt de controle door een accountant op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie.
De andere verordening regelt het periodiek onderzoek naar de doelmatigheid en doeltref-fendheid van de gemeentelijke organisatie en financiële huishouding. Anders dan het on-derzoek door de rekenkamer gaat het hierbij om een onderzoek door de ambtelijke orga-nisatie zelf. Deze toetsing is van groot belang voor de algemene oordeelsvorming over het gevoerde gemeentelijk handelen. Doel van de onderzoeken is dan ook het vergroten van de transparantie van gemeentelijk handelen, het daardoor doelmatiger en doeltref-fender werken en het versterken van de publieke verantwoording daarover.
Na invoering van de rechtmatigheidsverantwoording door het college, zal de accountant alleen nog de getrouwheid van de jaarrekening toetsen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-212819.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.