Gemeenteblad van Vlieland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vlieland | Gemeenteblad 2021, 212226 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vlieland | Gemeenteblad 2021, 212226 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening Adviesraad Sociaal Domein Noardwest Fryslân 2021
In deze verordening wordt verstaan onder:
1. De Adviesraad heeft tot taak het College en de Gemeenteraad gevraagd en ongevraagd te adviseren en te informeren over alle aangelegenheden die betrekking hebben op het terrein van het sociaal domein, met name op de volgende drie hoofddomeinen:
2. De Adviesraad stelt zich tot doel om met zijn adviezen een bijdrage te leveren aan:
3. De Adviesraad voorziet waar mogelijk in de wettelijk voorgeschreven cliëntenparticipatie, onder meer vermeld in de WMO, de Participatiewet en de Jeugdwet en zal de gemeenten hierin zoveel mogelijk ondersteunen.
Artikel 3 Advisering en adviestermijnen
Wanneer de Adviesraad een advies formuleert, wordt bij voorkeur ook beschreven op welke wijze en in welke mate de in aanmerking komende vertegenwoordigers van belanghebbenden in de gelegenheid zijn gesteld een inbreng te leveren bij het ontwikkelen en realiseren van beleid binnen de artikel 2, lid 1 genoemde hoofddomeinen.
Nadat de Adviesraad op verzoek van het College of de Gemeenteraad een advies op een beleidsvoornemen heeft uitgebracht neemt het College of de Gemeenteraad een besluit op basis van het beleidsvoornemen, het advies van de Adviesraad en het antwoord van College of de Gemeenteraad -indien van toepassing- daarop. Na besluitvorming worden de stukken openbaar gemaakt.
Artikel 4 Door het College of Gemeenteraad te verstrekken informatie
De Adviesraad krijgt van College of de Gemeenteraad op verzoek tijdig binnen 5 werkdagen alle informatie die de Adviesraad voor de uitoefening van zijn taakstelling nodig heeft, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat. Zo nodig zullen behandelend ambtenaren op verzoek van de Adviesraad mondelinge toelichting geven over lopend beleid, de invloed van rijksbeleid en/of over de ideeën en plannen van het College of de Gemeenteraad ten aanzien van het sociaal domein.
gemeente Harlingen, Terschelling, Vlieland of Waadhoeke en met de belanghebbenden. De leden zijn woonachtig in een van deze gemeenten.
De leden bekleden geen vertegenwoordigende functie namens een politieke partij in de gemeente Harlingen, Terschelling, Vlieland en Waadhoeke, zijn geen lid van het College of de Gemeenteraad en zijn geen werknemer van een van deze gemeenten. De leden hebben geen zakelijke binding met één van deze gemeenten voor zover een dergelijke binding van invloed kan zijn op de onafhankelijke positie van de leden.
Artikel 7 Ambtelijke ondersteuning
Artikel 8 Voordracht, benoeming en zittingsduur
1. De leden van de Adviesraad worden benoemd door de Colleges van de Gemeenten Harlingen, Terschelling, Vlieland en Waadhoeke op één uniforme voordracht van de ambtelijk contactpersoon. De Adviesraad kan worden ingesteld wanneer minimaal acht (8) leden en maximaal vijftien (15) leden worden voorgedragen.
2. De Adviesraad kiest uit zijn midden een voorzitter, een secretaris en een penningmeester. Zij vormen het dagelijks bestuur.
3. De voorzitter vertegenwoordigt de Adviesraad naar buiten toe. Een lid van het dagelijks bestuur ondertekent alle officiële stukken van de Adviesraad, waaronder de adviezen van de Adviesraad.
4. De werving van de leden vindt allereerst plaats via een open sollicitatieprocedure, waaronder bekendmaking in de lokale media. Er wordt gewerkt met een profielschets.
5. De leden worden benoemd voor een periode van vier jaar. Benoemingen kunnen één keer aansluitend op de eerste termijn met eenzelfde periode van maximaal vier jaar worden verlengd. Na de maximale zittingsduur van acht jaar mag een aftredend lid zich gedurende vier jaar niet opnieuw kandidaat stellen.
6. Het lidmaatschap van de leden eindigt:
In de gevallen als bedoeld onder artikel 8, lid 6 sub d, e. en f. kan de Adviesraad dit lid ontslaan.
Over dit ontslag en de procedure die daartoe heeft geleid worden de Colleges geïnformeerd.
7. Wanneer een zittend lid om geldige redenen langdurig moet verzuimen, maar maximaal een half jaar, kan de Adviesraad een tijdelijk plaatsvervangend lid benoemen. De Colleges worden hierover geïnformeerd.
8. Voor het in stand houden en versterken van de in de Adviesraad opgedane ervaring en kennis, streeft de Adviesraad naar het gefaseerd aftreden en benoemen van de leden en hanteert daartoe een rooster van aftreden. Het rooster van aftreden wordt geregeld in het huishoudelijk reglement.
De leden van de Adviesraad wijzen in dergelijke gevallen externen op hun geheimhoudingsplicht. De geheimhoudingsplicht vervalt niet door de beëindiging van het lidmaatschap van de Adviesraad, noch door beëindiging van het adviseurschap door derden. Over de tijdsduur van de geheimhoudingsplicht wordt per onderwerp een afspraak gemaakt.
Artikel 11 Contact met gemeenten
1. Het Dagelijks Bestuur van de Adviesraad heeft regelmatig overleg met de behandelend ambtenaren en gestructureerd overleg met bestuurlijke Portefeuillehouders van de Gemeenten over lopend en nieuw beleid, ideeën en plannen binnen het sociaal domein.
De frequentie daarvan wordt in onderling overleg en in de nadere regels vastgesteld.
Artikel 12 Contact en communicatie met maatschappelijke organisaties, inwoners en belanghebbenden
In de advisering worden de belanghebbende burger- of cliëntgroepen zo veel mogelijk betrokken en geconsulteerd.
De Adviesraad betrekt naar eigen inzicht inwoners van de Gemeenten Harlingen, Terschelling, Vlieland en Waadhoeke zoveel mogelijk bij de meningsvorming en advisering.
Artikel 13 Faciliteiten en budget
Deze middelen worden toereikend geacht om alle, voor het functioneren van de Adviesraad noodzakelijke, kosten te voldoen. Onder deze kosten wordt onder meer verstaan: een forfaitaire onkostenvergoeding voor de leden per bezochte vergadering inclusief de daaraan verbonden werkzaamheden, reiskosten, kosten gebruik vergaderruimte, scholingskosten, abonnementskosten, bureau- en secretariaatskosten e.d. Deze bedragen worden jaarlijks aangepast op basis van de prijsindex voor de gezinsconsumptie.
Eventuele overschotten mogen worden overgeheveld naar een volgend jaar. Het overschot mag echter niet meer bedragen dan 50% van het bedrag aan verstrekte financiële middelen van het betreffende jaar. Eventuele tekorten worden bekostigd uit de reserves van de Adviesraad. Indien de Adviesraad meer financiële middelen nodig heeft dan begroot, dient hij dat gemotiveerd aan te vragen.
Artikel 14 Nadere regels en huishoudelijk reglement
nadere regels geven. Over zaken waarin deze verordening of het huishoudelijk reglement
niet voorziet, beslissen de Colleges na overleg met de Adviesraad.
Artikel 15 Wijziging verordening
Deze verordening wordt slechts gewijzigd nadat de Adviesraad in de gelegenheid is gesteld zijn standpunt hierover kenbaar te maken.
De Adviesraad formuleert zijn standpunt binnen vier weken.
De Adviesraad evalueert jaarlijks intern zijn functioneren. Elk vierde jaar is de evaluatie uitgebreider en wordt een verslag verstrekt aan de Colleges.
Artikel 17 Inwerkingtreding en citeertitel
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-212226.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.