Addendum inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Bronckhorst

Het voorstel voor het College van Burgemeester en Wethouders is besproken in het College van Burgemeester en Wethouders van 22 juni 2021

besluit:

  • 1.

    In te stemmen met het addendum en dit toe te voegen aan het inkoop- en aanbestedingsbeleid.

Addendum inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Bronckhorst

Inleiding

Het inkoop- en aanbestedingsbeleid geeft het generieke gemeenschappelijke kader voor het inkopen van leveringen, diensten en werken. Iedere gemeente kan nadere regels vaststellen voor haar gemeente. Gemeente Bronckhorst stelt nadere regels bij het gemeenschappelijk kader en deze zijn opgenomen in dit addendum. Dit addendum maakt integraal onderdeel uit van het inkoopbeleid.

Leeswijzer

Op basis van de paragraaf indeling van het gemeenschappelijk kader, volgen hieronder die paragrafen waarvoor nadere regels zijn vastgesteld.

5.9 Bepalen van de inkoopprocedure

De Gemeente zal conform de Gids Proportionaliteit de volgende aspecten meewegen bij het bepalen van de aanbestedingsprocedure:

  • a)

    De omvang van de opdracht;

  • b)

    De transactiekosten voor de aanbestedende dienst en de inschrijvers;

  • c)

    Het aantal potentiële inschrijvers;

  • d)

    Het gewenste resultaat;

  • e)

    De complexiteit van de opdracht;

  • f)

    Het type van de opdracht en het karakter van de markt;

Ten slotte kunnen ook de volgende aspecten nog een rol spelen:

  • baten en lasten van een bepaalde procedure;

  • kenmerken van de sector (bv. omvang en structuur van de markt, handelspraktijken, enz.);

  • geografische ligging van de plaats van de uitvoering.

De Gemeente houdt – met inachtneming van de Gids Proportionaliteit – bij de onderstaande bedragen de volgende procedures als leidraad aan, tenzij blijkt dat dit niet aansluit bij de inkoopstrategie gebaseerd op bovenstaande aspecten. In dat geval kan de Gemeente ook kiezen voor een andere procedure, waarbij de bepalingen conform artikel 3.15 Afwijkingsbevoegdheid gelden.

Aanbestedingsvorm

Werken

Leveringen/ Diensten

Inhuur derden

Enkelvoudig

Tot € 50.000,-

Tot € 30.000,-

Tot € 70.000,-

Meervoudig

€ 50.000,- tot

€ 1.500.000,-

€ 30.000,- tot

€ 125.000

€ 70.000,- tot

Europees drempelbedrag

Nationaal

€ 1.500.000 tot Europees drempelbedrag1

(optie)

€ 125.000 Europees drempelbedrag2

(optie)

€ 125.000 Europees drempelbedrag

Europees

Vanaf Europees drempelbedrag

Vanaf Europees drempelbedrag

Vanaf Europees drempelbedrag

Inhuur derden

Onder inhuur van derden wordt verstaan:

 

Inhuur van tijdelijk personeel voor veelal reguliere werkzaamheden (going concern) waarbij sprake is van een inspanningsverplichting. De aansturing vindt plaats door de manager van de cluster.

 

Het proces voor het inhuren van tijdelijk personeel ziet er wat anders uit dan voor andere diensten.

  • 1.

    Aanvraagformulier inhuur tijdelijk personeel (te vinden op Intranet) invullen;

  • 2.

    Personeelsconsulent informeren/advies inwinnen;

  • 3.

    Aanvraagformulier, met paraaf en/of advies van consulenten, naar OT voor akkoord;

  • 4.

    Na akkoord OT wordt de opdracht uitgezet intern en vervolgens bij de bestaande partijen met een raamovereenkomst voor uitzend of payroll;

  • 5.

    Kan intern en binnen de bestaande raamovereenkomst niet geleverd worden en de opdrachtwaarde is boven de € 70.000,- dan volgt een aanbesteding;

Naar boven