1.
INLEIDING
1.1.
Legaliteitsbeginsel
In Nederland is het legaliteitsbeginsel één van de grondslagen van het Nederlandse recht.
Het legaliteitsbeginsel houdt in dat de overheid geen inbreuk mag maken op de vrijheid of eigendom van particulieren als daarvoor niet een wettelijke grondslag bestaat.
1.2
Bevoegdheidstoedeling
Bevoegdheden worden in een wettelijk voorschrift (zoals wetten, ministeriële regelingen, gemeentelijke verordening) aan bestuursorganen binnen een overheidsorganisatie toegekend. Daarvoor zijn twee mogelijkheden:
a. De bevoegdheid wordt rechtstreeks toegekend in een wettelijke richtlijn aan een bestuursorgaan. Dit noemen we attributie. Zo wordt in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht aan het college van burgemeester en wethouders de bevoegd gegeven om een omgevingsvergunning te verlenen.
b. De bestaande bevoegdheid wordt overgedragen aan een ander bestuursorgaan. Dit noemen we delegatie. Zo kan de gemeenteraad zijn bevoegdheid om de grenzen van de bebouwde kom vast te leggen, overdragen aan het college van burgemeester en wethouders.
1.3
Mandaat
Er is een derde figuur waarbij de bevoegdheid niet over gaat, maar in naam van en onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan wordt uitgeoefend. Dit heet mandaat. Onder mandaat verstaat artikel 10.1. van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb): de bevoegdheid om namens het bestuursorgaan een besluit te nemen. Er zijn andere vormen van mandaat, namelijk de volmacht en de machtiging.
Bij een volmacht oefent de gevolmachtigde namens het bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen uit, bijvoorbeeld het sluiten van een overeenkomst.
Een machtiging heeft betrekking op de bevoegdheid om namens het bestuursorgaan feitelijke handelingen te verrichten. Een feitelijke handeling is een handeling die niet als privaatrechtelijk of publiekrechtelijk is aan te merken, bijvoorbeeld het aanleggen van een rioolleiding.
2
HET WETTELIJK KADER VOOR DELEGATIE, VOLMACHT EN MANDAAT
2.1
Algemeen
De Awb bepaalt op welke wijze delegatie en mandaat tot stand komt en onder welke voorwaarden dat is toegestaan.
2.2
Delegatie
In afdeling 10.1.2 van de Awb staan de bepalingen over delegatie. Voor delegatie is een specifieke wettelijke grondslag vereist. Zoals hierboven al is aangegeven, is delegatie slechts aan een ander bestuursorgaan mogelijk. Daarmee is delegatie aan ambtenaren (ondergeschikten) dus niet toegestaan.
Bij delegatie gaat de hele bevoegdheid over. De gemeenteraad kan niet in incidentele gevallen alsnog besluiten. Wel wordt de gemeenteraad geïnformeerd als er een besluit krachtens een gedelegeerde bevoegdheid wordt genomen.
Op gemeentelijk niveau kennen we momenteel alleen delegatie van bevoegdheden van de gemeenteraad aan het college van burgemeester en wethouders. Het is van belang dat iedere medewerker in de organisatie nagaat welke bevoegdheid bij wie ligt, omdat onbevoegd genomen besluiten door de rechter kunnen worden vernietigd.
Ga altijd na wie bevoegd is: de gemeenteraad, het college of de burgemeester.
2.3
Mandaat
De wettelijke voorwaarden waaronder mandaat is toegestaan, is opgenomen in afdeling 10.1.1 van de Awb. Op volmachten en machtigingen gelden dezelfde regels als voor mandaat. Dit is vastgelegd via de schakelbepaling van artikel 10:12 Awb.
Mandaat is in beginsel toegestaan, tenzij een wettelijk voorschrift anders bepaalt of de aard van de bevoegdheid zich daartegen verzet (artikel 10:3 Awb). Zo komt het voor dat mandaat uitdrukkelijk wordt uitgesloten. Ook komt het voor dat specifiek is aangegeven aan wie mandaat kan worden verleend. Daarmee is dan mandaat aan een ander uitgesloten.
2.4
Volmacht
De juridische term ‘volmacht’ betekent: de bevoegdheid om namens een rechtspersoon of natuurlijke persoon privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten (zie ook: BW artikel 3.60). Een rechtspersoon is bijvoorbeeld: de staat, een gemeente, provincie of een waterschap. Dit zijn voorbeelden van zogenaamde publiekrechtelijke rechtspersonen (zie ook: BW artikel 2.1). Maar ook een stichting en een vennootschap (B.V. of N.V.) zijn (privaatrechtelijke) rechtspersonen.
2.5
Delegatie-, volmacht- en mandaatregister
In dit register zijn de geldende delegaties, volmachten en mandaten opgenomen. Waar nodig zijn per afdeling de mandaten naar werkveld onderverdeeld. Als er sprake is van een volmacht of machtiging, wordt dat in het register aangegeven.
3
ORGANISATORISCH KADER
3.1
Achtergrond
Voor alle mandaten geldt de ‘Richtlijn mandaat, volmacht en machtiging gemeente Beuningen 2013’ (hierna: richtlijn), voor het eerst vastgesteld op 20 juli 2010. Daarin is opgenomen hoe de gemeentelijke organisatie omgaat met het verlenen van mandaat en de wijze waarop de medewerkers met een gemandateerde bevoegdheid dienen om te gaan. Het algemene uitgangspunt in de richtlijn is dat bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie worden gelegd. Tegelijk biedt de richtlijn een organisatorisch kader om medewerkers bewuster te maken van situaties waarin het wenselijk is af te zien van een gemandateerde bevoegdheid. Vooral in bestuurlijk of maatschappelijk gevoelige zaken, is het van belang dat een besluit politiek draagvlak heeft. Om die reden worden in de richtlijn standaard algemene clausules en instructies verbonden die voor alle mandaten en ondermandaten gelden. Daarmee wordt de legitimiteit van besluiten die krachtens mandaat en ondermandaat worden genomen, gewaarborgd. De richtlijn wordt hieronder weergegeven.
3.2 Richtlijn mandaat, volmacht en machtiging gemeente Beuningen 2013
Burgemeester en wethouders van Beuningen en de Burgemeester van Beuningen;
ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;
gelet op de Gemeentewet;
gelet op de Algemene wet bestuursrecht;
BESLUITEN
de Richtlijn mandaat, volmacht en machtiging gemeente Beuningen 2013 vast te stellen
Afdeling I Algemeen
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze Richtlijn mandaat, volmacht en machtiging gemeente Beuningen wordt verstaan onder:
a. besluit: een besluit zoals bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht;
b. machtiging: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan feitelijke handelingen te verrichten;
c. mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;
d. mandaatgever: het bestuursorgaan die de mandaat heeft verleend;
e. gemandateerde: de functionaris aan wie mandaat of ondermandaat is verleend;
f. ondermandaat: een door de gemandateerde verleende mandaat;
g. volmacht: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan privaatrechtelijke handelingen te verrichten.
Artikel 2 Wijze van mandaat en ondermandaat (ook wel submandaat).
Mandaat en ondermandaat van bevoegdheden wordt in hiërarchische lijn verleend aan functionarissen, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld.
Artikel 3 Beslissingsmandaat
Mandaat houdt een beslissingsmandaat in, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld.
Artikel 4 Ondermandaat
1. De verlening van mandaat houdt tevens toestemming in voor ondermandaat, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld.
2. Ondermandaat houdt slechts ondertekeningsmandaat in tenzij:
a. ondermandaat aan een afdelingshoofd is verleend, waarbij een andere functionaris de voorbereiding van het in ondermandaat te nemen besluit verricht;
b. het een bevoegdheid betreft die aan de hand van een protocol, beleidsregel of werkproces wordt verricht waarbinnen voldoende functiescheiding is opgenomen;
c. het ondermandaat aan een medewerker van de afdeling Sociale Zaken of van de afdeling Dienstverlening is verleend en de bevoegdheid aan de hand van een protocol, beleidsregel of werkproces wordt verricht waarbinnen voldoende functiescheiding is opgenomen als bedoeld in sub b of waarbij toetsing achteraf plaatsvindt door middel van representatieve steekproeven;
d. de spoedeisendheid ondermandaat rechtvaardigt;
3. De gemandateerde kan in aanvulling op artikel 7 en artikel 8 van de richtlijn, nadere clausules en/of instructies aan ondermandaat verbinden.
Artikel 5 Vervanging
1. De gemeentesecretaris, een directielid en een afdelingshoofd worden bij afwezigheid vervangen door de functionaris genoemd in het vervangingsschema, opgenomen in het delegatie- en mandaatregister.
2. De functionaris aan wie bevoegdheden zijn gemandateerd, wordt bij afwezigheid vervangen door het afdelingshoofd, tenzij het gaat om vervanging van een Prestatie Akkoord Verklaarder zoals bedoeld in de actuele budgethoudersregeling. Het afdelingshoofd stelt het college in kennis van de aanwijzing van vaste vervangers van PAV-ers op hun afdeling.
3. Bij vervanging gaan de gemandateerde bevoegdheden over op degene die de betreffende functionaris vervangt, tenzij het gaat om een bevoegdheid die van ondermandaat is uitgesloten.
Afdeling II Toepassing van mandaat en ondermandaat
Artikel 6 Algemene beperkingen
Deze mandaatrichtlijn geldt niet voor de bevoegdheid tot:
1. Het vaststellen van beleidsregels.
2. Het beslissen op een bezwaarschrift.
Artikel 7 Clausules
1. Een verleende mandaat geldt niet bij besluiten:
a. die buiten het budget vallen, behoudens calamiteiten;
b. die afwijken van een beleidsregel of een gedragslijn;
c. waarbij een medewerker een persoonlijk belang heeft bij het te nemen besluit;
d. die afwijken van een intern of extern advies;
e. die een overeenkomst inhouden boven een bedrag van € 30.000,--, tenzij anders in het delegatie- en mandaatregister is vermeld.
2. Het bepaalde onder artikel 7 lid 1 sub b en d geldt niet bij besluiten van de afdeling sociale zaken die in mandaat worden genomen.
Artikel 8 Instructies
Binnen de omvang van mandaat en ondermandaat worden de volgende instructies in acht genomen:
1. In zaken die politiek of maatschappelijk gevoelig liggen, dient tevoren met de portefeuillehouder overleg plaats te vinden.
2. In zaken waarin zich financiële consequenties voordoen die niet eerder zijn voorzien, dient overleg plaats te vinden met het afdelingshoofd.
Artikel 9 Ondertekening
1. Een krachtens mandaat en ondermandaat genomen besluit wordt als volgt ondertekend:
Met vriendelijke groet,
namens de burgemeester
(naam functionaris), (functie en afdeling)
En
Met vriendelijke groet,
namens burgemeester en wethouders
(naam functionaris), (functie en afdeling)
2. In het geval het mandaat uitsluitend betrekking heeft op ondertekening (ondertekeningsmandaat) worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:
Met vriendelijke groet,
Volgens het door het/de (naam bestuursorgaan) genomen besluit d.d.…”
(naam functionaris), (functie en afdeling)
3. In het geval het ondermandaat uitsluitend betrekking heeft op ondertekening (ondertekeningsmandaat) worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:
Met vriendelijke groet,
Volgens het namens het/de (naam bestuursorgaan) genomen besluit d.d.
naam functionaris, hoofd afdeling …..
In mandaat ondertekend door,
Naam functionaris, medewerker ……
Artikel 10 Samenhangende rechtshandelingen of feitelijke handelingen
1. De gemandateerde is eveneens ge(vol)machtigd tot het verrichten van de met de gemandateerde bevoegdheid samenhangende privaatrechtelijke rechtshandelingen of feitelijke handelingen.
2. Op volmacht en machtiging is deze Richtlijn voor zover mogelijk van overeenkomstige toepassing.
Afdeling IV: Het delegatie- en mandaatregister
Artikel 11
1. Mandaten en ondermandaten worden opgenomen in het delegatie- en mandaatregister.
2. In de gevallen waar slechts sprake is van ondertekeningsmandaat wordt dit uitdrukkelijk aangegeven in het delegatie- en mandaatregister.
Artikel 12
Het delegatie- en mandaatregister is openbaar en ligt voor eenieder ter inzage.
Artikel 13 (vervallen)
Afdeling IV Slot- en overgangsbepalingen
Artikel 14
Mandaten en ondermandaten worden geacht te zijn gewijzigd voor zoveel en op het tijdstip dat de hierin genoemde wetten en overige regelgevingen zijn gewijzigd.
Artikel 15
1. Deze Richtlijn mandaat, volmacht en machtiging gemeente Beuningen 2013 treedt in werking op de dag nadat deze is bekendgemaakt.
2. Met ingang van de datum waarop deze regeling in werking treedt, vervalt de ‘Richtlijn Mandaat-, volmacht en machtiging gemeente Beuningen 2012’.
Artikel 16
Dit besluit wordt aangehaald als ‘Richtlijn mandaat, volmacht en machtiging gemeente Beuningen 2013’.
Beuningen, 11 juni 2013.
A.H.W.M. Kocken RA
secretaris
C.F. van Eert
burgemeester
4
VERVANGINGSSCHEMA
Functie
|
Vervanger
|
Gemeentesecretaris
|
1e Manager Beleid en Ontwikkeling voor bestuurlijke zaken; Manager Informatie en Bedrijfsvoering voor juridische- en personeelszaken
2e Manager Belastingen en Buitenruimte
3e Manager Dienstverlening
4e Strategisch adviseur
|
Managers
|
Managers vervangen elkaar en worden vervangen door de gemeentesecretaris, tenzij anders vastgesteld
|
Raadsgriffier
|
Raadsadviseur/plaatsvervangend raadsgriffier
|
Marktmeester
|
Bode
|
Bode
|
Assistent bode
|
5
DELEGATIEBESLUITEN
Gedelegeerde bevoegdheden van de raad aan het college. De delegatiebesluiten zijn niet aan een raadsperiode verbonden.
Nr.
|
Wettelijk voorschrift
|
Artikel
|
Omschrijving bevoegdheid
|
Datum besluit
|
|
Wegenverkeerswet 1994
|
20a lid 1
|
Vaststellen grenzen bebouwde kom
|
14-3-2006,
BW05.01785
|
|
Wet vervoer gevaarlijke stoffen
|
18 lid 1
|
Aanwijzen wegen of weggedeelten voor het vervoer van gevaarlijke stoffen
|
14-3-2006,
BW05.01785
|
|
Natuurbeschermingswet 1998
|
25 lid 1
|
Uitbrengen van advies aan GS inzake ontwerpbesluit tot aanwijzing beschermd landschapsgezicht
|
14-3-2006,
BW05.01785
|
|
Wet openbaarheid van bestuur
(Wob)
|
6
|
Beslissing op verzoeken in het kader van de Wob, incl. verdaging, in zaken die de raad aangaan
|
18-5-2010,
BW10.00409
|
|
Algemene wet bestuursrecht en overige wetten
|
4:14
|
Verdaging beslistermijn in zaken die de raad aangaan
|
18-5-2010,
BW10.00409
|
|
Algemene wet bestuursrecht
|
4:18
|
Vaststellen verschuldigdheid en de hoogte van dwangsommen in zaken die de raad aangaan
|
18-5-2010,
BW10.00409
|
|
Wet Basisadministratie adressen en gebouwen (Wet bag) en Gemeentewet (Gemw.)
|
Art. 108 lid 1 en lid 2, 149 Gemw en art. 6 Wet bag
|
Vastgesteld in de Verordening Naamgeving en nummering van 1 juni 2010. Het gaat om het afbakenen c.q. vaststellen en benoemen van:
woonplaatsen
openbare ruimte (straatnamen)
nummeraanduiding
verblijfsobjecten
panden
ligplaatsen
standplaatsen.
|
18-5-2010,
BW10.00348
|
|
Wegenwet
|
9
|
Het onttrekken van wegen aan de openbaarheid
|
11-9-2018
(BW18.00409)
|
|
Wet ruimtelijke ordening
|
art 6.12 lid 1, en 2 Wro
|
Beslissing over het al dan niet vaststellen van een exploitatieplan voor het afwijken van een bestemmingsplan in aangewezen categorieën van gevallen waarin geen verklaring van geen bedenkingen van de raad vereist is, ten behoeve van een omgevingsvergunning.
|
27-9-2011,
BW11.00891
|
|
Ambtenarenwet 2017, de op deze wet gebaseerde en door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften en de Gemeentewet (Gemw)
|
Art. 107a t/m 107e Gemw
|
Delegatie van bevoegdheden aan de werkgeverscommissie ten aanzien van de rechtspositie van de griffier en medewerkers griffie, behoudens voorzover het betreft
1. de aanwijzing van de griffier, alsmede de beslissing tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst met de griffier (107 Gemw).;
2. instructies aan de griffier (107a, lid 2, Gemw);
3. vervanging van de griffier (107d, lid 1, Gemw);
4. vaststelling en wijziging van de organisatie van de griffie (107e, lid 1, Gemw),
|
28-9-2003
3-6-2013,
BW13.00337
|
|
Gemeentewet
|
Art. 147
|
Het aanwijzen van vaste trouwlocaties
|
Amendement bij raadsbesluit BW15.0093
|
6
MANDAATBESLUITEN
6.1
Algemeen
Nr.
|
Omschrijving bevoegdheid
|
Mandaat-
gever
|
Mandaat
|
Onder-
mandaat
|
Aanvullende clausules en/of instructies
|
|
Het buiten behandeling laten van een aanvraag o.g.v. art 4:5 Awb
|
Burgemeester
B&W
|
Managers
|
Alle medewerkers
|
Bij Wob-verzoeken alleen mandaat aan managers
|
|
Afwijzen van een aanvraag met toepassing van art. 4:6 Awb (herhaalde aanvraag)
|
Burgemeester
B&W
|
Managers
|
Alle medewerkers
|
Bij Wob-verzoeken alleen mandaat aan managers
|
|
Beslissing op verzoek om informatie alsmede verdaging Wet Openbaarheid van Bestuur, inclusief zaken die de raad aangaan
|
B&W
|
Gemeente-secretaris
|
Managers
|
Beperking bij ondermandaat: niet bij afwijzing, tenzij de weigering ziet op ontbrekende documenten. In dat geval zijn de managers ook bevoegd.
|
|
Beslissen op verzoeken als vermeld in de artikelen 13 tot en met 22 van de AVG betreffende de rechten van betrokkenen, inclusief de daarbij behorende voorbereidingshandelingen
|
B&W
|
Managers
(BB20.01051)
|
|
|
|
Aangifte bij de politie in geval van vandalisme, diefstal, vermissing e.d. van gemeentelijke eigendommen en zaken in gemeentelijk beheer
|
Burgemeester
B&W
|
Managers
|
Alle medewerkers
|
|
|
Het verlenen van gratificaties bij bijzondere prestaties buiten de bevorderingsronde
|
B&W
|
Gemeente-secretaris
|
|
|
|
Vaststellen verschuldigdheid en de hoogte van dwangsommen art. 4:18 Awb, inclusief zaken die de raad aangaan.
|
B&W
|
Managers
|
Alle medewerkers
|
Bij Wob-verzoeken alleen mandaat aan managers
|
|
Beslissen tot invordering van lasten onder dwangsom op basis van art. 5:37 Awb
|
B&W
|
Manager en medewerker zoals genoemd in besluit
BB20.01106
|
|
|
|
Verdaging beslistermijn ex art. 4:14 Awb en in specifieke wetten, inclusief zaken die de raad aangaan.
|
B&W
|
Alle medewerkers
|
|
Bij Wob-verzoeken alleen mandaat aan managers
|
|
Ontzegging en ondertekening toegang gemeentehuis op basis van 5:1 BW (eigendomsrecht)
|
Burgemeester
B&W
|
Gemeente-secretaris
|
Managers
|
|
|
Het aanmanen tot voldoening van een geldvordering op basis van een publiekrechtelijke richtlijn artt. 4:112 en 4:113 Awb
|
Burgemeester B&W
|
Managers
|
Alle medewerkers
|
|
|
Het uitvaardigen van een dwangbevel op grond van art. 4:114 en 4:115 van de Awb
|
Burgemeester
B&W
|
Managers
|
|
|
|
Toezichthouders:
de aanwijzing van toezichthouders op basis van een wettelijk voorschrift
afgifte van legitimatiebewijzen aan toezichthouders 5:12 Awb
ondertekening van legitimatiebewijzen
|
B&W
Burgemeester
Burgemeester
|
Gemeente-secretaris en Managers
|
|
|
|
Vertegenwoordiging bij zittingen van de rechtbank en de Afdeling bestuursrechtspraak, incl. instemmen met schikking, mede namens de raad in opdracht van het college (doorlopende machtiging). Het mandaat houdt mede in het ondertekenen van processtukken in rechtsgedingen.
|
B&W
|
Medewerkers zoals genoemd in besluit
BW18.00478
BB19.00345
BB20.01147
|
|
Met schikkingsbevoegdheid.
|
|
Vertegenwoordiging bij zittingen van de rechtbank en de Centrale Raad van Beroep, incl. instemmen met schikking, mede namens de raad in opdracht van het college (doorlopende machtiging)
Ondertekening processtukken in rechtsgedingen
|
B&W
|
Medewerkers zoals genoemd in besluit
BW16.00284
BW17.00535
BW19.00193
Coördinator Sociaal Team
Juridisch medewerker Kwaliteitszorg
|
|
Met schikkingsbevoegdheid.
|
|
Het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten, met uitzondering van:
na inkoop en aanbesteding;
convenanten, bestuurs-samenwerkings- uitvoeringsovereenkomsten;
verkoop strookjes grond;
recht van opstal;
verkoop van in bewaring gegeven zaken, artt 5:6, 5:8 en 5:11 BW;
bruikleenovereenkomsten voor uitleen van rolstoelen;
overeenkomsten inzake planschade;
omzetten 30-jarige koop/gebruiksovereenkomst naar koopovereenkomst
stage-, werkervarings- detacherings-, inhuur- en arbeidsovereenkomsten;
160 lid 1, onder e (volmacht) en 171 lid 1 Gemeentewet (vertegenwoordiging)
|
B&W
Burgemeester
|
Managers
|
|
Tot een bedrag van € 45.000,-; bij
€ 45.000,- of hoger alleen het college c.q. burgemeester bevoegd.
Degene die bevoegd was tot het sluiten van de overeenkomst is ook bevoegd tot verlenging van het contract, mits binnen het kader van de overeenkomst en voor zover passend binnen het budget.
|
|
Besluiten tot het aangaan van en het ondertekenen van convenanten, bestuurs-samenwerkings- uitvoeringsovereenkomsten, artt. 160 lid 1, onder e (volmacht) en 171 lid 1 Gemeentewet (vertegenwoordiging)
|
B&W
Burgemeester
|
Portefeuillehouder
|
|
|
|
Vertegenwoordiging alsmede (besluiten tot) en het verrichten van handelingen (stemming) tijdens aandeelhoudersvergaderingen, artt. 160 lid 1, onder e, 168 en 171 lid 1 Gemw (vertegenwoordiging)
|
B&W
Burgemeester
|
Leden van het college
|
|
Bij de uitvoering van de volmacht dienen eventuele aanwijzingen van het college in acht te worden genomen.
|
|
Aanbesteding en het aangaan van de daaruit voortvloeiende overeenkomsten art. 160 lid 1, onder e (volmacht) en de ondertekening daarvan, 171 lid 1 Gemw (vertegenwoordiging)
|
B&W
Burgemeester
|
|
|
Binnen het kader van het aanbestedingsbeleid, conform de lijst op de volgende pagina.
Degene die bevoegd is tot het sluiten van de overeenkomst is ook bevoegd tot verlenging van het contract, mits binnen het kader van de overeenkomst en voor zover passend binnen het budget.
De budgethouder/manager is bevoegd meerwerk aan te gaan, tot maximaal 10% van de totale opdracht, de handelingen en voorwaarden binnen de overeenkomst vallen en voor zover passend binnen het budget.
|
|
Opvragen van informatie bij justitie en politie
|
B&W
Burgemeester
|
Managers
|
Beleidsmedewer-ker Integrale veiligheid,
Vergunningver-
lener
|
|
Inkoop en aanbesteding
Type aanbesteding
|
Aantal offertes
|
Drempelbedrag (excl. BTW)
|
Selectie/
Gunning1
|
Voorwaarde
|
Sluiten/
Onderteke-nen overeen-komst en beëindiging2
|
Bonnenboekje
|
n.v.t
|
Werken tot € 2.500
Leveringen en diensten tot € 500
|
PAV-er3
|
|
Pav-er
|
Enkelvoudig onderhands
|
Eén
|
Werken van € 2.500 tot € 45.000
Leveringen en diensten van € 500 tot € 45.000
Inhuur personeel tot EU-drempel
Bij calamiteiten en niet voorziene situaties en werken in regie op basis van eenheidsprijzen
|
Manager
|
In geval van aanbesteding genoemd onder d, wordt het college zo snel mogelijk geïnformeerd over de gunning
|
Pav-er4
|
Enkelvoudig onderhands
|
Eén
|
Alleenrecht (octrooi of auteursrecht) tot EU-drempel
Technische of artistieke kwaliteiten tot EU-drempel
|
Gemeente-
secretaris
|
Het college wordt zo spoedig mogelijk geïnformeerd over de gunning
|
Manager5
|
Type aanbesteding
|
Aantal offertes
|
Drempelbedrag (excl. BTW)
|
Selectie/
Gunning6
|
Voorwaarde
|
Sluiten/
Onderteke-nen overeen-komst en beëindiging7
|
Meervoudig onderhands
|
Drie tot vijf
|
Werken van € 45.000 tot € 1.500.000
Geïntegreerde contracten zoals D&C contracten tot EU-drempel
Opdrachten groenonderhoud tot EU-drempel
Leveringen en diensten van € 45.000 tot de EU-drempel
Opdracht betreft specialisme dat slechts door enkele bedrijven kan worden uitgevoerd tot EU-drempel
|
Gemeente-
secretaris
|
Het college wordt zo spoedig mogelijk geïnformeerd over de gunning
|
Manager8
|
Openbaar
(UAR 2001 voor werken)
|
|
a. Werken van € 1.500.000 tot de EU-drempel
b. Leveringen en diensten: n.v.t.
|
College
|
|
Manager
|
Europees
(UAR-EG 1991 voor werken)
|
|
a. Werken vanaf de EU-drempel
b. Leveringen en diensten vanaf de EU-drempel
|
College
|
|
Manager
|
6.2
Afdeling Dienstverlening
Waar staat ‘Manager’ wordt bedoeld de manager van de desbetreffende afdeling.
Nr.
|
Omschrijving bevoegdheid
|
Mandaat
-
gever
|
Mandaat
|
Onder-mandaat
|
Aanvullende clausules en/of instructies
|
Team Publiekszaken
|
|
|
|
|
|
Bevoegdheden inzake paspoorten en Europese identiteitskaart:
In ontvangst nemen
Aanvragen van documenten
Uitreiken van documenten
|
Burgemeester
|
Manager
|
Ad. a
mw. I. Theunissen
dhr. W. Verduijn
dhr. M. Sanders
mw. P. Rossem
mw. J. Hijmans
Ad.b
Medewerkers Publiekszaken
Ad.c
Medewerkers Publiekszaken en medewerkers Telefoon- en Informatie-
centrum
|
Via protocol Paspoortwet: de functionaris die het document aanvraagt mag niet degene zijn die het document uitreikt.
|
|
Afgifte rijbewijzen
|
Burgemeester
|
Manager
|
Medewerkers Publiekszaken en medewerkers Telefoon- en Informatiecentrum
|
Via protocol RDW
Behoudens Internationale rijbewijzen (gemandateerd aan hoofddirectie van de ANWB o.g.v. art. 117 Wegenverkeerswet)
|
|
Het doorzenden van een aanvraag voor een verklaring omtrent het gedrag aan de Minister van Veiligheid en Justitie
|
Burgemeester
|
Manager
|
Medewerkers Publiekszaken
|
Aan de hand van protocol Ministerie van Veiligheid en Justitie
|
|
Het opnemen of weigeren van gegevens in de gemeentelijke basisadministratie (art. 83 Wet BRP)
|
B&W
|
Manager
|
Medewerkers Publiekszaken
|
Audit aan de hand van protocol in handboek BRP
|
|
Verklaringen inzake verkiezingen
|
Burgemeester
|
Manager
|
Medewerkers Publiekszaken
|
|
|
Legalisatie handtekeningen (bevestiging dat handtekening van een bepaald persoon is).
|
Burgemeester
|
Manager
|
Medewerkers Publiekszaken
|
|
|
Bevoegdheden in de Rijkswet op het Nederlanderschap (Stb. 1984, 628):
bevestiging van verkrijging of weigering van het Nederlanderschap art. 6 van de wet
het in ontvangst nemen van optieverklaringen en naturalisatieverzoeken art. 21 van de wet en art. 8 Richtlijn verkrijging en verlies Nederlanderschap
|
Burgemeester
|
Manager
|
Medewerkers Publiekszaken
|
Audit door Immigratie- en Naturalisatiedienst.
|
|
Verstrekken van vergunningen en verloven op grond van de Wet op de Lijkbezorging
|
Burgemeester
|
Manager
|
Medewerkers Publiekszaken
|
Begrafenisondernemer/beheerder begraafplaats toetst de aanvraag van datum en tijdstip van begraven/cremeren.
|
|
Ondertekenen van verklaringen onder ede (art. 36 tweede lid sub e van de Wet BRP)
|
B&W
|
Manager
|
Medewerkers Publiekszaken
|
Via protocol in Wet BRP twee medewerkers bij verklaring aanwezig.
|
|
Het aanwijzen van een locatie als gemeentehuis voor het eenmalig sluiten of bevestigen van een huwelijk/geregistreerd partnerschap (art. 147 Gemeentewet)
|
B&W
|
Manager
|
Medewerkers Publiekszaken (BW16.00060)
|
|
|
Het benoemen van Buitengewone Ambtenaren van de Burgerlijke Stand voor één dag (1:16, lid 2, BW)
|
B&W
|
Manager
|
Medewerkers Publiekszaken
|
|
|
Het aanwijzen van een locatie als gemeentehuis voor het eenmalig sluiten of bevestigen van een huwelijk/geregistreerd partnerschap (art. 147 Gemeentewet)
|
B&W
|
Manager
|
Medewerkers Publiekszaken
(BW16.00060)
|
|
|
Het benoemen van Buitengewone ambtenaren van de Burgerlijke Stand voor één dag (art. 1:16 lid 2 Burgerlijk Wetboek)
|
B&W
|
Manager
|
Medewerkers Publiekszaken
|
|
|
Team Zorg en Inkomen
|
|
|
|
|
|
|
Bevoegdheden inzake eenmalige Pgb’s, instemming B&W met het Besluit mandaat- en volmachtverlening éénmalige pgb’s SVB 2015
|
Sociale Verzekerings-bank
|
B&W
|
(Plv.) Manager, met ondermandaat aan Medewerkers Back Office Sociaal Team
|
|
|
Besluiten inzake aanspraken op uitkeringen levensonderhoud krachtens de
Participatiewet, inkomen
Ioaw,
Ioaz,
En de op deze wetten gebaseerde gemeentelijke verordeningen
|
B&W
|
Manager
|
Klantmanager Inkomen
|
|
|
Besluiten inzake aanspraken op uitkeringen niet zijnde levensonderhoud krachtens de
Participatiewet, inkomen
Ioaw,
Ioaz,
En de op deze wetten gebaseerde gemeentelijke verordeningen
|
B&W
|
Manager
|
Klantmanager Inkomen
Medewerker Uitkerings-en financiële administratie
|
Met advies van de juridisch medewerker Kwaliteitszorg in geval van:
(gedeeltelijke) afwijzing
buiten behandelingstelling
incidentele bijzondere bijstand met een geldelijk belang van € 1.000,-- of meer
periodieke bijzondere bijstand met een geldelijk belang van 1.200,- of meer op jaarbasis, tenzij deze bijstand wordt gevraagd voor bewindvoeringskosten; in dat geval is geen advies vereist).
|
|
Besluiten inzake overige onderwerpen krachtens de
Participatiewet, inkomen
Ioaw,
Ioaz,
En de op deze wetten gebaseerde gemeentelijke verordeningen
|
B&W
|
Manager
|
Klantmanager Inkomen
|
Met advies van de juridisch kwaliteitsmedewerker in geval van:
maatregelen
blokkeringen van de uitkering na een onderzoek door IBO
beëindigingsonderzoeken als er sprake is van:
beëindigingen / intrekkingen vanwege geconstateerd frauduleus gedrag
beëindigingen waarbij schending van informatieplicht speelt
beëindigingen waarbij een terugvordering speelt.
|
|
Besluiten tot verhaal, terugvordering en invordering van uitkeringen krachtens de Participatiewet, Ioaw, Ioaz, Wmo 2015 en Jeugdwet alsmede overige feitelijke handelingen zoals het aangaan van minnelijke regelingen en ondertekenen aanmaningen
|
B&W
|
Manager
|
Klantmanager Inkomen
|
Met advies van de juridisch medewerker Kwaliteitszorg in geval van alle oninbare vorderingen en (gedeeltelijke) kwijtscheldingen
|
|
Besluiten krachtens de Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang (Wet IKK)
|
B&W
|
Manager
|
Klantmanager Inkomen
|
Met advies van de juridisch kwaliteitsmedewerker in geval van:
(gedeeltelijke) afwijzingen
buiten behandelingstellingen.
|
|
Besluiten krachtens de Wmo
|
B&W
|
Manager
|
K Klantmanager Zorg
|
Met advies van de juridisch medewerker kwaliteitszorg, niet zijnde de voorzitter in bezwaarprocedures over huishoudelijke hulp, in geval van:
(gedeeltelijke) afwijzingen
buiten behandelingstellingen
woningaanpassingen, hulp bij het huishouden op jaarbasis, vervoersvoorzieningen (rolstoel en scootmobiel) en vervoerskostenvergoedingen met een geldelijk belang van € 10.000 of meer.
|
|
Besluiten krachtens de Wmo 2015 en de Jeugdwet, daaronder begrepen de weigering, wijziging en beëindiging
|
B&W
|
Coördinator Sociaal Team
|
Procescasusregisseur per 1-7-2017;
BW17.00379
|
|
|
Besluiten inzake het verlenen en weigeren van gehandicaptenparkeerkaarten krachtens artikel 49 t/m 55 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer
|
B&W
|
Manager
|
Klantmanager Zorg
|
Met advies van de juridisch medewerker Kwaliteitszorg in geval van:
(gedeeltelijke) afwijzingen
buiten behandelingstellingen
|
|
Besluiten inzake maaltijdenvoorziening en personenalarmering krachtens gemeentelijk beleid
|
B&W
|
Manager
|
Klantmanager Zorg
|
Met advies van de juridisch medewerker Kwaliteitszorg in geval van:
(gedeeltelijke) afwijzingen
buiten behandelingstellingen
|
|
Besluiten, ontheffingen en onderzoeken, voor zover burgemeester en wethouders het bevoegde gezag zijn krachtens de Wet inburgering
|
B&W
|
Manager
|
Klantmanager Inkomen
|
Met advies van de juridisch medewerker Kwaliteitszorg in geval van:
(gedeeltelijke) afwijzingen
buiten behandelingstellingen
|
|
Ondertekening chequebetalingen
|
B&W
|
Manager
|
Klantmanager Inkomen
|
|
|
Het aangeven van sociale zekerheidsfraude bij het Openbare Ministerie (machtiging)
|
B&W
|
Manager
|
Coördinator Sociaal team
|
|
|
Besluiten inzake het gemeentelijk minimabeleid
|
B&W
|
Manager
|
Medewerker vakbalie Zorg Werk en Inkomen
Medewerker Uitkerings-en financiële administratie
|
Met advies van de juridisch medewerker Kwaliteitszorg in geval van:
(gedeeltelijke) afwijzingen
buiten behandelingstellingen
|
|
Indicatie levensloopgeschikte woningen op grond van de Regionale Huisvestingsverordening 2013
|
B&W
|
Manager
|
Klantmanager Zorg
|
|
|
Aangaan en ondertekenen van bruikleenovereenkomsten voor de uitleen van rolstoelen
|
B&W
Burgemeester
|
Manager
|
Medewerkers team Buitenruimte;
Beheerder Gemeentewerf
Algemeen Onderhoudsvak-man
|
|
|
Aangaan en ondertekenen van bruikleenovereenkomsten voor
Trapliften (externe volmacht en machtiging)
|
B&W
Burgemeester
|
Manager
|
Directeur Otto Ooms
|
|
Team Kwaliteit en Ondersteuning
|
|
|
|
|
|
Uitvoering en besluiten op grond van de actuele Verordening Leerlingenvervoer 2014
|
B&W
|
Manager
|
Consulent leerlingenvervoer
|
|
|
Besluiten krachtens de Wmo 2015 en de Jeugdwet, daaronder begrepen de weigering, wijziging en beëindiging
|
B&W
|
Juridisch medewerker Kwaliteitszorg
BW15.00065
|
|
|
|
Bevoegdheden in het kader van beschermd wonen en opvang conform het mandaatbesluit MGR Rijk van Nijmegen (at14003826); toestemming voor ondermandaat (extern mandaat, volmacht en machtiging); de afzonderlijke mandaten zijn in een apart hoofdstuk aan dit register toegevoegd
|
B&W
|
B&W van Nijmegen
|
|
|
|
Bevoegdheden inzake Participatiewet en overige regelingen conform het mandaatbesluit MGR Rijk van Nijmegen, at15002781 en het aanvullend mandaatbesluit at15002780; met toestemming voor ondermandaat (extern mandaat, volmacht en machtiging); de afzonderlijke mandaten zijn in een apart hoofdstuk aan dit register toegevoegd
|
B&W
|
Voorzitter dagelijks bestuur MGR Rijk van Nijmegen
|
|
Geen mandaat van de beslissing op bezwaar en het verrichten van rechtshandelingen bij het inzetten van rechtsmiddelen
|
|
Besluiten inzake aanspraken op uitkeringen levensonderhoud krachtens de
Participatiewet, inkomen
Ioaw,
Ioaz,
En de op deze wetten gebaseerde gemeentelijke verordeningen
|
B&W
|
Manager
|
Juridisch medewerker Kwaliteitszorg
|
|
|
Besluiten tot verhaal, terugvordering en invordering van uitkeringen van bovengenoemde uitkeringsregelingen, waaronder de Participatiewet, Ioaw, Ioaz, Wmo 2015 en de Jeugdwet alsmede overige feitelijke handelingen zoals het aangaan van minnelijke regelingen en ondertekenen aanmaningen
|
B&W
|
Manager
|
Medewerker Terugvordering en Verhaal
|
Met advies van de juridisch medewerker Kwaliteitszorg in geval van alle oninbare vorderingen en (gedeeltelijke) kwijtscheldingen
|
|
Ondertekening declaraties en het doen van kwartaal- en jaaropgaven t.b.v. diverse ministeries
|
B&W
|
Manager
|
Juridisch medewerker Kwaliteitszorg
|
|
|
Het aangeven van sociale zekerheidsfraude bij het Openbare Ministerie (machtiging)
|
B&W
|
Manager
|
Juridisch medewerker Kwaliteitszorg
|
|
|
Uitvoering inzake Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
Besluiten inzake Wet gemeentelijke schuldhulpverlening BW12.01333
|
B&W
|
Sterker Sociaal werk;
B&W gemeente Nijmegen
|
|
Ondermandaat toegestaan
|
6.3
Afdeling Belastingen en Buitenruimte
Waar staat ‘Manager’ wordt bedoeld de manager van de desbetreffende afdeling.
Nr.
|
Omschrijving bevoegdheid
|
Mandaat-
gever
|
Mandaat
|
Ondermandaat
|
Aanvullende clausules en/of instructies
|
|
De heffing en invordering van gemeentelijke belastingen art. 231, lid 2, sub b en c Gemeentewet op basis van de belastingverordening en de Wet Waardering Onroerende Zaken (is formeel geen mandaat)
|
B&W
|
Teamleider Belastingen als heffings- en invorderings-ambtenaar
Plv:
M. van Haren,
H.W. Roelofs,
G.J.M Kokke
|
|
|
|
Algemene wet inzake rijksbelastingen:
art. 63 hardheidsclausule
art. 66 kwijtschelding
|
B&W
|
Teamleider Belastingen
|
|
Ondermandaat niet toegestaan
|
|
Bevoegdheden in het kader van de Wet Waardering Onroerende Zaken:
verstrekken legitimatiebewijzen
verstrekken gegevens aan de Waarderingskamer (art. 4, lid 1)
algemene correspondentie met Waarderingskamer
geschillen voorleggen aan Waarderingskamer (art. 11)
inlichtingen bij afnemers vragen (art. 32) gegevens verzamelen, opslaan en verstrekken (art. 38)
|
B&W
|
Teamleider Belastingen
|
|
|
Team Buitenruimte
|
|
Uitvoering Afvalstoffenverordening
|
B&W
|
Manager
|
Beleidsmedewerker Milieu
|
|
|
Ondertekening van begeleidingsbiljetten art. 10.39 Wm (machtiging)
|
Burgemeester
|
Manager
|
Beleidsmedewerker Milieu
|
|
|
Uitvoering en besluitvorming in het kader van de Beleidsregels subsidie klimaataanpak eigen woningen
|
B&W
|
Manager
|
Beleidsmedewerker Milieu
|
|
|
Beschikkingen tot toepassen van bestuursdwang in spoedeisende gevallen 5:31 Awb (extern mandaat)
|
B&W
|
|
Toezichthouders aangewezen door Waterschap Rivierenland
|
Alleen in gevallen van indirecte lozingen op/in het oppervlaktewater, zoals bedoeld in de Waterwet
|
|
Opleggen van last onder dwangsom en (spoedeisende) bestuursdwang ten aanzien van standplaatsen gedurende evenementen, artt. 5:21/5:31 Awb, 125 Gemeentewet
BW17.00338
|
B&W
|
Manager
|
|
|
|
Het verlenen van vergunning voor het leggen van kabels en leidingen
|
B&W
|
Manager
|
Beheerder civieltechnische werken
|
m.u.v. uitbreidingsplannen
|
|
Het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen t.b.v. werkzaamheden/activiteiten
|
B&W
|
Manager
|
Beheerder civieltechnische werken
|
|
|
Bevoegdheid o.g.v. art. 149, eerste lid onder d, van de WVW 1994 tot het verlenen van ontheffingen voor exceptionele transporten
|
B&W
|
Manager
|
Beheerder civieltechnische werken
|
|
|
Het verlenen van vergunningen inzake rioolaansluitingen
|
B&W
|
Manager
|
Beheerder Riool- en waterwerken
|
Geen mandaat van weigering
|
|
Besluiten tot bestuursdwang voor wegslepen voertuigen o.g.v. de Wegsleepverordening, waaronder de bekendmaking, het bijhouden van het register en de inning van kosten bestuursdwang.
|
B&W
|
Manager
|
Buitengewone opsporingsambtenaren
|
|
|
Besluiten tot bestuursdwang voor wegslepen voertuigen op basis van de Wegsleepverordening, waaronder de bekendmaking en het opmaken van procesverbaal van het wegslepen.
|
B&W
|
Districtchef Tweestromen-land regionale politiekorps Gelderland-Zuid
|
Politieambtenaren
|
|
|
Uitvoeringshandelingen bij toepassing bestuursdwang voor wegslepen o.g.v. de Wegsleepverordening: bekendmaking, bijhouden register en inning van kosten (machtiging)
|
B&W
|
Directeur Houterman Autosleepdienst
|
Werknemers van Houterman Autosleepdienst
|
|
|
Besluit tot bestuursdwang voertuig/autowrak op basis van artt. 4:13 (defect voertuig), 5:4 (voertuigwrak), 5:6 (caravans) en 5:12 (opslaan voorwerp/stoffen) APV en artt. 31 en 32 Afvalstoffenverordening
|
B&W
|
Manager
|
|
|
|
Het innemen van aangiftes en in bewaring nemen van gevonden voorwerpen niet zijnde gevonden dieren (aanwijzingsbesluit).
|
B&W
|
Medewerkers team Beheer/ Onderhoud en team Publiekszaken
|
|
|
|
Het innemen van aangiftes en in bewaring nemen van gevonden dieren (aanwijzingsbesluit).
N.b. De DAN verkrijgt na twee weken automatisch de eigendom van in bewaring genomen dieren, burgemeestersbesluit van 13 maart 2008 BW08.00370.
|
B&W
|
Manager
|
Medewerkers Dierenambulance DAN
|
|
|
Het verkopen, het om niet aan een derde overdragen en het vernietigen van gevonden voorwerpen, niet zijnde gevonden dieren, in de gevallen genoemd in de artt. 6 en 8 van Boek Burgerlijk Wetboek (volmacht).
|
Burgemeester
|
Manager
|
Medewerkers Beheer/Onderhoud
|
|
|
Mandaat van het verstrekken van gegevens ex 10 Wet WION (machtiging)
|
B&W
|
Manager
Directeur Vicrea Solutions BV
|
Beheerder Riool- en waterwerken
|
Ondermandaat aan medewerkers Vicrea Solutions toegestaan
|
|
Het verlenen van grafrechten, toestemming gedenktekens en met name genoemde uitvoerende taken
BW12.00640
|
B&W
|
Directeur Stichting Begraafplaatsen Nijmegen (SBN)
|
Werknemers SBN
|
|
|
Ondertekening van begeleidingsbiljetten art. 10.39 Wm (machtiging)
|
Burgemeester
|
Manager
Medewerkers Beheer/Onderhoud
|
|
|
|
Besluit tot het aanvragen van een aansluiting op het elektriciteitsnetwerk van Liander, volmacht, (BW17.00372)
|
B&W
|
Manager
|
|
De manager kan ondermandaat verlenen aan gecertificeerde aannemersbedrijven
|
|
Uitvoering van de APV
|
Burgemeester
B&W
|
Manager
|
Vergunningverlener;
|
|
|
Geven van een aanwijzing collectieve festiviteiten en de opslag van voertuigen, vaartuigen, mest etc. (artt. 4:2 en 4:13 APV)
|
B&W
|
Manager
|
Vergunningverlener
|
|
|
Zondagswet: het verbinden van geluidsvoorschriften en beperkingen en het verlenen van ontheffing aan evenementen op een zondag of daaraan gelijkgestelde dag (artt. 3, 4 en 5)
|
B&W
Burgemeester
|
Manager
|
Vergunningverlener
|
Geen mandaat
bij ingekomen zienswijzen
van weigeringen
|
|
Beschikkingen op grond van de Drank- en Horecawet
|
Burgemeester
|
Manager
|
Vergunningverlener
|
Geen mandaat van
intrekken vergunning
bevel tot sluiting
|
|
Beschikkingen op grond van de Wet op de kansspelen (artt. 3, 7c en 30 b, d en e)
|
Burgemeester
B&W
|
Manager
|
Vergunningverlener
|
Conform beleid.
|
|
Beschikkingen op grond van de Winkeltijdenwet en de daarop gebaseerde verordening
|
B&W
|
Manager
|
Vergunningverlener
|
Geen mandaat van vaststellen koopzondagen.
|
|
Verlenen verklaring van geen bezwaar op grond van artt. 5 en 10 van het Besluit niet-aangewezen luchtvaartterreinen
|
B&W
|
Manager
|
Vergunningverlener
|
|
|
Het toe- en afwijzen van verzoeken tot ontheffing parkeerverbod van vrachtauto’s langer dan 6 meter of hoger dan 2,4 meter binnen de bebouwde kom o.g.v. artikel 5:8 APV
|
B&W
|
Manager
|
Vergunningverlener
|
|
|
Het aanstellen van verkeersregelaars bij evenementen binnen het gemeentelijk grondgebied (art. 56, lid 1 BABW)
|
Burgemeester
|
Manager
|
Vergunningverlener
|
|
|
Het verlenen van ontheffing voor (gemeentelijke) bedrijfs- en personenauto’s op grond van art. 87 RVV 1990.
|
B&W
|
Heffingsambtenaar van de gemeente Nijmegen
|
|
|
6.4
Afdeling Beleid en Ontwikkeling
Waar staat ‘Manager’ wordt bedoeld de manager van de desbetreffende afdeling.
Nr.
|
Omschrijving bevoegdheid
|
Mandaat-
gever
|
Mandaat
|
Onder-mandaat
|
Aanvullende clausules /instructies
|
Team Projecten Openbare Ruimte
|
|
Akkoordverklaringen van de concept-notariële akte en machtiging tot het passeren akten, waaronder de parafering
|
Burgemeester
|
Manager
|
Beleidsmedewerker Grondzaken
|
|
|
Machtiging ondertekening Modelovereenkomst 3 inzake planschade
|
Burgemeester
|
Manager
|
|
Ondertekening vindt gelijktijdig met verlening van omgevingsvergunning/ontheffing
|
|
30-jarige koop/gebruiksovereenkomst omzetten naar koopovereenkomst voor het symbolische bedrag van € 1,00 alsmede de ondertekening (volmacht en machtiging)
|
B&W
Burgemeester
|
Manager
|
Beleidsmedewerker Grondzaken
|
|
|
Verkoop strookjes grond (volmacht)
|
B&W
|
Manager
|
Beleidsmedewerker Grondzaken
|
Alleen als de verkoop aan het toetsingskader voldoet.
|
|
Vestiging van het recht van opstal voor drukriolering en de ondertekening (volmacht)
|
B&W/Burge-meester
|
Manager
|
Projectleider
|
|
|
Verstrekken opdracht planschadeadvies en aanwijzen adviseur planschade op basis van Planschadeverordening
|
B&W
|
Manager
|
|
|
|
Het nemen van fysieke maatregelen (voor zover ze verkeersbesluiten zijn en niet van tijdelijke aard zijn) op grond van artikel 15 tweede lid WVW 1994
|
B&W
|
Manager
|
Beleidsmedewerker verkeer en vervoer
|
|
|
Besluit tot het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens op borden als bedoeld in artikel 12 lid a BABW;
Besluit tot het plaatsen of verwijderen van de bedoelde verkeerstekens op het wegdek als bedoeld in artikel 12, lid b BABW juncto artikel 18 WVW 1994
|
B&W
|
Manager
|
Beleidsmedewerker verkeer en vervoer
|
|
|
Het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen (verkeerstekens en fysieke maatregelen) die langer duren dan vier maanden dan wel zich regelmatig voordoen (art. 37 BABW)
|
B&W
|
Manager
|
Beleidsmedewerker verkeer en vervoer
|
|
|
Het verlenen van ontheffing voor (gemeentelijke) bedrijfs- en personenauto’s op grond van art. 87 RVV 1990.
|
B&W
|
Manager
|
Beleidsmedewerker verkeer en vervoer, Vergunningverlener
|
|
|
Beslissen op aanvragen om leeftijdsontheffing, artt. 5 lid 2 Reglement Rijbewijzen, 110 en 149 lid 1, onder d WVW 1994
|
B&W
|
Manager
|
Beleidsmedewerker verkeer en vervoer
|
|
|
Besluiten op aanvragen voor het vervoer van meer dan 8 personen op een aanhanger of in laadruimten van voertuigen die niet sneller kunnen dan 45 kilometer per uur (artikel 61b lid 2 sub e van het RVV 1990)
|
B&W
|
Manager
|
Beleidsmedewerker verkeer en vervoer
|
|
Team Sociale en Ruimtelijke ontwikkeling
|
|
|
|
|
Toekennen of afwijzen van een stimuleringsregeling
|
B&W
|
Manager
|
|
|
|
Besluiten op aanvragen om subsidie op grond van de Algemene subsidieverordening gemeente Beuningen II en bijbehorende deelverordeningen
|
B&W
|
Manager
|
Beleidsmedewerker welzijn
|
|
|
Bijhouden register van meldingen op grond van art. 46 wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang (machtiging)
|
B&W
|
Manager
|
Beleidsmedewerker welzijn
|
|
|
Handhaving op het gebied van Kinderopvang
|
B&W
|
Manager
|
Beleidsmedewerker Welzijn
|
|
|
Het opleggen van nadere eisen op basis van art 3:6 lid 1 onder d Wet ruimtelijke ordening
|
B&W
|
Manager
|
Beleidsmedewerker Ruimtelijke Ordening
|
Geen mandaat bij ingekomen zienswijzen
|
|
Ondertekening van begeleidingsbiljetten art. 10.39 Wm (machtiging)
|
Burgemeester
|
Manager
|
Beleidsmedewerker Ruimtelijke ontwikkeling
|
|
|
Elektronisch waarmerken en publiceren van Wro-instrumenten ex art. 1.2.1 A, art. 6.14 Bor en de Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2012
|
B&W
|
Manager
|
Beleidsmedewerker Ruimtelijke Ordening
|
|
|
Het verlenen van vrijstelling op grond van art. 3a, 3b en 15 van de Leerplichtwet
|
B&W
|
|
Medewerker Leerplicht
|
|
|
Uitvoering en besluiten tot het aanvragen van een zorgmachtiging in de zin van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz)
(art. 5.1 en 5.2 Wvggz)
|
B&W
|
Medewerkers van Meldpunt Bijzondere Zorg van GGD Gelderland-Zuid
|
|
|
Team Veiligheid
|
|
|
|
|
|
Wijziging vragenlijsten Wet Bibob
|
B&W
|
Burgemeester
|
|
|
|
Verzoek om advies conform artikel 7 van de Wet Bibob (uitbreiding ondermaat BW17.00152)
|
B&W
Burgemeester
|
Manager
|
Beleidsmedewerker Integrale veiligheid;
Juridisch adviseur (afdeling Informatie en Bedrijfsvoering)
|
|
|
Bevoegdheid tot vaststellen afwijkende sluitingsuur en tijdelijke sluiting horecabedrijven (art. 2:30 APV)
|
Burgemeester
|
Officier van dienst politie Beuningen
|
|
|
6.5
Afdeling Informatie en Bedrijfsvoering
Waar staat ‘Manager’ wordt bedoeld de manager van de desbetreffende afdeling.
Nr.
|
Omschrijving bevoegdheid
|
Mandaat-
gever
|
Mandaat
|
Onder-mandaat
|
Aanvullende clausules en/of instructies
|
Team Advies en Control
|
|
Aangaan stageovereenkomst, art. 2.9 cao Gemeenten
|
B&W
|
Managers
|
|
|
|
Aangaan werkervaringsovereenkomst, art. 2.8 cao Gemeenten
|
B&W
|
Gemeentesecretaris
|
|
|
|
Aangaan arbeidsovereenkomst ogv banenafspraak, art. 2.7 cao Gemeenten
|
B&W
|
Gemeentesecretaris
|
|
|
|
Aangaan arbeidsovereenkomst
in alle functieschalen, Hoofdstuk 2 cao Gemeenten
|
B&W
|
Gemeentesecretaris
|
|
Geen volmacht bij griffiefuncties en de functie van gemeentesecretaris.
Ondermandaat niet toegestaan.
|
|
Aangaan overeenkomst voor inhuur en detachering
|
B&W
|
Gemeentesecretaris
|
|
Voor zover het betreft inhuur en detachering organisatiebreed
In de overige gevallen gelden de mandaten op het overzicht ‘Inkoop en aanbesteding’ in par. 6.1 van dit register.
|
|
Vermindering en vermeerdering van uren
|
B&W
|
Manager
|
|
|
|
Vaststelling functiebeschrijvingen en –waarderingen,
art. 3:1 cao Gemeenten
|
B&W
|
Gemeentesecretaris
|
|
Geen volmacht:
bij griffiefuncties en functie van gemeentesecretaris.
|
|
Aanbod salaris bijaangaan arbeidsovereenkomst, art. 3:3 cao Gemeenten
|
B&W
|
Gemeentesecretaris
|
|
Ondermandaat niet toegestaan
|
|
Salarisverhoging, art. 3:4 cao Gemeenten
|
B&W
|
Gemeentesecretaris
|
|
Ondermandaat niet toegestaan
|
|
Toekenning toelagen, artt. 3:8, art. 3:9 art. 3:14, 3:15, 3:18 cao Gemeenten
|
B&W
|
Gemeentesecretaris
|
|
|
|
Aanwijzing bedrijfshulpverlener, EHBO-er en lid interventieteam, Arbowet en art 3:20 cao Gemeenten
|
B&W
|
Gemeentesecretaris
|
|
|
|
Arbeidsduur en werktijden, artt. 5:4, 5:5 en Bijlage 5B cao Gemeenten
|
B&W
|
Gemeentesecretaris
|
|
Geen volmacht voor de vaststelling van een werktijdenregeling.
|
|
Toekenning vakantie, vakantietoelage en (zwangerschaps- en bevallings)verlof, wet Arbeid en Zorg en hoofdstuk 6 cao Gemeenten
|
B&W
|
Manager
|
|
|
|
Aanspraken bij arbeidsongeschiktheid Hoofdstuk 7 cao Gemeenten
|
B&W
|
Gemeentesecretaris
|
|
|
|
Dit hoofdstuk is geheel vervallen.
In plaats daarvan:
Opzeggen met instemming van de werknemer (artikel 7:671 BW)
Het in gang zetten van een ontbindingsprocedure bij de kantonrechter (artikel 7:671b BW) op een van de redelijke opzeggingsgronden van artikel 7:669 BW
Het aangaan van een buitengerechtelijke ontbinding met wederzijds goedvinden (artikel 7:670b BW)
Ontslag op staande voet (artikel 7:677 BW)
|
B&W
|
Gemeentesecretaris
|
|
|
|
Schorsing als ordemaatregel, art. 11.4 cao Gemeenten
|
B&W
|
Gemeentesecretaris
|
|
|
|
Van werk naar werk aanpak en voorzieningen bij werkloosheid, Hoofdstuk 9 cao Gemeenten
|
B&W
|
Gemeentesecretaris
|
|
|
|
Dragen van uniform of dienstkleding, art. 11.1 cao Gemeenten
|
B&W
|
Manager
|
|
|
|
Ontzegging toegang gemeentehuis
NB: komt niet meer voor in cao Gemeenten; valt onder algemene instructierecht van artikel 7:660 BW
|
B&W
|
Gemeentesecretaris
|
|
|
|
Verplicht volgen van een opleiding, art. 8.2 cao Gemeenten
|
B&W
|
Manager
|
|
|
|
Bevoegdheden in het kader van de klokkenluiders art. 7:658c BW en Regeling Vermoeden Misstand
|
B&W
|
Gemeentesecretaris
|
|
|
|
Toepassing Regeling Studiefaciliteiten gemeente Beuningen / Hoofdstuk 8 cao Gemeenten
|
B&W
|
Manager
|
|
|
|
Verbeteren en ontwikkelen van inzetbaarheid en mobiliteit, art. 8.4 cao Gemeenten
|
B&W
|
Manager
|
|
|
|
Vaststellen persoonlijk ontwikkelingsplan, art. 8.7 cao Gemeenten
|
B&W
|
Manager
|
|
|
|
Aanwijzen loopbaanadviseur, art. 8.6 cao Gemeenten
|
B&W
|
Manager
|
|
In overleg met de P&O-adviseur
|
|
Bevoegdheden in het kader van de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers en het daarop gebaseerde Besluit (BW14.00681)
|
B&W
|
Burgemeester
|
|
Inhouding uitkering o.g.v. art. 4.1 van het Besluit vindt pas plaats nadat het reïntegratiebedrijf en belanghebbende zijn gehoord en het college zo snel mogelijk in kennis wordt gesteld van de inhouding.
|
|
Kostenverhaal Wet op de lijkbezorging
|
B&W
|
Manager
|
|
|
Team Administratie
|
|
|
|
|
|
|
Toewijzen, afwijzen en intrekken van blijvers- en duurzaamheidsleningen BB19.00042.
|
B&W
|
Manager
|
Administra-tief mede-werker financiën
|
|
|
Toewijzen, afwijzen en intrekken van startersleningen, BW16.00752 en BW17.00032 (volmacht)
|
B&W
|
Manager
|
Administra-tief mede-werker financiën
|
|
|
Het afsluiten van verzekeringscontracten en de herziening daarvan
|
B&W
|
Manager
|
|
|
|
Het afwikkelen van schadeclaims
|
B&W
|
Manager
|
|
|
|
Invordering van (privaatrechtelijke) debiteuren, incl. de bevoegdheid tot het nemen van rechtsmaatregelen
|
B&W
|
Manager
|
|
Behalve bedragen boven € 5.000,--
|
|
Het aangaan van kortlopende geldleningen (daggeld, kasgeld)
|
B&W
|
Manager
|
|
|
|
Het beleggen van overtollige middelen
|
B&W
|
Manager
|
|
|
|
De bevoegdheid tot verkoop van in bewaring gegeven zaken als bedoeld in de art 5:6, 5:8 en 5:11 BW
|
Burgemeester
|
Manager
|
Administra-tief mede-werker financiën
|
Onder andere van toepassing bij verkoop van gevonden/gestolen fietsen, waarvan zich geen eigenaar heeft gemeld.
|
|
De heffing en invordering van gemeentelijke belastingen art. 231, lid 2, sub b en c Gemeentewet, op basis van de legesverordening (formeel geen mandaat)
|
B&W
|
Manager
|
|
(BW17.00464)
|
|
De toezending en uitreiking van aanslagbiljetten op basis van de legesverordening ingevolge artikel 8, lid 1 van de Invorderingswet 1990 op grond van artikel 232, lid 1, van de Gemeentewet (formeel geen mandaat)
|
B&W
|
mw. U. Aksoy
mw. M.A.T. Aarts
|
|
(BW17.00464)
|
|
Besluiten over toepassing van de hardheidsclausule art. 63 Algemene wet inzake Rijksbelastingen
|
B&W
|
Manager in de hoedanigheid van heffings- en invorderingsambtenaar gemeentelijke leges
|
|
(BW18.00370)
|
Team Informatie en Facilitair
|
|
Bevoegdheden in het kader van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen: artt. 7, 9, 10, 11, 14, 14A, 15, 31, 32 lid 1 onder a, 37, 38, 39, 40, 41
Nummeraanduidingen (lees: huisnummering) op grond van de Verordening Naamgeving en nummering
|
B&W
|
Bag- beheerder
Plv:
Geo-informatie-specialist
Medewerker Geo-informatie
|
|
|
|
Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, artt. 7, 8 en 9
|
B&W
|
Bag-beheerder
Geo-specialist
|
|
|
|
Besluitvorming en feitelijke handelingen in het kader van de Archiefwet (Aw) en aanverwante regelgeving
|
B&W
|
Gemeentearchivaris Beuningen
|
|
|
|
Ter raadpleging of gebruik beschikbaar stellen van archiefbescheiden met inachtneming van de openbaarheidsbeperkingen, art 17 lid 1 Aw
|
Gemeente-archivaris Beuningen
|
Bureauhoofd Dienstverlening en Beheer gemeente Nijmegen
|
|
|
|
Afwijzen verzoek tot raadpleging of gebruik als de toestand van de archiefbescheiden zich daartegen verzet of deze niet veilig aan verzoeker kunnen worden toevertrouwd art 17 lid 2 Aw
|
Gemeente-archivaris Beuningen
|
Bureauhoofd Dienstverlening en Beheer gemeente Nijmegen
|
|
|
|
Verplichte uitlening aan overheidsorgaan, waaronder de archiefbescheiden zouden berusten als zij niet waren overgebracht, art 18 lid 1 Aw
|
Gemeente-archivaris Beuningen
|
Bureauhoofd Dienstverlening en Beheer gemeente Nijmegen
|
|
|
|
Uitlening aan instelling mits deskundig beheer en veilige bewaring zijn gewaarborgd, art 17 lid 2 Aw
|
Gemeente-archivaris Beuningen
|
Bureauhoofd Dienstverlening en Beheer gemeente Nijmegen
|
|
|
|
Het afgeven van afschriften van een authentieke akte, die volgens de wet door de beheerder van de archiefbewaarplaats moet worden bewaard,
art 20 Aw
|
Gemeente-archivaris Beuningen
|
Bureauhoofd Dienstverlening en Beheer gemeente Nijmegen
|
|
|
|
Het beheer van de gemeentelijke archiefbewaarplaats
art 32 lid 1 Aw
|
Gemeente-archivaris Beuningen
|
Bureauhoofd Dienstverlening en Beheer gemeente Nijmegen
|
|
|
|
Het beheer van de in de archiefbewaarplaats berustende overgebrachte archiefbescheiden en documentaire verzamelingen, art 11 Archiefverordening
|
Gemeente-archivaris Beuningen
|
Bureauhoofd Dienstverlening en Beheer
|
|
|
|
De bevoegdheid om archiefbescheiden en documentatie op te nemen afkomstig van particuliere organisaties of personen indien dit voor de kennis van de lokale of regionale geschiedenis van belang is,
art 12 Archiefverordening
|
Gemeente-archivaris Beuningen
|
Bureauhoofd Inventarisatie gemeente Nijmegen
|
|
|
|
Het verrichten van onderzoek in de door de gemeentearchivaris beheerde archiefbescheiden en documentaire verzamelingen ten behoeve van gemeentelijke organen, art 13 Archiefverordening
|
Gemeente-archivaris Beuningen
|
Bureauhoofd Inventarisatie gemeente Nijmegen
|
|
|
|
Het verrichten van onderzoek in de door de gemeentearchivaris beheerde archiefbescheiden en documentaire verzamelingen ten behoeve van derden, art 14 Archiefverordening
|
Gemeente-archivaris Beuningen
|
Bureauhoofd Inventarisatie gemeente Nijmegen
|
|
|
6.6
Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (VRGZ)
Extern mandaat, besluit van 15-1-2013, in werking getreden 1-1-2013 (BW13.00012)
Nr.
|
Omschrijving bevoegdheid
|
Mandaat-
gever
|
Mandaat
|
Ondermandaat
|
Aanvullende clausules en/of instructies
|
|
Advisering in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), het Gebruiksbesluit, de Brandbeveiligingsverordening en de Algemene Plaatselijke Verordening (APV)
|
B&W
|
Algemeen directeur VRGZ
|
Medewerkers VRGZ
|
Ten aanzien van brandweergerelateerde taken
|
|
Het aanwijzen van toezichthouders en de afgifte inclusief ondertekening van legitimatiebewijzen voor toezichthouders van de brandweer op de naleving van:
Wabo;
Woningwet;
Bouwbesluit;
Ministeriële regelingen inzake brandveiligheid;
Brandbeveiligingsverordening;
Bouwverordening;
APV.
|
B&W
|
Algemeen directeur VGZ
|
|
Ten aanzien van brandweergerelateerde taken
|
6.7
MGR Rijk van Nijmegen
Extern mandaat aan het dagelijks bestuur van het Werkbedrijf van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Rijk van Nijmegen (MGR), met toestemming voor ondermandaat, besluit van 25 augustus 2015 (BW15.00530 en BW18…)
Nr.
|
Omschrijving bevoegdheid
|
Wettelijk voorschrift
|
|
Participatiewet
|
|
|
Aanbieden van voorzieningen gericht op arbeidsinschakeling waaronder begrepen de participatieplaats en het verstrekken van vergoedingen en het weigeren, wijzigen, intrekken dan wel beëindigen van deze voorzieningen
|
Art. 7 lid 1 onder a, 10a,10b, 10d en 10f Participatiewet, artt. 8 t/m 25 Reïntegratieverordening en
artt. 3 t/m 15 Reïntegratie-verordening Participatiewet Rijk van Nijmegen
|
|
Beslissingen over de toepassing van de hardheidsclausule en bij onvoorziene omstandigheden
|
Art. 7 lid 1 onder a. Participatiewet , art. 28 Reïntegratieverordening en
art. 16 Reïntegratieverordening Participatiewet Rijk van Nijmegen
|
|
Besluiten op grond van overgangsrecht van de
Re-integratieverordening
|
Art. 24 Reïntegratieverordening Wet werk en bijstand 2014,
art. 17 Reïntegratie-verordening Participatiewet Rijk van Nijmegen
|
|
Verzoeken aan belanghebbende om relevante inlichtingen te verstrekken
|
Art. 17 lid 1 Participatiewet
|
|
Vaststellen van de identiteit van belanghebbende
|
Art. 17 leden 3 en 4 Participatiewet
|
|
Opstellen Plan van aanpak
|
Artt 44 lid 4 en 44a Participatiewet en artt. 5 en 6 Reïntegratieverordening
|
|
Opleggen van de nadere verplichtingen tot arbeidsinschakeling en andere in dit artikel genoemde verplichtingen
|
Art. 55 Participatiewet
|
|
Besluiten over de voortzetting van een voorziening bij verhuizing van een kandidaat naar een gemeente buiten het Rijk van Nijmegen
|
Art. 2 lid 2 Re-integratieverordening Wet werk en bijstand 2014
|
Nr.
|
Omschrijving bevoegdheid
|
Wettelijk voorschrift
|
|
Ambtshalve of op aanvraag vaststellen of een persoon tot de doelgroep loonkostensubsidie behoort en het jaarlijks na aanvang van de dienstbetrekking ambtshalve vaststellen of deze persoon nog steeds tot de doelgroep behoort (bij een dienstbetrekking in het kader van beschut werk het één keer per drie jaar vaststellen of deze persoon nog steeds tot de doelgroep behoort)
|
Art. 7 lid 1 onder a jo. art. 10c Participatiewet, art.1 van de (tijdelijke) Verordening loonkostensubsidie Participatiewet Rijk van Nijmegen en art. 6 Reïntegratieverordening Participatiewet Rijk van Nijmegen
|
|
Ambtshalve of op aanvraag vaststellen van de loonwaarde en het jaarlijks na aanvang van de dienstbetrekking ambtshalve de hoogte van de loonwaarde vaststellen (bij een dienstbetrekking in het kader van beschut werk het één keer per drie jaar vaststellen of deze persoon nog steeds tot de doelgroep behoort)
|
Art. 7 lid 1 onder a jo. art. 10d Participatiewet, art. 2 van de (tijdelijke) Verordening loonkostensubsidie Participatiewet Rijk van Nijmegen en art. 13 Reïntegratieverordening Participatiewet Rijk van Nijmegen
|
|
Besluiten tot het aangaan en beëindigen van privaatrechtelijke overeenkomsten betreffende de voorzieningen gericht op arbeidsinschakeling inclusief het optreden als verzekeringnemer in verband met de gemeentelijke no risk polis
|
Art. 7 lid 1 onder a, 10a, 10b, 10d, 10da en 10f Participatiewet en artt 8 t/m 25 Reïntegratieverordening
|
|
Verlenen en vaststellen van subsidies betreffende de voorzieningen gericht op arbeidsinschakeling
|
Artikel 10d Participatiewet, artt. 8 t/m 25 Reïntegratieverordening Participatiewet Rijk van Nijmegen
|
|
Het ondersteunen van personen die een uitkering van het UWV ontvangen en het aanbieden van voorzieningen aan die personen
|
Artikel 7 lid 7 Participatiewet
|
|
Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang
|
|
|
Het vaststellen van beleidsregels over het verstrekken van een tegemoetkoming in aanvulling op de kinderopvangtoeslag en het verstrekken van deze tegemoetkomingen
|
Artikel 1:13 wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang
|
|
Wet financiering sociale verzekeringen
|
|
|
Het afgeven van doelgroepverklaringen
|
Artikel 47, lid 4 en artikel 48 lid 4 sub bWet financiering sociale verzekeringen
|
Nr.
|
Omschrijving bevoegdheid
|
Wettelijk voorschrift
|
|
Wet openbaarheid van bestuur
|
|
|
Beslissen, met uitzondering van besluiten op bezwaar, op grond van de artikelen 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 11 van de Wet openbaarheid van bestuur, voor zover het betreft documenten die onder verantwoordelijkheid van de MGR tot stand zijn gekomen of anderszins het werkterrein van de MGR betreffen
|
Art. 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 11 van de Wet
openbaarheid van bestuur
|
|
Algemene wet bestuursrecht (
Awb
)
|
|
|
Doorzenden van geschriften waarvan kennelijk een ander bestuursorgaan bevoegd is
|
Art. 2:3 Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb)
|
|
Ontvangstbevestigingen (elektronische) aanvraag
|
Art. 4:3a Awb
|
|
Vaststellen formulier voor indienen van aanvraag en verstrekken van gegevens
|
Art. 4:4 Awb
|
|
Verzoeken om aanvulling en besluiten om aanvraag niet in behandeling te nemen
|
Art. 4:5 Awb
|
|
Besluit om een hernieuwde aanvraag om beschikking af te wijzen indien de aanvrager geen nieuw gebleken feiten of veranderde omstandigheden heeft vermeld
|
Art. 4:6, lid 2
Awb
|
|
Mededeling verlenging beslistermijn
|
Art. 4:14 Awb
|
|
Opschorten beslistermijn
|
Art. 4:15 Awb
|
|
Vaststellen verschuldigdheid en hoogte dwangsom
|
Art. 4:18 Awb
|
|
Terugvordering onverschuldigd betaalde dwangsommen
|
Art. 4:20 Awb
|
6
.8
B&W van Nijmegen
Extern mandaat van het college aan Burgemeester en wethouders van Nijmegen, met toestemming voor ondermandaat, besluit van 10-2-2015, in werking getreden op 1-1-2015 (BW14.00976); aangevuld bij besluit van 11 juli 2017 (BW17.00377).
Nr.
|
Omschrijving bevoegdheid
|
Wettelijk voorschrift
|
|
Uitvoeren van onderzoek na melding of heronderzoek
|
Artt. 2.3.2, 2.3.6, 2.3.9 Wet maatschappelijke ondersteuning 2016 (hierna: Wmo 2015)
|
|
Vaststellen van de identiteit van belanghebbende
|
Art. 2.3.4 Wmo 2015
|
|
Verzoeken aan belanghebbende om relevante inlichtingen te verstrekken
|
Art. 2.3.8 Wmo 2015
|
|
Aanbieden van voorzieningen gericht op beschermd wonen en opvang, al dan niet in spoedeisende gevallen, waaronder begrepen het verstrekken van voorzieningen op aanvraag en het weigeren, wijzigen, herzien, intrekken, dan wel beëindigen van deze voorzieningen.
|
Artt. 2.3.1, 2.3.3, 2.3.5, 2.3.10 Wmo 2015
|
|
Het beoordelen, verstrekken of weigeren van een persoonsgebonden budget, waaronder begrepen het wijzigen, herzien, intrekken, dan wel beëindigen van deze beslissing.
|
Artt. 2.3.6, 2.3.10 Wmo 2015
|
|
Terug- en invordering en verhaal van kosten
|
Art. 2.4.1, 2.4.3 Wmo 2015 en artikel 16 Verordening maatschappelijke ondersteuning Nijmegen 2015
|
|
Besluiten betreffende de bijdrage in de kosten
|
Art. 2.1.4 Wmo 2015 jo art. 13 Verordening maatschappelijke ondersteuning Nijmegen 2015 en Financieel besluit
|
|
Besluiten op grond van overgangsrecht van de
Verordening maatschappelijke ondersteuning
|
Art. 23 Verordening maatschappelijke ondersteuning 2015
|
|
Besluiten betreffende de toepassing van de hardheidsclausule en bij onvoorziene omstandigheden
|
Art. 23 Verordening maatschappelijke ondersteuning Nijmegen 2015
|
|
Doorzenden van geschriften waarvan kennelijk een ander bestuursorgaan bevoegd is
|
Art. 2:3 Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb)
|
|
Ontvangstbevestigingen aanvraag
|
Art. 4:3a Awb
|
|
Vaststellen formulier voor indienen van aanvraag en verstrekken van gegevens
|
Art. 4:4 Awb
|
|
Verzoeken om aanvulling en besluiten om aanvraag niet in behandeling te nemen
|
Art. 4:5 Awb
|
|
Besluit om een hernieuwde aanvraag om beschikking af te wijzen indien de aanvrager geen nieuw gebleken feiten of veranderde omstandigheden heeft vermeld
|
Art. 4:6, lid 2 Awb
|
|
Mededeling verlenging beslistermijn
|
Art. 4:14 Awb
|
|
Opschorten beslistermijn
|
Art. 4:15 Awb
|
|
Vaststellen verschuldigdheid en hoogte dwangsom
|
Art. 4:18 Awb
|
|
Terugvordering onverschuldigd betaalde dwangsommen
|
Art. 4:20 Awb
|
|
Beslissen op bezwaar, onder voorwaarde dat geen ondermandaat van de beslissing op bezwaar wordt verleend aan degene die het bestreden besluit in ondermandaat heeft genomen
|
Art. 7:1 e.v. Awb jo art. 10:3 Awb
|
|
Besluiten tot rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen te verrichten.
|
160 lid 1 sub f Gemeentewet
|
|
Voorbereiding civiele verdediging
|
160, lid g Gemeentewet
|
|
Bevoegdheid om tot herziening dan wel intrekking van maatwerkvoorzieningen of pgb’s over te gaan en daarin verweer te voeren of rechtsgedingen aan te gaan, mandaat en machtiging.
|
2.3.10 Wmo 2015, 8.1.4 Jeugdwet, 160 lid 1 sub f Gemeentewet
|
|
Bevoegdheid om geheel of gedeeltelijk de geldswaarde van de ten onrechte genoten maatwerkvoorziening of pgb terug te vorderen, mandaat en machtiging
|
2.4.1 Wmo 2015, 8.1.4 Jeugdwet, 160 lid 1 sub f Gemeentewet
|
|
Bevoegdheden in het kader van handhaving Wmo 2015 en Jeugdwet en daarin verweer te voeren of rechtsgedingen aan te gaan; mandaat en machtiging
|
Artt. 5:21 Awb jo 125 Gemeentewet, 5:32 e.v. Awb 160 lid 1 sub f Gemeentewet
|
|
Contractenbeheer in het kader van de handhaving van de Wmo 2015 en de Jeugdwet, daartoe de nodige rechtshandelingen te verrichten (opleggen boetes, vorderen nakoming, vorderen schadevergoeding, ontbinden/opzeggen contract) en rechtsgedingen aan te gaan; volmacht en machtiging
|
Artt. 160 lid 1 sub e en sub g Gemeentewet, 171 lid 2 Gemeentewet
|
6.9 Mandaten in verband met de doorkomst van de Vierdaagse
Extern mandaat met toestemming voor ondermandaat, besluit van 4 juli 2017, in werking getreden op 20 juni 2017 (BW17.00325) en besluit van 10 juli 2018 (BW18.00371)
Nr.
|
Omschrijving bevoegdheid
|
Mandaat
|
|
Beslisbevoegdheid op aanvragen om ontheffing van het verkeersbesluit voor het afwijken van de verkeerstekens Cl en El (artikel 87 RW 1990).
|
Het bestuur van Stichting DE 4-DAAGSE
|
|
Beslisbevoegdheid op aanvragen voor standplaatsen tijdens de doorkomst Vierdaagse (5:18 APV).
|
Het bestuur van Stichting Beuningen Sportief
|
|
Het aanstellen van verkeersregelaars voor de Vierdaagse (art. 56, lid 1 BABW)
|
Burgemeester van de gemeente Nijmegen
|