Overwegingen ten aanzien van het besluit
steeds meer inwoners en bezoekers van de gemeente Oirschot beschikken over een elektrische auto;
het elektrisch rijden de komende jaren, naar verwachting, verder zal toenemen;
onder elektrisch vervoer en elektrische voertuigen in het geval van dit besluit wordt verstaan een volledig elektrisch of een plug-in hybride auto (vierwielig);
elektrische voertuigen regelmatig moeten worden opgeladen;
gebruikers niet de vrijheid hebben om op een willekeurige locatie op te laden, maar zijn aangewezen op een openbare parkeerplaats met een laadvoorziening;
gebruikers zonder laadmogelijkheid op privéterrein, voor het (bij)laden van hun elektrische auto aangewezen zijn op een openbare laadvoorziening;
het daarom wenselijk is, zo niet noodzakelijk, dat er op openbare locaties voldoende mogelijkheden aanwezig zijn om deze elektrische auto’s op te laden c.q. dat er voldoende oplaadpunten beschikbaar zijn;
een aanvraag is ingediend door bewoners om een publieke laadpaal te plaatsen;
deze aanvragers geen laadmogelijkheid hebben op privéterrein, maar wel een elektrische auto (gaan) rijden;
voor bewoners van de gemeente Oirschot de bestaande laadinfrastructuur vergroot moet worden;
onvoldoende beschikbaarheid van openbare laadmogelijkheden een belemmering vormt voor de snelle opmars van elektrisch vervoer in de gemeente Oirschot;
de gemeente Oirschot de bevoegdheid heeft om parkeerplaatsen te reserveren voor uitsluitend het opladen van elektrische voertuigen;
de oplaadpaal gelijktijdig twee elektrische auto’s kan opladen;
er daarvoor bij iedere paal maximaal twee parkeerplaatsen worden gereserveerd als parkeerplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, is overleg gepleegd met de gemachtigde van de korpschef van de politieregio Oost Brabant.