Gemeenteblad van Baarn
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Baarn | Gemeenteblad 2021, 209524 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Baarn | Gemeenteblad 2021, 209524 | Beleidsregels |
Tijdelijke subsidieregeling Behoud maatschappelijke organisaties met coronaschade Baarn januari-juni 2021
In deze subsidieregeling is te vinden aan welke voorwaarden organisaties met coronaschade in Baarn moeten voldoen om in aanmerking te komen voor een eenmalig subsidie en hoe een subsidieaanvraag wordt beoordeeld.
Het college van de gemeente Baarn, gelet op artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht en de ‘Algemene subsidieverordening gemeente Baarn 2020’,
stelt de volgende Tijdelijke Subsidieregeling Behoud Maatschappelijke Organisaties met Coronaschade Baarn januari-juni 2021 vast:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor het in artikel 4 vermelde doel en de in artikel 5 vermelde doelgroep. Organisaties met een winstoogmerk komen niet in aanmerking voor subsidie.
De bepalingen van de Subsidieverordening gemeente Baarn zijn van toepassing voor zover daar in deze regeling niet van wordt afgeweken.
Artikel 4 Doel van de regeling
Het verstrekken van de subsidie heeft primair tot doel te zorgen dat geen waardevolle maatschappelijke functies uit Baarn verdwijnen vanwege liquiditeitsproblemen als gevolg van coronaschade.
De subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan maatschappelijke organisaties die in Baarn gevestigd zijn en gericht zijn op de inwoners van Baarn, werkzaam op het gebied van cultuur, sport, welzijn, recreatie & toerisme en overige maatschappelijke terreinen, een belangrijke rol spelen in de sociale samenhang, waardevol en belangrijk zijn voor de inwoners en een maatschappelijke functie hebben met grote maatschappelijke impact op de inwoners.
Artikel 6. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen.
Het college verleent uitsluitend subsidie voor het kunnen voortzetten van activiteiten tijdens en na de coronacrisis, zodat maatschappelijke organisaties niet in de financiële problemen raken en kunnen blijven bestaan.
Artikel 7 Criteria voor toekenning van subsidie
de organisatie heeft na sluiting van het eerste half jaar 2021 minder dan 10 procent van de totale gemiddelde lasten van de boekjaren 2018 en 2019 als liquiditeit. De organisatie mag liquiditeit in bestemmingsreserves hebben maar die bestemmingsreserves moeten instemming van het college krijgen. Als die instemming er niet is, dan worden de bestemmingsreserves beschouwd als behorende bij de liquiditeit;
Hoofdstuk 3 Subsidieplafond, verdeling en bepaling van subsidiebedrag
Artikel 9 Aanvraagperiode en wijze van verdeling
Artikel 10 Bepaling van het subsidiebedrag
Hoofdstuk 4 De aanvraag, toetsing en besluit
Artikel 12 Toetsing en beschikking
Hoofdstuk 5 Overige bepalingen
Het college kan van de bepalingen in deze subsidieregeling afwijken indien toepassing van de bepalingen zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard.
Artikel 14 Inwerkingtreding en looptijd
Deze subsidieregeling treedt in werking een dag na bekendmaking en vervalt op 16 augustus 2021, met dien verstande dat de regeling van toepassing blijft op subsidies die voor die datum zijn aangevraagd.
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als ‘Subsidieregeling Behoud maatschappelijke organisaties met coronaschade Baarn januari-juni 2021’.
burgemeester en wethouders van Baarn
gemeentesecretaris burgemeester
Artikel 4 Doel en Artikel 5 Doelgroep
De gemeente Baarn wil voor zover mogelijk garant staan voor een divers aanbod van voorzieningen voor de inwoners van Baarn. In Baarn zijn vele stichtingen en verenigingen ten dienste van de inwoners. Baarn kent een bloeiend verenigingsleven. Vele maatschappelijke functies worden door niet-commerciële instellingen vervuld. De gemeente wil binnen haar mogelijkheden deze maatschappelijke functies behouden.
Dat wil niet zeggen dat elke organisatie van deze “instandhoudingssubsidie” gebruik kan maken. Deze subsidieregeling alleen gericht op organisaties zonder winstoogmerk. Ook komen organisaties die gebruik maken van landelijke tegemoetkomingen, bijvoorbeeld op het gebied van sport, niet in aanmerking voor de subsidie als zij met die tegemoetkoming de inkomstenderving door corona voldoende kunnen compenseren.
Het subsidieplafond is bepaald aan de hand van de coronavergoedingen/compensatiegelden die de gemeente ontvangt van de rijksoverheid. Omdat van tevoren niet zeker is hoeveel organisaties behouden moeten worden met hoeveel subsidie en de gemeente financiële zekerheid wil behouden is een subsidieplafond gewenst.
Deze subsidieregeling is van het type ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt’. De datum en tijd van indiening van de aanvraag via de website van de gemeente is hierbij bepalend. Als de aanvraag in eerste instantie niet compleet is maar later aangevuld wordt, dan is de datum/tijd van de aanvulling bepalend voor de volgorde van behandeling van de subsidieaanvragen.
Artikel 10 Bepaling van het subsidiebedrag
Een organisatie zonder liquiditeit kan niet meer bestaan. Dit is in de meeste gevallen onwenselijk. Het is ook onwenselijk dat de liquiditeit zo gering is dat bij een kleine betalingsverplichting de organisatie direct in de rode cijfers zou belanden en alsnog moet worden opgeheven. Daarom wil de gemeente met deze tijdelijke subsidie de organisatie terugbrengen op een zodanig financieel peil dat zij in ieder geval aan eventuele beperkte financiële verplichtingen kan voldoen. Daarbij is het van belang de financiële reserves van de organisatie te beschouwen. De algemene reserve, of egalisatiereserve, is bedoeld om eventuele tegenvallers op te vangen. De organisaties moeten in de coronacrisis dus eerst deze algemene reserves inzetten om te kunnen blijven bestaan. Als die is gebruikt en ook eventuele niet hoogst noodzakelijke bestemmingsreserves ingezet zijn en de organisatie daarna in financiële nood verkeert, dan komt zij in aanmerking voor de subsidie. Met de subsidie moet de organisatie in ieder geval weer een aantal maanden vooruit kunnen.
Een culturele organisatie had in 2018 en 2019 jaarlijkse lasten van 100.000 euro. De baten (ticketverkoop, ledencontributie, sponsoring) waren ook 100.000 euro. Op 31 december 2020 was de liquiditeit 20.000 euro. De organisatie heeft geen bestemmingsreserves. In de eerste helft van 2021 waren de lasten 40.000 euro maar de baten waren vanwege coronamaatregelen slechts 5.000 euro, een negatief resultaat van 35.000 euro. Hierdoor was de liquiditeit op 30 juni 2021 gelijk aan 20.000 minus 35.000 is gelijk aan ‑15.000 euro. Om de liquiditeit inclusief de algemene reserve weer enigszins op peil te krijgen subsidieert de gemeente dan 25.000 euro. Daarmee komt de liquiditeit op -15.000 plus 25.000 is gelijk aan 10.000 euro. Dat is 10 procent van de gemiddelde jaarlijkse lasten van 2018 en 2019.
Meer nog dan bij “reguliere” subsidieaanvragen moeten de aanvragers van deze subsidie inzage geven in de financiële situatie. De financiën van de eerste helft 2021 (een half jaar met corona) moeten vergeleken worden met die van voorgaande jaren zonder corona. Daarom moeten de jaarrekeningen van de jaren 2018 en 2019 aangeleverd worden. Die geven inzicht in de baten en lasten en, niet onbelangrijk, de ontwikkeling van de liquiditeit en de reserves. Ook bij de landelijke coronasteunfondsen moet dat altijd geleverd worden. Ook moeten de subsidieaanvragers aantonen of zij al landelijke corona-vangnetregelingen gebruikt hebben en hoe. Als zij die niet gebruikt hebben, dan moeten zij aantonen waarom niet. Als de aanvrager een nieuwe organisatie is en nog geen jaarrekeningen 2018 en/of 2019 heeft, dan gaat het college met haar in gesprek en levert maatwerk. Daarvoor kan het college eventueel de hardheidsclausule (artikel 13) toepassen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-209524.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.