Gemeente Echt-Susteren - verkeersbesluit - aanwijzen gereserveerde parkeerplaatsen laden elektrische voertuigen - Thaalpad, Echt

VB/Z21/085347

Verkeersbesluit Aanwijzen gereserveerde parkeerplaatsen laden elektrische voertuigen

Thaalpad Echt

Burgemeester en wethouders van de gemeente Echt-Susteren;

Gelet op:

  • -

    Artikel 18 lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994, op grond waarvan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Echt-Susteren bevoegd is dit verkeersbesluit te nemen, nu het Thaalpad in beheer en onderhoud is bij de gemeente Echt-Susteren;

  • -

    Het Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit Echt-Susteren 2019, gepubliceerd op 14 februari 2019, op grond waarvan deze bevoegdheid is gemandateerd aan de Teamleider Kabinet;

  • -

    Artikel 15 lid 1 Wegenverkeerswet 1994 ingevolge waarvan de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    Artikel 15 lid 2 Wegenverkeerswet 1994 ingevolge waarvan maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

  • -

    Artikel 12 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer inhoudende dat de plaatsing van de verkeersborden conform bijlage 1 behorende bij het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    Artikel 12 onder b onder VI van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer inhoudende dat de plaatsing of verwijdering van het verkeersteken op de weg, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    Artikel 14 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, op grond waarvan de plaatsing of verwijdering van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8 lid 2 en 3 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking dient te worden gebracht;

  • -

    Artikel 21 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer ingevolge waarvan de motivering van het verkeersbesluit vermeldt welke doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd en dat wordt aangegeven welke van de in artikel 2 lid 1 en 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit;

  • -

    Artikel 24 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, op grond waarvan over deze maatregel overleg is gevoerd met de taakaccenthouder verkeer van het basisteam Echt van de politie Limburg District Noord en Midden-Limburg en dat deze een positief advies heeft afgegeven;

  • -

    Artikel 26 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, waarin staat opgenomen dat bekendmaking van verkeersbesluiten geschiedt door plaatsing van het besluit in de Staatscourant.

Overwegende:

  • -

    Dat onder elektrisch vervoer en elektrische voertuigen in het geval van dit besluit wordt verstaan een volledig elektrische of een plug-in hybride auto (vierwielig);

  • -

    Dat elektrische voertuigen regelmatig moeten worden opgeladen;

  • -

    Dat gebruikers zonder laadmogelijkheid op privéterrein, voor het (bij)laden van hun elektrisch voertuig aangewezen zijn op een openbare laadvoorziening;

  • -

    Dat bij Vattenfall een aanvraag is binnengekomen van een bewoner van deze wijk voor een laadpaal in de openbare ruimte;

  • -

    Dat de aanvrager niet beschikt over een parkeerplaats op eigen terrein;

  • -

    Dat Vattenfall heeft gecontroleerd of er nabijgelegen laadlocaties aanwezig zijn en dit niet het geval is;

  • -

    Dat in overleg met de aanbieder van de laadpaal is gekozen voor deze locatie;

  • -

    Dat deze locatie is gelegen binnen 250 meter van het adres van de aanvrager;

  • -

    Dat de parkeerdruk in de wijk door deze maatregel slechts marginaal toeneemt, omdat de aanvrager nu ook al in de directe omgeving parkeert;

  • -

    Dat de parkeerplaats bij de laadpaal, zonder uitsluiting van brandstofvoertuigen, niet gegarandeerd beschikbaar is voor het laden van elektrische voertuigen;

  • -

    Dat het daarom wenselijk, is twee gereserveerde parkeerplaatsen voor het laden van elektrische voertuigen aan te wijzen bij het te realiseren laadpunt ter hoogte van Thaalpad 18 te Echt;

  • -

    Dat de gemeente en de aanbieder de laadlocatie, behalve aan de aanvrager, ook aan andere gebruikers beschikbaar willen stellen om de laadlocatie zo optimaal mogelijk te gebruiken;

  • -

    Dat op deze locatie eerst één, en bij gebleken noodzaak op termijn een tweede, gereserveerde parkeerplaats gerealiseerd zal worden voor het laden van elektrische voertuigen, nu deze laadpaal over twee laadpunten beschikt;

  • -

    Dat steeds meer inwoners en bezoekers van de gemeente beschikken over een elektrisch voertuig;

  • -

    Dat het elektrisch rijden de komende jaren, naar verwachting, verder zal toenemen;

  • -

    Dat onvoldoende beschikbaarheid van openbare laadmogelijkheden een belemmering vormt voor de snelle opmars van elektrisch vervoer in Nederland;

  • -

    Dat het realiseren van een oplaadpunt mogelijk een drempel wegneemt voor bewoners om een elektrische auto aan te schaffen of te leasen, wat verder bijdraagt aan een beter milieu;

  • -

    Dat het aanwijzen van een parkeerplaats voor elektrische voertuigen ten doel heeft de gebruiker van een elektrisch voertuig in staat te stellen het voertuig op te laden voor verder gebruik en daardoor aan het algemeen maatschappelijke verkeer kan deelnemen en dat dit prevaleert boven andere individuele belangen;

  • -

    Dat gebruikers van elektrische voertuigen niet de vrijheid hebben om hun voertuig op een willekeurige locatie op te laden, maar zijn aangewezen op een parkeerplaats met een laadvoorziening;

  • -

    Dat het daarom wenselijk, zo niet noodzakelijk, is dat er op openbare locaties voldoende mogelijkheden aanwezig zijn om elektrische voertuigen op te laden c.q. dat er voldoende gereserveerde parkeerplaatsen met oplaadpunten beschikbaar zijn;

  • -

    Dat de belangen van de gebruiker van een elektrisch voertuig zwaarder wegen dan die van overige weggebruikers om op deze specifieke parkeerplaats met hun voertuig te kunnen parkeren;

  • -

    Dat de invoering van de genoemde verkeersmaatregel niet leidt tot rechtstreekse en ingrijpende beïnvloeding van het verkeer op andere wegen;

  • -

    Dat het uit oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, wenselijk en noodzakelijk wordt geacht de genoemde verkeersmaatregel in te stellen;

  • -

    Dat het treffen dan wel intrekken van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • -

    Dat voor zover belanghebbenden nadelige gevolgen ondervinden van het onderhavige verkeersbesluit, deze niet onevenredig zijn in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen (artikel 3:4 lid 2 Algemene wet bestuursrecht).

Besluiten:

  • 3.

    Tot het aanwijzen van twee gereserveerde parkeerplaatsen als locatie voor het opladen van elektrische voertuigen, door het plaatsen van het bord E4 van bijlage 1 van het RVV 1990 en onderbord ob20 (alleen voor opladen elektrische voertuigen) bij het parkeervak ter hoogte van Thaalpad 18 te Echt.

  • 4.

    Het besluit uit te voeren op de locatie zoals aangegeven op de foto ‘Aanwijzen gereserveerde parkeerplaatsen laden elektrische voertuigen Thaalpad te Echt’ welke onlosmakelijk onderdeel uitmaakt van het onderhavige verkeersbesluit.

Bijlage: Foto’s ‘Aanwijzen gereserveerde parkeerplaatsen laden elektrische voertuigen Thaalpad te Echt’.

Echt-Susteren, 23 juni 2021

Burgemeester en wethouders van Echt-Susteren,

krachtens mandaat,

drs. G.W.T. van Balkom

Teamleider Kabinet

Is dit besluit onduidelijk?

Neem dan eerst contact op met de behandelaar. Een toelichting kan misschien voorkomen dat u een bezwaarschrift moet schrijven.

Bent u het niet eens met dit besluit?

Dan kunt u binnen zes weken na de verzenddatum van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van B&W van de gemeente Echt-Susteren. Vermeld op de envelop en in het briefhoofd “bezwaarschrift”.

In uw bezwaarschrift moet u tenminste het volgende vermelden:

  • Uw naam en adres

  • De datum van uw bezwaarschrift

  • Ons kenmerk (stuur ook een kopie van dit besluit mee)

  • De reden waarom u het niet eens bent met dit besluit

  • Uw handtekening

Het besluit geldt ook tijdens de bezwaarprocedure. Als er sprake is van een spoedeisende situatie dan kunt u, naast de bezwaarprocedure, ook een voorlopige voorziening aanvragen bij de rechtbank. Hieraan zijn kosten verbonden. Stuur uw verzoekschrift naar: Voorzieningenrechter Rechtbank Limburg, Postbus 950, 6040 AZ Roermond. U kunt het verzoekschrift ook digitaal indienen. Ga naar www.rechtspraak.nl voor meer informatie.

Bijlage: Foto’s ‘Aanwijzen gereserveerde parkeerplaatsen laden elektrische voertuigen Thaalpad te Echt’.

Naar boven