Beleidsnotitie AED netwerk gemeente Reusel-De Mierden Mei 2021

Inleiding

 

De gemeente Reusel-De Mierden vindt een dekkend netwerk van AED’s en burgerhulpverleners in de ge-meente belangrijk en draagt hier op verschillende manieren aan bij. Het was de wens om dit beleid te evalue-ren en waar nodig nieuwe afspraken met de partners te maken. Aanleiding hiervoor was onder andere dat de dorpsraad Lage Mierde vragen heeft gesteld over het gemeentelijke beleid ten aanzien van AED’s. Daar-naast was er onduidelijkheid over het aantal AED’s dat we vergoeden per kern en we zagen zelf ook ver-schillende aandachtspunten.

 

De evaluatie heeft plaatsgevonden en op basis van het overleg met de partijen is een voorstel uitgewerkt voor de nieuwe subsidiëring vanuit de gemeente om bij te dragen aan een dekkend netwerk van AED’s en burgerhulpverleners. Een voorstel dat de werkgroepen de nodige vrijheid geeft en tegelijkertijd helder en werkbaar is.

 

Huidige beleid van de gemeente

In het geval van een hartstilstand telt elke seconde. Een AED in de nabije omgeving kan levens redden. In de gemeente Reusel-De Mierden willen we daarom graag een dekkend netwerk van AED’s en burgerhulpver-leners. Dit aanbod willen we realiseren via de zogenoemde 6-minutenzones. In deze 6-minutenzones wordt met een straal van 500 meter (hemelsbreed) gerekend rondom een AED. Uitgangspunt voor de gemeente is dat het een gezamenlijke verantwoordelijkheid is. De gemeente ziet het netwerk van AED’s en burgerhulpver-leners mede daarom niet als een basisvoorziening.

 

De gemeente draagt bij door:

  • Het aangaan van een twee jarig contract met HartslagNu (loopt tot 1 juli 2021). Het college heeft hier-toe besloten na een subsidie aanvraag van de stichting om hiermee het landelijke oproepsysteem te borgen. Het landelijke oproepsysteem is immers de basis om burgerhulpverleners in te kunnen zet-ten. Dit kost voor onze gemeente € 784, - excl. Btw per jaar. HartslagNu geeft ons op verzoek in-zicht in het aantal AED’s en hulpverleners in de gemeente en zorgt ook voor nazorg aan hulpverle-ners.

  • We verzekeren alle AED’s die 24 uur per dag beschikbaar zijn en zijn aangemeld bij HartslagNu. Dit kost circa € 800,- per jaar voor 34 AED’s. Met de verzekering nemen we de drempel weg voor een particuliere eigenaar om zijn/haar AED buiten te hangen. Bij schade keren we de vergoeding die wij ontvangen van de verzekeraar uit aan de eigenaar van de AED en we betalen het eigen risico van € 150,- dat de verzekeringsmaatschappij inhoudt.

  • We geven subsidie aan de dorpsraad Lage Mierde, dorpsraad Hulsel, Zorg en Welzijn Reusel en Zorg en Welzijn Hooge Mierde. In de jaarlijkse begroting nemen zij posten op voor onderhoud en vervanging van een aantal AED’s per kern en voor (herhalings)trainingen AED. Alleen voor Reusel betalen we op dit moment de kosten voor het onderhoud van de 3 AED’s nog rechtstreeks. De tota-le kosten aan subsidie en onderhoud voor deze onderdelen zijn de afgelopen begroot op circa € 5.600,- per jaar. De posten (en de werkelijke kosten) kunnen jaarlijks fluctueren. Dit is exclusief bedragen voor PR en communicatie en de informatieavond van de dorpsraad Lage Mierde.

  • Verder faciliteren we de vier werkgroepen AED. Dit doen we door het organiseren van een jaarlijks overleg om de knelpunten en aandachtspunten te bespreken. Daarnaast houden we overzichten bij van de AED’s en maken we plattegronden waarop de locaties van de AED’s staan aangegeven. Ook zorgen we voor een dekkingskaart van het bereik van de AED’s. Verder delen we op verzoek publicaties over de herhalingstrainingen, oproep tot vrijwilligers, het beschikbaar stellen van je parti-culiere AED etc.

 

Huidige stand van zaken

 

Samen met de vier werkgroepen AED is de afgelopen jaren hard gewerkt aan het verbeteren van de dekking over de kernen. We beschikken op dit moment over een nagenoeg dekkend netwerk van AED’s en over voldoende burgerhulpverleners in de gehele gemeente.

 

Kern

Totaal aantal AED’s*

AED’s 24 uur beschikbaar*

AED’s aangemeld bij HartslagNu, 24/7 uur**

Aantal burgerhulpver-lener**

Hulsel

4

3

3

33 (810 inwoners)

Lage Mierde

10

8

6

69 (1.798 inwoners)

Hooge Mierde

8

8

8

70 (1.809 inwoners)

Reusel

23

16

8

167 (8.713 inwoners)

Totaal

45

35

25

339 (13.130 inwoners)

 

*Bij gemeente en werkgroepen bekend

**Registratie Hartslagnu 5 januari 2021

 

Netwerk van burgerhulpverleners

In totaal zijn er 339 burgerhulpverleners aangemeld bij HartslagNu. Voor een goede dekking van burgerhulp-verleners gaat HartslagNu uit van minimaal 1% van het aantal inwoners dat is aangemeld. In onze gemeente is dat 2,5%, dus daar zitten we ruim boven.

 

Netwerk van AED’s

In totaal zijn bij de gemeente en de werkgroepen maar liefst 43 AED’s bekend die 24 uur per dag of tijdens openingstijden beschikbaar zijn.

Het aantal AED’s dat begin januari als actief staat geregistreerd bij HartslagNu en 24 uur per dag beschik-baar is, bedraagt 25. Daarnaast staan 2 AED’s geregistreerd bij HartslagNu als beperkt beschikbaar en zijn er 9 AED’s die geregistreerd staan als inactief. Het is steeds een momentopname, dus dat kan op dit mo-ment alweer anders zijn. Zoals bij de aandachtspunten uitgewerkt is dit een zorg. Alleen de AED’s die zijn aangemeld bij HartslagNu en op actief staan, worden in geval van een reanimatie ingezet door HartslagNu.

 

Op de kaart van die de Hartstichting samen met HartslagNu in 2020 heeft gemaakt zijn er in de gemeente Reusel-De Mieren geen AED loze zones aangeduid in de kernen. HartslagNu baseert zich op de AED’s die bij haar zijn aangemeld. Opgemerkt wordt dat hierbij vooral gekeken is naar de kernen en niet naar het bui-tengebied. www.hartstichting.nl/aed

 

Het netwerk wordt door de Hartstichting als dekkend gezien. We hebben op dit moment voldoende AED’s en voldoende burgerhulpverleners. Op kleinere schaal zijn er wel aandachtspunten zoals de gewenste ver-plaatsing van een AED in Lage Mierde, de benodigde vervanging van twee AED’s in twee wijken in Reusel.

 

Aantal reanimaties in Reusel-De Mierden

In 2019 zijn 3 alarmeringen geweest via HartslagNu. Hiervan waren er 2 in Reusel en 1 in Lage Mierde. In 2020 zijn er 8 alarmeringen geweest. Hiervan waren er 7 in Reusel en 1 in Hooge Mierde.

Dit zijn de reanimatieoproepen waarbij inzet van een burger gewenst was. Het is niet bekend hoeveel reani-maties in totaal in de gemeente hebben plaatsgevonden in 2019 en 2020.

 

Er kunnen ook meldingen hebben plaatsgevonden waarbij alleen politie en ambulance gealarmeerd zijn. Dit gebeurt als de situatie niet geschikt is om burgers te alarmeren, bijvoorbeeld bij een gevaarlijke situatie, een (verkeers)ongeluk, kinderen onder de 1 jaar, een locatie waar geen postcode/huisnummer bekend is.

 

Aandachtspunten en bespreekpunten huidig beleid gemeente

 

 

Wij zien dat de huidige werkwijze een aantal aandachtspunten en vragen kent:

 

  • Toezicht op het onderhoud van alle AED’s in het netwerk is lastig. In de praktijk zien we dat er al-tijd wel een verschil is tussen het aantal AED’s dat is aangemeld bij HartslagNu en dat aangemeld zou moeten zijn. Dit heeft meestal te maken met uit te voeren onderhoud en houdbaarheidstermijnen van onderdelen als batterijen en pads van de particuliere AED’s. HartslagNu stuurt hier strak op en gooit de AED’s uit het systeem als het tijd is voor onderhoud of vervanging van onderdelen. Als een particuliere AED vanwege benodigd onderhoud uitvalt, zijn we afhankelijk van de eigenaar en zijn/haar bereidheid om het benodigde onderhoud zo snel mogelijk te regelen en te betalen. Zolang deze AED uit het systeem ligt is er een gat. De registratie van HartslagNu van begin januari illustreert dat ook duidelijk met 9 AED’s die als inactief staan geregistreerd. Dit vraagt om een sterke betrok-kenheid van de werkgroepen AED met de particuliere eigenaren.

 

  • Aandacht voor vervanging van AED’s. Na 12-15 jaar dient de AED vervangen te worden. We zijn afhankelijk van de bereidheid van de eigenaar van de particuliere AED om de AED te vervangen. Of van de bereidheid van een nieuw bedrijf of buurtvereniging om een AED aan te schaffen als iemand ermee stopt. Dit is een aandachtspunt in alle kernen en dit vraagt om blijvende aandacht voor het belang van het netwerk van alle partijen. Ten aanzien van de levensduur geeft de leverancier in veel gevallen maximaal 8-10 jaar garantie op de werking. HartslagNu heeft bevestigd dat zij geen maxi-mum levensduur aanhoudt.

 

  • Aantal AED’s voor rekening van de gemeente. Vanuit de oorspronkelijke IDOP projecten zijn er voor elke kern 2 AED’s aangeschaft in de drie kleine kernen. De werkgroep in Hulsel heeft hierna nog een AED aangeschaft/verkregen en de werkgroep in Lage Mierde nog twee. In Reusel zijn 3 AED’s van de werkgroep. De werkgroepen gaan er vanuit dat beheer en onderhoud van de extra aangeschafte dan wel verkregen AED’s ook vanuit de subsidie van de gemeente bekostigd worden. Feitelijk gebeurt dit nu ook, want in de begrote bedragen zit ook het onderhoud van de extra AED’s. Het is belangrijk dat er duidelijkheid komt of we beheer, onderhoud en vervanging van de extra AED’s ook (blijven) vergoeden dan wel dat we andere afspraken maken over de wijze van subsidi-ering.

 

  • Kosten voor AED (herhalings)trainingen. Er zijn veel zorgverzekeringen die een reanimatietraining vergoeden vanuit het basispakket of aanvullende verzekering. Moeten we (herhalings)trainingen AED nog wel subsidiëren? Of alleen voor inwoners die hiervoor geen verzekering hebben. Dit geld kan wellicht beter besteed worden.  Hoe de werkgroepen de (herhalings)trainingen organiseren en wat ze daarvoor in rekening brengen is bij elke werkgroep anders geregeld. Maar elke werkgroep ont-vangt hiervoor volgens de begroting op dit moment een subsidie vanuit de gemeente. Omdat veel zorgverzekeringen deelname aan een AED training vergoeden, verstrekken we hiervoor geen subsi-die meer. Dit geld gaan we inzetten voor beheer en onderhoud van de AED’s.

 

  • Verzekering. Verzekering van de AED’s die 24 uur per dag beschikbaar zijn en zijn aangemeld bij HartslagNu is altijd een belangrijke voorwaarde geweest om het particulieren makkelijker te maken hun AED beschikbaar te stellen. Is dit nog steeds zo? De afgelopen jaren is hier twee keer gebruik van gemaakt. Eenmaal bij diefstal en eenmaal bij vernieling.  Alle werkgroepen vinden de verzeke-ring belangrijk. We blijven de AED’s die aan de criteria voldoen verzekeren. De criteria zijn: we gaan uit van een zo goed mogelijke verdeling en zo min mogelijk overlap van de cirkels van de AED’s. De AED’s moeten 24 uur per dag beschikbaar zijn en zijn aangemeld bij HartslagNu.

  • Buitenkasten. Enkele jaren geleden hebben we veel buitenkasten gekregen via een actie van de Hartstichting. We hebben nog niet voorzien in vervanging van deze kasten. De vraag is echter of dit noodzakelijk is. Veel kasten gaan namelijk erg lang mee. Wellicht zijn in de toekomst buitenkasten niet meer nodig.  De leeftijd van de buitenkasten varieert nogal. Er zijn kasten die al ruim 10 jaar oud zijn, er zijn ook kasten die heel nieuw zijn en verkregen uit een actie van uit de Hartstichting. We laten het aan de werkgroepen om te bepalen of zij gaan reserveren voor de vervanging van de bui-tenkasten vanuit extra in te zamelen middelen of dat zij te zijner tijd een actie organiseren zodra ver-vanging aan de orde is. De levensduur van de kasten is volgens HartslagNu heel divers. Er zijn bui-tenkasten die 5-10 jaar meegaan en er zijn kasten waarvan het omhulsel vrijwel levenslang meegaat. Ook de kosten voor een nieuwe buitenkast zijn zeer divers.

 

  • Dekking buitengebied. Hierover is niet eerder een uitspraak gedaan en daarom vinden we het be-langrijk dit toe te voegen. Ons uitgangspunt is dat we streven naar een AED zone in het buitenge-bied op die locaties waar concentraties van bezoekers of inwoners komen. Hierbij rekenen we met een zone van maximaal 2.000 meter (hemelsbreed) rondom een AED. HartslagNu heeft deze straal onlangs aangepast omdat zij merkten dat in het buitengebied vaker en makkelijker de auto wordt gepakt en in een kleinere straal vaak te weinig burgerhulpverleners actief zijn om op te roepen. Een straal van 2.000 meter zou volgens HartslagNu voldoende zijn om minimaal één AED in de alarme-ring mee te alarmeren. In de praktijk is het wel goed om te kijken naar zowel de concentratie van be-zoekers en bewoners als de bereikbaarheid van het gebied en de toegangswegen.

 

  • Bemensing en taken werkgroepen. De werkgroepen zijn actief en betrokken maar niet allemaal even goed bemenst. Dat is een zorg als de kartrekkers wegvallen. Hoe kunnen we de werkgroepen versterken zodat ze voldoende zijn toegerust op hun taak?De werkgroepen hebben zelf de taken onderling verdeeld en het loopt in de kleine kernen goed. Voor Reusel is uitbreiding van de werkgroep dringend nodig. Hier wordt aan gewerkt. De gemeente kan bijdragen door een oproep via de gemeentekanalen te delen. Een hele uitgebreide takenom-schrijving van alle taken van de leden van de werkgroep zoals gebruikt wordt in de gemeente Berge-ijk is volgens de partijen niet nodig.

 

De taak van de werkgroepen is om samen met inwoners, verenigingen en bedrijven te werken aan een (blijvend) dekkend netwerk van AED’s en burgerhulpverleners in de kern. In dit kader zorgen de werkgroepen voor:

- Toezicht op beheer en onderhoud van de AED’s.

- De promotie van de zes minuten zones en daarmee het enthousiast maken en houden van particulieren, buurtverenigingen en bedrijven om bij te dragen aan het netwerk.

- Werving van burgerhulpverleners.

- Sponsoractiviteiten om aanvullende middelen te genereren voor overige kosten zoals vervanging van de AED’s en buitenkasten

- Indien gewenst, het verzorgen van (herhalings)trainingen.

 

  • Rol gemeente. We hebben uitgebreid gesproken over de rol van de gemeente. Of het nu wel of geen basisvoorziening is, de gemeente vindt het netwerk wel belangrijk en volgens de partijen mag dat meer benadrukt worden door een grotere financiële bijdrage. De ambulance aanrijtijden zijn al ja-ren een punt van zorg in onze gemeente. De ambulance aanrijtijden staan in principe los van de hartsave zones. Met een reanimatie moet namelijk binnen 6 minuten hulp worden geboden en dat kan een ambulance nooit halen, ook niet als wel aan de normen wordt voldaan. Volgens de partijen draagt het AED netwerk wel bij aan het gevoel van veiligheid in de gemeente en alleen daarom is het al erg belangrijk.

 

  • Wijze van subsidiëren. Op dit moment subsidiëren we 2 tot 4 AED’s per kern en daarnaast subsi-diëren we ook voor (herhalings)trainingen AED. De middelen hiervoor worden op verschillende ma-nieren via de gemeente beschikbaar gesteld. Naar aanleiding van het overleg is ons duidelijk ge-worden dat een andere basis voor de subsidie wenselijk is. Een basis die meer recht doet aan het verschil in grootte (en daarmee het aantal AED’s) van een kern en die ook eerlijker is voor alle deel-nemers en die ook meer laat zien welke rol wij als gemeente in het AED netwerk nemen.

 

Uitgangspunten

 

 

  • We streven naar een blijvend dekkend netwerk van 6 minuten zones binnen de bebouwde kom van de vier kernen. Hierbij rekenen we met een straal van 500 meter (hemelsbreed) rondom een AED.

  • Het netwerk is geen wettelijke taak van de gemeente. We zien het netwerk daarom niet als een ba-sisvoorziening waarvoor de gemeente alléén verantwoordelijk is. We zijn partner in het netwerk en dragen ons steentje bij. Zes minuten zones zijn een gezamenlijke verantwoordelijkheid samen met de werkgroepen AED, verenigingen, bedrijven en particulieren.

  • Er is structureel vanuit de gemeente slechts beperkt extra geld beschikbaar voor de zes minuten zo-nes.

  • We verwachten van de werkgroepen AED dat zij zich inspannen om particulieren, buurtverenigingen en /of bedrijven enthousiast te maken en te houden om bij te dragen aan het (in stand houden van het) netwerk. De werkgroepen kunnen ook sponsoractiviteiten organiseren om aanvullende gelden te vinden voor bijvoorbeeld vervanging van AED’s of voor buitenkasten. Daarmee kunnen zij dan bij-voorbeeld extra AED’s bekostigen of bijspringen in wijken waar het net niet lukt om een AED te ver-vangen.

  • We vinden het belangrijk om de bestaande verzekering voor AED’s te continueren.

 

Nieuw voorstel voor subsidie

 

 

Gelet op het overleg, de bespreekpunten en de reacties op eerdere voorstellen is er uiteindelijk voor geko-zen om over te stappen naar een bijdrage per AED. De bijdrage is voor beheer en onderhoud ‘plus’. Het is een ruime vergoeding bedoeld voor het reguliere beheer en onderhoud van de AED’s in het netwerk, waarbij het restant naar eigen inzicht kan worden ingezet voor het AED netwerk.

 

Verdere toelichting en voorwaarden

  • De bijdrage is in elk geval bestemd voor beheer en onderhoud van in principe elke AED die de werkgroep onder haar hoede heeft. Hier kunnen ook AED’s van bedrijven, verenigingen en particulie-ren onder vallen.

  • Het restant van de vergoeding kan de werkgroep naar eigen inzicht inzetten voor het AED netwerk. Wij raden hierbij ten zeerste aan om de restantmiddelen te reserveren voor vervanging van de AED zodat aan het einde van de levensduur tenminste kan worden voorzien in een deel van de vervan-gingskosten.

  • De AED is 24 uur per dag beschikbaar en aangemeld bij HartslagNu. Met uitzondering van een korte periode waarin onderhoud wordt gepleegd, staat de AED als actief geregistreerd.

  • De AED maakt een essentieel onderdeel uit van de AED zones in de gemeente. We gaan uit van een zo goed mogelijke verdeling en zo min mogelijk overlap van de AED cirkels.

  • De werkgroep heeft het directe toezicht op de AED. Dat wil zeggen dat iemand van de werkgroep de betreffende AED in het systeem van HartslagNu aanmeldt en beheert. Hiermee komen alle mel-dingen over deze AED direct bij de werkgroep binnen en kan hier adequaat op gereageerd worden. De beschikbaarheid van de AED’s in het netwerk kan hiermee veel beter gemonitord en bewaakt worden. Een onderhoudscontract waarmee een AED 24 uur per dag wordt gemonitord wordt gelijk geschakeld aan deze voorwaarde.

  • De bijdrage is vooralsnog een vaste bijdrage die niet geïndexeerd wordt. Bij de eerste evaluatie over 2 jaar wordt bekeken of aanpassing nodig is.

 

Wat houdt dit verder in:

  • We verwachten dat de werkgroepen zich inspannen om samen met bedrijven en inwoners te zorgen voor aanvullende inkomsten voor alle overige kosten om het netwerk in stand te houden. Denk aan (herhalings)trainingen, PR budget, een informatiebijeenkomst over AED’s en burgerhulpverlening, kosten voor onderhoud en vervanging van overige en overtallige AED’s, kosten voor de buitenkas-ten.

  • Voor speciale inwonersavonden zoals de dorpsraad Lage Mierde al enkele jaren organiseert en die een veel breder karakter hebben dan alleen informatie geven over het AED netwerk en burgerhulp-verleners kan via de begroting van de dorpsraad apart budget worden gereserveerd. Dat is immers een keuze. De dorpsraad kan dit budget ook op een andere wijze inzetten.

  • We verwachten dat partijen in de jaarlijkse subsidieaanvraag en verantwoording inzichtelijk maken wat door de gemeente via de subsidie wordt gefinancierd en wat door derden/aanvullende acties wordt gefinancierd. Voor de middelen die gereserveerd worden, dient een bestemmingsreserve te worden gecreëerd.

  • Uitbreiding van het netwerk waarbij ook een beroep wordt gedaan op de gemeente (ten aanzien van subsidie of verzekering) is altijd in overleg met de gemeente.

 

Aandachtspunten:

  • We realiseren ons dat het op dit moment in veel gevallen nog anders geregeld is. In bijna al-le gevallen zijn de particuliere AED’s nu in beheer bij de particuliere eigenaren zelf en zijn er wellicht ook onderhoudscontracten afgesloten die nog lopen. De werkgroepen kunnen dit inzichtelijk maken en hierover nadere afspraken maken met de bedrijven. We vragen de werkgroepen inzichtelijk te maken hoe ze hier naar toe willen werken.

  • We kunnen ons overigens ook voorstellen dat de werkgroep die huidige afspraak continu-eert en juist vastlegt dat onderhoudskosten door het bedrijf worden voldaan en dat de werkgroep bijvoorbeeld reserveert voor vervanging. Dat kan mits aan de voorwaarden wordt voldaan (denk aan toezicht op het beheer).

  • Inmiddels zijn er al een aantal AED’s vervangen, maar in Hulsel moeten dit jaar nog twee AED’s vervangen worden. De dorpsraad Hulsel gaat hier zorg voor dragen. Daarnaast moe-ten er in Reusel twee AED’s van buurtverenigingen vervangen worden. Hiervoor wordt ge-zocht naar een oplossing.

 

Financiële uitwerking van dit voorstel

 

 

Voor de bijdrage voor beheer en onderhoud ‘plus’ zijn we uiteindelijk uitgekomen op € 200,- per AED. We gaan uit van een minimumbijdrage van € 750,- per kern.

 

Kern

Aantal AED’s die voldoen aan de voorwaarden

Bijdrage onderhoud per AED

Bijdrage voor onderhoud AED

Reusel

16

€ 200,-

16 x € 200,- = € 3.200,-

Hooge Mierde

8

€ 200,-

8 x € 200,- = € 1.600,-

Lage Mierde

8

€ 200,-

8 x € 200,- =

€ 1.600,-

Hulsel

3

€ 200,-

3 x € 200,- = € 600,-  wordt € 750,-

Totaal

34

€ 200,-

€ 7.150,-

 

 

Let op

Het aantal AED’s dat voor vergoeding in aanmerking komt, is nog een bespreekpunt met de partijen. Voor-alsnog gaan we uit van de AED’s die ook bij ons in de verzekering zitten. Uit de registratie van HartslagNu blijkt dat op dat moment niet alle AED’s die verzekerd zijn door ons aan alle voorwaarden voldoen (24 uur per dag beschikbaar, aangemeld bij HartslagNu). En het is ook nog niet duidelijk welke AED’s onder beheer gaan komen van de werkgroep zelf, wat ook een voorwaarde is voor de bijdrage.

 

Financiële consequenties

Hieronder wordt inzichtelijk gemaakt wat dit voorstel betekent voor de kernen en voor de gemeente in totaal uitgaande van het huidige aantal AED’s dat nu bij de gemeente onder de verzekering valt.

 

  • De subsidie aan Zorg en Welzijn Reusel gaat omhoog (van € 750,- naar € 3.200,-). De kosten voor beheer en onderhoud van de huidige 3 AED’s die nu nog rechtstreeks ten laste komen van de ge-meente komen te vervallen (-/- € 675,-). Per saldo betekent dit € 1.775,- meer subsidie voor Reusel.

  • De subsidie aan Zorg en Welzijn Hooge Mierde gaat omhoog (van € 1.275,- naar € 1.600,-).

  • De subsidie aan de dorpsraden Hulsel en Lage Mierde wordt op basis van dit beleid niet hoger of lager. Binnen de begroting van de twee dorpsraden gaat alleen een verschuiving plaats vinden. Om-dat sommige bedragen aanzienlijk hoger zijn geraamd dan de werkelijke kosten (bv voor de jaarlijk-se informatieavond) lijkt dat geen probleem.

  • De kosten voor de verzekering blijven gelijk, circa € 800,- per jaar.

  • Voor de bijdrage aan HartslagNu gaan we vooralsnog uit van de huidige kosten € 784,- excl. btw. Recent is echter bekend geworden dat het rijk HartslagNu zelf gaat financieren waardoor individuele gemeenten niet meer worden gevraagd om een subsidie. Het is nog niet duidelijk welke diensten HartslagNu gaat aanbieden aan de gemeenten, of we daar gebruik van willen maken en wat de kos-ten hiervan zijn.

 

De extra kosten voor dit voorstel komen hiermee vooralsnog uit op € 2.100,- per jaar vanaf 2022.

 

Vervolg uitwerking en evaluatie

 

Na vaststelling van het voorstel door het college gaan we aan de slag met de uitwerking en maken we met de 4 partijen concrete afspraken. Denk aan welke AED’s komen daadwerkelijk in aanmerking, hoe willen de partijen het beheer en onderhoud naar zich toe halen van de particuliere AED’s.

 

Na afronding en in overleg met de partijen gaan we ook inzetten op communicatie, zodat we goed kunnen uitdragen wat de gemeente doet als het gaat om het AED netwerk en wat van de kernen (inwoners, vereni-gingen, bedrijven) zelf verwacht wordt. Dit onderdeel wordt dus nog verder uitgewerkt.

 

Het beleid en de bedragen worden voor de eerste keer over 2 jaar geëvalueerd en daarna in principe elke 4 jaar.

 

 

 

 

 

Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Reusel-De Mierden op 8 juni 2021.

de secretaris,

mr R.P.B.M. Brekelmans

de burgemeester,

mw. A.J.M.H. van de Ven

Naar boven