Gemeenteblad van Amersfoort
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amersfoort | Gemeenteblad 2021, 20166 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amersfoort | Gemeenteblad 2021, 20166 | Beleidsregels |
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende regels omtrent de laadinfrastructuur van elektrische voertuigen (Beleidsregels verkeersbesluit opladen elektrische voertuigen Amersfoort)
Burgemeester en wethouders van gemeente Amersfoort; gelezen het voorstel d.d. 12 januari 2021, met kenmerk 1380994,
overwegende dat het gewenst is het beleid inzake laadinfrastructuur elektrische voertuigen te actualiseren;
gelet op artikel 2, derde lid, aanhef en onder a, 15 en artikel 18, eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 BABW,
Beleidsregels verkeersbesluit opladen elektrische voertuigen Amersfoort
Onder een parkeerplaats op eigen terrein, als bedoeld in het eerste lid, onder a en b, wordt verstaan:
een parkeerplaats waarop de verzoeker of zijn werkgever aanspraak kan maken (al dan niet via een wachtlijst) in een garage of op een perceel, omdat deze volgens een raadsbesluit, een bouwvergunning, een omgevingsvergunning, een erfpachts- of splitsingsakte of een huur- of koopovereenkomst, voor de woning van de verzoeker of het bedrijf van zijn werkgever bestemd is;
Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 12 januari 2021,
de gemeentesecretaris,
de voorzitter,
Laadpalen in de openbare ruimte zijn in bepaalde gevallen vrijgesteld van een vergunning voor het plaatsen van voorwerpen op of aan een openbare plaats in strijd met de publieke functie van de openbare plaats (artikel 5.1 Verordening fysieke leefomgeving Amersfoort). Daartoe hebben burgemeester en wethouders op grond van artikel 5.3 verordening fysieke leefomgeving Amersfoort een besluit genomen.
Met dat besluit is de grondslag vervallen om beleid over laadinfrastructuur elektrische voertuigen te baseren op de verordening fysieke leefomgeving Amersfoort. Hoofdstuk VIII Oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen van de Beleidsregels fysieke leefomgeving Amersfoort wordt dan ook ingetrokken.
Burgemeester en wethouders nemen in onderhavige beleidsregels op in welke gevallen zij een parkeerbord E4 of E9 willen plaatsen met een onderbord dat de parkeerplekken slechts bedoeld zijn voor het laden van elektrische voertuigen en daarvoor een verkeersbesluit, als bedoeld in artikel 12 van het BABW, willen nemen.
Indien een particulier die (toekomstig) eigenaar of bezitter is van een elektrisch voertuig en woont of werkt in de gemeente Amersfoort een laadpaal wil laten plaatsen in de openbare ruimte, dan kan hij in deze beleidsregels zien in welke gevallen de gemeente wil meewerken aan een verzoek om een verkeersbesluit te nemen om parkeervakken aan te wijzen voor het laden van elektrische voertuigen.
De verzoeker stuurt zijn verzoek met daarin zijn/ haar adres naar laadpalen@amersfoort.nl of naar het gemeentelijke postadres. De gemeente toetst of zij wil meewerken aan het verzoek om een verkeersbesluit te nemen, volgens de criteria van artikel 3. Als dat niet het geval is, wijst de gemeente het verzoek af.
Als de gemeente bereid is een verkeersbesluit te nemen dan wordt onderzocht welke locatie geschikt is. In beginsel wordt de dichtstbijzijnde locatie uit het laadpalengrid gekozen. Nadat de locatie is bepaald door de gemeente op basis van het laadpalengrid, wordt deze locatie gemeld aan de verzoeker, die vervolgens zelf op zoek gaat naar een plaatsende partij. Hiervoor levert de gemeente standaardinformatie aan de verzoeker, die vervolgens de informatie aan de gekozen plaatsende partij overlegt.
De plaatsende partij neemt vervolgens contact op met de gemeente om de standaardovereenkomst, zoals die is te vinden op www.amersfoort.nl/laadpalen, aan te gaan. Daarna neemt de gemeente een verkeersbesluit voor de desbetreffende locatie en maakt dat bekend. Tegen dit besluit kan bezwaar worden ingediend. De plaatsende partij mag al tijdens de bezwaartermijn de laadpaal daadwerkelijk plaatsen.
In beginsel worden er bij een nieuw te realiseren oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur twee parkeerplaatsen aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen. Burgemeester en wethouders kunnen ervoor kiezen om de feitelijke realisering van een van de twee plekken uit te stellen tot een nader door burgemeester en wethouders te bepalen datum. Ook tegen dit laatste besluit van burgemeester en wethouders staat bezwaar en beroep open, omdat dan pas het feitelijk rechtsgevolg in werking treedt (ook op de tweede parkeerplaats mag dan niet meer worden geparkeerd met een niet-elektrisch voertuig).
In de praktijk komt het voor dat mensen die een elektrisch voertuig hebben deze vanuit hun woning of bedrijf opladen met een snoer dat over de stoep (en andere delen van de openbare weg) wordt uitgerold naar een openbare parkeerplaats. Dit kan tot gevaarlijke situaties leiden, zeker als er geen direct toezicht wordt gehouden tijdens het opladen door degene die het snoer heeft uitgerold. In verband met de toegankelijkheid van de stoep en de veiligheid voor andere weggebruikers, staat de gemeente verlengde private aansluitingen niet toe. Ook niet als er bijvoorbeeld gebruik wordt gemaakt van een afdekmat.
Elektrisch voertuig: het gaat hierbij om elk voertuig dat op de openbare weg mag rijden, geheel of gedeeltelijk op elektriciteit kan rijden en voorzien is van een stekker om op te laden. Veelal zal het gaan om een volledig elektrische auto of plug-in hybride elektrische auto, maar het kan bijvoorbeeld ook gaan om een ander voertuig, zoals gehandicaptenvoertuig, motor en quad die de parkeerplaatsen voor auto’s gebruikt. Fietsen en snor-/bromfietsen (inclusief speed-pedelec) zijn uitgezonderd.
Laadpaal: een laadpaal met wisselstroom. Voor snellaadpalen (met gelijkstroom) is een aparte beleidsregel vastgesteld, namelijk de Beleidsregel Snellaadinfrastructuur Elektrische voertuigen.
Laadpalengrid: in de bijlage is een lijst met adressen opgenomen die verwijzen naar de locaties waar reeds laadpalen staan en locaties die in aanmerking komen voor een laadpaal, ten tijde van de totstandkoming van deze beleidsregels. Op www.amersfoort.nl/laadpalen staat de meest recente versie van het laadpalengrid.
Een verzoek kan worden ingediend via de contactgegevens die zijn opgenomen op de gemeentelijke website. Het verzoek kan per e-mail of per post worden ingediend.
Burgemeester en wethouders bepalen de definitieve locatie van de laadpaal en de aan te wijzen parkeerplaatsen op basis van het laadpalengrid. De laadpaal en laadpaalinfrastructuur worden binnen een straal van 200 meter, en op maximaal 250 meter loopafstand van de aanvrager geplaatst.
Burgemeester en wethouders verlenen alleen medewerking aan het nemen van een verkeersbesluit voor het aanwijzen van parkeerplekken voor opladen aan de openbare weg als de verzoeker niet op eigen terrein kan opladen. Burgemeester en wethouders wijzen het verzoek ook af als de verzoeker er werkt in Amersfoort en zijn werkgever een parkeerplaats op eigen terrein heeft. Het verzoek wordt ook afgewezen als in de buurt genoeg mogelijkheden zijn voor opladen bij bestaande publieke oplaadpunten.
VvE’s of andere pandeigenaren met (ondergrondse) parkeervoorzieningen worden geacht zelf laadvoorzieningen te plaatsen.
Een verzoeker dient zelf een plaatsende partij te zoeken. Die partij gaat per laadpaal een overeenkomst aan met de gemeente. Deze overeenkomst (een standaardovereenkomst is te vinden op de gemeentelijke website) moet worden gesloten voordat burgemeester en wethouders een verkeersbesluit nemen.
Artikel 4 Toetsing locatie laadpaal
Het uitgangspunt is dat iedere openbare laadpaal wordt geplaatst volgens het vastgestelde laadpalengrid. Deze locaties zijn voorgelegd aan de buurt, en vooraf getoetst aan de door burgemeester en wethouders vastgestelde criteria. Zo geldt bijvoorbeeld dat de doorgang voor al het andere verkeer (auto, fiets, voetganger, rolstoel, etc.) is gewaarborgd. Straatmeubilair en (openbaar) groen mag niet worden belemmerd. De laadpaal mag geen boomwortels of ander groen beschadigen.
Indien de locatie uit het laadpalengrid niet meer kan worden gebruikt, bijvoorbeeld doordat er intussen ander straatmeubilair zoals ondergrondse container zijn geplaatst, een boom of heg in de weg staat, kunnen burgemeester en wethouders een nieuwe locatie aanwijzen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-20166.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.