Gemeenteblad van Utrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2021, 195113 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2021, 195113 | Beleidsregels |
Besluit tot wijziging van de nadere regel Versneld vernieuwen: zorg dichtbij en op maat
Burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht,
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 18 mei 2021
Overwegende dat er aanpassingen nodig zijn om aanvragen mogelijk te maken op de middelen van het steunpakket ‘mentaal welzijn en leefstijl’;
Besluit de Nadere regel: Versneld vernieuwen: zorg dichtbij en op maat als volgt te wijzigen:
De Nadere regel Versneld vernieuwen: zorg dichtbij en op maat wordt als volgt gewijzigd:
2. De subsidie kan bij voorkeur worden aangevraagd door een rechtspersoon die al een subsidie krijgt van burgemeester en wethouders onder een van de nadere regels zoals genoemd in de inleiding, of een inkoopcontract heeft bij burgemeester en wethouders voor Wmo of Jeugdwet aanvullende zorg. Deze eis geldt niet voor aanvragen die zich exclusief richten op subsidiabele activiteit 2 en 3 uit artikel 5.
3. De subsidieaanvraag wordt door een rechtspersoon die al subsidie krijgt van burgemeester en wethouders ingediend, bij voorkeur ingediend namens een samenwerkingsverband van meerdere partijen. Niet al deze partijen hoeven bij voorkeur een financieringsrelatie te hebben met burgemeester en wethouders zoals genoemd bij b. De hoofdaanvrager moet wel aan deze eis voldoen. Deze eis geldt niet voor aanvragen die zich exclusief richten op subsidiabele activiteit b2 en 3 uit artikel 5.
2. Activiteiten die zich – in lijn met actielijn 2 van het Rijks Steunpakket sociaal en mentaal welzijn en leefstijl - specifiek richten op het direct tegengaan en/of verzachten van de negatieve sociale effecten van corona en de coronamaatregelen op volwassen inwoners door inzet op extra begeleiding voor kwetsbare groepen inclusief dak- en thuisloze mensen en/of het bestrijden van eenzaamheid waaronder: extra inzet op matching en begeleiding van vrijwilligers, flexibele ontmoetingsplekken /activiteiten voor groepen, extra inzet welzijn op recept en intensiveren van bestaande activiteiten in de aanpak tegen eenzaamheid (Utrecht Omarmt).
3. Activiteiten vanuit de sociale basis in relatie tot jeugdhulp die zich – in lijn met actielijn 1 van het Rijks Steunpakket sociaal en mentaal welzijn en leefstijl– specifiek richten op mentale ondersteuning van jongeren in kwetsbare situaties die gebaat zijn bij extra ondersteuning om na deze coronaperiode weer zelf verder te kunnen en waar jeugdhulp (alleen) niet de best passende vorm is.
Aldus als principebesluit vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht in de vergadering van 18 mei 2021 en definitief vastgesteld door de wethouders Maatschappelijke Opvang en Jeugd en Jeugdzorg op 16 juni 2021.
De burgemeester
Sharon A.M. Dijksma
De secretaris,
Gabrielle G.H.M. Haanen
Overzicht van de wijzigingen in de n adere regel Versneld vernieuwen: zorg en ondersteuning op maat
Artikel 3 Eisen aan de aanvrager subsidie De subsidie kan worden aangevraagd door rechtspersonen met volledige rechtsbevoegdheid. De subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door een rechtspersoon die al een subsidie krijgt van burgemeester en wethouders onder een van de nadere regels zoals genoemd in de inleiding, of een inkoopcontract heeft bij burgemeester en wethouders voor Wmo of Jeugdwet aanvullende zorg. De subsidieaanvraag wordt door een rechtspersoon die al subsidie krijgt van burgemeester en wethouders ingediend bij voorkeur namens een samenwerkingsverband van meerdere partijen. Niet al deze partijen hoeven bij voorkeur een financieringsrelatie te hebben met burgemeester en wethouders zoals genoemd bij b. De hoofdaanvrager moet wel aan deze eis voldoen. Deze eis geldt niet voor aanvragen die zich exclusief richten op subsidiabele activiteit 2 en 3 uit artikel 5. Rechtspersonen die behoren tot dezelfde groep mogen alleen een aanvraag doen als er géén sprake is van onderling gesloten overeenkomsten en/of feitelijke gedragingen die de mededinging beperken. Burgemeester en wethouders kunnen de betreffende rechtspersonen vragen om aan te tonen dat de mededinging niet wordt beperkt. Wordt dit niet aangetoond? Dan wijzen burgemeester en wethouders alle aanvragen van alle rechtspersonen uit dezelfde groep af. |
Artikel 3 Eisen aan de aanvrager subsidie 1. De subsidie kan worden aangevraagd door rechtspersonen met volledige rechtsbevoegdheid. 2. De subsidie kan bij voorkeur worden aangevraagd door een rechtspersoon die al een subsidie krijgt van burgemeester en wethouders onder een van de nadere regels zoals genoemd in de inleiding, of een inkoopcontract heeft bij burgemeester en wethouders voor Wmo of Jeugdwet aanvullende zorg. Deze eis geldt niet voor aanvragen die zich exclusief richten op subsidiabele activiteit 2 en 3 uit artikel 5. 3. De subsidieaanvraag wordt, bij voorkeuringediend namens een samenwerkingsverband van meerdere partijen. Niet al deze partijen hoeven bij voorkeur een financieringsrelatie te hebben met burgemeester en wethouders zoals genoemd bij b. De hoofdaanvrager moet wel aan deze eis voldoen. Deze eis geldt niet voor aanvragen die zich exclusief richten op subsidiabele activiteit 2 en 3 uit artikel 5. 4. Rechtspersonen die behoren tot dezelfde groep mogen alleen een aanvraag doen als er géén sprake is van onderling gesloten overeenkomsten en/of feitelijke gedragingen die de mededinging beperken. Burgemeester en wethouders kunnen de betreffende rechtspersonen vragen om aan te tonen dat de mededinging niet wordt beperkt. Wordt dit niet aangetoond? Dan wijzen burgemeester en wethouders alle aanvragen van alle rechtspersonen uit dezelfde groep af. |
Artikel 4 Vaststelling subsidieplafond Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks het subsidieplafond vast door middel van de subsidiestaat. |
Artikel 4 Vaststelling subsidieplafond Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks het subsidieplafond vast door middel van de subsidiestaat. Voor subsidiabele activiteit 2 genoemd in artikel 5 is het subsidieplafond € 1.512.433 Voor subsidiabele activiteit 3 genoemd in artikel 5 is het subsidieplafond € 100.000 |
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten In het kader van de Nadere regel subsidie versneld vernieuwen: zorg dichtbij en op maat stellen burgemeester en wethouders van Utrecht de volgende eisen aan de uitvoering van activiteiten: Activiteiten richten zich op het tegengaan en/of verzachten van de negatieve sociale effecten van corona en de coronamaatregelen op inwoners en de extra zorg en ondersteuning die zij daardoor nodig hebben. Tevens dragen de activiteiten bij aan kansen om de transformatie versneld of op nieuwe manieren door te zetten. Hierbij wordt inzet gebaseerd op een heldere probleemanalyse (zie raadsbrief Corona-effecten Jeugd en Wmo) en de ervaring van aanvrager(s) in de praktijk. Wij denken daarbij aan: Het versterken van de sociale basis en de verbinding van de sociale basis met de (aanvullende) zorg. Het vergroten van de inzet van digitale middelen in de zorg en ondersteuning. De inzet op vroegsignalering van schulden en op activering, waarbij de verbinding wordt gelegd met de andere maatregelen op deze thema’s in de verschillende werkpakketten. Het verminderen en tegengaan van eenzaamheid. Het bevorderen van taal- en digitale vaardigheden. Het versterken van de veerkracht van ouders. Het betrekken van draagkrachtige Utrechters. De doelgroepen die specifieke aandacht behoeven vanwege de gevolgen van corona en de coronamaatregelen, namelijk jongeren, gezinnen en ouderen in een kwetsbare positie, inwoners met psychische kwetsbaarheid, mantelzorgers. |
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten In het kader van de Nadere regel subsidie versneld vernieuwen: zorg dichtbij en op maat stellen burgemeester en wethouders van Utrecht de volgende eisen aan de uitvoering van activiteiten: Activiteiten richten zich op het tegengaan en/of verzachten van de negatieve sociale effecten van corona en de coronamaatregelen op inwoners en de extra zorg en ondersteuning die zij daardoor nodig hebben. Tevens dragen de activiteiten bij aan kansen om de transformatie versneld of op nieuwe manieren door te zetten. Hierbij wordt inzet gebaseerd op een heldere probleemanalyse (zie raadsbrief Corona-effecten Jeugd en Wmo) en de ervaring van aanvrager(s) in de praktijk. Wij denken daarbij aan: Het versterken van de sociale basis en de verbinding van de sociale basis met de (aanvullende) zorg. Het vergroten van de inzet van digitale middelen in de zorg en ondersteuning. De inzet op vroegsignalering van schulden en op activering, waarbij de verbinding wordt gelegd met de andere maatregelen op deze thema’s in de verschillende werkpakketten. Het verminderen en tegengaan van eenzaamheid. Het bevorderen van taal- en digitale vaardigheden. Het versterken van de veerkracht van ouders. Het betrekken van draagkrachtige Utrechters. De doelgroepen die specifieke aandacht behoeven vanwege de gevolgen van corona en de coronamaatregelen, namelijk jongeren, gezinnen en ouderen in een kwetsbare positie, inwoners met psychische kwetsbaarheid, mantelzorgers. 2. Activiteiten die zich – in lijn met actielijn 2 van het Rijks Steunpakket sociaal en mentaal welzijn en leefstijl - specifiek richten op het direct tegengaan en/of verzachten van de negatieve sociale effecten van corona en de coronamaatregelen op volwassen inwoners door inzet op extra begeleiding voor kwetsbare groepen inclusief dak- en thuisloze mensen en/of het bestrijden van eenzaamheid waaronder: extra inzet op matching en begeleiding van vrijwilligers, flexibele ontmoetingsplekken /activiteiten voor groepen, extra inzet welzijn op recept en intensiveren van bestaande activiteiten in de aanpak tegen eenzaamheid (Utrecht Omarmt). 3. Activiteiten vanuit de sociale basis in relatie tot jeugdhulp die zich – in lijn met actielijn 1 van het Rijks Steunpakket sociaal en mentaal welzijn en leefstijl– specifiek richten op mentale ondersteuning van jongeren in kwetsbare situaties die gebaat zijn bij extra ondersteuning om na deze coronaperiode weer zelf verder te kunnen en waar jeugdhulp (alleen) niet de best passende vorm is. |
Artikel 6 Eisen aan de subsidieaanvraag Een activiteitenplan van maximaal vier A4’tjes waarin staat: welke resultaten u met de activiteiten wil bereiken en waarom die activiteiten daarvoor nodig zijn; een onderbouwing van de noodzaak van de activiteiten op basis van een probleemanalyse en een voorstel voor monitoring; de doelgroep waar u zich op richt; hoe u de lessen en ervaringen (in Utrecht of elders) vanuit de coronaperiode benut; hoe u samen leert en ontwikkelt met andere partners; op welke manier u de leidende principes toepast; de omvang van de subsidie die aan burgemeester en wethouders worden gevraagd. |
Een activiteitenplan van maximaal vier A4’tjes waarin staat: welke resultaten u met de activiteiten wil bereiken en waarom die activiteiten daarvoor nodig zijn; een onderbouwing van de noodzaak van de activiteiten op basis van een probleemanalyse en een voorstel voor monitoring; de doelgroep waar u zich op richt en of uw aanvraag betrekking heeft op subsidiabele activiteit 1, 2 of 3 (zie artikel 5); hoe u de lessen en ervaringen (in Utrecht of elders) vanuit de coronaperiode benut; hoe u samen leert en ontwikkelt met andere partners; op welke manier u de leidende principes toepast; de omvang van de subsidie die aan burgemeester en wethouders worden gevraagd. |
Artikel 7 Indieningstermijn subsidieaanvraag Er kan subsidie worden aangevraagd voor de in artikel 5 genoemde activiteiten met een looptijd tot en met uiterlijk 31 december 2022. Er zijn twee indieningstermijnen: Eerste termijn: voor activiteiten die starten vanaf 1 juni 2021 moeten de aanvragen vóór 29 maart 2021 zijn ingediend. Tweede termijn: voor activiteiten die starten vanaf 1 september 2021 moeten de aanvragen vóór 29 juni 2021 zijn ingediend. |
Artikel 7 Indieningstermijn subsidieaanvraag Er kan subsidie worden aangevraagd voor de in artikel 5 genoemde activiteiten met een looptijd tot en met uiterlijk 31 december 2022. Aanvragen voor activiteiten die starten vanaf 1 september 2021 moeten voor 29 juni 2021 zijn ingediend. |
Artikel 9 Beoordeling subsidieaanvraag Verwachte opbrengst/effect (totaal 35 punten): de mate waarin uw aanvraag bijdraagt aan de beleidsdoelstelling; de mate waarin aannemelijk wordt gemaakt dat de activiteiten structureel renderen en dus bijdragen aan de versnelde transformatie; de prijs/kwaliteit-verhouding: we hanteren hierbij geen vaste normen, maar bekijken hoe de omvang, aard en het bereik van de activiteiten zich verhouden tot de opgevoerde kosten; de mate waarin vrijwilligers worden betrokken bij de uitvoering van activiteiten. Onderbouwing van de activiteiten (totaal 35 punten): de mate waarin uw aanvraag past onder de subsidiabele activiteiten en aansluit bij de leidende principes; de mate waarin u de behoefte aan uw activiteiten onderbouwt en het aanvullend is op wat er al is; de mate van vernieuwing/innovatie; de mate van inclusiviteit van de activiteiten; de mate waarin u bewoners, cliënten en ervaringsdeskundigen betrekt bij het bedenken en uitvoeren van de activiteiten. |
Artikel 9 Beoordeling subsidieaanvraag 1Verwachte opbrengst/effect (totaal 35 punten): de mate waarin uw aanvraag bijdraagt aan de beleidsdoelstelling; de mate waarin aannemelijk wordt gemaakt dat de activiteiten structureel renderen en dus bijdragen aan de versnelde transformatie (dit criterium geldt niet voor subsidiabele activiteit 2 en 3, zie artikel 5); de prijs/kwaliteit-verhouding: we hanteren hierbij geen vaste normen, maar bekijken hoe de omvang, aard en het bereik van de activiteiten zich verhouden tot de opgevoerde kosten; de mate waarin vrijwilligers worden betrokken bij de uitvoering van activiteiten. Onderbouwing van de activiteiten (totaal 35 punten): de mate waarin uw aanvraag past onder de subsidiabele activiteiten en aansluit bij de leidende principes; de mate waarin u de behoefte aan uw activiteiten onderbouwt en het aanvullend is op wat er al is; de mate van vernieuwing/innovatie (dit criterium geldt niet voor subsidiabele activiteit 2 en 3, zie artikel 5); de mate van inclusiviteit van de activiteiten; de mate waarin u bewoners, cliënten en ervaringsdeskundigen betrekt bij het bedenken en uitvoeren van de activiteiten. |
Op basis van deze beoordeling besluiten burgemeester en wethouders binnen acht weken na de uiterste indieningstermijn over de aanvraag |
Op basis van deze beoordeling besluiten burgemeester en wethouders binnen dertien weken na de uiterste indieningstermijn over de aanvraag |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-195113.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.