Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2021, 192192 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2021, 192192 | Verordeningen |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent de subsidie eenmalige noodsteun voor sportaanbieders die in zwaar weer verkeren als gevolg van de coronamaatregelen (Subsidieregeling eenmalige noodsteun voor sportaanbieders die in zwaar weer verkeren als gevolg van de coronamaatregelen)
Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,
gelet op artikel 3 tweede lid van de Algemene subsidieverordening Amsterdam 2013
besluit de volgende regeling vast te stellen:
Subsidieregeling eenmalige noodsteun voor sportaanbieders die in zwaar weer verkeren als gevolg van de coronamaatregelen
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3 Doel subsidieregeling
Deze subsidieregeling vloeit voort uit het uit collegebesluit VN2021-007294 van 16 maart 2021 over het dekken van coronaschade aan sport in 2021 en richt zich op het behoud van sportaanbod in Amsterdam, dat een bijdrage levert aan de uitvoering van de agenda Sport en Bewegen 2019-2022 en de Sportvisie.
Hoofdstuk 2 Het subsidieplafond en de verdeelsleutel
Voor deze subsidieregeling geldt voor het tijdvak dat loopt van 15 december 2020 tot 1 juli 2021 een subsidieplafond van € 850.000.
Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door sportaanbieders die voldoen aan de volgende criteria:
De coronacrisis duurt nu ruim een jaar en de schade aan de sport is groot. Het College van B&W van Amsterdam wil belangrijke onderdelen van de Amsterdamse sportinfrastructuur overeind houden en hulp te bieden - in aanvulling op de algemene Rijksmaatregelen die zich op sport richten.
Deze subsidieregeling is gericht op sportaanbieders die in zwaar weer verkeren als gevolg van de coronamaatregelen, niet voldoen aan de criteria van de rijksregelingen gericht op sport en daardoor in een financieel gat vallen.
De subsidieregeling betreft eenmalige noodsteun en is zo ingericht dat de extra financiële steun daar terecht komt waar die het hardst nodig is. Dit betekent dat wordt gekeken naar de omvang van de verliezen en de mate waarin de sportaanbieder zelf in staat is de verliezen op te vangen door inzet van eigen reserves, of met hulp van gelieerde partijen zoals b.v. een steunfonds.
Artikel 3. Doel subsidieregeling
Met de subsidieregeling wil de gemeente belangrijke uitvoerders binnen de Amsterdamse sportinfrastructuur die als gevolg van de coronamaatregelen worden bedreigd in hun voortbestaan overeind houden. De regeling richt zich op lastenverlichting door middel van een subsidie gerelateerd aan de accommodatiekosten
Het uitgangspunt van de regeling is dat de financiële noodsteun terecht komt bij Amsterdamse sportaanbieders die van belang voor de uitvoering van het Amsterdamse Sportbeleid, zoals vastgelegd in de agenda Sporten en Bewegen en de Sportvisie en die als gevolg van de coronamaatregelen in hun voortbestaan worden bedreigd. Zij kunnen een eenmalige bijdrage ontvangen zodat ze hun (herziene) activiteiten kunnen voortzetten als de coronamaatregelen dat toelaten.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten en de hoogte van de subsidie
Een sportaanbieder komt over de periode 15 december 2020 tot 1 juli 2021 in aanmerking voor een eenmalige subsidie van maximaal € 80.000.
De hoogte van de subsidie wordt berekend op grond van de accommodatiekosten over de periode 15 december 2020 tot 1 juli 2021. Het berekende bedrag wordt verlaagd voor zover het verlies dat de sportaanbieder heeft geleden door Corona lager is dan de accommodatiekosten. Bijvoorbeeld de accommodatiekosten bedragen € 12.000 en het verlies over de periode 15 december 2020 tot 1 juli 2021 € 8.000. De sport aanbieder ontvangt in dit voorbeeld dan een subsidie van € 4.000.
Het is dat deel van de som van de algemene reserve en continuïteitsreserves 2020 dat noodzakelijke is als financiële buffer voor het opvangen van calamiteiten. Het minimale weerstandsvermogen betreft 5 procent van de gerealiseerde baten in 2019.
Voor deze subsidieregeling geldt voor het tijdvak dat loopt van 15 december 2020 tot 1 juli 2021 een subsidieplafond van € 850.000.
Artikel 6 Beoordeling subsidie en verdeelsleutel subsidieplafond
Als het totaal aan subsidieaanvragen het subsidieplafond van 850.000 overschrijdt dan wordt de subsidie uitsluitend verstrekt aan sportaanbieders die een bijdrage leveren aan de uitvoering van de agenda Sporten en Bewegen en de Sportvisie. Het gaat hierbij sportaanvragers die:
Structurele sportactiviteiten en programma’s aanbieden zoals genoemd in de Agenda Sporten en Bewegen;
structurele sportactiviteiten en programma’s gericht op een van de volgende doelgroepen:
Indien na de selectie op grond van deze criteria het subsidieplafond van €850.000 nog steeds wordt overschreden dan worden alle te verlenen subsidies verlaagd met een gelijk percentage totdat het subsidieplafond wel toereikend is. Indien artikel 6 moet worden toegepast betekent dit dat subsidieaanvragen mogelijk worden afgewezen of dat de subsidie lager wordt verleend dan is aangevraagd.
Deze subsidie kan worden aangevraagd:
Artikel 8 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
De onder artikel 8 gevraagde gegevens zijn bedoeld om het recht op - en de hoogte van de subsidie te kunnen vaststellen.
In het Excelformulier corona Sport worden gegevens gevraagd over de aard van het sportaanbod, deelnemersaantallen en de met het sportaanbod bereikte doelgroep(en). U wordt gevraagd in dit Excel formulier schematisch gegevens uit het jaarverslag of financieel verslag in te vullen. Dit formulier is aan te vragen via sportpunt@amsterdam.nl.
Daarnaast wordt een toelichting gevraagd waarom de subsidie nodig is; welke regelingen heeft u aangevraagd, waarom komt het sportaanbod niet in aanmerking voor andere regelingen en welke actie heeft u ondernomen om tijdelijk kwijtschelding of verlaging van bv huur te krijgen? Bewijzen hiervan zijn:
Artikel 9 Aanvraagtermijn eenmalige subsidie
In afwijking van artikel 6 van de ASA 2013 wordt een subsidieaanvraag voor een subsidie uiterlijk 30 juni 2021 ingediend bij het college. Deze datum wordt strikt gehanteerd omdat bij overschrijding van het subsidieplafond de verdeelsleutel pas kan worden toegepast als alle aanvragen zijn ontvangen.
In artikel 10 staat een aantal weigeringsgronden. Voor alle aanvragers geldt dat de aanvraag op de verschillende onderdelen om het verlies te kunnen vaststellen voldoende en reëel onderbouwd is.
Artikel 11 subsidievaststelling en verantwoording
In artikel 11 wordt gevraagd om bewijzen van de accommodatiekosten en van het verlies over de periode 15 december tot en met 30 juni. Omdat op het moment van de subsidieaanvraag deze periode nog niet financieel is afgerond zal de aanvraag in een aantal gevallen een prognose van het verlies bevatten. Als op grond van de bewijsstukken het verlies lager uitvalt in vergelijking met de prognose dan zal de subsidie lager worden vastgesteld.
Artikel 12. Inwerkingtreding, einde regeling
Deze regeling treedt onmiddellijk in werking, met ingang van de dag na de bekendmaking.
Deze regeling blijft van rechtswege gelden tot 1 januari 2022, met dien verstande dat de regeling van toepassing blijft op de op basis van deze regeling ingediende aanvragen
Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling eenmalige noodsteun voor sportaanbieders die in zwaar weer verkeren als gevolg van de coronamaatregelen
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-192192.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.