Gemeenteblad van Epe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Epe | Gemeenteblad 2021, 191943 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Epe | Gemeenteblad 2021, 191943 | Verordeningen |
Nadere regels cliëntenparticipatie Sociaal Domein Epe
Collegebesluit 2021 zaaknr. 298535
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Epe;
Gelet op artikel 150.1 Gemeentewet, artikel 2.1.3 Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 2.10 Jeugdwet en artikel 47 Participatiewet;
Gelet op artikel 13, lid 4 uit de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Epe en artikel 36b uit de Verzamelverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ Gemeente Epe.
vast te stellen de Nadere regels cliëntenparticipatie Sociaal Domein gemeente Epe
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Adviesraad Sociaal Domein: de door het college aangewezen stichting Adviesraad Sociaal Domein gemeente Epe waarmee de gemeente Epe invulling geeft aan artikel 2.10 van de Jeugdwet, artikel 47 van de Participatiewet en artikel 2.1.3 en 2.5.1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, en dat het college adviseert over voorgenomen beleid binnen het Sociaal Domein in de gemeente Epe;
Gemeentelijk contactpersoon: een door het college aangewezen ambtenaar die voor de adviesraad het aanspreekpunt voor de gemeentelijke organisatie is en belast is met de communicatie tussen de adviesraad en de gemeentelijke organisatie. Dat geldt niet voor de communicatie tussen de adviesraad en de gemeenteraad;
De Adviesraad Sociaal Domein wordt in deze regeling verder aangeduid als adviesraad.
Artikel 2 Doelstelling cliëntenparticipatie
Iedere gemeente is verplicht volgens de wet om inwoners mee te laten denken bij beleidsprocessen in het Sociaal Domein. Hierbij krijgen zij de mogelijkheid om het college te voorzien van gevraagd en ongevraagd advies. Enerzijds biedt dit inwoners de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op het beleid van de gemeente Epe. Anderzijds wil de gemeente Epe gebruik maken van de kennis en ervaringen inwoners, zodat het beleid beter afgestemd wordt op de doelgroep.
Artikel 6 Huishoudelijk reglement adviesraad
De adviesraad stelt een huishoudelijk regelement vast waarin ze onder andere de benoeming en zittingsduur van de leden en de voorzitter, de taken en verantwoordelijkheden van de voorzitter, secretaris, penningmeester en hun besluitvormingsproces in vastleggen.
De Wmo, de Jeugdwet en de Participatiewet geven ieder apart aan dat de gemeente bij verordening regels moet stellen over de wijze waarop cliënten en/of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de gemeentelijke beleidsvorming.
De gemeente Epe kiest er bewust voor om de diverse wetten binnen het Sociaal Domein niet afzonderlijk maar integraal te benaderen. Met het tot stand komen van het Beleidsplan Sociaal Domein in 2018 zijn hier stappen in gezet. Dit gaf ook aanleiding voor de Wmo-adviesraad om haar beleidsterreinen te vergroten naar onderwerpen op het gebied van de Participatiewet.
Daarnaast liep een traject bij de adviesraad in Apeldoorn om een adviesraad Sociaal Domein te vormen. Dit betekende dat de toenmalige VWI-raad (ons adviesorgaan voor werk en inkomen) ophield en overging in een nieuwe adviesraad Apeldoorn. Om de wijze waarop de gemeente Epe cliëntenparticipatie (zoals voorgeschreven in de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet) organiseert vast te leggen, is de Verordening tot wijziging van de Verzamelverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ gemeente Epe 2017 opgesteld. Er is eenzelfde artikel over cliëntenparticipatie opgenomen in de verordening Maatschappelijke Ondersteuning en Jeugdhulp.
In deze Nadere regels is omschreven op welke manier het college van de gemeente Epe ervoor zorgt dat ingezetenen worden betrokken bij de voorbereiding en uitvoering van het beleid met betrekking tot de taken die in de Participatiewet, Jeugdwet en Wmo aan de gemeente zijn opgedragen. Hierbij wordt waarde gehecht aan de onafhankelijkheid van de adviesraad.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 2. Doelstelling cliëntenparticipatie
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 3. Aanwijzen adviesraad
De adviesraad is een onafhankelijke stichting met eigen statuten. De statuten zijn bij de voorbereidingen voor het vormen van een adviesraad Sociaal Domein aangepast. De aanpassingen zijn afgestemd met de gemeente Epe en komen overeen met de Nadere regels.
Artikel 4. Taken en bevoegdheden adviesraad
De adviesraad heeft taken en bevoegdheden op (regionaal) beleidsniveau, maar niet op individueel niveau (dus geen individuele klachten, bezwaarschriften en andere zaken). De adviesraad onderhoudt een levendig netwerk van maatschappelijke organisaties en vertegenwoordigers van belanghebbenden binnen de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet. De adviesraad beoordeelt zelf of en wanneer er bij de opstelling van een advies derden worden betrokken. Dit kunnen onder andere externe deskundigen, vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties, belanghebbenden of andere ter zake kundige personen zijn.
Om het uitgebrachte advies mee te kunnen nemen in de besluitvorming, is het noodzakelijk dat dit advies uiterlijk tien werkdagen voordat het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen, wordt toegezonden aan de contactambtenaar.
Artikel 5. Samenstelling adviesraad
Het is van belang dat de leden van de adviesraad relevante kennis, ervaring en netwerken hebben en een zo evenwichtig mogelijke afspiegeling vormen van de samenleving. De adviesraad moet van een redelijke omvang zijn, wil de benodigde deskundigheid op het brede terrein van het sociaal domein aanwezig zijn. Aan de andere kant moet het geheel ook werkbaar blijven, zodat het aantal leden aan een maximum is verbonden. Er is uitgegaan van een oneven aantal leden (minimaal 7 en maximaal 11), zodat er nooit sprake kan zijn van een even aantal stemmen. De criteria die van toepassing zijn op de leden van de adviesraad staan omschreven in dit artikel.
Artikel 6. Huishoudelijk reglement adviesraad
De adviesraad kan zelf een huishoudelijk reglement opstellen over hoe interne processen worden georganiseerd. De adviesraad stuurt het (geactualiseerde) huishoudelijk reglement, na vaststelling door de adviesraad, ter kennisname aan het college van de gemeente Epe.
In dit artikel is nader uitgewerkt wat de taak- en rolopvatting van het college is ten opzichte van de facilitering van de adviesraad. Voor de vergaderingen van de adviesraad kan de gemeente kosteloos ruimte beschikbaar stellen. Daarnaast kan de adviesraad gebruik maken van de communicatiemiddelen van de gemeente, bijvoorbeeld voor aankondigingen van de vergaderingen in het lokale krantje.
De adviesraad ontvangt jaarlijks een werkbudget. De hoogte hiervan wordt bepaald door de gemeenteraad in de begroting. De exacte onderdelen van het werkbudget staan omschreven in dit artikel. De verantwoording van het ontvangen werkbudget vindt achteraf plaats. De einddatum voor de verantwoording is 1 juni. De Algemene Subsidieverordening van de gemeente Epe dient hiervoor als richtlijn.
Artikel 9. Contact met de gemeente
Dit artikel omschrijft hoe de contacten tussen de gemeente Epe en de adviesraad zijn georganiseerd. De door het college aangewezen gemeentelijk contactpersoon (artikel 1, lid 9) is geen ambtelijk secretaris van de adviesraad. De gemeentelijk contactpersoon is de verbinder tussen de adviesraad en de gemeente. Het is de intermediair die de stand van zaken weet van de adviesaanvragen en daarvoor ook als doorgeefluik fungeert. De gemeentelijk contactpersoon informeert de adviesraad ook over regionale beleidsontwikkelingen.
De leden van de adviesraad zijn gehouden tot geheimhouding van stukken totdat de stukken openbaar zijn. Deze geheimhouding strekt zich ook uit tot derden die worden geconsulteerd. De geheimhouding vervalt niet door beëindiging van het lidmaatschap van de adviesraad.
Artikel 11. Citeertitel en inwerkingtreding
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-191943.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.