Gemeenteblad van Midden-Groningen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Midden-Groningen | Gemeenteblad 2021, 18769 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Midden-Groningen | Gemeenteblad 2021, 18769 | Overige besluiten van algemene strekking |
Nadere regels subsidie leefbaarheidsfonds Midden-Groningen 2021-A
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Midden-Groningen;
overwegende dat het wenselijk is om incidentele activiteiten te subsidiëren die een bijdrage leveren aan het behoud of de verbetering van de leefbaarheid in de gemeente Midden-Groningen;
gelet op artikel 3 van de Algemene Subsidieverordening Midden-Groningen 2019;
Besluit de Nadere regels subsidie leefbaarheidsfonds gemeente Midden-Groningen 2021-A vast te stellen.
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.
Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor concrete activiteiten die een bijdrage leveren aan het behoud of de verbetering van de leefbaarheid, waaronder verstaan de sociale en culturele leefkwaliteit van inwoners of hun organisaties en het bevorderen van het meedoen van kwetsbare inwoners aan de samenleving in de gemeente Midden-Groningen.
De doelgroep bestaat uit individuen, groepen en organisaties die een activiteit als bedoeld in artikel 3 organiseren op het grondgebied van de gemeente Midden-Groningen. Het is hierbij niet van belang of deze individuen, groepen en organisaties in de gemeente Midden-Groningen zijn gevestigd.
Als het geheel van de subsidiabele kosten tijdens een tijdvak hoger is dan het subsidieplafond en eventuele resterende middelen uit één of meerdere voorgaande tijdvakken, wordt – in het geval een of meerdere aanvragers meerdere subsidieverzoeken heeft ingediend – alleen het subsidieverzoek met het hoogste subsidiabele bedrag per aanvrager toegekend. Mochten er vervolgens middelen resteren, dan worden deze naar rato verdeeld over de subsidiabele subsidieverzoeken van aanvragers die meerdere aanvragen hebben ingediend.
Artikel 12 Aanvullende weigeringsgronden
Overeenkomstig artikel 9, derde lid, aanhef en onderdeel f van de ASV kan subsidieverlening worden geweigerd als:
Bij 25% van de activiteiten genoemd in artikel 14, eerste lid van deze Nadere regels vindt een steekproef plaats. Hierbij wordt de subsidieontvanger gevraagd een verantwoording af te leggen waaruit blijkt dat de activiteiten waarvoor subsidie is verstrekt zijn verricht overeenkomstig de verplichtingen die aan de subsidie zijn verbonden. Indien de subsidie niet is ingezet voor de overeengekomen activiteiten kan het college de subsidie terugvorderen op grond van artikel 9, derde lid van de ASV.
Artikel 16 Eindverantwoording van subsidies van meer dan € 50.000
Artikel 17 Subsidievaststelling
In afwijking van artikel 13 van de ASV worden subsidies voor activiteiten als bedoeld in artikel 3, tweede lid, aanhef en onderdelen a en b direct door het college verleend en vastgesteld, een en ander met inachtneming van het bepaalde in artikel 14a van deze Nadere regels.
In afwijking van artikel 13 van de ASV worden subsidies voor activiteiten als bedoeld in artikel 3, tweede lid, aanhef en onderdelen c en d binnen 13 weken na de ontvangst van een aanvraag tot subsidievaststelling vastgesteld. Deze termijn kan eenmaal voor ten hoogste 8 weken worden verdaagd.
Als een aanvraag tot subsidievaststelling niet voor het tijdstip, bedoeld in de artikelen 14, eerste lid is ingediend, kunnen burgemeester en wethouders de subsidieontvanger schriftelijk een nieuwe termijn stellen. Wordt de aanvraag niet binnen deze termijn ingediend dan kunnen zij overgaan tot ambtshalve vaststelling.
De toelichting bij artikel 8, vijfde lid van deze nadere regels maakt integraal onderdeel uit van deze nadere regels.
Deze nadere regels worden aangehaald als Nadere regels subsidie leefbaarheidsfonds Midden-Groningen 2021-A.
Deze nadere regels treden in werking op de dag na bekendmaking en hebben terugwerkende kracht tot 1 december 2020. Per 1 december 2020 worden de Nadere regels subsidie leefbaarheidsfonds Midden-Groningen 2021 ingetrokken.
Deze nadere regels zijn van toepassing op alle aanvragen om subsidieverlening voor activiteiten die plaatsvinden in 2021, waarop nog geen besluit genomen is. Verleende subsidies op basis van de Nadere regels subsidie leefbaarheidsfonds Midden-Groningen 2021 voor activiteiten die plaatsvinden in 2021 worden geacht verleend te zijn op basis van deze nadere regels. De Nadere regels subsidie leefbaarheidsfonds Midden-Groningen 2020-A blijven van toepassing op subsidieaanvragen voor activiteiten die in de periode 12 mei 2020 tot en met 31 december 2020 plaatsvonden.
Behoudens het bepaalde in het zesde lid vervallen deze nadere regels met ingang van 31 december 2021, met dien verstande dat deze van toepassing blijven op subsidies die voor die datum zijn verleend.
Leden drie en vier van artikel 3 vervallen met ingang van de dag in 2021 dat de restricties op groepsvorming en evenementen, zoals bedoeld in (hoofdstukken 3 en 5 van) de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19 bij wijziging of intrekking van deze regeling vervallen, met dien verstande dat ze van toepassing blijven op subsidies die op basis daarvan verstrekt zijn.
Toelichting bij artikel 8, vijfde en zesde lid van de Nadere regels subsidie leefbaarheidsfonds Midden-Groningen 2021-A
Subsidies voor het leefbaarheidsfonds worden toegekend aan iedere aanvrager die tijdig een aanvraag in heeft gediend en aan de voorwaarden voldoet. Per tijdvak is een bedrag beschikbaar (artikel 8, eerste lid). Bedragen die resteren van eerdere tijdvakken, worden aan de beschikbare middelen toegevoegd (artikel 8, tweede lid). Als blijkt dat het totaalbedrag van subsidiabele aanvragen hoger is dan de beschikbare middelen, worden de beschikbare middelen als volgt verdeeld:
Stap 1: meerdere aanvragen door dezelfde aanvrager
Hebben één of meerdere aanvragers meerdere subsidiabele aanvragen ingediend? Dan wordt van deze aanvrager(s) de aanvraag met het hoogste subsidiabele bedrag in aanmerking genomen.
Worden de beschikbare middelen ook overschreden als van elke unieke aanvrager één subsidiabele aanvraag zou worden toegekend? Dan wordt voor al deze aanvragen stap 2 toegepast. De overige subsidiabele aanvragen van aanvrager(s) die meer dan één subsidiabele aanvraag hebben ingediend, worden afgewezen op grond van artikel 8, vijfde lid.
Beleidsmatige onderbouwing van stap 1
Het leefbaarheidsfonds beoogt om een zo divers mogelijk aanbod van activiteiten te stimuleren die de leefbaarheid ten goede komen. Het is in het belang van deze diversiteit om zoveel mogelijk verschillende activiteiten van verschillende aanvragers in staat te stellen doorgang te vinden. Het is daarom niet onbillijk om voorrang te geven aan activiteiten van unieke aanvragers.
Als na toepassing van stap 1 het subsidiabele bedrag nog altijd hoger is dan de beschikbare middelen, worden de beschikbare middelen naar rato verdeeld over de aanvragers. Iedere aanvrager ontvangt een bedrag dat overeenkomt met het aandeel van zijn aanvraag binnen het totaal van aanvragen tijdens het desbetreffende tijdvak. Hieronder staat een voorbeeld:
Aanvrager A vraagt € 2.000,- aan, aanvrager B € 2.000,-, aanvrager C € 1.500,-, aanvrager D € 1.000,- en aanvrager E € 500,-. Het totaalbedrag aan aanvragen bedraagt € 7.000,-. Er is echter € 6.000,- aan middelen beschikbaar. Het subsidiebedrag dat aanvragers A en B aanvragen, is in beide gevallen 28,57% van het totaalbedrag. Aanvrager C vraagt 21,43% van het totaalbedrag, aanvrager D 14,29% en aanvrager E 7,14%. Aanvragers A en B krijgen een subsidie toegekend van 28,57% van € 6.000,-. Dit is € 1.714,20. Aanvrager C krijgt € 1.285,80 toegekend, aanvrager D € 857,40 en aanvrager E € 428,40. In tabel 1 staat deze uitleg schematisch weergegeven.
Tabel 1: voorbeeld van een verdeling naar rato als het aangevraagde subsidiebedrag de beschikbare middelen overschrijdt
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-18769.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.