Jaarverslag 2020 Commissie bezwaarschriften Gemeente Opmeer

1. Inleiding

Bij het in werking treden van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) heeft het gemeentebestuur besloten om de advisering over bezwaarschriften in handen te leggen van een onafhankelijke commissie als bedoeld in artikel 7:13 van de Awb. In de Verordening commissie bezwaarschriften (hierna te noemen: de verordening) van 14 november 2002 (gewijzigd 18 december 2009) is de organisatie en werkwijze van deze commissie bezwaarschriften (verder: de commissie) vastgelegd.

 

Doel van dit verslag is om aan het bestuur van de gemeente inzicht te geven in de activiteiten van de commissie en de gevolgde werkwijze.

2. Taak en werkwijze van de commissie

Bij vaststelling van de verordening hebben de gemeenteraad, de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft, besloten alle bezwaarschriften ter advisering voor te leggen aan de commissie. In artikel 2, lid 2 van de verordening is een uitzondering gemaakt voor:

  • -

    rechtspositieregelingen geldend voor personeel in dienst van de gemeente Opmeer;

  • -

    belastingaanslagen, waardebeschikkingen en overige belastingzaken;

  • -

    besluiten op grond van de Huisvestingsverordening.

De commissie bestaat uit een voorzitter en 4 leden. Er wordt geadviseerd door de voorzitter en ten minste twee leden. De leden worden afhankelijk van hun deskundigheid opgeroepen voor een hoorzitting.

3. Samenstelling van de commissie

In 2020 had de commissie de volgende samenstelling:

voorzitter:

de heer mr. ing. F.A.J. Groenendijk

plaatsvervangend voorzitter en lid:

de heer J.A.M. Verwer

leden:

mevrouw mr. S.L. de Boer-Jetten

de heer M.H. Stolwijk

de heer mr. M.M. Schaper

secretaris:

mevrouw mr. E. Bruijn

 

De secretaris heeft per 31 december 2020 afscheid genomen van de gemeente. De functie wordt tijdelijk vervuld door de heer mr. O. Cetin als interim secretaris. In de loop van 2021 wordt getracht tot een definitieve invulling van de functie te komen.

4. Afhandeling bezwaarschriften

In 2020 zijn 19 bezwaren ontvangen. Dit is een kleine stijging ten opzichte van 2018 en 2019, maar in lijn met de afgelopen jaren. Bij de telling worden meerdere bezwaarschriften in een zaak als één bezwaar meegeteld.

 

Van de 19 bezwaren zijn er 7 ingetrokken aangezien aan het bezwaar tegemoet gekomen kon worden. In 2021 zal blijvend aandacht worden gegeven aan het informeel gesprek met de indiener van een bezwaarschrift.

 

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Intrekkingen

17%

29%

49%

70%

37%

44%

43%

41%

35%

23%

37,5%

37%

 

In het volgende cirkeldiagram is gevisualiseerd wat er met de 19 ontvangen bezwaren is gebeurd. Dat betreft de situatie op 31 december 2020. Zeven ingetrokken, zes adviezen, zes nog in behandeling.

In 2020 is de commissie acht maal in vergadering bijeengekomen en zes adviezen uitgebracht. Het advies luidde vijf keer ongegrond en eenmaal niet-ontvankelijk. Geen bezwaar was gegrond.

Er is niet geadviseerd over te gaan tot betalen van de kosten gemaakt in de bezwaarprocedure.

 

De verdeling van de in 2020 ontvangen bezwaren naar de verschillende afdelingen, levert het volgende overzicht op:

Afdeling:

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

Ruimte en Ondernemen

1

4

3

3

7

5

7

7

Bouw, Woningtoezicht,

Milieu (*oud)

7

11

9

10

X

x

x

x

Realisatie en Beheer

2

1

0

0

0

0

0

0

Zorg en Welzijn (**)

11

4

6

5

13

8

6

11

Welzijn (*oud)

3

1

3

3

x

x

x

x

Bestuurs- en organisatieondersteuning

2

0

0

0

0

0

2

0

Publiekszaken

0

0

0

0

0

0

1

1

*In Opmeer heeft in 2017 een reorganisatie plaatsgevonden. De Afdeling Algemene Zaken, Ruimtelijke Ordening en de afdeling Bouw, Woningtoezicht, Milieu zijn samen Ruimte en Ondernemen geworden. De afdeling Sociale voorzieningen met de afdeling Welzijn heten nu de afdeling Zorg en Welzijn.

** Waaronder ook het IKC

5. Doorlooptijden

De beslistermijn voor het afhandelen van bezwaren is 12 weken met ingang vanaf de dag na die waarop de termijn voor het indienen van het bezwaarschrift is verstreken (artikel 7:10, lid 1 Awb). Een verdaging verlengt de beslistermijn met zes weken.

 

Soms heeft een opschorting van de termijn plaatsgevonden, omdat de indiener van het bezwaarschrift het bezwaar nog niet gemotiveerd had of omdat er anderszins een gebrek aan kleefde. Ook wordt soms de afhandeling met instemming van belanghebbenden uitgesteld.

Meestal wordt 2 weken gegeven om een gebrek te herstellen. Als de materie complex is, wordt een langere termijn geboden om gronden aan te vullen.

 

In twee bezwaarzaken betreffende handhaving bij een horecagelegenheid is getracht middels mediation tot een oplossing te komen. Partijen hebben meerdere malen overlegd. Na vijf maanden heeft een van de partijen verzocht om de zaak toch middels de gangbare bezwaarprocedure te behandelen. In deze twee bezwaarzaken worden de bezwaarmakers alsnog in 2021 gehoord door de bezwaarschriftencommissie.

6. Afwijken van het advies

In 2020 is door het college niet afgeweken van het advies van de commissie.

7. (Wettelijke) ontwikkelingen

In 2020 is de commissie acht maal in vergadering bijeengekomen. Gemiddeld werden er twee zaken per vergadering behandeld. In theorie kan gewacht worden op meer bezwaren, maar dit is gelet op de doorlooptijden geen gewenste ontwikkeling.

 

Voor de bezwaarprocedure zijn de volgende ontwikkelingen ook van belang.

 

Corona

Vanaf medio maart 2020 kreeg ook de bezwaarschriftenafhandeling te maken met de landelijke coronamaatregelen. Na de zomer van 2020 kreeg Nederland te maken met een tweede coronagolf. Daardoor werden mensen verplicht een mondkapje te dragen en thuis te werken. Ook bijeenkomsten werden afgeraden en sterk beperkt. Dat resulteerde in een digitale hoorzitting op 1 december 2020.

 

De commissie heeft een voorkeur voor het fysiek horen, maar gezien de landelijke maatregelen en de ernst van de bedreiging door het virus is dat vanuit veiligheidsoverwegingen niet wenselijk. Wanneer het aantal belanghebbenden in een bezwaarzaak beperkt is, dan kunnen inwoners digitaal worden gehoord. In oktober en november 2020 ontvingen we ongeveer 90 bezwaarschriften betreffende een verleende omgevingsvergunning voor de realisatie van een hotel voor expats in Spanbroek. Dan ligt het digitaal horen van bezwaarmakers niet voor de hand. Aangezien het fysiek horen ook beperkt mogelijk is, zullen de mogelijkheden worden bezien. Deze zaak wordt verder in 2021 behandeld.

 

Elektronische publicaties

 

De Wet elektronische publicaties (Wep) heeft tot doel de toegankelijkheid van (voorgenomen) overheidsbesluiten te vergroten. Alle wettelijk voorgeschreven bekendmakingen, mededelingen en kennisgevingen van (voorgenomen) overheidsbesluiten die niet tot een of meer belanghebbenden zijn gericht, worden gedaan in de officiële elektronische publicatiebladen. Opmeer maakt overigens al gebruik van www.officielebekendmakingen.nl. Voor Opmeer is wel nieuw dat ook nieuwe beleidsregels beschikbaar gesteld moeten worden via www.overheid.nl met ingang van 2021 (en bestaande beleidsregels met ingang van 2022).

8. Mediationvaardigheden

Er wordt door de gemeente zo veel mogelijk gesproken met de bezwaarmaker, voordat er een hoorzitting gepland wordt bij de commissie bezwaarschriften. Het primaire doel hiervan is niet het intrekken van het bezwaar, maar het oplossen van het probleem dat bezwaarde heeft.

Als door dit informele gesprek een oplossing is gevonden voor het probleem of meer begrip is ontstaan, is een intrekking van het bezwaar wel een gewenst neveneffect. Zoals hiervoor is beschreven, is 37 % van de bezwaren ingetrokken na een nieuw besluit of bijvoorbeeld na een gesprek. Ook in 2020 zal de commissie stimuleren dat in eerste instantie een informeel gesprek plaatsvindt buiten de formele procedure om.

9. Rechterlijke uitspraken

In 2020 zijn geen rechterlijke uitspraken gedaan over een besluit afkomstig van de gemeente Opmeer, waarover de commissie een advies heeft uitgebracht.

 

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

11

4

8

4

3

6

14

10

4

5

7

1

-

10. Openbaarheid

In artikel 13 van de verordening staat dat de zitting van de commissie openbaar is. Sinds eind 2008 staat de agenda met de te behandelen bezwaren (zonder namen en adressen) op de site van de gemeente Opmeer. Op deze wijze wordt uitvoering gegeven aan de openbaarheid van de zittingen. De hoorzittingen worden in de praktijk niet bezocht door derden.

11. Elektronisch bezwaar

In 2011 heeft het college van burgemeester en wethouders het voor burgers mogelijk gemaakt om digitaal bezwaar aan te tekenen. Als nadere eisen gelden hierbij dat men inlogt met DigiD en dat men een webformulier via de website van www.opmeer.nl. gebruikt. Het webformulier is een Gemma-formulier. Gemma-formulieren zijn opgesteld door het Kwaliteitsinstituut Nederlandse gemeenten. Anderen dan burgers kunnen niet met DigiD inloggen.

12. Samenwerking met Koggenland

In 2020 is er overleg geweest met de gemeente Koggenland om te bezien of beide commissies beter kunnen samenwerken dan wel kunnen worden geïntegreerd. Door het vertrek van mevrouw Bruijn als secretaris in Opmeer zal in het voorjaar van 2021 ter zake een voorstel worden gedaan.

Koggenland werkt met een moderne verordening die o.a. horen op basis van artikel 7:5 Awb mogelijk maakt. Met name in zeer eenvoudige zaken werkt dit efficiënter en sneller. Eveneens in het voorjaar van 2021 zal een voorstel gedaan worden om de Opmeerse verordening aan te passen. Beide gemeenten hebben dan dezelfde verordeningtekst.

Opmeer, 10 maart 2021

De commissie voor de behandeling van bezwaarschriften,

de voorzitter,

mr. ing. F.A.J. Groenendijk

de secretaris,

mr. O. Cetin

Naar boven