Gemeenteblad van Teylingen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Teylingen | Gemeenteblad 2021, 185025 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Teylingen | Gemeenteblad 2021, 185025 | Verordeningen |
Verordening tot tweede wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening Teylingen
De raad van de gemeente Teylingen,
gelezen het voorstel van het college van 20 april 2021 met als onderwerp Wijziging APV,
gelet op de behandeling in de raadscommissie- en raadsvergadering,
Gemeentewet, art. 149, 149a, 151a, 151b, 151c, 151d, 154 en 154a
Wet openbare manifestaties, art. 3 en 4
Drank- en Horecawet, art. 4, 25a, 25b, 25c en 25d
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, art. 5.13
Activiteitenbesluit milieubeheer, art. 2.18, eerste lid onder f en g en vijfde lid, 2.21 en 3.148, tweede lid
Wet op de kansspelen, art. 30c
Artikel 1:2 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 2:1 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 2:9 komt te luiden als volgt:
Artikel 2:10 komt te luiden als volgt:
Artikel 2:24 wordt als volgt gewijzigd:
Lid 3 wordt toegevoegd en komt te luiden:
In deze afdeling wordt onder klein evenement verstaan een eendaags evenement waarbij:
geen muziek ten gehore wordt gebracht voor 09.00 uur en na 24.00 uur, voorts dient in dit tijdsbestek het maximaal toelaatbare gemiddelde geluidsniveau (meetperiode 1 minuut) van 65 dB(A) op de gevels van omringende woningen niet te wordt overschreden. Indien er geen woningen aanwezig zijn dan geldt de genoemde geluidsnorm op een afstand van 25 meter van het evenement;
Artikel 2:25 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 2:31 wordt als volgt gewijzigd:
b. “zich te bevinden na sluitingstijd of gedurende de tijd dat de inrichting gesloten dient te zijn op grond van een besluit krachtens artikel 2:30, eerste lid”, wordt vervangen door: “zich te bevinden na sluitingstijd, tenzij het personeel betreft, of gedurende de tijd dat de inrichting gesloten dient te zijn op grond van een besluit krachtens artikel 2:30, eerste lid”.
Artikel 2:39 wordt als volgt gewijzigd:
Lid 3 “De burgemeester weigert de vergunning:
“Onverminderd het bepaalde in artikel 1:8 weigert de burgemeester de vergunning als:
Artikel 2:40 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 2:47 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 2:73a wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 4:2 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 4:6a wordt vernummerd naar artikel 4:9a en wordt als volgt gewijzigd:
In lid 2 wordt ”Het is verboden om ballonnen op te laten in de open lucht. Het is tevens verboden het oplaten van ballonnen in de open lucht te organiseren”,
“Het is verboden om ballonnen op te laten in de open lucht, waaronder tevens moet worden begrepen het organiseren ervan”.
Artikel 5:13 wordt als volgt gewijzigd:
In lid 3 wordt “Het verbod geldt niet voor een inzameling die in besloten kring wordt gehouden”,
“Het verbod geldt niet voor een inzameling of werving die wordt gehouden:
Artikel 5:23 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 5:25 wordt als volgt gewijzigd:
In de volgende artikelen is de Provinciale wegenverordening, de Vaarwegenverordening Zuid-Holland en de Provinciale Landschapsverordening gewijzigd in: Omgevingsverordening Zuid-Holland:
Artikel 2:10, lid 7, artikel 2:11, lid 4, artikel 2:12, lid 3, artikel 2:23, lid 2, artikel 2:64, lid 3, artikel 4:6, lid 4, artikel 5:6, lid 3, artikel 5:20, lid 1, artikel 5:24, lid 5, artikel 5:25, lid 6, artikel 5:28, lid 2, artikel 5:30, lid 2, 5:34, lid 5.
II. Kennis te nemen van de wijzigingen in de toelichting op de Algemene Plaatselijke Verordening Teylingen
De toelichting op de Algemene Plaatselijke Verordening Teylingen wordt als volgt gewijzigd:
De toelichting van artikel 1:2 behoeft niet te worden gewijzigd.
Omdat het tweede lid van artikel 2:1 is vervallen is de toelichting hierop aangepast.
Voor het nieuw toegevoegde artikel 2:9 wordt een nieuwe toelichting ingevoegd, luidende:
Muziek maken kan onder omstandigheden aangemerkt worden als evenement als bedoeld in artikel 2:24. Het optreden van een straatmuzikant, bijvoorbeeld een harmonicaspeler, is in artikel 2:24, eerste lid, onder f, uitgezonderd van het evenementbegrip. Net als straatfotografen en de andere categorieën, genoemd in artikel 2:9, wordt een straatmuzikant onder de straatartiesten geschaard.
De motieven om openbare plaatsen aan te wijzen zijn dwingende redenen van algemeen belang, hetgeen omvat: openbare orde, openbare veiligheid, volksgezondheid en milieu. Zie voor de betekenis van deze begrippen de toelichting bij artikel 1:8.
De activiteiten van de straatartiest, straatfotograaf, tekenaar, filmoperateur en gids vallen onder de werking van artikel 7, derde lid, van de Grondwet. Het begrip ‘openbaren van gedachten of gevoelens’ moet volgens de jurisprudentie en de toelichting op artikel 7 van de Grondwet haast grammaticaal worden uitgelegd. Elke uiting van een gedachte of een gevoelen, ongeacht de intenties of motieven van degene die zich uit, wordt door artikel 7 van de Grondwet beschermd (KB 5 juni 1986, Stb. 337 t/m 342, KB 29 mei 1987, Stb. 365, AB 1988, 15). Artikel 7, derde lid, van de Grondwet laat door zijn formulering (niemand heeft voorafgaand verlof nodig wegens de inhoud) een verbod toe voor andere aspecten van de uiting dan de inhoud, zoals bijvoorbeeld de verspreiding. Het is bij de genoemde activiteiten echter moeilijk te scheiden tussen inhoud en verspreiding. Immers, het verbieden van een optreden van een straatartiest op een bepaalde plaats houdt in veel gevallen ook in dat de inhoud van het optreden niet kan worden geuit. Dat betekent dat voor de beperkingsgronden van het in artikel 7, derde lid, van de Grondwet opgenomen grondrecht, het best kan worden gekozen voor de beperkingsgronden die bij artikel 7, eerste lid, van de Grondwet zijn toegelaten. In artikel 2:6 is dat uitgewerkt in een verbod met ontheffingsmogelijkheid dat voor bepaalde straten en uren geldt. In artikel 2:9 is dezelfde redactie gevolgd.
Onder het eerste lid, a, b en c zijn vervolgens regels opgenomen waardoor het ten gehore brengen van muziek gereguleerd kan worden.
In de toelichting van artikel 2:10 wordt er expliciet aangegeven dat er in eerste instantie wordt uitgegaan van een algemeen verbod. Dit betekent dat er geen voorwerpen op of aan een openbare plaats geplaats mogen worden. Er kan worden volstaan met het doen van een melding als wordt voldaan aan de voorwaarden die worden gesteld in het vierde lid.
Lid 3 van artikel 2:24 is toegevoegd waarbij de omschrijving van een klein evenement is verruimd waardoor meerdere kleine evenementen onder de begripsbepaling vallen en hierdoor meer mogelijkheden zijn om een klein evenement te organiseren onder de gestelde voorwaarden.
Lid 2 van artikel 2:25 is gewijzigd. Voor kleine evenementen is het doen van een melding voldoende. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om een straatfeest of buurtbarbecue dat op één dag plaatsvindt. De voorwaarden waaronder dit kan plaatsvinden zijn aangegeven in artikel 2:24, derde lid, onder a, b, c, d en e.
In de toelichting van artikel 2:31 is onder lid b toegevoegd “tenzij het personeel betreft” om te verduidelijken dat personeel zich in de inrichting kan/mag bevinden in de tijd dat de inrichting gesloten moet zijn.
De toelichting van artikel 2:39 wordt aangevuld met een toelichting op het derde lid. Het derde lid geeft aan dat de weigeringsgronden, genoemd in artikel 1:8 eerste lid onder a. de openbare orde, b. de openbare veiligheid, c. de volksgezondheid en d. de bescherming van het milieu en het tweede lid: een vergunning of ontheffing kan ook worden geweigerd als de aanvraag daarvoor minder dan zes weken voor de beoogde datum van de beoogde activiteit is ingediend en daardoor behandeling van de aanvraag niet mogelijk is, ook van toepassing zijn.
De toelichting van artikel 2:40 behoeft niet te worden gewijzigd.
In de toelichting van artikel 2:47 wordt een nieuwe alinea toegevoegd, luidende:
Op grond van het tweede lid kan de burgemeester plaatsen tijdstippen aanwijzen waarop men zich op die tijden en plaatsen niet mag ophouden of verblijven. De aanwijzing is bedoeld voor overlastplekken waar voornamelijk in de late avond en nacht door omwonenden overlast wordt ervaren. Een dergelijk overlastplek worden kan worden aangewezen waarbij men tussen 23.00 uur en 07.00 uur (of eerder of later) daar niet mag verblijven.
In de toelichting van artikel 2:73a wordt een nieuwe alinea toegevoegd, luidende:
Het tweede lid (de mogelijkheid tot het aanvragen van een ontheffing) reguleert de mogelijkheid om toch met carbid te schieten. Aan de ontheffing kunnen voorschriften verboden worden.
Lid 7 is aan artikel 4:2 toegevoegd. In de toelichting wordt hierover het volgende aangegeven: In het zevende lid wordt gesproken over onversterkte muziek. In het Activiteitenbesluit is onversterkte muziek uitgezonderd bij het bepalen van de geluidsniveaus. De reden hiervoor is dat maatregelen ter beperking van de geluidsemissies moeilijk zijn. Dit betekent dat voor onversterkte muziek in principe geen maximum geluidsnorm geldt. Op basis van artikel 2.18, eerste lid, onder f en vijfde lid, van het Activiteitenbesluit hebben gemeenten wel de mogelijkheid om dit in een gemeentelijke verordening aan te passen (zie ook artikel 4:5). De reguliere geluidsnormen gelden niet bij festiviteiten, waardoor bedrijven dan meer geluid mogen produceren. Om de omgeving enige bescherming te bieden en geluidniveaus van onversterkte muziek bij festiviteiten te begrenzen is onversterkte muziek meegenomen in de geluidsnorm.
Bij de bepaling van het geluidsniveau wordt in het zevende lid de bedrijfsduurcorrectie bij muziekgeluid buiten beschouwing gelaten.
De toelichting van artikel 4:6a is ongewijzigd verschoven naar artikel 4:9a.
Het tweede lid is aangevuld met de tekst dat het verbod ook geldt voor het organiseren van ballonoplatingen.
De toelichting van artikel 5:13 behoeft niet te worden gewijzigd.
In de toelichting van artikel 5:23 derde lid is opgenomen dat de termijn waarbinnen de organisator melding doet is gesteld op zes weken. De termijn waarbinnen de burgemeester bericht geeft aan de organisator na ontvangst van de melding is gesteld op vier weken.
In de toelichting van artikel 5:25 wordt lid 1 gewijzigd in onderverdeeld in lid 1, 2 en 3 luidende:
Uitgangspunt van de APV-bepalingen over ligplaatsen is dat het in beginsel verboden is met een vaartuig een ligplaats in te nemen, te hebben of beschikbaar te stellen op of in openbaar water binnen de gemeente.
Ligplaats mag worden ingenomen als de plaats deel uitmaakt van door het college aangewezen openbaar water en hiervoor vergunning is verleend.
Het verbod geldt niet voor vaartuigen die ligplaats innemen bij woningen die grenzen aan openbaar water.
De toelichting van artikel 5:26 is vervallen
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-185025.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.