Gemeenteblad van Utrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2021, 184811 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2021, 184811 | Overige besluiten van algemene strekking |
Nadere regel Subsidie Programmeringsbudget Cultuur gemeente Utrecht
Burgemeester en wethouders van Utrecht;
- gelet op artikel 156 lid 3 Gemeentewet;
- gelet op artikel 3 lid 2 van de Algemene Subsidieverordening (ASV) Gemeente Utrecht;
- en gelet op de door de raad vastgestelde nota Kunst kleurt de Stad, Cultuurnota 2021-2024 en Cultuurvisie 2030;
Besluiten vast te stellen de Nadere regel Subsidie Programmeringsbudget Cultuur gemeente Utrecht
In deze Nadere regel wordt verstaan onder:
maker: individuele, talentvolle cultuurbeoefenaar of creatief producent woonachtig in Utrecht en/of zijn/haar praktijk hebbend in Utrecht, werkzaam in één van de volgende culturele velden: beeldende kunst, muziek, theater, mode, letteren, film, dans, design, digitale cultuur (waaronder games en internetkunst), strip en urban culture, of een mix hiervan, met of zonder vooropleiding;
De gemeente Utrecht ondersteunt het culturele leven in de stad. De Cultuurvisie 2030 ‘Kunst kleurt de stad’ en daarop volgende nota’s vormen hierbij het inhoudelijke beleidskader. Een subsidieaanvraag dient een bijdrage te leveren aan de ambities en doelstellingen die in deze cultuurvisie zijn verwoord.
Als onderdeel van een herstelplan voor de culturele sector na de coronacrisis draagt deze tijdelijke regeling van gemeente Utrecht bij aan het creëren van een pluriform aanbod, de eerste pijler van “Kunst kleurt de stad”.
Programmerende podia kunnen makers nu maar beperkt ruimte bieden, vanwege het doorschuiven van eerder uitgesteld programma en door beperkte zaalcapaciteit in verband met Covid-19. Veel andere ruimtes waar, naast andere activiteiten, ook cultureel wordt geprogrammeerd, blijven nu onderbenut (waaronder wijkcultuurhuizen, broedplaatsen, cafés, de theaterzaal van een bibliotheek, nachtclubs, kerken, galeries en boekhandels). Daarnaast zijn er ook locaties die leegstaan en waar niet eerder culturele programmering heeft plaatsgevonden, maar die wel geschikt kunnen worden gemaakt voor culturele programmering (waaronder winkelpanden, verlaten kantoorgebouwen, loodsen, buitenlocaties).
Deze nadere regel stimuleert organisaties om culturele programmering te maken die bestaat uit een reeks van activiteiten verspreid over meerdere momenten in het jaar en wil op die manier de levendigheid in de stad terugbrengen.
Artikel 3 Eisen aan de subsidieaanvrager
De subsidie kan worden aangevraagd door rechtspersonen met volledige rechtsbevoegdheid.
In het geval de aanvrager beschikt (via eigendom of huur) over een locatie geldt:
In het geval de locatie nog geschikt moet worden gemaakt voor culturele programmering geldt:
De aanvrager programmeert op de locatie de culturele activiteiten van derden.
De aanvrager is gevestigd of heeft zijn werkpraktijk in de gemeente Utrecht.
Per aanvrager wordt maximaal 2 keer subsidie verstrekt uit deze regeling.
Organisaties die gesubsidieerd worden in het kader van de Cultuurnota 2021-2024 of de 2-jarige subsidie 2021-2022 kunnen alleen een aanvraag indienen als de programmering
aanvullende activiteiten betreft die niet zijn opgenomen in het huidige meerjarenbeleidsplan.
Artikel 4 Vaststelling subsidieplafond
Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks het subsidieplafond vast door middel van de subsidiestaat.
Bij eventuele onderbesteding worden de beschikbare middelen ingezet voor het herstel van de cultuursector.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
In het kader van Subsidie Programmeringsbudget subsidiëren burgemeester en wethouders kosten die verband houden met het opzetten en uitvoeren van een cultureel programma.
Het gaat hierbij om kosten zoals fees/gages van makers of uitkoopsommen, materiaalkosten makers, marketingkosten, overhead. In het geval op de locatie niet eerder cultureel werd geprogrammeerd en de locatie dus nog geschikt moet worden gemaakt voor culturele programmering, kunnen bijvoorbeeld ook inrichtingskosten van de locatie worden opgevoerd (investeringen in het pand uitgezonderd).
Voor zowel bestaande locaties als locaties die nog geschikt moeten worden gemaakt geldt:
Artikel 7 Eisen aan de subsidieaanvraag
Een subsidieaanvraag wordt alleen in behandeling genomen als deze:
De subsidieaanvraag bestaat uit:
Uitgangspunt en doelstelling van het programma, het soort activiteiten waar de aanvrager aan denkt, en begin- en einddatum van het programma. De beschrijving van de activiteiten mag globaal zijn. Indien al bekend, dient aanvrager ook de naam van makers betrokken bij het programma te vermelden, en de data en locaties van publieksmomenten (rekening houdend met eventuele coronamaatregelen);
Indien op de locatie niet eerder culturele programmering heeft plaatsgevonden en de locatie nog geschikt moet worden gemaakt voor culturele programmering, dient aanvullend te worden meegestuurd (totaal max 3 A4):
Indien door veranderde coronamaatregelen het gesubsidieerde programma, of een deel daarvan, niet conform de subsidieaanvraag kan plaatsvinden, kan de subsidieaanvrager na toestemming van de gemeente een alternatief programma aanbieden en de toegekende subsidie daarvoor gebruiken, zolang de uitgaven daarvoor passen binnen het doel van deze subsidieregeling.
Artikel 8 Indieningstermijn subsidieaanvraag
Burgemeester en wethouders verlenen de subsidie in volgorde van ontvangst van de aanvraag bij het college, totdat het vastgestelde subsidieplafond is bereikt.
Artikel 9 Maximaal subsidiebedrag per aanvraag/aanvrager
Indien er eerder op de locatie culturele programmering heeft plaatsgevonden en voorzieningen reeds aanwezig zijn voor culturele programmering:
De minimaal aan te vragen subsidie is €3.000,-
De maximaal aan te vragen subsidie is €30.000,-
Indien er niet eerder culturele programmering heeft plaatsgevonden op de locatie en de locatie nog geschikt moet worden gemaakt voor culturele programmering:
De minimaal aan te vragen subsidie is €3.000,-
De maximaal aan te vragen subsidie is €50.000,-
Cofinanciering van de begroting is geen vereiste bij deze regeling.
Artikel 10 Beoordeling subsidieaanvraag
De aanvragen die tijdig en volledig zijn ontvangen en voldoen aan de doelstelling en eisen van deze regeling worden op volgorde van binnenkomst op basis van de volgende criteria ambtelijk beoordeeld:
Indien de locatie nog geschikt moet worden gemaakt voor culturele programmering komt daar nog bij:
Binnen drie maanden na beëindiging van de activiteit dient de aanvrager de subsidie te verantwoorden. Op basis van de verantwoording wordt de definitieve hoogte van de subsidie vastgesteld.
Indien het programma of een deel van het programma door veranderde coronamaatregelen geen doorgang kan vinden en geen alternatief voorhanden is, stelt de subsidieontvanger de gemeente hier zo spoedig mogelijk van op de hoogte. De subsidie wordt dan afgerekend op basis van de Handreiking vaststelling subsidies in verband met het coronavirus.
Het beleid in welk kader de subsidie Programmeringsbudget Cultuur wordt ingezet, wordt periodiek geëvalueerd. De evaluatie kan leiden tot aanpassing van de subsidieregeling en deze nadere regel.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-184811.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.