Wijziging van het Reglement van orde van de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad Helmond 2018

De raad van de gemeente Helmond;

gelet op de artikelen van de Gemeentewet;

 

Besluit:

  • 1.

    Vast te stellen de Verordening tot wijziging van het Reglement van orde van de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad Helmond 2018.

  • 2.

    Na vaststelling als bedoeld onder 1. het wijzigingsbesluit op de gebruikelijke wijze bekend te maken.

Artikel I

Artikel 6 van de het Reglement van orde van de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad Helmond 2018 als volgt te wijzigen:

 

Artikel 6 Het presidium

  • 1.

    De raad heeft een presidium.

  • 2.

    Het presidium bestaat uit de navolgende leden: de voorzitter zijnde de voorzitter van de raad, de waarnemend voorzitter van de raad ex artikel 77 eerste lid Gemeentewet en voorzitters van raadscommissies

  • 3.

    De griffier en de gemeentesecretaris zijn in elke vergadering van het presidium aanwezig.

  • 4.

    Het presidium heeft de volgende taken:

    • a.

      de zorg voor de voorlopige agendering van de vergaderingen van de raad, raadscommissies en podiumbijeenkomsten;

    • b.

      het toetsen van voorstellen op raadsrijpheid;

    • c.

      de zorg voor een goede onderlinge afstemming.

  • 5.

    De voorzitter kan voorstellen een of meerdere wethouders uit te nodigen.

  • 6.

    De vergaderingen van het presidium – met inbegrip van de agenda’s, stukken en verslagen – zijn openbaar.

  • 7.

    Het presidium stelt de concept agenda’s vast van de raad, raadscommissies en podiumbijeenkomsten.

  • 8.

    De griffier zorgt voor de verslaglegging van de vergaderingen van het presidium en verspreiding daarvan onder de leden en door toezending aan raads- en commissieleden en het college. Het verslag wordt openbaar gemaakt via de gemeentelijke website.

Artikel II

Aan het Reglement van orde van de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad Helmond 2018 een artikel 6A toe te voegen dat luidt als volgt:

 

Artikel 6A Het fractievoorzittersoverleg

  • 1.

    De raad heeft een fractievoorzittersoverleg.

  • 2.

    Het fractievoorzittersoverleg bestaat uit de navolgende leden: de voorzitter zijnde de voorzitter van de raad, de waarnemend voorzitter van de raad ex artikel 77 eerste lid Gemeentewet en de fractievoorzitters.

  • 3.

    De griffier en de gemeentesecretaris zijn in elke vergadering van het fractievoorzittersoverleg aanwezig

  • 4.

    Het fractievoorzittersoverleg heeft de volgende taken:

    • a.

      de zorg voor de algemene gang van zaken in de raad en de commissies;

    • b.

      de processen in de raad;

    • c.

      het bespreken van zaken van vertrouwelijke aard (zoals persoonlijke/privacygevoelige en financiële).

  • 5.

    De voorzitter kan voorstellen een of meerdere wethouders uit te nodigen.

  • 6.

    De vergaderingen van het fractievoorzittersoverleg zijn – met inbegrip van de agenda’s, stukken en verslagen – in principe openbaar. De voorzitter kan voorstellen, al dan niet op verzoek van een of meerdere leden, te besluiten om de vergadering of een deel ervan in beslotenheid te houden bij vertrouwelijke onderwerpen (persoonlijke/privacygevoelige en financiële onderwerpen).

  • 7.

    Gelet op artikel 6A lid 6, kan de voorzitter aan degenen die aanwezig zijn bij een vergadering of een deel daarvan, geheimhouding opleggen ten aanzien van het besprokene en de inhoud van overgelegde stukken. Gelijktijdig met het opleggen van de geheimhouding bepaalt de voorzitter tot wanneer de geheimhouding geldt.

  • 8.

    Elke fractievoorzitter wijst een raadslid of burgercommissielid aan, dat hem bij zijn afwezigheid in het fractievoorzittersoverleg vervangt.

  • 9.

    De griffier zorgt voor de verslaglegging van de vergaderingen van het fractievoorzittersoverleg en verspreiding onder de leden en door toezending aan raads- en commissieleden en het college. Het verslag wordt openbaar gemaakt via de gemeentelijke website. Het verslag van een besloten (deel van een) vergadering is niet openbaar.

Artikel III

Artikel 43, derde lid, eerste zin van de het Reglement van orde van de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad Helmond 2018 als volgt te wijzigen:

 

Artikel 43 Schriftelijke vragen

  • 3.

    Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen 30 werkdagen, nadat de vragen zijn binnengekomen.

Artikel IV Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.

Besloten in de vergadering van 25 mei 2021.

De raad voornoemd,

de voorzitter

de griffier

Naar boven