Gemeenteblad van Borne
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Borne | Gemeenteblad 2021, 178945 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Borne | Gemeenteblad 2021, 178945 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Borne houdende regels omtrent openbare verlichting
A. Toelichting op het ontwerp- beleidsplan openbare verlichting Borne 2021- 2031
1a Samenvatting van het beleidsplan
In deze samenvatting wordt het Beleidsplan openbare verlichting Borne 2021- 2031, dat is opgesteld door adviesbureau Tauw, op hoofdlijnen besproken. Dit gebeurt vanuit de gezichtspunten functionaliteit, beleid en de huidige situatie.
Functies van de openbare verlichting
Openbare verlichting wordt aangelegd om de verkeersveiligheid, de sociale veiligheid en de leefbaarheid te bevorderen. Openbare verlichting draagt daarnaast bij aan de verkeersveiligheid door de zichtbaarheid van weggebruikers en de weg te verhogen, maar ook door het verkeer te geleiden en te attenderen op bijzondere situaties op en rond de weg. Openbare verlichting zorgt voor overzicht in de openbare ruimte en bevordert daarmee het gevoel van sociale veiligheid. Sociale veiligheid vereist echter ook de mogelijkheid van sociale controle, anders ontstaat er kans op schijnveiligheid. Openbare verlichting bepaalt tenslotte ook de sfeer in de openbare ruimte en draagt daarmee bij aan de leefbaarheid. Lichthinder en lichtvervuiling doen afbreuk aan de leefbaarheid en moeten zoveel mogelijk worden voorkomen.
Beleidskaders openbare verlichting
In het beleidsplan worden de landelijke, regionale en gemeentelijke beleidskaders uitgebreid toegelicht. In deze samenvatting worden ze alleen aangehaald ter verduidelijking van de voorstellen.
Huidige situatie openbare verlichting
In het beleidsplan wordt de huidige situatie beschreven aan de hand van de gezichtspunten aanleg, beheer en vervanging. Bij aanleg is het van belang dat rekening wordt gehouden met de beheeraspecten voor een doelmatig en duurzaam beheer. De recent afgeronde vervangingsoperatie leidt ook tot veranderingen in het dagelijks beheer; er hoeft bijvoorbeeld nog maar eens per 3 jaar op uitval van verlichting te worden gecontroleerd. Tussentijdse storingen kunnen door inwoners digitaal worden gemeld in een digitaal beheersysteem, dat ook fungeert als werksysteem voor de aannemer. De gemeentelijke beheerder kan door deze ontwikkelingen een betere invulling geven aan de regierol. Als eigenaar van de openbare verlichting krijgt de gemeente tenslotte te maken met de zogenaamde Installatie- verantwoordelijkheid. Dit is een wettelijke verplichting waar apart over zal worden gerapporteerd.
De in het ontwerp- beleidsplan openbare verlichting Borne 2021-2031 beschreven beleidskeuzes zijn samengevat in de onderstaande tabellen.
Tabel 1: Overzicht beleidsvoorstellen
* In beleidsvoorstel nummer 7 wordt verwezen naar tabel 2. Deze is hieronder weergegeven.
Tabel 2. Verlichting volgens gebieden en wegtypen Duurzaam Veilig
B. Nota beantwoording zienswijzen ontwerp- beleidsplan openbare verlichting Borne 2021- 2031
De ingediende zienswijze is afkomstig van de Belangenvereniging Oud Borne. De belangenvereniging Oud Borne (hierna aangeduid als BOB) schetst in de zienswijze de huidige verkeers- en verlichtingssituatie in Oud Borne en stelt naar aanleiding daarvan een aantal vragen. Bij de beantwoording van deze vragen is onderscheid gemaakt tussen beleidsmatige vragen en vragen die zijn gericht op problemen die men in de dagelijkse praktijk ervaart in de wijk ten aanzien van verlichting en verkeersveiligheid. Over de laatstgenoemde vragen is inmiddels ambtelijk overleg gevoerd met BOB.
De beleidsmatige vragen en antwoorden uit de zienswijzennota zijn hieronder samengevat.
BOB is van mening dat er voor de verkeersveiligheid en de sociale veiligheid in Oud Borne sprake moet zijn van voldoende verlichtingssterkte en wit licht omdat daarmee de mogelijkheden voor het herkennen van gezichten en het gevoel van sociale veiligheid wordt versterkt. Voor de verlichtingssterkte wordt gevraagd om licht met een kleurtemperatuur van 4000 K toe te passen.
In het ontwerp- beleidsplan (4.3.3) wordt voorgesteld om te kiezen voor een kleurtemperatuur van 3000 K. Dit zogenaamde warm- witte licht garandeert een goede herkenning van personen en objecten en is inmiddels als standaard toegepast bij de grootschalige vervanging van de verlichting. Dit type licht draagt ook bij aan de leefbaarheid in de woonomgeving. Oud Borne is een gebied met een bijzondere sfeer en een nostalgische uitstraling. Dat geldt ook voor de specifieke masten, armaturen en de verlichting (2700 k) die hier in nauw overleg met de bewoners zijn toegepast. De ombouw naar blauwwit licht (4000 k) is ongewenst, maar het beleidsplan biedt in artikel 6.4.1 wel ruimte voor het accentueren van gevaarlijke verkeerssituaties met aangepaste verlichting.
Advies: Geadviseerd wordt om artikel 4.3.3 ongewijzigd vast te stellen.
Bij de inrichting van de openbare ruimte wordt aangesloten op de wegtypen van “Duurzaam Veilig” en de mobiliteitsvisie (5.2.1). De functie en de inrichting van Oud Borne wijkt op deze thema ‘s niet wezenlijk af van andere woonwijken in Borne. De herkenbaarheid van het type weg wordt in de donkere uren ondersteund door voor elk wegtype dezelfde verlichting toe te passen.
Advies: Geadviseerd wordt om artikel 5.2.1 ongewijzigd vast te stellen.
De huidige verlichting in Oud Borne is een voorbeeld van maatwerk voor zowel de masten, de armaturen als de verlichting. In het nieuwe beleidsplan (4.3.1 en 4.3.2) wordt voorgesteld om vanuit het thema circulariteit en uniformiteit te kiezen voor één soort masten en armaturen per gebiedstype. In speciale gevallen, bijvoorbeeld in Oud Borne kan daar echter op grond van (in dit geval nostalgische) overwegingen van worden afgeweken.
Wel wordt in het beleidsplan aangegeven dat het thema circulariteit het belangrijkste criterium is bij het maken van nieuwe afwegingen. Omdat er echter circulaire systemen in ouderwetse uitvoering op de markt zijn blijft de mogelijkheid voor maatwerk bestaan bij toekomstige vervangingen in Oud Borne.
Advies: Geadviseerd wordt de artikelen 4.3.1. en 4.3.2 ongewijzigd vast te stellen.
In een beleidsplan worden beleidslijnen uitgezet voor een periode van 10 jaar. Binnen deze algemene kaders wordt vorm gegeven aan de dagelijkse uitvoering, waaronder de aanleg, het onderhoud en het functioneren van de openbare verlichting. Op het gebied van materialen en systemen voor de openbare verlichting vinden momenteel veel ontwikkelingen plaats, waardoor het “bevriezen” van de huidige bestekafspraken over herstel en reparatie onwenselijk is.
Advies: Geadviseerd wordt om de huidige termijnen voor herstel en reparatie niet op te nemen in het beleidsplan openbare verlichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-178945.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.