Gemeenteblad van Gorinchem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gorinchem | Gemeenteblad 2021, 177265 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gorinchem | Gemeenteblad 2021, 177265 | Beleidsregels |
Beleidsregel aanleg buitensportvelden gemeente Gorinchem 25-03-2020
Het college zet nadrukkelijk in op het stimuleren van de breedtesport en vindt daarom een goed en voor iedereen toegankelijk sportaanbod belangrijk. Vanuit dat uitgangspunt is het van belang dat er in Gorinchem voldoende en kwalitatief goede buitensportvelden zijn.
Het doel van deze beleidsregels is om eenduidig om te gaan met verzoeken voor uitbreiding/vervanging van buitensportvelden en beleidsmatig en financieel duidelijkheid te scheppen richting de verenigingen.
Artikel 3: Regels noodzakelijke aanleg velden
De berekeningen zijn gebaseerd op de richtlijnen van de landelijke sportbond, deze richtlijnen zijn door de gemeente lokaal getoetst. De richtlijnen die worden gehanteerd zijn dus maatwerk en gebaseerd op de ruimtelijke ligging van Gorinchem. In het geval dat deze ruimte bieden voor interpretatieverschil of onvolledig zijn, beslist het college over de uitleg en juiste toepassing.
Met nevengebruik van de velden overdag en doordeweeks (b.v. door de scholen) wordt geen rekening gehouden, omdat dit gebruik de beschikbare trainingsuren (’s avonds) en wedstrijduren (in het weekend) voor een vereniging niet beperkt en in het geval van overbelasting van natuurgras dit gebruik eenvoudig kan worden verplaatst naar de kunstgrasvelden.
In het geval van noodzakelijke aanleg conform artikel 3 lid 1 zorgt de gemeente voor uitbreiding van de veldcapaciteit d.m.v. een extra sportveld of het vervangen van een natuurgrasveld door een hybrideveld of een kunstgrasveld. De gemeente financiert deze aanleg en zorgt voor het onderhoud (zie bijlage 1) incl. vervangingsonderhoud. De vereniging huurt het veld van de gemeente op basis van een huurovereenkomst – te ondertekenen voorafgaand aan de aanleg – en betaalt hiervoor het geldende huurtarief. De gemeente financiert de basisvorm van het gewenste type veld. Heeft de vereniging wensen buiten de basisvorm van dit veld, komen deze extra kosten voor de rekening van de vereniging. Dit geldt dan ook voor het extra onderhoud en beheer van dit veld (zie artikel 5, lid 3).
Locatie: uitbreiding van veldcapaciteit (een nieuw veld of vervanging natuurgras door hybride of kunstgras) wordt primair gezocht op of aansluitend op het sportterrein van de vereniging. Indien dat niet mogelijk blijkt, zal er worden gekeken naar mogelijkheden voor een nieuw veld op een andere locatie in de directe omgeving van de vereniging, in welk geval het college beslist over de haalbaarheid. De verplichting tot uitbreiding van veldcapaciteit vervalt, indien geen geschikte locatie kan worden gevonden.
De gemeente vindt het belangrijk dat de capaciteit van bestaande sportvelden maximaal wordt benut. Om die reden wordt er niet meegewerkt aan uitbreiding van veldcapaciteit, zolang er – naar het oordeel van de gemeente – aanvaardbare mogelijkheden zijn om gebruik te maken van de velden van een andere vereniging (zie ook artikel 3, lid 2). De afspraken over samenwerking en gebruik van elkaars velden worden, zo nodig op initiatief van de gemeente, schriftelijk vastgelegd. De geldende regels en tarieven voor onderhuur van sportvelden zijn daarbij van toepassing, tenzij verenigingen samen tot andere afspraken komen en het college hiermee akkoord gaat.
Artikel 4: Duurzaamheid en hergebruik
Waar in deze beleidsregel gesproken wordt over kunstgras mag het college ook kiezen voor een hybride veld, bestaande uit een combinatie van natuurgras en kunstgras. Een hybride veld is sterker dan natuurgras (belastbaarheid circa 700 uur per seizoen) en is v.w.b. klimaatadaptie, milieu en duurzaamheid een betere keuze dan volledig kunstgras. Bij de aanleg van nieuwe velden is het uitgangspunt: waar mogelijk natuurgras, 1e alternatief hybride en 2e alternatief volledig kunstgras.
Voorbeelden hiervan zijn: LED-sportveldverlichting (minder elektraverbruik), toepassing e-layer i.p.v. foam-layer als elastische onderlaag (langere levensduur), volautomatische beregeningsinstallatie met speciale sector scout-sproeiers (minder waterverbruik) en milieuvriendelijk infill-materiaal voor kunstgrasvelden.
Artikel 5: Aanleg en onderhoud sportvelden
De gemeente verzorgt het onderhoud van de buitensportvelden en reserveert budget voor vervangingen en renovaties via een meerjarige onderhoudsplanning (MOP). De sportvelden moeten voldoen aan de kwaliteitsnormen van de diverse landelijke sportbonden. Een onafhankelijke keuringsinstantie inspecteert jaarlijks de sportvelden en geeft een prognose voor de renovatiebehoefte (over hoeveel jaar is renovatie van het speelveld noodzakelijk). Een veld wordt pas gerenoveerd indien dit noodzakelijk blijkt op basis van de onafhankelijke keuring, de uitgangspunten van de MOP (voor renovatie van een veld) is blijft leidend.
Als een vereniging een veld eerder wil renoveren dan noodzakelijk volgens de laatste prognose van de onafhankelijke keuringsinstantie, dan is het college bereid om de renovatie maximaal 3 jaar eerder uit te voeren. De kosten voor het naar voren halen van de investering alsmede een eventuele restantboekwaarde (van b.v. een nog niet geheel afgeschreven toplaag) komen in dat geval voor rekening van de vereniging.
De in artikel 3 genoemde regels zijn slechts van toepassing onder het voorbehoud dat de gemeenteraad akkoord gaat met de inzet van de noodzakelijke financiële middelen.
Deze beleidsregel is niet van toepassing op projecten die reeds in behandeling zijn en waarvan het initiatief dateert van voor de inwerkingtreding van de beleidsregel, tenzij het college van Burgemeester en Wethouders daarover anders besluit.
Het college handelt overeenkomstig de beleidsregel, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-177265.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.