Gemeenteblad van Sluis
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Sluis | Gemeenteblad 2021, 175341 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Sluis | Gemeenteblad 2021, 175341 | Verordeningen |
Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen Sluis 2021
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. september 2020;
gelet op de artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet en artikel 35 van de Wet op de lijkbezorging;
gezien het positieve advies van de Commissie Ruimte/AB van 22 april 2021;
vast te stellen de Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen Sluis 2021;
HOOFDSTUK 1: INLEIDENDE BEPALINGEN
In deze verordening wordt verstaan onder:
kindergraf: een graf waarvoor aan een natuurlijk persoon of rechtspersoon het uitsluitend recht is verleend tot het begraven en begraven houden of het bijzetten en bijgezet houden van asbussen met of zonder urn van overleden kinderen beneden de 3 jaar en van 3 tot 12 jaar en van levenloos geborenen;
aanvrager: de persoon of rechtspersoon die -al dan niet door tussenkomst van een uitvaartondernemer- opdracht geeft voor een begrafenis, bijzetting, herdenkingsplechtigheid of asverstrooiing en hiervoor de belastingplichtige is. Tevens de persoon of rechtspersoon die de uitgifte van een graf, grafkelder, urnengraf, urnennis, of gedenkplaats verzoekt en hiervoor de belastingplichtige is;
HOOFDSTUK 2. OPENSTELLING, ORDE EN RUST OP DE BEGRAAFPLAATS
Herdenkingsbijeenkomsten, onthullingen van gedenktekens en andere plechtigheden op de begraafplaatsen kunnen slechts plaatsvinden nadat deze ten minste zes werkdagen tevoren schriftelijk zijn gemeld aan de beheerder. Datum en uur van de plechtigheid en de wijze waarop deze zal plaatsvinden worden in overleg met de aanvrager door de beheerder vastgesteld.
HOOFDSTUK 3. VOORSCHRIFTEN VOOR LIJKBEZORGING
Artikel 8. Kennisgeving begraven en asbezorging, openen en sluiten van het graf
Degene die wil laten begraven, as wil laten bijzetten of as wil laten verstrooien, informeert de beheerder schriftelijk uiterlijk om 12.00 uur van de werkdag voorafgaande aan die waarop de begraving, bijzetting of verstrooiing zal plaatsvinden. De zaterdag geldt voor de toepassing van deze bepaling niet als werkdag. Indien de burgemeester toestemming heeft gegeven om het lijk binnen 36 uur na het overlijden te begraven moet de kennisgeving aan de beheerder zo tijdig mogelijk worden gedaan.
De materialen die verwerkt zijn in de lijkkist, de lijkhoes en de kleding van de overledene dienen zoveel als mogelijk van natuurlijk verteerbare aard te zijn. In geval van ernstige en gerechtvaardigde twijfel of de materialen aan deze eis voldoen, kan de beheerder een controle instellen. Blijken de gebruikte materialen niet aan de eis te voldoen dan kan begraving geweigerd worden.
Artikel 9. Lijkomhulsel en grafgiften
Rechthebbenden en gebruikers leveren, gebruiken en accepteren uitsluitend lijkomhulsels, die voldoen aan de in of krachtens de wet dan wel op basis van publiekrechtelijke verordeningen, privaatrechtelijke reglementen of algemene voorwaarden gestelde regels ten aanzien van de doorlaatbaarheid van vloeistoffen en gassen, mechanische eigenschappen, vorm en biologische afbreekbaarheid. In geval van ernstige en gerechtvaardigde twijfel of de materialen aan deze eis voldoen, kan de beheerder een controle instellen. Blijken de gebruikte materialen niet aan de eis te voldoen kan de begraving geweigerd worden.
Artikel 10. Over te leggen stukken
Tot begraving of de bezorging van as of wordt niet overgegaan dan nadat het verlof tot begraven en het registratiedocument behorende bij het lijkomhulsel zijn overgelegd aan de beheerder. Het registratiedocument bevat een registratienummer dat overeenkomt met het nummer op het lijkomhulsel, de naam van de overledene, overlijdens- en geboortedata van de overledene dan wel het geslacht van de doodgeborene, vergezeld van een overlijdensverklaring van een arts.
Begraving of bijzetting in een graf waarvan de uitgiftetermijn binnen de wettelijk minimum grafrusttermijn afloopt, kan alleen plaatsvinden onder gelijktijdige verlenging van de uitgiftetermijn met een zodanige periode dat de alsdan resterende uitgiftetermijn ten minste gelijk is aan de wettelijke minimum grafrusttermijn.
Artikel 11. Tijden van begraven en asbezorging
De tijden van begraven en het bezorgen van as worden door het college bij nadere regels vastgesteld.
HOOFDSTUK 4. INDELING EN UITGIFTE VAN DE GRAVEN
Het college kan bij nader vast te stellen regels de graven onderverdelen in categorieën. Het college bepaalt voor de verschillende categorieën de situering en gebruiksvoorwaarden.
Artikel 17. Termijnen graven en algemene urnennissen
Het college verleent, voor zover de daartoe bestemde ruimte van de begraafplaats dat toelaat, op een daartoe bij hen schriftelijk in te dienen aanvraag grafrechten. Het college bepaald bij nader vast te stellen regels de termijnen. De termijn begint te lopen op de datum waarop het graf of de urnennis wordt uitgegeven.
De bijzetting van een asbus impliceert dat de rechthebbende of gebruiker opdracht geeft tot wijziging van de bestemming van de as in die zin dat de as moet worden verstrooid indien het grafrecht niet wordt verlengd en niet tijdig voor afloop een andere bestemming kenbaar is gemaakt. De verstrooiing vindt ambtshalve plaats op een door de beheerder te bepalen tijdstip en plaats, zonder kennisgeving aan en buiten aanwezigheid van nabestaanden.
Artikel 21. Afstand doen van graven
Zonder aanspraak te kunnen maken op enige vergoeding kan de rechthebbende schriftelijk afstand doen ten behoeve van de gemeente van het recht op het graf en kan de gebruiker schriftelijk afstand doen ten behoeve van de gemeente van het recht op de algemene urnennis. Van de ontvangst van zodanige verklaring doet het college schriftelijk mededeling aan de rechthebbende en gebruiker.
Zolang het graf, het bestaande algemene graf niet geruimd mag worden blijft de rechthebbende of de gebruiker het eigendom houden van het in artikel 22 (Vergunning grafbedekking) bedoelde gedenkteken. Al hetgeen wat op het graf geplaatst is, wordt geacht voor rekening en risico van de rechthebbende van een graf of gebruiker van een algemene urnennis te zijn aangebracht.
Indien het adres van de rechthebbende of gebruiker niet bekend is in de administratie wordt een jaar een markering bij het graf geplaatst. Indien binnen dit jaar geen herstel of vernieuwing heeft plaatsgevonden, is de beheerder bevoegd tot verwijdering en vernietiging van de gedenktekens of andere voorwerpen over te gaan zonder dat deze tot enige vergoeding verplicht is.
Artikel 24. Onderhoud door de houder van de begraafplaatsen
Het college voorziet slechts in het algemeen onderhoud van de begraafplaatsen.
Het betreft het onderhouden van de wegen, paden, bomen, algemeen groen en algemene voorzieningen zoals de waterplaatsen.
Artikel 25. Onderhoud en herstel door rechthebbende of gebruiker
Indien de rechthebbende of de gebruiker nalaat het gedenkteken behoorlijk te onderhouden of te herstellen, kan de beheerder de hiervoor in aanmerking komende voorwerpen of zo nodig de gehele gedenkteken doen verwijderen. Het verwijderde blijft gedurende dertien weken ter beschikking van de rechthebbende of de gebruiker en vervalt daarna aan de gemeente, zonder dat deze tot enige vergoeding verplicht is.
De verwijdering vindt niet eerder plaats dan nadat het college de rechthebbende of de gebruiker door middel van een verklaring schriftelijk op de hoogte heeft gesteld van de toestand van de grafbedekking. Wanneer het adres van de rechthebbende of de gebruiker niet bekend is maakt het college de verklaring een jaar bij de ingang van de begraafplaats bekend. Bij het graf wordt een verwijzing naar de mededeling aangebracht.
Het college kan de rechthebbende of de gebruiker per aanschrijving verplichten een beschadiging aan het gedenkteken te herstellen binnen de door het college gestelde termijn indien de beschadiging zodanig is dat deze naar het oordeel van de beheerder het uiterlijk aanzien van de begraafplaats schaadt of indien de beschadiging van het gedenkteken gevaar oplevert voor derden.
Artikel 27. Tijdelijke verwijdering grafbedekking
Een rechthebbende en eigenaar van een grafbedekking is verplicht te gedogen dat de op een graf aanwezige gedenktekens, beplanting en voorwerpen vanwege de gemeente tijdelijk geheel of gedeeltelijk worden verwijderd en herplaatst, indien dit nodig is voor een begraving of bijzetting in de nabijheid van het graf of om een andere reden nodig is.
Artikel 28. Verwijdering grafbedekking na verstrijken van de termijn
Het voornemen tot verwijdering van de grafbedekking maakt het college ten minste een jaar voorafgaande aan het tijdstip waarop de grafbedekking zal worden verwijderd per brief aan de rechthebbende of, wanneer het een bestaand algemeen graf betreft, aan de gebruiker bekend. Wanneer het adres van de rechthebbende of gebruiker niet bekend is, maakt het college het voornemen tot verwijdering van de grafbedekking gedurende tenminste een jaar voorafgaande aan het tijdstip waarop de grafbedekking zal worden verwijderd door middel van een bij het graf te plaatsen bordje en bij de ingang van de begraafplaats bekend.
HOOFDSTUK 6. RUIMING VAN GRAVEN, URNENGRAVEN EN URNENNISSEN
Artikel 30. Ruiming, bezorging van overblijfselen en as
Het voornemen van het college om een graf te ruimen wordt tenminste een jaar voorafgaande aan het tijdstip waarop het graf geruimd zal worden per brief aan de rechthebbende of, wanneer het een bestaand algemeen graf betreft, aan de gebruiker bekend gemaakt. Wanneer het adres van de rechthebbende of gebruiker niet bekend is maakt het college het voornemen tot ruiming van het graf gedurende ten minste een jaar voorafgaande aan het tijdstip van ruiming door middel van een bij het graf te plaatsen bordje en bij de ingang van de begraafplaats bekend.
Nabestaanden van een overledene die begraven is in een bestaand algemeen graf kunnen gedurende de in het eerste lid bedoelde termijn bij de beheerder een schriftelijke aanvraag indienen om bij ruiming de menselijke resten, indien mogelijk, bijeen te brengen voor crematie, voor herbegraving of verstrooiing elders.
HOOFDSTUK 7. IN STAND HOUDEN HISTORISCHE GRAVEN EN OPVALLENDE GRAFBEDEKKING
HOOFDSTUK 8. INRICHTING REGISTER
De administratie bevat gegevens van alle rechthebbenden en gebruikers van de graven en urnenplaatsen, met hun namen en adressen en aantekening hun relatie tot de overledene. Dit register is niet openbaar doch de gegevens van rechthebbenden en gebruikers kunnen worden verstrekt aan derden, indien deze schade leiden door of als gevolg van de grafbedekking op de graven, urnenplaatsen of gedenkplaatsen van die rechthebbenden en gebruikers.
De rechthebbenden van graven, gebruikers van bestaande algemene graven of algemene urnennissen en eigenaren van grafbedekkingen (voor zover niet de rechthebbende of gebruiker van het graf), worden geacht de wijziging van hun NAW-gegevens zo spoedig mogelijk aan de administratie van de begraafplaatsen door te geven.
Het college kan van de bepalingen in deze verordening afwijken voor zover toepassing gelet op het belang dat deze regeling beoogt te beschermen, zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Artikel 34. Intrekking oude regeling
De beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Sluis 2019, vastgesteld op 20 december 2018; wordt ingetrokken.
Overtreding van enige bepaling van deze verordening of van een krachtens enige bepaling van deze verordening gegeven voorschrift wordt, voor zover niet reeds bij of krachtens de wet strafbaar gesteld, gestraft met een geldboete van de eerste categorie en kan bovendien worden gestraft met openbaarmaking van de rechterlijke uitspraak.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-175341.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.