Gemeenteblad van Wijdemeren
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wijdemeren | Gemeenteblad 2021, 169182 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wijdemeren | Gemeenteblad 2021, 169182 | Beleidsregels |
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wijdemeren houdende regels omtrent Wet Bibob (Beleidsregel Wet BIBOB)
Gemeenten krijgen steeds meer te maken met ondermijnende criminaliteit. Ondermijnende criminaliteit bestaat uit alle vormen van criminaliteit die een bedreiging zijn voor de integriteit van het bestuur. Kenmerkend voor ondermijning is de verwevenheid tussen de boven- en onderwereld. Criminelen maken gebruik van legale structuren, zoals vergunningen, subsidies en overheidsopdrachten, om criminele activiteiten uit te voeren. Dit heeft tot gevolg dat de integriteit van de overheid wordt aangetast. De gemeente wil barrières opwerpen om de aantasting van integriteit te voorkomen. De Wet Bibob (Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur) is één van die barrières.
In deze beleidsregel wordt beschreven wat de Wet Bibob inhoudt en wanneer de gemeente deze wet toepast.
Gelet op het bepaalde in de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur, artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, artikelen 3, 27, 30a en 31 van de Drank- en Horecawet, artikelen 2:28 en 3:4 van de Algemene Plaatselijke Verordening en de artikelen 2.1, 2.17, 2.20 en 5.19 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Hoofdstuk 1. Inleidende bepalingen
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
Bibob-toets: de wijze van het behandelen van een aanvraag, waarbij door het bestuursorgaan volgens deze beleidsregels wordt beoordeeld of er redenen, ontleend aan de wet, aanwezig zijn om de aanvraag te weigeren of de verleende beschikking in te trekken, dan wel een advies aan te vragen bij het Landelijk Bureau Bibob;
Hoofdstuk 2. Publiekrechtelijke beschikkingen
Artikel 3. Toepassingsbereik bij APV en bijzondere wetten
Artikel 4. Toepassingsbereik omgevingsvergunningen bouwactiviteit
Uitvoering van de Bibob-toets vindt bovendien plaats in geval van een aanvraag voor een omgevingsvergunning bouwactiviteit waarbij de normkosten meer bedragen dan €50.000,- en minder bedragen dan of gelijk zijn aan €500.000,- (exclusief BTW) én waarbij sprake is van een of meerdere risicocategorieën als beschreven in bijlage 1.
Uitvoering van de Bibob-toets vindt plaats als de aanvrager in het tijdvak van 12 maanden, gerekend vanaf de eerste aanvraag, twee (of meer) aanvragen indient waarbij de normkosten meer dan €50.000,- maar minder dan €500.000,- (exclusief BTW) bedragen. De Bibob-toets zal op de tweede aanvraag voor een omgevingsvergunning bouwactiviteit plaatsvinden.
In artikel 5.19, vierde lid, onder b van de Wabo is geregeld dat een omgevingsvergunning kan worden ingetrokken in het geval en onder voorwaarden als bedoeld in artikel 3 van de Wet Bibob. Een omgevingsvergunning-bouwactiviteit kan worden ingetrokken:
als de omgevingsvergunning is overgedragen en op naam van een ander wordt gesteld (artikel 2.25, tweede lid Wabo). Indien de nieuwe rechthebbende van deze vergunning aan een Bibob-toets wordt onderworpen, en uit de onderzoeksresultaten blijkt dat er sprake is van een ernstig gevaar als bedoeld in artikel 3 van de Wet Bibob, kan het bestuursorgaan besluiten tot het intrekken van de vergunning.
Vastgesteld op 11 mei 2021
Burgemeester en wethouders van Wijdemeren,
de secretaris,
mw. mr. W. Heeg
mw. drs. C.R. Larson
de burgemeester,
De onderstaande opsomming van risicocategorieën is niet limitatief. De lijst van
risicocategorieën kan, indien nieuwe ontwikkelingen dit noodzakelijk maken, door het
Voor het publiek toegankelijke, besloten ruimten waarin bedrijfsmatig, in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was of anders dan om niet seksuele handelingen worden verricht, seksuele diensten worden aangeboden of vertoningen van erotisch-pornografische aard plaatsvinden (waaronder prostitutiebedrijven, darkrooms, seksbioscopen, sekswinkels, erotische massagesalons);
De beginselen van subsidiariteit en proportionaliteit zijn belangrijke uitgangspunten van de Wet Bibob. Het instrument Bibob dient een ultimum remedium te zijn. Indien er geen reguliere weigeringsgronden aanwezig zijn, wordt Bibob uitgevoerd. De gemeente moet op de tweede plaats zelfstandig onderzoek uitvoeren op basis van de wet Bibob voordat de gemeente een adviesaanvraag indient bij het Bureau.
Bij een uiteindelijke beoordeling op basis van wet Bibob moet de aard van de strafbare feiten in verhouding staan tot het besluit, zoals opgenomen in artikel 3 van de wet.
Het bestuursorgaan informeert de betrokkene schriftelijk over een adviesaanvraag bij het Landelijk Bureau Bibob. De betrokkene wordt daarbij gewezen op de opschorting van de beslistermijn als bedoeld in artikel 9 van de wet. Een afschrift van deze brief wordt gevoegd bij het adviesverzoek aan het Bureau.
In het geval een door het Bureau ontvangen advies leidt tot het voornemen om een gevraagde beschikking te weigeren of reeds verleende beschikking in te trekken, wordt aan de betrokkene een kopie van het adviesrapport ter hand gesteld. De betrokkene wordt hierbij gewezen op zijn geheimhoudingsplicht als bedoeld in artikel 28 van de wet Bibob.
Indien het bestuursorgaan een advies aanvraagt bij het Bureau, wordt op grond van artikel 31 van de wet Bibob de wettelijke termijn waarbinnen de beschikking dient te worden gegeven opgeschort voor de duur van de periode die begint op de dag waarop het advies door het Bureau in behandeling wordt genomen en eindigt met de dag waarop het advies is ontvangen.
Weigering en aanvullende voorwaarden
Het bestuursorgaan weigert in elk geval een aanvraag of gaat over tot intrekking van een reeds verleende beschikking als er sprake is van een ernstige mate van gevaar als bedoeld in artikel 3 van de wet.
Het bestuursorgaan kan de aanvraag weigeren of de reeds verleende beschikking intrekken indien er sprake is van mindere mate van gevaar die niet kan worden geweerd door het stellen van aanvullende voorwaarden aan de beschikking.
Indien de aanvraag incompleet blijkt te zijn, wordt de aanvrager op basis van artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid geboden om de aanvraag aan te vullen. Als deze aanvullende stukken niet geleverd worden, dan wordt dit als ernstig gevaar gezien en wordt de aanvraag buiten behandeling geplaatst.
Indien de beschikking wordt geweigerd of ingetrokken op basis van de wet, wordt de betrokkene in gelegenheid gesteld daartegen zienswijzen in te brengen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-169182.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.