Gemeenteblad van Hellevoetsluis
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hellevoetsluis | Gemeenteblad 2021, 168060 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hellevoetsluis | Gemeenteblad 2021, 168060 | Beleidsregels |
Aanvullende beleidsregels voor steun aan instellingen ten tijde van de coronacrisis adviesnummer 20210070
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hellevoetsluis,
Algemene Subsidieverordening 2019;
Beleidsregels voor subsidievertrekking 2018;
Artikel 149 van de gemeentewet en titeldeel 4.2 van de Algemene Wet Bestuursrecht.
Deze aanvullende beleidsregels zorgen voor een uniforme afhandeling van de subsidies ten tijde van de coronacrisis;
Het college aan de hand van deze beleidsregels instellingen die door de coronacrisis financiële ondersteuning behoeven kan compenseren.
Vast te stellen de Aanvullende beleidsregels voor steun aan instellingen ten tijde van de coronacrisis.
Deze aanvullende beleidsregels zijn gebaseerd op de Algemene Subsidieverordening (ASV) 2019 en de beleidsregels voor subsidieverstrekking 2018 van de gemeente Hellevoetsluis, artikel 149 van de Gemeentewet afdeling 4.2 van de Algemene Wet Bestuursrecht (AWB). De begripsomschrijvingen vanuit de ASV zijn van overeenkomstige toepassing.
Deze aanvullende beleidsregels zorgen voor een uniforme afhandeling van de subsidies ten tijde van de coronacrisis. Ook kan de gemeente aan de hand van deze beleidsregels instellingen die door de coronacrisis financiële ondersteuning behoeven compenseren.
Deze beleidsregels zijn een aanvulling op de bestaande beleidsregels voor de subsidieverstrekking 2018 en de ASV 2019.
Hoofdstuk 2 is van toepassing voor instellingen die een budgetsubsidie ontvangen binnen het Welzijnsprogramma. In hoofdstuk 2 zijn aanvullende beleidsregels opgenomen die het college van burgemeester en wethouders (hierna college) de mogelijkheid biedt om coulance toe te passen bij de vaststelling van de budgetsubsidies ten tijde van de coronacrisis
Hoofdstuk 3 is van toepassing voor instellingen die een subsidie ontvangen binnen het Welzijnsprogramma. In hoofdstuk 3 zijn aanvullende beleidsregels opgenomen die het college de mogelijkheid biedt om deze instellingen ten tijde van de coronacrisis financieel te compenseren.
Hoofdstuk 4 is van toepassing voor alle instellingen met een breed maatschappelijk belang op de gebieden van welzijn en/of cultuur die door de coronacrisis hun voortbestaan in het geding zien komen. In hoofdstuk 4 zijn aanvullende beleidsregels opgenomen die het college de mogelijkheid biedt om deze instellingen ten tijde van de coronacrisis financieel te ondersteunen.
Hoofdstuk 2 Vaststellen budgetsubsidies coronacrisis
Hoofdstuk 2 heeft betrekking op het vaststellen van de budgetsubsidies binnen het Welzijnsprogramma ten tijde van de coronacrisis.
De aanvullende beleidsregels hebben betrekking op artikel 15 van de ASV. In beginsel geldt artikel 15 voor de vaststelling van de subsidies. Omdat instellingen door de coronacrisis hun prestatieafspraken met de gemeente Hellevoetsluis niet altijd na kunnen komen, wordt artikel 15 aangevuld met de coulance regeling voor budgetsubsidies ten tijde van de coronacrisis.
Hoofdstuk 3 Exploitatietekort door coronacrisis subsidierelaties Welzijnsprogramma
Hoofdstuk 3 heeft betrekking op de door de coronacrisis ontstane exploitatietekorten bij instellingen die een subsidie ontvangen binnen het Welzijnsprogramma.
De aanvullende beleidsregels hebben betrekking op artikel 2.2 van de ASV 2019. Omdat instellingen door de coronacrisis in financiële problemen kunnen komen is het noodzakelijk om een extra subsidieplafond “Coronacrisis” door de gemeenteraad te laten opnemen in het de begroting, waarmee het college deze instellingen kan compenseren in hun exploitatie.
Organisaties en instellingen die een subsidie binnen het Welzijnsprogramma ontvangen van de gemeente Hellevoetsluis kunnen voor een subsidie exploitatietekort in aanmerking komen om de financiële gevolgen van de coronacrisis voor de aanvrager te beperken. Deze subsidie compenseert voor het exploitatietekort in het kalenderjaar waarin de maatregelen van de coronacrisis van kracht zijn geweest. Dit borgt de continuïteit van deze instellingen en hun bijdrage aan het Welzijnsprogramma. Het exploitatietekort moet gelden voor de lokale situatie in Hellevoetsluis.
3.4 Berekenen Exploitatietekort
De hoogte van de coronacompensatie wordt gebaseerd op het eventuele exploitatietekort, dat hoort bij de winst-verliesrekening (het resultaat voor bestemming). De aanvrager komt alleen in aanmerking voor compensatie als er sprake is van een negatief exploitatieresultaat (een exploitatietekort) en er onvoldoende reserves zijn om de negatieve exploitatie op te vangen.
Het maximale bedrag waarvoor de aanvrager in aanmerking komt, is het resterende exploitatietekort. Het resterende exploitatietekort is het exploitatietekort uit de winst-verliesrekening. Dit is gecorrigeerd met het deel dat in 2020 eventueel is veroorzaakt door ander oorzaken dan corona. Voor deze laatste correctie is gekozen, omdat de compensatie alleen bedoeld is om de gevolgen van de coronacrisis op te vangen.
Voorbeeld: uw instelling sluit het jaar 2020 af met een verlies van € 6.000,-. U heeft eenmalig een verlies geleden op een project (niet als gevolg van coronacrisis) van € 1.000,- en besloten voor een onvoorziene omstandigheid – anders dan coronacrisis- €2000,- uit de reserve te onttrekken. U komt in aanmerking voor maximaal € 3.000 compensatie.
Als blijkt dat uw instelling gebruik heeft gemaakt van de eigen reserve, dan kunt u ook een beroep doen op een subsidie. U toont dan aan welke inkomsten u heeft gemist en waardoor dat komt. Ook geeft u aan wat uw reserve was en wat er nu nog over is. Andere oorzaken dan coronacrisis neemt u niet op in het overzicht, maar maakt u wel inzichtelijk. Net als de ontvangen gelden vanuit landelijke of gemeentelijke regelingen.
Nu deze subsidieregeling een vangnetregeling is dient de aanvrager alle aanvragen en toegekende steun van het Rijk of anderszins die verband houdt met de coronacrisis, zoals NOW-regeling, TOGS, TOZO en dergelijken te overleggen. Alle gegevens en bescheiden met betrekking tot aanvragen dienen te worden overlegd ook indien de aanvraag is afgewezen.
3.10 Aanvraag tot subsidievaststelling/eindverantwoording
Vastelling van de subsidie “aanvulling exploitatietekort” geschiedt met de eerstvolgende aanvraag van instellingen voor vaststelling van de jaarlijkse subsidie, dan wel via een vaststellingsverzoek.
Voorbeeld: een toekenning van het een subsidie aanvulling exploitatietekort wordt verantwoord bij het verzoek tot vaststelling van de subsidie van 2021, in te dienen voor 1 april 2022.
Hoofdstuk 4 Financieel ondersteunen van instellingen zonder subsidierelatie met een breed maatschappelijk belang op het gebied van welzijn en/of cultuur
Hoofdstuk 4 heeft betrekking op instellingen met een breed maatschappelijk belang op de gebieden van welzijn en/of cultuur die door de coronacrisis in hun continuïteit bedreigd worden. Deze instellingen hebben geen subsidierelatie met de gemeente en wensen wel ondersteuning te ontvangen.
De aanvullende beleidsregels hebben betrekking op artikel 2.2 van de ASV 2019. Omdat instellingen door de coronacrisis in financiële problemen kunnen komen is het noodzakelijk om een extra subsidieplafond “Coronacrisis” door de gemeenteraad te laten opnemen in het de begroting, waarmee het college deze instellingen kan compenseren in hun exploitatie.
Organisaties en instellingen die geen subsidie ontvangen van de gemeente Hellevoetsluis en een breed maatschappelijk belang dienen op de gebieden van welzijn en/of cultuur kunnen voor een subsidie in aanmerking komen om de financiële gevolgen van de coronacrisis voor de aanvrager te beperken. Deze subsidie compenseert voor het exploitatietekort in het kalenderjaar waarin de maatregelen van de coronacrisis van kracht zijn geweest. Dit borgt de continuïteit van deze instellingen en hun bijdrage aan de gemeentelijke begrotingsdoelen. Het exploitatietekort moet gelden voor de lokale situatie in Hellevoetsluis en daarbij geldt dat instellingen niet in staat zijn om het exploitatietekort op te vangen vanuit de eigen reserve.
4.4 Berekenen Exploitatietekort in relatie tot eigen reserve
De hoogte van de coronacompensatie wordt gebaseerd op het eventuele exploitatietekort, dat hoort bij de winst-verliesrekening (het resultaat voor bestemming).De aanvrager komt alleen in aanmerking voor compensatie als er sprake is van een negatief exploitatieresultaat (een exploitatietekort) en er onvoldoende reserves zijn om de negatieve exploitatie op te vangen.
Het maximale bedrag waarvoor de aanvrager in aanmerking komt, is het resterende exploitatietekort. Het resterende exploitatietekort is het exploitatietekort uit de winst-verliesrekening. Dit is gecorrigeerd met het deel dat in 2020 eventueel is veroorzaakt door ander oorzaken dan corona. Voor deze laatste correctie is gekozen, omdat de compensatie alleen bedoeld is om de gevolgen van de coronacrisis op te vangen.
Voorbeeld: uw instelling sluit het jaar 2020 af met een verlies van € 6 .000 ,- . U heeft eenmalig een verlies geleden op een project (niet als gevolg van corona crisis ) van € 1. 5 00 ,- en besloten voor een onvoorziene omstandigheid – anders dan coronacrisis- €2000,- uit de reserve te onttrekken . U komt in aanmerking voor maximaal € 2.500 compensatie.
Op het moment dat er voldoende eigen reserve aanwezig is om het resterende exploitatietekort op te vangen, dan ontvangt de aanvrager geen compensatie. Mocht dit ten dele zo zijn, dan wordt het exploitatietekort verminderd met de bijdrage vanuit de eigen reserve.
Voorbeeld: uw instelling sluit het jaar 2020 af met een verlies van € 6 .000 ,- . U heeft eenmalig een verlies geleden op een project (niet als gevolg van corona crisis ) van € 1.000 ,- en besloten voor een onvoorziene omstandigheid – anders dan coronacrisis- €2000,- uit de reserve te onttrekken . U heeft nog €1000,- aan reserve over. U komt in aanmerking voor maximaal € 2.000 compensatie.
Nu deze subsidieregeling een vangnetregeling is dient de aanvrager alle aanvragen en
toegekende steun van het Rijk of anderszins die verband houdt met de coronacrisis, zoals NOW-regeling, TOGS, TOZO en dergelijken te overleggen. Alle gegevens en bescheiden met
betrekking tot aanvragen dienen te worden overlegd ook indien de aanvraag is afgewezen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-168060.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.