Gemeenteblad van 's-Gravenhage
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Gravenhage | Gemeenteblad 2021, 159432 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Gravenhage | Gemeenteblad 2021, 159432 | Verordeningen |
Subsidieregeling volwasseneneducatie Den Haag 2021
Ten behoeve van de volwasseneneducatie in Den Haag is er een nieuwe Subsidieregeling volwasseneneducatie Den Haag 2021 opgesteld conform de uitgangspunten van de Kadernota subsidiebeleid Den Haag 2020-2023 (RIS305416) en de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020 (RIS305417). De Subsidieregeling volwasseneneducatie Den Haag 2021 volgt de Subsidieregeling volwasseneneducatie Den Haag 2020 (RIS 306282) op. Na de inwerkingtreding van de Subsidieregeling volwasseneneducatie Den Haag 2020 is gebleken dat deze in 2021 op meerdere punten bijstelling en aanvulling zou behoeven. Om deze reden is ervoor gekozen een nieuwe subsidieregeling op te stellen.
Voor het uitvoeren van de activiteiten zoals bedoeld in deze regeling vormt de ‘De taal van meedoen’ - Taalnota gemeente Den Haag (RIS307986) het inhoudelijk beleidskader. De doelen uit deze nota zijn het bereiken van meer laaggeletterde inwoners, het beter laten aansluiten van (taal)trajecten bij de behoefte van de doelgroep en betere samenwerking op het gebied van taal en het verminderen van laaggeletterdheid. Ook is er meer aandacht voor digitale vaardigheden.
Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,
besluit vast te stellen de navolgende Subsidieregeling volwasseneneducatie Den Haag 2021:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 2.2.2, 2.3.2, 2.4.2, 2.5.2, 2.6.2 en 2.7.2 bedoelde activiteiten.
Artikel 1.4 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de redelijkerwijs gemaakte kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college direct zijn verbonden met en noodzakelijk zijn voor de voorbereiding, coördinatie, evaluatie of kwaliteitsverhoging en uitvoering van de activiteiten als bedoeld in de artikelen 2.2.2, 2.3.2, 2.4.2, 2.5.2, 2.6.2 en 2.7.2.
Onverminderd de artikelen 4:37 van de Awb en artikel 12 tot en met 14 van de ASV, gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:
Het college beslist, in afwijking van artikel 10, tweede lid, van de ASV, binnen 12 weken na sluiting van de aanvraagtermijn bedoeld in artikel 1.3, tweede lid, nadat de volledige digitale subsidieaanvraag om subsidie is ingediend.
Subsidies bedoeld in artikel 1.3, tweede lid, worden bevoorschot met 100% van de verleende subsidie in één keer.
Artikel 1.8 Wijze van verantwoorden
In aanvulling op artikel 17, vierde en vijfde lid, van de ASV bevat de subsidieaanvraag tot vaststelling tevens:
Hoofdstuk 2 Subsidie onderwijs dat bijdraagt aan de economie van de stad
Paragraaf 2.1 Algemene bepaling
Artikel 2.1.1 Doel van de subsidies van hoofdstuk 2
Het achterliggende maatschappelijke doel is om de economische en sociale innovatie in Den Haag te vergroten, de aansluiting tussen onderwijs, economische ontwikkeling, werkgelegenheid en arbeidspotentieel te bevorderen, laaggeletterdheid te verminderen en gevestigde kennis- en onderwijsinstellingen te verbinden met de stad.
Paragraaf 2.2 Subsidie versterking van basisvaardigheden van laaggeletterde volwassenen
Artikel 2.2.1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie in deze paragraaf is het terugdringen van laaggeletterdheid en analfabetisme onder volwassenen in de regio Haaglanden door middel van het bieden van trajecten Nederlandse taal, rekenen en digitale vaardigheden.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor:
b. opleidingen en trajecten taal en rekenen met gebruik van ICT uit de alledaagse leefomgeving, die bevorderen dat laagopgeleide volwassen inwoners in de regio Den Haag met een onderwijsachterstand volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving. Hieronder vallen ook activiteiten die ondersteunend of aanvullend aan de opleidingen en trajecten zijn, zoals activiteiten die gericht zijn op de werving van cursisten of digitale ondersteuning bij de opleidingen en trajecten.
a. er gekwalificeerde docenten NT1 en NT2 met ervaring in volwasseneneducatie worden ingezet;
b. er vrijwilligers worden ingezet ter ondersteuning van de uitvoering van de activiteiten zoals bedoeld in artikel 2.2.2;
c. er een uiteenlopend aanbod wordt aangeboden in Nederlands als tweede taal, variërend van alfabetisering tot en met taalniveau B2, Nederlands als eerste taal en rekenen gericht op niveau 1F en 2F en een aanbod gericht op digitale vaardigheden, zoals online aanbod of onderwijs op afstand;
d. er nauw wordt samengewerkt met mbo-opleidingen om soepele doorstroom, waar mogelijk, van deelnemers van de volwasseneneducatie naar een beroepsopleiding mogelijk te maken;
e. er wordt samengewerkt met andere commerciële en gesubsidieerde organisaties in Den Haag en in de regio om taalachterstand bij laaggeletterden en anderstaligen te verminderen;
f. er wordt samengewerkt met andere organisaties om deelnemers door te verwijzen naar een vervolgtraject of -activiteit;
g. er een proces van intake, voortgangsmeting en rapportage op resultaat van deelnemers wordt gevolgd;
h. er aan deelnemers een duidelijke beschrijving wordt aangeboden van de aard en omvang van de trajecten of activiteiten;
i. er bekendheid is met de grote-steden-problematiek; en
j. er voor minimaal 4.000 deelnemers per kalenderjaar trajecten volwasseneneducatie worden aangeboden op daarvoor geschikte locaties.
Artikel 2.2.4 Hoogte van de subsidie
Artikel 2.2.6 Wijze van verdeling
Paragraaf 2.3 Subsidie taal voor specifieke doelgroepen volwassenen
Artikel 2.3.1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie in deze paragraaf is om groepsgewijs of individueel, laagdrempelige taallessen aan te bieden in Den Haag die bijdragen aan de zelfredzaamheid en participatie van asielzoekers, vluchtelingen en geïsoleerde anderstalige vrouwen in Den Haag.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten, (mede) uitgevoerd door vrijwilligers, gericht op taallessen op diverse niveaus voor groepen zoals genoemd in artikel 2.3.1.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een rechtspersoon die:
Artikel 2.3.4 Hoogte van de subsidie
Een subsidie onder artikel 2.3.2 bedraagt maximaal € 700.500,- per aanvrager.
Artikel 2.3.6 Wijze van verdeling
Paragraaf 2.4 Subsidie taalbehoud voor volwassenen
Artikel 2.4.1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie in deze paragraaf is het behouden van het (huidige) NT2-taalniveau van volwassenen, woonachtig in Den Haag.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor het uitvoeren van laagdrempelige taalactiviteiten voor NT2 in Den Haag, waarmee deelnemers werken aan het behouden van het huidige taalniveau.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een rechtspersoon die;
Artikel 2.4.4 Hoogte van de subsidie
Een subsidie onder artikel 2.4.2 bedraagt maximaal € 15.000,- per aanvrager.
Artikel 2.4.6 Wijze van verdeling
Paragraaf 2.5 Subsidie Haagse Taalketenaanpak
Artikel 2.5.1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie in deze paragraaf is het bereiken van meer laaggeletterden door het voorzien in een passend taalaanbod en doorstroom naar een vervolgaanbod, via een wijkgerichte aanpak in Haagse stadsdelen en wijken.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor het uitvoeren van een activiteitenplan gericht op het bereiken van laaggeletterden, het bieden van passend taalaanbod en het bevorderen voor doorstroom naar vervolgaanbod door een wijkgerichte aanpak die wordt uitgevoerd door de Haagse Taalketen.
a. beschikt over aantoonbare expertise en ervaring op het gebied van volwasseneneducatie;
b. biedt een uiteenlopend taalaanbod met aantoonbaar aandacht voor digitale vaardigheden, zoals online aanbod of onderwijs op afstand;
c. werkt samen met andere commerciële en gesubsidieerde organisaties in Den Haag en in de regio om taalachterstand bij laaggeletterden en anderstaligen te verminderen;
d. werkt samen met andere organisaties om deelnemers door te verwijzen naar een vervolgtraject of vervolgactiviteit;
e. volgt een proces van intake van voortgangsmeting, en een rapportage op resultaat van deelnemers;
f. biedt deelnemers een duidelijke beschrijving van de aard en omvang van de aangeboden trajecten of activiteiten; en
g. biedt voor minimaal 1.600 deelnemers per kalenderjaar een taalaanbod verspreid over de stad op daarvoor geschikte locaties.
De aanvraag bevat een door alle bevoegd gezagen die aan de activiteit deelnemen getekende verklaring, waarin zij verklaren dat de aanvrager gemachtigd is om hen in het kader van de subsidieverstrekking in en buiten rechte te vertegenwoordigen, en dat alle gegevens die noodzakelijk zijn voor de verantwoording door de aanvrager van de besteding van de subsidie, op verzoek aan de aanvrager worden verstrekt.
Artikel 2.5.4 Hoogte van de subsidie
Een subsidie onder artikel 2.5.2 bedraagt maximaal € 1.500.000,- per aanvrager.
Artikel 2.5.6 Wijze van verdeling
Paragraaf 2.6 Subsidie talmaatjesprojecten
Artikel 2.6.1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie in deze paragraaf is het versterken van de spreekvaardigheden van asielzoekers en vluchtelingen door middel van laagdrempelige taalmaatjes-activiteiten waarmee zij in de gelegenheid gesteld worden om de Nederlandse taal in praktijk te brengen en meer vertrouwd te raken met het leven in Nederland.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor het uitvoeren van een activiteitenplan gericht op taalmaatjesactiviteiten in Den Haag zoals bedoeld in artikel 2.6.1, uitgevoerd door vrijwilligers.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een rechtspersoon die;
Artikel 2.6.4 Hoogte van de subsidie
Een subsidie onder artikel 2.6.2 bedraagt maximaal € 50.000,- per aanvrager.
Artikel 2.6.6 Wijze van verdeling
Paragraaf 2.7 Subsidie digitale vaardigheden
Artikel 2.7.1 Doel van de subsidie
Het doel van de subsidie in deze paragraaf is het versterken van digitale vaardigheden door lessen digitale vaardigheden te integreren in taallessen, zodat deelnemers in staat zijn online onderwijs te volgen en in het dagelijks leven beter kunnen omgaan met digitale apparaten en toepassingen.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor het uitvoeren van een activiteitenplan gericht op het versterken van digitale vaardigheden in Den Haag zoals bedoeld in artikel 2.7.1. Onder de activiteiten worden ook ondersteunende of aanvullende zaken begrepen, zoals benodigde apparaten, (les)materialen, (licenties voor) oefenprogramma’s, en training voor docenten of vrijwilligers om het doel van de activiteit te bereiken.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een rechtspersoon die;
Artikel 2.7.4 Hoogte van de subsidie
Een subsidie onder artikel 2.7.2 bedraagt maximaal € 50.000 per aanvrager.
Artikel 2.7.6 Wijze van verdeling
Hoofdstuk 3 Overige bepalingen
Het college kan een of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing ervan gelet op het belang van het doel van deze regeling leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
De Subsidieregeling volwasseneneducatie Den Haag 2020 wordt ingetrokken.
De bepalingen van de Subsidieregeling volwasseneneducatie Den Haag 2020 blijven van toepassing op subsidies die vóór inwerkingtreding van deze regeling zijn aangevraagd op basis van de Subsidieregeling volwasseneneducatie Den Haag 2020.
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling volwasseneneducatie Den Haag 2021.
Het college van burgemeester en wethouders,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-159432.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.