Gemeenteblad van Maassluis
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maassluis | Gemeenteblad 2021, 155684 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Maassluis | Gemeenteblad 2021, 155684 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maassluis houdende regels omtrent het sectorale functiewaarderingssysteem HR21 (HR21 Procedureregeling gemeente Maassluis)
Burgemeester en wethouders van de gemeente Maassluis;
dat bij besluit van 4 september 2018 is vastgelegd dat de gemeente Maassluis voor het beschrijven en waarderen van functies aansluiting zoekt bij het sectorale functiewaarderingssysteem HR21 en terzake een licentieovereenkomst heeft gesloten;
dat het invoeringsproces HR21 heeft plaatsgevonden met inachtneming van het bepaalde in Hoofdstuk 8 van het Sociaal Statuut gemeente Maassluis 2018 en het bepaalde in Hoofdstuk 5 van het Reorganisatieplan gemeente Maassluis 2018;
dat de werknemers van de gemeente Maassluis, met uitzondering van de medewerkers van de Griffie, per 1 januari 2020 zijn ingedeeld op een HR21 functiebeschrijving;
dat, nu het invoeringsproces HR21 is afgerond, het noodzakelijk is dat in lijn met de uitgangspunten van HR21 een procedureregeling, afgestemd op een generieke wijze van beschrijven en waarderen, wordt vastgesteld;
het bepaalde in artikel 3.1 van de Cao Gemeenten;
het feit dat de Ondernemingsraad (OR) d.d. 19 november 2020 zonder inhoudelijke op- en aanmerkingen kennis heeft genomen van de inhoud van deze regeling;
Het geheel van werkzaamheden van de werknemer.
De normbeschrijving dan wel de lokale functiebeschrijving die een resultaatgerichte weergave is van aard, overwegend karakter, niveau en complexiteit van taken.
De generieke functiebeschrijving zoals opgenomen in het normbestand van HR21. De normbeschrijving is voorzien van een vaste waardering (puntenreeks).
De volgens het format van HR21 lokaal gewijzigde normbeschrijving of toegevoegde (nieuwe) functiebeschrijving.
Het bepalen van de relatieve functiewaarde van een functiebeschrijving aan de hand van de in HR21 vastgelegde waarderingsmethode.
Het sectorale functiewaarderingssysteem HR21.
Een tabel waarmee de totale functiewaarderingscores van alle geselecteerde functiebeschrijvingen omgezet worden naar functionele schalen.
Het college van burgemeester en wethouders.
De werknemer in de zin van artikel 1.1 van de Cao Gemeenten die de functie bekleedt, anders dan in gevolge de artikelen 2.5 t/m 2.9 van de Cao Gemeenten.
De bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden (WOR).
De Algemeen directeur/gemeentesecretaris, Adjunct-directeur, Clustermanager of Teammanager.
Een door de systeemhouder (VNG) erkend deskundige inzake de ontwikkeling, toepassing en werking van HR21.
De volgens de normering van de extern deskundige opgeleide lokale gebruiker die geautoriseerd is om te werken met HR21.
De lokale of regionale commissie als bedoeld in artikel 11.5 van de Cao Gemeenten die is ingesteld om onder meer geschillen te beslechten over de individuele toepassing van het van toepassing zijnde functiewaarderingssysteem, voor zover het de indeling op een functiebeschrijving en/of de waardering van de lokale functiebeschrijving betreft.
ARTIKEL 2: SELECTEREN FUNCTIEBESCHRIJVINGEN
Indien sprake is van een organisatiebrede functiebeschrijvingsronde, of indien sprake is van een organisatorische verandering zoals bedoeld in artikel 25 lid 1 van de WOR, dan stelt de bestuurder, met inachtneming van een advies van de in artikel 4 lid 5 bedoelde indelingscommissie, de OR in de gelegenheid advies uit te brengen over de voorgenomen vaststelling van de functiebeschrijvingen.
De bij volmacht aangewezen manager stelt -met inachtneming van het bepaalde in artikel 6 lid 1 van deze regeling- een globale taakbeschrijving op als onderlegger voor de indeling op een norm- en/of lokale functiebeschrijving. In deze taakbeschrijving worden via het daarvoor bestemde format de positie en het doel van de functie evenals de inhoudelijke kernactiviteiten beschreven.
In geval van een organisatiebrede functiebeschrijvingsronde, of indien sprake is van een organisatorische verandering zoals bedoeld in artikel 25 lid 1 van de WOR, adviseren de gecertificeerd gebruiker en/of de externe deskundige de bestuurder over de indeling van de functies in norm- en/of lokale functiebeschrijvingen. Dit vormt het indelingsadvies.
In geval van een organisatiebrede functiebeschrijvingsronde, of indien sprake is van een organisatorische verandering zoals bedoeld in artikel 25 lid 1 van de WOR, maakt werkgever aan de werknemer bekend in welke functiebeschrijving de functie van de werknemer is ingedeeld. De functie-indeling en de gevolgen voor het salaris van de werknemer worden in een Addendum op de arbeidsovereenkomst tussen werkgever en werknemer vastgelegd.
ARTIKEL 6: NIEUWE EN GEWIJZIGDE TAKEN (FUNCTIE-ONDERHOUD)
Indien (a) de bij volmacht aangewezen manager en werknemer een nieuwe of gewijzigde functie overeenkomen, of (b) door de bij volmacht aangewezen manager een andere reden dan de in artikel 7 lid 1 van deze regeling bedoelde functiewijziging gewenst is (bijvoorbeeld voor het openstellen van een vacature), dan heroverweegt de bij volmacht aangewezen manager de indeling in de functiebeschrijving.
ARTIKEL 7: WIJZIGING FUNCTIEBESCHRIJVINGEN (ORGANISATIEVERANDERING)
Bij een organisatorische verandering zoals bedoeld in artikel 25 lid 1 van de WOR, waaronder begrepen een wijziging van de structuur, verandering in de aansturing van de organisatie, taken of doelstellingen van de organisatie wordt, onder verantwoordelijkheid van de werkgever, door of namens de bestuurder bezien of de vastgestelde functiebeschrijvingen volledig en/of toereikend zijn. Het selecteren, wijzigen of opstellen van nieuwe functiebeschrijvingen verloopt volgens de procedure als beschreven in artikel 2 lid 3 en 4 evenals artikel 4 lid 4 tot en met 6 van deze regeling.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 11 mei 2021.
de gemeentesecretaris,
drs. W.A. Atsma
de burgemeester,
dr. T.J. Haan
In Artikel 8.1 van het Sociaal Statuut 2018 is bepaald dat, totdat een HR21 procedureregeling is overeengekomen, de bepalingen voor het selecteren en vaststellen van de HR21 (norm)functies en/of lokale functies die nodig zijn voor het plaatsen van medewerkers, worden vastgelegd in het Reorganisatieplan Maassluis 2018. Nu het invoeringsproces HR21 is afgerond, is de tijd rijp voor een HR21 Procedureregeling.
In de Kapstokregeling, een model die via de HR21 webapplicatie beschikbaar is voor alle aangesloten organisaties, is een voorbeeld uitgewerkt waarbij gemeenten voor de eigen organisatie een HR21 Procedureregeling kunnen vaststellen. Het model is in overleg tussen VNG, de organisatieadviesbureaus BuitenhekPlus en Leeuwendaal, aangepast aan de inwerkingtreding van de Wnra en de tekst van de nieuwe CAO Gemeenten. De model regeling blijft een kapstok die lokaal kan worden aangepast naar eigen inzichten.
De OR heeft op grond van artikel 27 instemmingsrecht bij de invoering, wijziging of intrekking van een functiewaarderingssysteem. Deze Procedureregeling is op zichzelf geen functiewaarderingssysteem (HR21 is het systeem). Strikt genomen is er dus geen instemming vereist. Niettemin wordt de OR -om draagvlak in de organisatie te creëren- bij de totstandkoming van deze regeling betrokken en om een reactie (mening) gevraagd, niet zijnde een formeel advies of formele instemming.
In deze regeling heeft de OR een rol bij:
Artikel 2, lid 3. Indien sprake is van een organisatie brede functiebeschrijvingsronde, of indien sprake is van een organisatorische verandering zoals bedoeld in artikel 25 lid 1 van de WOR, dan stelt de bestuurder de OR in de gelegenheid advies uit te brengen over de voorgenomen vaststelling van de functiebeschrijvingen.
Bij volmacht aangewezen manager of werkgever?
Daar waar sprake is van mandaat wordt de terminologie “bij volmacht aangewezen manager” gehanteerd.
Is geen mandaat verleend, dan is het bevoegd gezag: “de werkgever”.
Wat is het verschil tussen een organisatiebrede functiebeschrijvingsronde en organisatorische verandering zoals bedoeld in artikel 25 lid 1 van de WOR?
Een organisatiebrede functiebeschrijvingsronde heeft betrekking op een algemene actualisatie van het Functieboek (bijvoorbeeld door achterstallig onderhoud) zonder dat er sprake is van een organisatorische verandering. Een organisatorische verandering is veelal gekoppeld aan een formele reorganisatie waarbij sprake kan zijn van een wijziging van de structuur, verandering in de aansturing van de organisatie, taken of doelstellingen van de organisatie.
Verschil artikel 2 (Selecteren functiebeschrijvingen) en 4 (Indelen functies)
Artikel 2 gaat over het selecteren van de benodigde HR21 (norm)functies voor het samenstellen van het Functieboek Maassluis, zodanig dat alle processen, taken, diensten en/of producten binnen de organisatie met deze functiebeschrijvingen gerealiseerd kunnen worden. Terwijl artikel 4 gaat over het (individueel) indelen van een medewerker op een van de geselecteerde functiebeschrijvingen in het Functieboek.
Artikel 3 lid 2 (waarderen lokale functies)
Door de gecertificeerde gebruiker en/of externe deskundige worden, aan de hand van de in HR21 vastgelegde functiewaarderingsmethode, alle lokale functiebeschrijvingen gewaardeerd. Omdat de normbeschrijvingen zijn voorzien van een vaste waardering (puntenreeks) en lokale functies niet, moeten lokale functies zelf met behulp van het systeem gewaardeerd worden.
Artikel 5 lid 1 (Geschillencommissie)
Omdat de normbeschrijving is voorzien van een vaste waardering (puntenreeks) kan geen geschil worden ingediend tegen de waardering van de functie, alleen tegen de indeling. Bij een lokale functiebeschrijving ligt dat anders.
Deze commissie is op basis van de Cao Gemeenten ook de eerste ingang bij een geschil over functiewaardering.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-155684.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.