Gemeenteblad van Altena
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Altena | Gemeenteblad 2021, 155623 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Altena | Gemeenteblad 2021, 155623 | Verordeningen |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Altena houdende regels omtrent subsidie Oog voor elkaar (Subsidieregeling Oog voor Elkaar 2022-2024)
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Altena;
overwegende dat het gemeentebestuur dit doel mede wil bereiken door het verlenen van subsidies aan welzijnsorganisaties voor het realiseren van een aanbod aan vrij toegankelijke voorzieningen in de vorm van ondersteuning, begeleiding en andere activiteiten voor kwetsbare doelgroepen en het gebruik maken van dit aanbod te stimuleren.
Artikel 4 Subsidiabele Activiteiten
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor het aanbieden van één of meer vrij toegankelijke voorzieningen op het gebied van:
Artikel 16 Wijze van verdeling subsidieplafond
Het college rangschikt de subsidieaanvragen die voldoen aan de voorwaarden per subsidiabele activiteit als bedoeld in artikel 4, onder a tot en met f, na een onderlinge vergelijking en verstrekt de subsidie op volgorde van de rangschikking waarbij de aanvraag met de hoogste totaalscore als eerste wordt gerangschikt.
Een aanvraag wordt beoordeeld op basis van de drie in onderstaande tabel opgenomen criteria.
Rangschikking blijft achterwege wanneer de subsidieverlening voor de aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie, niet zal leiden tot overschrijding van het subsidieplafond. Het college toetst in dat geval op basis van de criteria genoemd in het tweede lid of sprakeis van een weigeringsgrond als genoemd in artikel 17.
Artikel 17 Aanvullende weigeringsgronden
In aanvulling op de weigeringsgronden genoemd in de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de
Algemene wet bestuursrecht en in de ASV, weigert het college de subsidie wanneer:
De voortgangsgesprekken worden gevoerd op basis van voortgangsrapportages waarin in ieder geval de resultaten op de in het Uitvoeringskader voor de betreffende subsidiabele activiteit genoemde indicatoren zijn opgenomen of op grond van de gegevens die bij de aanvraag tot jaarlijkse vaststelling van de subsidie zijn overgelegd.
De voortgangsgesprekken kunnen leiden tot bijstelling van het plan van aanpak dat bij de subsidieaanvraag is overgelegd. Bijstelling van het plan van aanpak is uitsluitend mogelijk binnen het Uitvoeringskader en kan geen betrekking hebben op andere subsidiabele activiteiten dan waarvoor de subsidie werd verleend.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders d.d. 11 mei 2021
De voorzitter,
De gemeentesecretaris,
Financiële tekorten en de herindeling van de gemeenten Aalburg, Werkendam en Woudrichem tot de gemeente Altena, zijn redenen voor de herziening van het beleid ten aanzien van de ‘vrij toegankelijke voorzieningen’ in onze gemeente. Het herziene beleid is vastgelegd in het Uitvoeringskader “Oog voor Elkaar - vrij toegankelijke voorzieningen” (hierna: Uitvoeringskader) en de Subsidieregeling Oog voor Elkaar 2022 – 2024 (hierna: Subsidieregeling). De Subsidieregeling Oog voor Elkaar 2022 – 2024 stelt diverse activiteiten subsidiabel, mits die activiteiten passen in het Uitvoeringskader.
Het Uitvoeringskader is in overleg met het maatschappelijk beleid tot stand gekomen. Ideeën, uitdagingen, ambities en wensen zijn geïnventariseerd tijdens gesprekken met ervaringsdeskundigen, maatschappelijke organisaties, uitvoerders, de adviesraad Sociaal Domein en ketenpartners binnen het platform Wonen, Zorg en Welzijn. Eén en ander heeft zich vertaald in zes maatschappelijke opgaven die in het Uitvoeringskader zijn uitgewerkt en op grond van de Subsidieregeling subsidiabel zijn:
De uitwerking van de maatschappelijke opgaven is opgenomen in bijlage 1 bij het Uitvoeringskader. Per opgave of subsidiabele activiteit is het volgende uitgewerkt:
Verdeling subsidieplafonds via tenderprocedure
De subsidies worden voor een periode van drie jaren verleend. Per subsidiabele activiteit is een subsidieplafond vastgesteld voor ditzelfde tijdvak. Zij het, dat er voor de subsidiabele activiteit ‘praktische ondersteuning’ twee subsidieplafonds zijn vastgesteld: één plafond voor de professionele welzijnsorganisaties en één plafond voor de vrijwilligersorganisaties welzijn.
De procedure die wordt gevolgd om de subsidieplafonds te verdelen is een tenderprocedure: alle subsidieaanvragen worden gelijktijdig inhoudelijk beoordeeld en gerangschikt naar de mate waarin zij het meest bijdragen aan de doelen die met de subsidie worden beoogd.
Afstemming Algemene wet bestuursrecht en Algemene subsidieverordening
De kaders waarbinnen de Subsidieregeling valt zijn de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) en de Algemene subsidieverordening (ASV). De Awb (waarbij vooral de subsidietitel 4.2 van belang is) is van toepassing op het verstrekken van subsidies op grond van de Subsidieregeling. De ASV van de gemeente Altena is ook van toepassing. De ASV bevat veel procedurele bepalingen zoals indienings- en beslistermijnen, maar ook weigeringsgronden en verplichtingen. Deze bepalingen zijn ook van toepassing op subsidies die worden aangevraagd en verstrekt op grond van de Subsidieregeling, tenzij in die regeling van de ASV wordt afgeweken. Op dit moment geldt de ASV Altena 2019. Wanneer deze wordt vervangen door een nieuwe ASV is die nieuwe ASV van toepassing.
Voor zover nodig worden de artikelen of artikelonderdelen hieronder toegelicht.
Zie de algemene toelichting onder ‘Verdeling subsidieplafonds via tenderprocedure’.
Begrotingsvoorbehoud en verlaging subsidieplafonds
Uiterlijk 14 september 2021 beslist het college op de subsidieaanvragen (zie artikel 11). Op dat moment is de begroting 2022 nog niet vastgesteld. De subsidies worden daarom verleend onder de voorwaarde dat de gemeenteraad voldoende financiële middelen in de begroting beschikbaar stelt (artikel 11, tweede lid). Is dat niet het geval dan zal het college met een beroep op het begrotingsvoorbehoud subsidieverleningsbeschikkingen intrekken binnen 4 weken nadat de begroting is vastgesteld (artikel 4:34, vierde en vijfde lid Awb). Ook zal dit leiden tot een verlaging van één of meer subsidieplafonds (artikel 3, tweede lid). Het college is bevoegd te bepalen welke verleningsbeschikkingen worden ingetrokken en welke subsidieplafonds worden verlaagd en met welk bedrag (artikel 3, derde lid).
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Het aanbieden van één of meer vrij toegankelijke voorzieningen op het gebied van de maatschappelijke opgaven is subsidiabel:
De subsidiabele activiteiten zijn in de Subsidieregeling ruim omschreven, maar moeten passen in het Uitvoeringskader. Daardoor worden zij verder ingekaderd. Van subsidieaanvragers wordt verwacht dat zij het Uitvoeringskader erop naslaan voordat zij een aanvraag indienen.
De subsidieaanvragen worden getoetst aan de voorwaarden die zijn opgesomd in artikel 5. Wordt niet aan de voorwaarden voldaan, dan weigert het college de subsidie.
om de activiteiten effectief en efficiënt uit te kunnen voeren, is noodzakelijk dat de instellingen ingebed zijn in de welzijnsinfrastructuur van de gemeente Altena. Alleen dan kunnen zij hun weg makkelijk vinden naar andere instellingen, samenwerkingen aangaan en relaties onderhouden met vrijwilligersorganisaties actief op het terrein van de maatschappelijke opgaven; relaties onderhouden met professionele en vrijwillige organisaties op het gebied van onderwijs, sport, cultuur, bibliotheekwerk of op aanverwante terreinen van de maatschappelijke opgaven.
wordt de aanvraag door een samenwerkingsverband ingediend, dan moet aan die samenwerking een overeenkomst ten grondslag liggen. Die overeenkomst moet de taken, verantwoordelijkheden en verplichtingen van de deelnemers duidelijk vastleggen. Is dit niet goed geregeld, dan vormt dit een risico voor de uitvoering van de activiteiten overeenkomstig de aanvraag. Als de samenwerkingsovereenkomst naar het oordeel van het college onvoldoende basis biedt, dan weigert het de subsidie.
Subsidie wordt verleend aan professionele welzijnsorganisaties en vrijwilligersorganisaties welzijn en aan samenwerkingsverbanden van professionele welzijnsorganisaties en/of vrijwilligersorganisaties welzijn.
Vrijwilligersorganisaties welzijn of een samenwerkingsverband daarvan, kunnen uitsluitend subsidie ontvangen voor het aanbieden van vrij toegankelijke voorzieningen op het gebied van praktische ondersteuning. Aanvragen van deze organisaties of samenwerkingsverbanden komen ten laste van het subsidieplafond als bedoeld in artikel 3 , eerste lid onder c. 2o Praktische ondersteuning door vrijwilligersorganisaties welzijn.
De penvoerder is een van de deelnemers aan een samenwerkingsverband. Hij dient de aanvraag om subsidie en de aanvraag tot vaststelling van de subsidie in, en verricht de coördinerende werkzaamheden die daarvoor nodig zijn. De penvoerder is het aanspreekpunt voor alle zaken rondom de subsidie voor het college en draagt dus ook zorg voor de aanlevering van benodigde stukken als voortgangsrapportages. Het college kan zich voor alle communicatie richten tot de penvoerder en bijvoorbeeld de verleningsbeschikking sturen naar de penvoerder die zorgdraagt voor verspreiding onder de overige deelnemers. De individuele deelnemers aan het samenwerkingsverband zijn wel ook allemaal subsidieontvanger. Voorschotten worden rechtstreeks aan hen betaald (artikel 20). De aanvraag tot vaststelling wordt per deelnemer uitgesplitst. De situatie kan zich voordoen dat de subsidie van de ene deelnemer lager wordt vastgesteld en de subsidie van de overige deelnemers niet.
Er is een mogelijkheid tot het stellen van schriftelijke vragen. Potentiële aanvragers kunnen tussen 21 mei 2021 en 28 mei 2021 vragen stellen over de inhoud en de procedure van deze subsidietender. Vragen kunnen worden gesteld door een email te sturen naar Key2subsidie@gemeentealtena.nl. De vragen & antwoorden worden uiterlijk 4 juni 2021 op de website Externe link: https://www.gemeentealtena.nl/subsidies-en-regelingen/subsidies gepubliceerd.
Geen communicatie over de inhoud van aanvragen
Tijdens een tenderprocedure mag niet over de inhoud van subsidieaanvragen worden gesproken, tenzij iedereen dezelfde mogelijkheid heeft om kennis daarover te verwerven zoals bij de geschetste vragenronde. Dat betekent dat het college of ambtenaren geen vragen zullen beantwoorden buiten de schriftelijke vragenronde om.
In een tenderprocedure geldt dat aanvragen die te laat zijn ingediend, geweigerd worden. Te laat is te laat. Een aanvraag moet dus uiterlijk 15 juli 2021 zijn ontvangen. Ook stukken als een begroting of uittreksel van de Kamer van Koophandel moeten uiterlijk 15 juli zijn ontvangen. De indiener van een onvolledige aanvraag mag daarom niet in de gelegenheid worden gesteld na 15 juli zijn aanvraag aan te vullen. Om voldoende tijd te hebben voor de beoordeling of een aanvraag volledig is en nog vóór 16 juli 2021 aan te kunnen vullen, worden alleen indieners van onvolledige aanvragen die vóór 1 juli 2021 (dus uiterlijk 30 juni 2021) zijn ontvangen, nog in de gelegenheid gesteld hun aanvraag aan te vullen.
Artikel 12 Maximumaantal subsidies
Voor de hypothetische situatie waarin een aanvrager voor één subsidiabele activiteit meerdere aanvragen heeft ingediend en één daarvan door een samenwerkingsverband, is geregeld dat de aanvraag van het samenwerkingsverband dan in behandeling wordt genomen en de andere aanvragen worden geweigerd. In andere situaties beslist het college na overleg.
Artikel 16 Wijze van verdeling subsidieplafond
Artikel 16 beschrijft de wijze van verdeling van het subsidieplafond onder de aanvragen. De aanvragen worden inhoudelijk beoordeelt op de drie criteria in de tabel.
Naarmate een aanvraag beter voldoet aan de criteria, worden meer punten toegekend. De totaalscore bepaalt de plaats in de rangschikking. Die rangschikking loopt van de hoogste totaalscore (nummer 1) naar de laagste totaal score. De aanvragen worden vanaf nummer 1 toegekend totdat het subsidieplafond is bereikt. In de rangschikking worden vanzelfsprekend alleen die aanvragen opgenomen, die voldoen aan de voorwaarden en andere vereisten van de Subsidieregeling en andere toepasselijke regelingen zoals een tijdige indiening en ondertekening van de aanvraag.
De aanvragen worden per subsidiabele activiteit beoordeeld op:
de aanpak. Aangegeven moet worden hoe de activiteit waarvoor subsidie is aangevraagd aansluit op de ontwikkelingen en bijdraagt aan het maatschappelijk doel, inhoud en aandachtspunten van de betreffende maatschappelijke opgave. Een subsidieaanvrager moet daarvoor teruggrijpen op het beoogde doel, ontwikkelingen, inhoud en aandachtspunten die zijn omschreven bij die maatschappelijke opgave in bijlage 1 van het Uitvoeringskader.
de uitvoeringsvoorwaarden. Een activiteit moet sowieso bijdragen aan de uitvoeringsvoorwaarden als genoemd in artikel 5, tweede lid, van de Subsidieregeling en nader omschreven in hoofdstuk 5 van het Uitvoeringskader. Draagt de activiteit niet aan één of meer van deze voorwaarden bij, dan wordt de aanvraag geweigerd. In het kader van de inhoudelijke beoordeling wordt bekeken in welke mate de activiteit bijdraagt aan de uitvoeringsvoorwaarden. Naarmate een activiteit meer bijdraagt, worden er meer punten voor dit criterium toegekend.
Een ambtelijke beoordelingscommissie met drie leden beoordeelt de aanvragen onder voorzitterschap van de projectleider Welzijnssubsidies. De projectleider beoordeelt niet mee. De commissie bestaat uit minimaal één inhoudelijk betrokken beleidsmedewerker van het Team Samenleving en minimaal één inhoudelijk betrokken uitvoerend medewerker van het Team Toegang. De aanvragen worden dus door minimaal drie personen inhoudelijk beoordeeld op de onderdelen Aanpak, Uitvoeringsvoorwaarden en Resultaat.
De leden van de ambtelijke beoordelingscommissie beoordelen de aanvragen op de genoemde beoordelingscriteria eerst afzonderlijk van elkaar. Elk lid geeft dus eerst individueel een score aan een onderdeel op basis van de genoemde criteria. De beoordeling is absoluut, wat betekent dat (leden van) de beoordelingscommissie aanvragen niet ten opzichte van elkaar beoordelen. Als de leden van de beoordelingscommissie hun individuele oordelen hebben afgegeven, komen zij daarna in de beoordelingscommissie tot een eindoordeel per maatschappelijke opgave.
De ambtelijke beoordelingscommissie maakt gebruik van onderstaande tabel om tot een score te komen:
De ambtelijke beoordelingscommissie rangschikt hierna de beoordeelde aanvragen op basis van het totaal aantal punten dat aan een aanvraag is toegekend van hoog naar laag en adviseert het college de aanvragen in volgorde van de rangschikking te honoreren.
Artikel 17 Aanvullende weigeringsgronden
Om te borgen dat een gesubsidieerde aanvraag voldoende kwaliteit heeft en bijdraagt aan het realiseren van de beleidsdoelen als verwoord in het Uitvoeringskader, geldt de eis dat een minimumaantal punten moet zijn behaald:
Van belang is dat vinger aan de pols gehouden wordt gedurende de uitvoering van de activiteiten. Daarom zijn de voortgangsrapportages, jaarlijkse aanvragen tot vaststelling en de op basis van die gegevens gehouden voortgangsgesprekken noodzakelijk. In de voortgangsrapportages en aanvragen tot vaststelling wordt gerapporteerd over de uitgevoerde activiteiten en behaalde resultaten. Daarbij moeten de indicatoren voor het meten van de resultaten worden vermeld. De indicatoren zijn per subsidiabele activiteit vastgelegd in bijlage 1 van het Uitvoeringskader.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2021-155623.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.